M-Audio BX8a

Subbasu netřeba!
Distributor: 
Cena: 
12 890,00 Kč

Pravděpodobně každá z velkých firem na poli profesionálního audia dnes produkuje a prodává aktivní studiové monitorové sestavy. Nejinak je to i u renomované firmy M-Audio, kterou většina z zás zná jako výrobce zvukových karet, softwaru a příslušenství pro DAW. Do této rodiny výrobků patří i aktivní studiové monitory pro blízký poslech (near field monitory) BX8a Studiophile.

Vzhled a výbava

První vlastnost monitorů, které si nový majitel všimne hned po rozbalení krabice, je relativně velká hmotnost (každý box váží 12 kg), což je u reprosoustav vždy dobré znamení. Stejně jako ostatní boxy z BX rodiny, disponují i BX8a elegantním designem bez ostrých hran, který omezuje na minimum nežádoucí zvukové odrazy. Boxy jsou vyrobeny z MDF materiálu a jsou dle slov výrobce speciálně vyztuženy, aby absorbovaly nežádoucí vibrace i při maximálním zatížení.

Na čelní straně jsou osazeny dvěma reproduktory - osmipalcovým magneticky odstíněným středo-basovým reproduktorem s kevlarovou membránou a gumovým závěsem. Kevralové membrány byly a stále jsou znakem profesionálních a podstatně dražších reprosoustav než je BX8a. A jako druhým jednopalcovým výškovým magneticky odstíněným tweeterem s hedvábnou membránou a cívkou uloženou ve ferrofluidu.

Design čelní stěny podporuje optimální stereo image přehrávaného audio materiálu a nesmím zapomenout na diodu na čelní stěně, která se po zapnutí boxu do sítě M-Audiovsky modře rozzáří.

Zadní stěna je vyhrazena pro ovládací prvky – volume potenciometr a vypínač, konektory – 1 x XLR symetrický vstup, 1 x 1/4" stereo jack konektor pro symetrické i nesymetrické zapojení, konektor pro napájecí šňůru a basreflex. Ten je podle výrobce laděný na vyzáření frekvencí pod 30 Hz.

V každém boxu najdeme dva zesilovače, jeden pro středobasový reproduktor s výkonem 70 W a druhý pohánějící tweeter s výkonem 60 W. Pasivní výhybka je laděna na 2,2 kHz. Tento takzvaný biamp design umožňuje i relativně malým reprosoustavám vyzářit maximální výkon s minimem zkreslení. Frekvenční rozsah boxů je od 20 Hz do 40 kHz a maximální dynamický odstup signálu od šumu mají 100 dB (A-weighted). O chlazení zesilovačů se stará otvor bassreflexu, takže ze zadní stěny netrčí žádný pasivní chladič. Designu není co vytknout, uživatel musí jen počítat s tím, že díky bassreflexům na zadní stěně nesmí boxy postavit těsně ke zdi svého studia, ale nechat jim trochu prostoru k „dýchání".

V akci

Monitory jsem testoval třemi způsoby: porovnávacím poslechem s jinými monitory, při nahrávání bicích partů na novou desku nu metal-popové kapely Dark Gamballe a při finální úpravě a masteringu zvuku hry Vietcong II. Pro test jsem volil symetrické zapojení pomocí XLR konektorů. Hned po zapojení jsem musel vyrovnat hlasitosti porovnávaných monitorů se srovnávacími, ale to díky plynulému útlumu volume potenciometrů nebyl žádný problém. Tyto „master" korekce jdou až do nuly. Nejlepší poslech nabízel „sweet spot" ve vrcholu rovnostranného trojúhelníku o straně délky 1,5 m. Zkoušel jsem boxy stavět na stojany, když jsem pracoval s přenosným setem (laptop + klaviatura + zvukovka), ale na hlavní část testu nakonec přistály tradičně na polici nad konzolou. Boxy „utáhnou" i velkou režii, ale je znát, že zvukové pole na větší vzdálenost přestává být vyrovnané. Dle výrobce je pro optimální poslech nutné stavět boxy vertikálně (tzn. s reproduktory nad sebou) Vyzkoušel jsem je postavit i návodu navzdory a musel jsem uznat, že výrobce zná dobře své pappenheimské. Porovnávací test byl trochu „unfair", protože jsem BX8áčka porovnával s boxy více než třikrát dražšími. I při tomto srovnání jsem ale musel uznat, že se výrobce v této cenové třídě nemá vůbec za co stydět. Hlavně mne zaujalo, jak jsou boxy schopné přenést nižší frekvence - bez hučení, zahlcování a i při větším zatížení minimálně zkreslují. Ideální řešení pro studia, kde nemají místo nazbyt a nechtějí věčně zakopávat o subwoofer a hledat pro něj optimální místo. Se středy a výškami a následně nato s prostorovým vjemem je to už trochu horší. Pokud jsem přes monitory pouštěl taneční produkci, postavenou na loopech a syntetických zvucích, upravené silnou kompresí - například soundtrack od Amon Tobin k PC hře Sprinter cell- Chaos Theory - bylo vše v naprostém pořádku. Doopravdy jsem ocenil přednes hlubokých frekvencí a věrnost podání ambientních zvuků a ruchů. Když jsem zabrousil do hájemství více „akustické" hudby například CD Johny Cash – Unchained začala nahrávka ztrácet prostor a zároveň se začala měnit i stereo image jednotlivých nástrojů. Na výškách byly znatelné frekvenční zdvihy. Ale hlavně na středech, kterých tyto boxy doopravdy nemají mnoho je znát, že BX8a nepatří do studia zabývajícím se nahráváním a masteringem klasické hudby, ale to od těchto boxů asi nikdo neočekává. Naopak ti, kteří prohání svými čipy všechny možné styly a druhy moderní hudby, tyto boxy určitě uvítají – co smícháte doma, to uslyšíte i v klubu. Zároveň jsem ocenil, že jsem byl schopen po celodenní práci stále ještě soudně rozhodnout co upravit a co ne, aniž bych to další den musel s údivem opravovat. Z finálního mixu nic „netrčelo". I „zvukařská" únava byla minimální - žádné zvonění v uších a bolení hlavy – pohoda!

Zhodnocení

K plusům jako je vzhled a zpracování designu, vynikající přednes basových pásem – nepotřebujete subwoofer, vynikajícímu poměr cena vs. užitná hodnota se řadí jediný zápor, a to horší přednes středových pásem. Pokud vlastníte malé studio s ne příliš velkou režií, do kterého se už nevejde subwoofer a natáčíte projekty se zaměřením na taneční hudbu, nu metal HC a jiné progresivní žánry nebo potřebujete ozvučit televizní - rozhlasovou střižnu, ve které připravujete znělky a předěly a editujete audio materiál, nemají tyto boxy za svoji prodejní cenu vlastně žádnou konkurenci. Práce s nimi je pohodlná a zpracovaný materiál vám nepřipraví při poslechu na jiných reprosoustavách žádné ošklivé překvapení.

Další podařený výrobek a není divu, že mezi spokojené uživatele produktů firmy M-Audio patří taková esa jako Billy Sheehan, Frank Gambale a Brian BT Taussier (soundtrack Blade II).

A protože mi to nedalo, zkusil jsem s těmito boxy zapařit i některé mé oblíbené „gamesky" a to byla teprve paráda! (;-).