Hughes&Kettner Attax 100

Kytarové kombo
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
13 900,00 Kč

„Tuhle černou záležitost bych podle velikost tipoval tak na čtyřicet nebo šedesát... ani neváží tolik, jak jsem čekal. No, aspoň se s tím moc nenadřu.“ Nebojte, nejsem ani v Perlovce, ani neuklízím po mordu! To jsem jenom vybalil kytarové kombo Attax 100 ze stáje Hughes&Kettner. Nemá ani čtyřicet, ani šedesát, ale rovnou „kilo“ – tedy plných 100 wattů. Pojďme se tedy na tohoto „černokněžníka“ mrknout zblízka...

Máme před sebou...

Máme před sebou zavřené tranzistorové kombo o rozměrech 57 x 50 x 28 cm a vážící sympatických 22 kg. Jedná se o čtyřkanál (i když podle korekcí, které jsou dvoje – pro čistý a pro zkreslený zvuk – jde o regulérní dvoukanál), který disponuje těmito kanály: CLEAN, CRUNCH, LEAD a ULTRA GAIN (dle této nabídky a dle solidní reputace řady Attax z let minulých očekávám, že se mi nohavice u tepláků budou třepat jako v letní bouřce a vlasy budu mít vyfoukané kolmo dozadu). Kombo má rovněž efektovou jednotku, kde najdeme Flanger, Tremolo, Chorus, Echo a Reverb. O přenos zvuku do prostoru se stará jeden 12“ reproduktor Rock Driver Ultra II. Co mě přímo nadchlo, to je čtyřcestný nožní přepínač, který si nemusíte kupovat zvlášť („bo je přibaleny v krabici“). Je pěkně masivní, plechový, se čtyřmi přepínači kanálů značenými čísly 1-4 a červenou LEDkou, která svítí, je-li příslušný kanál v provozu.

Povrchové úpravě vévodí černá barva (černé je všechno, až na stříbrné knoflíky potenciometrů korekcí a zkreslení jednotlivých kanálů, jejich bílé popisky a modře svítící diody tlačítek pro přepínání kanálů). Tělo komba je potaženo černou koženkou, rohy jsou opatřeny ochrannými plastovými „rožáky“.

Pohled na čelní panel zleva: V dolní řadě se nachází Input (jack vstup pro kytaru), následují potencionetry kanálu CLEAN: Volume, Bass, Mid, Treble, dále už následuje ovládání parametrů zkreslených zvuků: Crunch Gain (zkreslení), Crunch Volume (hlasitost), Lead/Ultra Gain, Lead Volume, Ultra Volume, korekce zkreslených kanálů Bass, Mid, Treble a konečně Master Volume pro nastavení celkové hlasitosti komba. Čili shrnuto – čistý kanál má své korekce a zkreslené kanály mají své společné korekce. Navíc kanál CRUNCH má vlastní Gain a hlasitost, LEAD a ULTRA mají společný Gain, ale každý svou hlasitost. Tohle je myslím ošetřeno velmi dobře! Úplně vpravo je pak páčkový vypínač komba.

V horní řadě čelního panelu jsou umístěna 4 tlačítka pro manuální přepínání kanálů, jsou podsvícená modrými diodami. Pokud je zapojen footswitch, tlačítka jsou vyřazena z provozu. Za nimi následuje černý plastový otočný potenciometr modulačních efektů MOD FX. Dráha tohoto potenciometru je rozdělena do tří výsečí, z nichž každá náleží jednomu ze tří již zmíněných modulačních efektů: Flanger, Chorus a Tremolo. Jak otáčíte knoflíkem, volíte efekt podle toho, v které výseči (efektu) se zrovna nacházíte. Průběh jednotlivých efektů se dále mění pohybem ve vlastní výseči, nicméně vše pouze v rámci pevně stanovených presetů. Dále zde máme dva menší černé plastové knoby pro nastavení parametrů Delaye: první pro Time (rozpětí 80 – 1400 ms) a druhý pro Volume. Posledním efektem v řadě je Reverb, jehož potenciometrem nastavujete pouze množství Reverbu v cestě. U efektů upozorním ještě na dobrou vychytávku, a sice že jejich aktuální nastavení na jednotlivých kanálech se ukládá, a každý kanál se spíná již se svým vlastním efektovým nastavením.

Podíváme-li se na kombo zezadu, najdeme na zadním panelu zdířku Ext. Speaker pro externí reprobox (min. 8 Ohm), sluchátkový výstup Headphones, linkový výstup Line Out, CD a linkový vstup CD/Line Iinput a sériovou efektovou smyčku FX Send a FX Return. Footswitch se zapojuje do zdířky Footswitch (jak jinak), do konektoru FX On/Off lze pak volitelně zapojit další jedno nebo dvoutlačítkový footswitch – tím získáme navíc možnost spínat modulační efekty a Delay (najednou) a v případě dvoutlačítkového navíc odděleně i reverb.

V poloze On…

Ještě než to pořádně okouřím, doplním, že v útrobách a obvodech komba je integrována technologie Current Feedback, díky níž by se polovodiče měly při hře chovat podobně jako lampy – měly by mít (dle názvu) jejich charakteristickou odezvu. Tak pojďme na to! Čistý zvuk se opravdu chová podobně, jako u lamp, (s důrazem na „podobně“) a překvapivě pěkně „ctí nástroj“. Jednotlivé snímače (testuji na Fender Strat SRV) jsou zvukově velmi dobře rozlišeny (možná i víc než na lampách) se sympatickým lampě podobným náběhem tónu po úderu trsátka. Korekce Bass a Treble jsou dostatečné, ale středů se mi nedostává. I když je mám naplno, jeví se mi čistý zvuk malinko úzký. Kanál CRUNCH je velmi příjemná záležitost! Tady si můžete „vykroutit“ opravdu pevný,rovný a téměř čistý zvuk, stejně tak dobře nabroušený beglajt anebo správně „namaštěného hrubce“ (Gain naplno), který svým charakterem při podobné úrovni zkreslení ustojí i kanál LEAD, jehož zkreslení je jemnější (ve smyslu hustší – o jemnosti bych tady moc nehovořil). LEAD však nemá takový důraz na basy, což je dobře, je totiž díky tomu dobře čitelný a nehuhňá. Pro sóla je kanál LEAD dobře postavený, zvuk je poměrně zpěvný, ve srovnání s CRUNCH a ULTRA GAIN se prosazuje nejlépe. ULTRA GAIN je jen zahuštěním LEAD kanálu, ale při stejných hlasitostech padá úrovňově pod LEAD – přibudou mu totiž spodky a ztratí na srozumitelnosti. Proto je třeba jeho hlasitost trošku nadsadit. Jinak zkreslené zvuky jsou správně agresivní a řízné (tepláky vlály a vlasy stály), hutné, s pevnými spodky a jiskřivými dravými výškami. Ale právě MEZI těmito dvěma pomyslnými vršky mi chybí ten prostřední – středy, středy a zase středy. Těch by mělo být o kus víc, zvuk má jinak tlak, „má koule“, „má říz“...

Na závěr

Attax je určen hlavně pro ty, kteří mají rádi sílu, dravost a tlak (zkráceně „dži-dži“). Toto velmi dobře vybavené kombo s pestrou nabídkou zvuků má na své rozměry solidní výkon a navíc malou hmotnost, což ocení ten, kdo se nechce vláčet se 40kilovým lampáčem. Velkým kladem komba rovněž je, že „nepřeválcuje“ váš nástroj a nechá ho hrát. Jednoznačné plus je také přibalený footswitch, který fungoval bezchybně, bez lupanců a jiných „šlendryjanu ve vyrobě“. Mrzí mě jen ty středy, ty mi tam chybí. S nimi by to totiž bylo ještě větší „hrobesooo“!