Godin Detour

Elektrická kytara
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

„Detour" (objížďka) je slovo, které na cestách dokáže zrychlit srdeční tep a pozvednout hladinu adrenalinu v řidičově krvi. Znamená totiž časově náročnou cestu do neznáma, která je spojena s jistou dávkou obav o úspěšnosti návratu na původně plánovanou trasu. V tomto případě však zřejmě chtěla firma Godin evokovat zcela jinou představu, a to odbočení od svého typického designu. Vykrojení nikoliv pouze spodního, ale obzvláště i horního „rohu" těla (double cutaway), činí v kombinaci s pevnou kobylkou z této kytary jednu z výjimek mezi ostatními Godin nástroji.

Velmi stručně o výrobci

Godin je kanadská firma sídlící v Montrealu a kytary vyrábí již více než dvacet let. Svou prestiž buduje na pečlivém výběru materiálu a na precizním ručním zpracování. Výroba dílů je soustředěna na třech místech v oblasti Quebecu, z nichž je nejčastěji zmiňována „malá osada" zvaná La Patrie. V tomto původním sídle firmy se vyrábí krky a těla kytar Godin. Stavba a kompletace potom probíhá v městečku Berlin, které se nachází na území Spojených států, v New Hampshire.

Vzhled a provedení

Zapůjčená kytara byla v červené povrchové úpravě s vysokým leskem. Ten, kdo této barvě příliš nefandí, si může vybrat také perleťově černou nebo polomatnou grafitovou čerň či stříbrnou. A pokud ani ta nezaujme, výrobce má v záloze ještě stříbrnou variantu se saténovým povrchem. Veškerý hardware i snímače jsou v černé barvě. V úvodu již bylo zmíněno, že tento stratovský tvar těla je pro Godin, jenž si libuje spíše v zakulaceném horním rohu ala telecaster, netypický. Na mě působí vykrojení sympatičtěji, takže tento přístup chválím. Svůj díl na takovém „opěvování" má i fakt, že výrobce zařazením dalšího modelu s tímto designem dává zákazníkovi možnost výběru nástroje v souladu s jeho vkusem. Detour je tedy, co se vzhledu týká, jakousi klasikou, která sice nepřekvapí, ale rozhodně nezklame. Povrchovou úpravu jsem shledal kvalitní a bez kazu. Jediný problém s lakem jsem zjistil na zadní straně krku, kde „to" trošku drhne, což vadí při „slidech", především při těch dlouhých. Možná se časem uhladí, ale v těchto místech jsem zastáncem matného povrchu, který oproti lesklému klouže lépe.

Kytara, jako vzorná patriotka, celkem důsledně reprezentuje kanadský národní strom, z něhož (snad není třeba dodávat, že z javoru) jsou vyrobeny krk a centrální část těla. Jedná se však o dvě různé odrůdy, v případě krku jde o javor skalní (rock maple), v druhém případě o javor stříbrolistý (silverleaf maple). „Křidélka" Godinu jsou, řekl bych tradičně, vyrobena z lehčího topolu. Na hmatník byl použit palisandr.

Krk, jenž je k tělu připevněn čtyřmi šrouby, zakončil výrobce světlou hlavou se šesti napínacími mechanikami, které pochází rovněž z dílen Godin. Umístěny jsou v jedné řadě na horní straně. Kromě otvoru pro napínací šroub výstužného plátu krku zde naleznete ještě dvě hrazdy pro podvlečení čtyř nejtenčích strun. Své logo neumístil Godin pouze na tradiční místo - na hlavu, ale také na tělo „nad" místo upevnění krku. Hlava se také honosí nápisem, který zdůrazňuje kanadsko-americký původ nástroje. To mi však připadá nemístné a naprosto zbytečné (připomínám ovšem, že jde o otázku vkusu; tato informace by mi totiž spíše seděla umístěná někde na zadní straně hlavy, kde by tolik nenarušovala estetický dojem z nástroje). Hmatník, který je osazen 22 pražci tloušťky medium jumbo, je prokládaný decentními perleťovými tečkami.

Struny jsou vedeny mosaznou deskou skrz tělo přes pevnou kobylku, což by mělo slibovat delší sustain. Názor na pravdivost tohoto tvrzení, stejně jako na údajné zvukové rozdíly mezi šroubovaným a lepeným krkem, ponechám na samotném čtenáři. Dostupných zmínek tohoto charakteru je mnoho, často si ale vzájemně protiřečí. Na seriózní a objektivní srovnání stejných materiálů s různým provedením jsem bohužel ještě nikde nenarazil, proto se nepřikláním ani na jednu z možných stran.

Výška kobylkových kamenů je u Godin Detour nastavitelná pro každou strunu zvlášť, vždy párem imbusových šroubků. Stejně tak je individuálně nastavitelná poloha jednotlivých kamenů, určující aktivní délku struny, což je pochopitelně samozřejmostí.

Dojmy ze hry 

Pochvalu by zasloužili technici za seřízení. Žádné drnčení strun o pražce, přestože jejich výška nad hmatníkem je „tak akorát". Po dobu zapůjčení nedošlo k rozladění. Kytara sice nikam neputovala a zůstávala za stále pokojové teploty, pokud jde ale o hraní, dostala co proto. Taky seřízení polohy kamenů pro sladění oktáv na 12. pražci bylo vzorné a nevyžadovalo zásahu.

Detour je osazen dvěma humbuckery Godin, u kobylky najdete typ GHB1, u krku GHN1. Výstupní signál je čistý a bez brumu. Co se týká zvukových možností, neposkytuje Detour hráči zas až tak veliký prostor volby. Třípolohový přepínač dává k dispozici jen 3 „rejstříky", byť to jsou ty nejpoužívanější. Škoda, že zde Godin nepoužil stejné řešení, jaké bylo k mání napřiklad u série Artisan, kde je možné povytažením či zatlačením hlavičky hlasitostního či tónového potenciometru volit mezi sériovým nebo paralelním zapojením jednotlivých snímačů. Tím by kytara nabídla mnohem více zvukových kombinací a současně by byl takto i lépe využit potenciometr korekcí, který jsem snad nikdy u žádné kytary účelně nepoužil, protože obecně nedělá nic jiného, než že zadržuje výšky a zatemňuje tak zvuk. Tuto funkci má, podle mého názoru, obstarávat preamp, či jiné „kreslítko", které je většinou frekvenčními korekcemi vybaveno lépe.

Pro čistý nezkreslený zvuk používám nejraději „singly". Pokud to zapojení nedovolí, tak alespoň paralelně zapojený humbucker, který je zvukem velmi blízko. Zde jsou cívky obou snímačů natvrdo v sérii, takže se mi nakonec nejvíce zamlouvala střední poloha přepínače, která kombinuje oba snímače (jak, to se mi nepodařilo vypátrat). Na zkreslený zvuk mi připadal nejvhodnější samotný kobylkový snímač a na sóla „krkový", který zřetelněji odděloval jednotlivé tóny.

Kobylka je úžasně pohodlná, při tlumení strun nepřekážejí žádné stavěcí šrouby, takže je naprosto bezproblémové i velmi lehké tlumení přímo v místě ohybu strun na kamenech. V tomhle jsou totiž bohužel některé typy kobylek dost bezohledné. Na tuto kytaru se však hraje velmi příjemně a lehce.

Závěrečné shrnutí

Přestože je Godin Detour řazena mezi kytary určené začínajícím hráčům, myslím, že jí nepohrdnou ani ti vyspělejší. Kvalitní a dobře seřízený nástroj se spolehlivým laděním může dobře posloužit zastáncům kytar s pevnou kobylkou. Její vybavení je sice jen základní, ale kladem je, že se dodává se skvělým pouzdrem. Svou cenou a především kvalitou ji hodnotím jako lepší alternativu ke kytarám vyrobeným daleko na východě.