Digitech RP200 (USA)

Sto bodů pro expresi
Distributor: 
Cena: 
8 990,00 Kč

Digitech RP200, toto označení nese podlahový multiefekt, který patří svojí cenou do kategorie nižší, zato svojí kvalitou do té vyšší. Kombinace těchto dvou atributů by měla být dostatečným důvodem, proč se jím v následujícím testu blíže zabývat.

Není to tak dávno, co jsme si na stránkách Music Store (pozn. redakce: MS 11/00) představili povedený multiefektový pedál firmy Digitech s označením RP100, který je jedním z nejkvalitnějších výrobků ve své cenové kategorii disponující především výborným poměrem výkon/cena dnes na trhu. Nyní máme před sebou další výrobek řady RP, který nese ve svém označení číslici o rovnou stovku vyšší - nutno však předeslat, že by bylo poněkud nadnesené považovat RP200 za následníka RP100, ve skutečnosti je “pouze” jeho rozšířením. Dobrou zprávou je, že nikoliv nezajímavý poměr ceny a kvality zůstává i v tomto případě zachován. Logické zřejmě bude oba jmenované efekty trošku srovnávat.

Starší RP100 je prakticky soběstačné zařízení obsahující takřka vše potřebné, to jest veškeré základní efekty (a tomu několik méně běžných) i možnost přepínání pomocí nožních pedálů. Pro praktické využití některých efektů je však nezbytné dokoupit expression pedál - a právě zde má své místo RP200, která tento pedál má. A k tomu několik příjemných maličkostí navíc.

Provedení

Popis vnějšího provedení RP200 nám nedá příliš mnoho práce, neboť ta jako by RP100 z oka vypadla. Přibližme tedy RP200, alespoň ze dvou třetin, poslední třetinu pak tvoří zmíněný expression pedál. Dále už je vše velmi podobné - dva pedály pro přepínání presetů (nahoru, dolů, současné sešlápnutí slouží pro bypass), 3 potenciometry pro změny parametrů efektů, tlačítka Store a Select a displej, ten však už není 2místný, nýbrž 6místný. Zadní panel vypadá následovně: Input, Output (stereo), sluchátka, adaptér (je dodáván v ceně) a namísto vstupu pro expression pedál, jehož už není třeba, vstup Jam-A-Long pro hraní s oblíbenými nahrávkami z CD/kazeťáku.

Efekty

Kompresor, wah-wah, simulace snímačů, Amp Modeling, modelování reproboxů (snímaných mikrofonem v různých pozicích), EQ, Noise Gate, Chorus, Flanger, Phaser, Tremolo, Panner, Vibrato, Rotary Speaker, YaYa, AutoYa, SynthTalk, Envelope Filter, Detuner, Pitch Shifter, Whammy, Digital/Analog/Ping Pong Delay, Reverb (tradičních 10 typů) - terminologie je snad dostatečně familiérní, není snad proto nutné uvedený výčet blíže komentovat. Celkový počet efektů zařaditelných do jednoho řetězce je 12 (Chorus, Whammy a všechny efekty, které jsme v řadě jmenovali mezi nimi, náleží do jedné sekce, lze tedy zvolit vždy pouze 1 z nich).

Programování je stejně jako v případě RP100 naprosto triviální záležitostí, počet továrních i uživatelských presetů zůstává na počtu 40/40. Je přítomen Rhytm Trainer se svými 30 bicími smyčkami nejrůznějších žánrů (s možností nastavení tempa i hlasitosti) a chromatická ladička.

Expression pedál

Pomocí expression pedálu lze průběžně ovládat množství parametrů - tradiční aplikací je Wah a hlasitost - tu lze ovládat v různých variacích - jako běžnou hlasitost (na konci zvukového řetězce nebo mezi sekcí Amp Modelingu a efektů - doběhne tedy např. opakování delaye), hlasitost simulovaného zesilovače, nebo úroveň zefektovaného signálu v mixu zefektovaného a čistého zvuku. Dále můžete ovládat míru zkreslení, hloubku zvoleného efektu nebo efekty Whammy a YaYa. Kromě přiřazení parametru, který chcete pedálem ovládat, si nastavíte i minimální a maximální hodnotu tohoto parametru.

Pazvuky

Jsem trochu na rozpacích, neboť ke zvukové kvalitě RP200 téměř není co dodat. Obecně totiž mohu říci, že ve vztahu k cenovým relacím, není RP200 co vytknout (alespoň ne nic podstatného). Kdybych před tímto testem nikdy přes Digitechy nehrál, byl bych pravděpodobně příjemně překvapen.

Je zde kvákadlo, jehož kvalita mě v multiefektech obecně nikdy neoslnila, je zde 12 modelů zesilovačů (či chcete-li 12 odlišných charakterů čistých a zkreslených zvuků, mezi nimi 1 akustický model), jejichž kvalita je dle mého názoru opravdu dobrá a výběr typů reprezentativní a takto bychom mohli pokračovat u všech dalších sekcí RP200...

Chcete-li si čas od času „zablbnout”, jsou zde zajímavosti typu SynthTalk (modulace srovnatelná snad s TalkBoxem - reaguje na sílu úderu), nebo YaYa (kombinace Wah a Flangeru), který je ovládán expression pedálem a podle mého tudíž podstatně smysluplnější než AutoYa (pro dosažení určité osobitosti při hře, kterou jsem u AutoYa jaksi postrádal). Ryze digitechovské Whammy samozřejmě nemůže v žádném efektovém procesoru této značky chybět - a právem se jedná o dosti oblíbený efekt. S trochou nadsázky lze říci, že už jen kvůli němu má přítomný expression pedál smysl.

Co z toho plyne?

Nyní už nezbývá než doufat, že se nám povedlo neutajit žádnou podstatnou informaci a vyslovit (nebo se o to alespoň pokusit) závěrečný verdikt. Nuže, podobně jako v případě RP100 je třeba říci, že se jedná o efekt s výborným poměrem cena výkon. Jestliže se ptáte, který z nich bude právě pro vás ten pravý, zvažte především potřebu expression pedálu. Ačkoliv wah-wah je docela nekvalitní a osobně bych raději použil externí, jsou zde další efekty, přičemž především pokud se vám zalíbí Whammy, SynthTalk a YahYah, je přítomnost tohoto pedálu zcela na místě. U těch ostatních (chorus, flanger, delay...) nebývá průběžné ovládání jejich parametrů až tak častým jevem, zato např. to nejjednodušší možné využití expression pedálu pro ovládání hlasitosti je velmi příjemná věc (např. i takový Mark Knopfler využívá pro houslové efekty pedálu namísto potenciometru na kytaře - viz Brothers In Arms).

Ještě můžeme doplnit, že RP200 tvoří pomyslný střední článek, neboť tuto řadu dále doplňuje novinová RP300, který je rozšířený o 1 přepínač - což může zajímat ty, kdo běžně používají více než 2 zvuky v jednom songu, kdy se manipulace s RP100/200 stane nepohodlnou. K tomu má 5 ovládacích potenciometrů - to jest lze ovládat více parametrů, 2 efekty navíc a především už i funkci Learn-A-Lick pro samplování krátkých úseků skladby za účelem následného zpomalení tempa beze změny ladění vzorku a tím pádem možnosti jednoduššího nastudování dané skladby. A pochopitelně je zase o “kapku” dražší. Když už jsme to naťukli, neodpustím si poznámku, že u RP100/200 mi Learn-A-Lick dost chybí - ve spojení s bubeníkem a jackem Jam-A-Long (RP200), by z nich udělal skutečně bezvadný a univerzální nástroj pro domácí cvičení.

Abychom ale neodbíhali od původního tématu, uzavřeme jej konstatováním, že můj celkový dojem z multiefektu RP200 je jednoznačně a naprosto kladný.