TL Audio Fatman 2Fat

Dynamický procesor
Distributor: 
Cena: 
11 990,00 Kč

Bylo takhle po masopustu a dorazil ke mně tlusťoch… Říkáte si, že v tomto čase to není nic zvláštního, ale tohle nebyl jen tak někdo. Byl to nový přírůstek do těžkotonážní rodinky Fat-manů od firmy TL Audio a jmenoval se 2 Fat. Mimochodem to jméno i vlastnosti mi připomínají jednoho zesnulého rapera a warlorda a můžu říci, že 2 Fat je taky pěkně hustý…

Před časem zastavila firma TL audio výrobu populárních elektronkových kompresorů – preampů Fat 1 a Fat 2, ale nemusíme si zoufat, mají velmi zdařilé nástupce. My si dnes proklepneme"hybridní" (tranzistorová Solid state technologie spojená s elektronkami), jednokanálový preset/manual kompresor 2Fat.

Jak to vypadá

Oproti předchůdcům, kteří sídlily v 1/2” rackových „stolních" boxech, zcela tradičně. Jedná se o 19" palcový modul o výšce 2 HU. Pření panel, který má, jak je již v rodině Fatmanů zvykem, tmavě rudou barvu, je rozdělen na čtyři bloky, které určují i tok signálu jednotlivými sekcemi kompresoru – první vlevo je vstupní blok, který je osazen TS vstupním jackem, který má přednost před vstupy na zadním panelu, kde najdeme symetrický XLR vstup s napájením 48 V pro kondenzátorové mikrofony, dále linkový vstup a výstup se symetricky zapojeným TRS jackem. Vstupní sekci dále tvoří čtyři přepínače. První pro zapínání a vypínání filtru horní propusti se strmostí 12 dB na oktávu s pevnou frekvencí 90 Hz, který se hodí na odstranění nežádoucích hlubokých frekvencí, zpravidla přenášených vibracemi mikrofonního stojanu na tělo mikrofonu. Druhým volíme mezi mikrofonním (XLR) a linkovým (TRS) vstupem na zadním panelu, nebo mezi nízko impedančním (-26 dB až +14 dB) nebo vysoko impedančním (-6 dB až +34 dB) vstupem na panelu předním . Oproti staršímu Fat 2 přibyl na vstupu útlumový -30 dB PAD obvod, volitelný pro mikrofonní vstup. Hned vedle přepínačů najdete potenciometr zisku s hrubou stupnicí pro linkový i mikrofonní vstupní citlivosti a dvě LED diody signalizující vstupní vybuzení a přebuzení. Druhý blok je osazen šestnácti polohovým otočným přepínačem pro volbu presetů kompresoru. Třetí blok je určen pro manuální nastavení chodu kompresoru. Třemi otočnými potenciometry můžete nastavovat Threshold (+10 dB až -20 dB), Ratio (1:1,5 až 1:30) a Gain Make-up (úprava zdvihu hlasitosti zkomprimovaného signálu). V tomto bloku najdete tlačítko Comp on (bypass) dále přepínače pro volbu režimu rychlosti náběhu a vypuštění kompresoru a přepínač režimu zaoblení křivky průběhu komprimace (Hard a Soft Knee). Čtvrtou sekci tvoří potenciometr výstupní hlasitosti, stylový podsvícený TL Audio ručičkový měřák s přepínáním režimů gain/reduction a 10 dB odečtu měření výstupní hlasitosti, zvlášť vhodný pro extremisty, kteří se rozhodnou pořádně nakrmit vstup do svého DAW a nechtějí při tom zlomit ručičku na budíku.

Poslední třešničkou na dortu, tedy pardon tlačítkem na panelu je Fat EQ a zapíná obvody ekvalizéru s pevným nastavením (+ 4 dB na 90 Hz, - 2 dB na 800 Hz, +2,5 dB na 10 kHz). Ten je další inovací a na předchůdci Fat 2 ho nenajdete. Přístroj se dá rozšířit o digitální výstupní sekci, která je totožná s A/D rozhraním ze série TL Audio Ivory s rozlišením 24 bit/96 kHz a není zrovna nejlevnější.

Jak to funguje

V „hybridním" srdci přístroje nalezneme elektronku 12AX7A napájenou 100 V (DC), která je umístěná na druhém stupni napěťového zesilovače. Ten první stupeň je tvořen solid state předzesilovačem, pro dosažení co nejčistšího nezkresleného zvuku. Druhý elektronkový stupeň potom signál „zabarví" žádoucím harmonickým zkreslením, které se posluchači jeví jako „zhuštění", nebo chcete li, zvuk jakoby „ztloustne". A kvůli tomu se přece vyplatí do tohoto tlouštíka investovat. Ovládání 2FAT kompresoru je doopravdy drummers friendly (bubeníci prominou), jednodušší a přehlednější to zkrátka být nemohlo. Pokud se rozhodnete pro použití presetů, můžete vlastně výsledný zvuk „pokazit" pouze nastavením vstupního zisku, redukcí komprese (Make-up) a výstupní hlasitostí. Ostatní ovládací prvky kompresoru jsou totiž v tomto okamžiku nefunkční. Pokud si budete chtít pohrát s nastavením časů náběhu Attack a uvolnění Release, Thresholdu a poměru komprese (Ratio), musíte kompresor nastavit na „preset" MANUAL.

Všech patnáct presetů je nastaveno účelně a to jak pro úplné nováčky, tak i pro zkušené zvukaře, a pokud nehodláte provádět s 2FAT vyloženě experimenty, tak asi nikdy nesáhnete po manual modu. Tvůrci mysleli doopravdy na všechno. Mezi presety najdete pět nastavení pro vokály z toho jedno navržené na snímání rapu tzn. blízké snímání při použití dynamického mikrofonu. Nastavení se vzájemně liší mírou komprese a čtyřka uhlídá dynamiku i opravdového řvouna. Nezapomnělo se ani na strunné bratry a mezi presety se nachází nastavení pro elektrické kytary i baskytary a to pro případ snímání mikrofonem nebo při použití 2FAT jako D.I. boxu. Zkrátka nepřijdou ani bubeníci a na 2FATu najdete jeden preset pro velký buben a jeden pro bubínek. Mne zaujaly dva presety pro klávesáky a producenty elektronické hudby. První byl připraven pro dlouhé syntetické pady a smyčce a druhý pro nadupání monofonních smyček a samplů bicích. Všechny presety zní velmi kultivovaně a plně. V návodu doporučují přepnout měřák na kontrolu úrovně redukce zisku a nastavovat podle něj hodnotu Gain Make-upu. Dle mého názoru berte údaje odečtené na tomto budíku spíše jako orientační. Důležité však je, hlídat si úroveň vybuzení pomocí LED diod ve vstupní sekci. Pokud se rozsvítí Drive dioda vězte, že jste právě probudili elektronku k životu a Peak dioda je posledním varováním, před tím než přístroj začne výrazně zkreslovat. Doopravdy se to vyplatí, protože při vyšší míře přebuzení se začne zvuk slévat a nezní hezky. Ale pamatujte, že hlavní je, jak to zní vám jako uživatelům a LED signalizaci berte jako první upozornění. Při nahrávání kytar a kláves se mi osvědčil FAT ekvalizér. Ano je to trochu „šidítko", ale zní velmi muzikálně a nástroje s ním vyniknou zvláště v „řidších" aranžích, kde je doopravdy slyšet všechny zvukové detaily snímaného nástroje. Samozřejmě jsem neodolal a při samplování a práci se smyčkami vyzkoušel i některé extrémnější nastavení, ale musím říci, že stejně nejužitečnější nastavení nakonec najdete mezi presety.

Jaké to tedy je 

Jak jinak než husté a tlusté. V této cenové třídě se jedná o jeden z nejvydařenějších výrobků na trhu. Líbí se mi jak zní jeho hybridní předzesilovač, který spojuje to nejlepší ze světa solid state a elektronek – čistotu a možnost přidat žádoucí elektronkový drive. Presety pomohou s nastavením začátečníkům a zrychlí práci profesionálním uživatelům. Nedivil bych se kdybych 2FAT potkal i v rackových boxech basistů a kytaristů. 2FAT mohu doporučit každému, kdo vlastní nejen domácí nahrávací studio a chce pokročit na další úroveň při nahrávání vokálů a akustických nástrojů. Všem, kteří chtějí mít doma alespoň jeden kus toho „doopravdového" lampového náčiní a touží zkusit konečně něco jiného než stále „simulovat" pomocí plugin a zároveň nechtějí zdecimovat svá konta, mohu tohoto červeného tlouštíka vřele, ba tlustě doporučit!

Dámy a pánové, toto byl 2FAT yo.. R.E.S.P.E.C.T. yo … Peace!