IK Multimedia SampleTron

Sampler se zvuky mellotronů
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
5 590,00 Kč

Poprvé jsem se s klávesovým nástrojem zvaným mellotron nevědomky setkal v nesmrtelné skladbě od Beatles Strawberry Fields Forever, kde se postaral o úvodní zvuk flétny. Později tento elektronický nástroj používaly také kapely Genesis, Moody Blues, King Crimson či Yes. Byl to vlastně takový analogový předchůdce sampleru, ovšem s tím rozdílem, že zvukové vzorky (nahrávky) uchovával na páscích přímo v sobě. Délka jednoho pásku se pohybovala mezi 7 až 9 sekundami a spouštěly se pomocí klaviatury.

Poměrně nedávno jsem se s mellotronem setkal ještě ve skladbě Toma Pettyho – Crawling Back to You (album Wildflowers z roku 1994), kde už mi byl na první poslech podezřelý jakoby nakreslený vintage zvuk flétny. V bookletu jsem si nakonec ověřil, že se skutečně jedná o mellotron. O původní „trony", které se vyráběly především v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století, je ovšem pořád značný zájem. Vyrábí se však jen v omezeném počtu (a za „těžké" peníze) nebo je seženete jen někde „pod rukou". Fakt, že i retro zvuky mohou přinést nové koření dnešním technologiím a hudebním směrům, je díky stále trvajícímu vintage boomu stále potvrzován.

Pojďme se dnes podívat na virtuální kolekci všech dostupných „Tron" nástrojů. Kolekce vzorků pochází od renomované firmy IK Multimedia, která ji vytvořila ve spolupráci s firmou Sonic Reality a obdařila ji velice příznačným názvem SampleTron. Na atraktivitě takového dílka se, jak se zdá, významně podílí už jen to, že v reálné podobě většinu z těchto Chamberlinů, Optiganů či Novatronů snad už ani nikdy neuvidíte. Tedy alespoň pokud se vám nepodaří dostat se do útrob „baráku" kousek od zastávky metra St. John’s Wood v Londýně (věhlasného studia Abbey Road).

Instalace a nastavení

Instalace probíhá nadvakrát, nejprve nainstalujete program a potom samotnou banku nástrojů. Při instalaci „natahujete" všechna data (samply (2 GB)) na hard disk vašeho počítače, což na mém stroji trvalo přibližně 10 min. (Pokud disponujete větší rychlostí přenosu dat z mechaniky a čtení disku, načekáte se méně.) Po restartu počítače a následném nastartování SampleTronu se musíte zaregistrovat na stránkách výrobce - IK Multimedia, abyste dostali autorizační kód pro spuštění aplikace. Sampletron je úzce spjat s ID – identifikačním číslem vašeho počítače. Pokud budete měnit nějaký hardware ve vašem počítači, tak musíte při další instalaci provést novou on-line autorizaci. K dispozici máte 5 autorizací, potom už nezbývá než s prosíkem kontaktovat výrobce nebo distributora. Vše je ,jak se zdá, perfektně zabezpečeno proti softwarovým pirátům. Ještěže není potřeba hardwarový klíč. :o)

Nastavení ovladačů zvukové karty a výstupů (k dispozici až 16) se provádí v menu Settings/Audio MIDI Setup (pro Stand Alone režim). Zvolil jsem nízkolatenční ASIO driver (k dispozici máte i microsofťácký DirectX driver), zadal MIDI vstup a Buffer nechal defaultně na 512, stejně tak samplovací frekvenci na 44,1 kHz. Po té se již program rozběhne do plné funkčnosti. Pokud by se vám ozývaly nějaké podivné zvuky (praskance či lupance), jednoduše zvyšte buffer nebo latenci vaší zvukové karty. Vše závisí také na velikosti vaší RAM a síle procesoru. V menu Preference můžete nastavit tempo v BPM, se kterým bude SampleTron synchronizovat například vaše LFO (nizkofrekvenční oscilátory) nebo efekty. Můžete zde také zaškrtnout „fajfku", aby se program příště otevřel s naposledy otevřeným sessionem.

Uživatelské rozhraní

SampleTron můžete použít, jak jsem již výše uvedl, buď v režimu samostatné aplikace (například pro živé hraní) a nebo jako zásuvný modul pro váš sekvencer (Nuendo, Sonar, Cubase atd.). Podporuje standardní dostupné formáty jako VST, RTAS či AU.

Samotný panel programu, jehož grafické ztvárnění je provedeno příkladně „letitě", je pomyslně rozdělen na dvě části. Okno 16 kanálů, tzv. party (nebo-li 16násobný multitimbrál), do kterých načítáte nástroje, je vlevo nahoře. Je to vlastně něco jako vícestopé sessionview, kde můžete tvořit kombinace nástrojů, a které si můžete uložit i jako preset pro pozdější opětovné vyvolání. Je zde také možné „mutovat", „sólovat" a rozdělovat do jednotlivých kanálů či panorám, editovat pomocí syntéz a dalších ovladacích kontrolérů... Pro každý kanál lze použít až čtyři DSP efekty. Jejich zvuk a další možnosti, které přináší pro barvu zvuku, mě příjemně překvapily. Některé z nich se dají synchronizovat s tempem (Delay, Filter, Flanger či AutoPan). Výčet všech efektů najdete v tabulce.

Na pravé straně jsou umístěny samotné „tron nástroje" s presety. Továrních presetů je k dispozici hned 647 plus 260 multisamplů. Dodávaná zvuková banka má 2 GB nasamplovaných zvuků 17 legendárních nástrojů, které Dave Kerzner ze Sonic Reality samploval po celém světě ve studiích takových hvězd jako je Tom Waits, Smashing Pumkins či Crowded House. V malém okénku se po kliknutí na nástroj zobrazí náhled původního nástroje. Samozřejmostí jsou mono, poly a dva legato režimy.

Zvuky můžete editovat pomocí tří syntéz: Resampling, Pitch Shift Time Stretch a Stretch (nejnovější typ), které lze přepínat během hraní. Zároveň je možné tyto historické zvuky modulovat pomocí dvou obálek, synchronizovatelných filtrů LBF, BPF, HPF či dvou nízkofrekvenčních oscilátorů. K dispozici je až 50 ovládacích prvků. Všechny tyto věci nebyly u původních nástrojů možné, takže se vám naskýtají jedinečné možnosti pro sound design nových zvuků „hnětených" ze starých ingrediencí. Dodejme, že program je postaven na stejném enginu jak firemní SampleTank, takže zvuky SampleTronu načte. V něm byste mohli využít ještě další ovladače, které samotný Sampletank (respektive jeho engine) jako vlajková loď IK Multimedia nabízí. Myslím, že ti, kdo SampleTank nebo Sample Moog znají, budou, pokud se týká ovládání programu, hned doma. (Jejich User Interface je nápadně podobný.) Na spodním panelu, při Stand Alone modu, vidíte také zvolené tempo v BPM a měřák nazvaný CPU Load, který ukazuje v procentech zatížení vašeho procesoru.

V praxi…

Sampletron jsem testoval jak ve Stand Alone, tak i jako VST plug-in. Většina z vás jej bude asi používat jako VST synth v nějakém sekvenceru. V mém případě jsem za sekvencer zvolil Sonar. Tam se mi přihlásil pod Soft synths/VST menu. Kanály Combi presetu, který jsem si uložil pro Stand Alone verzi, jsem rozhodil do jednotlivých MIDI stop, se kterými potom můžete pracovat (úprava parametrů volume, panorama). Další práce v MIDI už závisí na možnostech ovládacích prvků vašeho sekvenceru – editace v Pian Roll atd.. Pokud byste chtěli automatizovat třeba filtry nebo jiné ovládací prvky SampleTronu, musíte zvolenou funkci přiřadit přes MIDI CTL ke stejnému MIDI kanálu, který automatizujete pomocí křivek nebo MIDI kontroléru ve stopě sekvenceru.

Vrstvení nástrojů do MIDI stop na sebe a vytváření tzv. Soundscapes (zvukových palet) je další kratochvíle, která se nabízí a u které jsem prožil spousty zvukomalebných momentů. Za celou dobu testování nástroje se neprojevila žádná kolize. Choval se naprosto stabilně a soustředěně snášel mé klavírování. :o)

Nástroje a jejich využití

Připadne mi, že dnes si člověk nemůže být jistý tím, jaké zvuky se mu budou v budoucnu hodit, a které hodí do koše. Dnešní interaktivní a propojený svět přináší fúze mnoha hudebních vlivů. Propagační leták k programu primárně uvádí využití v hip hopu, R `n B, nejrůznějších elektronických směrech nebo pro filmovou hudbu. Použití je rozmanité, mrkněte na web www.ikmultimedia/Sampletron na video Sample Moog + Sampletron, kde produktový specialista Derek Floyd vytváří jednoduchou elektronickou kompozici a pomocí jakoby rozfázovaných smyčců SampleTronu přidává barvu, která celou skladbu posune do další zajímavé dimenze.

Co se zvuků týká, každý nástroj nabízí jiné barvy, jiný svébytný charakter. K dispozici máte výběr lo-fi smyčců, fléten, kytar, klávesových či dechových nástrojů, organů, choirů, ale i škálu bizarních zvuků, z nichž se jen některé dají snadno definovat (a jsou i hodně „zadělané" lo-fi praskotem :o)). Například Optigan nebo Powerhouse Loops obsahují bicí smyčky, nebo jsou zde i hotové podklady v Talentmakeru, které mohou sloužit jako odrazový můstek pro vaši kompozici. O jednotlivých složkách a jejich využití bychom mohli napsat další samostatný článek. Znovu zdůrazňuji, že se nástroje dají skládat na sebe pomocí šestnácti partů a my můžeme tvořit nové neslyšené zvuky. V tom je z mého pohledu velká síla tohoto virtuálního instrumentu. Nabízí se kvalitní presety, ale i další možná hledání…

Pojďme se ale alespoň vrátit k na začátku zmíněnému mellotronu. Nabízí se vám dvě emulace slavných nástrojů. První je starší verze Mellotron M300, obsahuje 7 presetů samplovaných nástrojů. Vše je autentické i s analogovým šumem pásku. Pokud přidržíte tón o něco déle, zjistíte, že zvuk je opravdu dlouhý 8 vteřin, stejně jako byl u originálního mellotronu. Ostatně, pokud byly vzorky nahrávány přímo z originálních mellotronů i s jejich délkou, jinak tomu být ani nemůže. To je příjemné zjištění už jen proto, že se nejedná o simulaci, ale o přesný záznam původního nástroje. Rád bych se zastavil u novější verze Mellotron M400 (asi vůbec nejpoužívanější z tronů). Ten nabízí již celou škálu nástrojů. K dispozici máte 26 presetů. Mně osobně učaroval zvuk cella MlTrb Cello. Zní to skutečně jako z nějakého starého hororu á la Psycho. Do toho ještě doporučuji přidat preset MlTrn Voices a trochu jej ponořit do reverbu. Potom stačí přidat už jen vysoký tón houslí z Warm Tape Violins a hrůzostrášná koláž je dokonána. No, co vám mám vyprávět. Raději jsem ještě zamkl dveře na chodbu a pustil si televizi :o). Tedy, skvělý pomocník i pro scénickou hudbu. Pokud načtete například preset MlTrn Flute, tak vám hraje ne-li stejný, přinejmenším velmi podobný zvuk tomu, jaký Beatles použili pro Strawberry Fields Forever. Pro mě asi nejvíce bizarně vyhlížející nástroj je Stylophone (viz obrázek). Zároveň mě však překvapilo, jak současně zní jeho zvuk. Připomíná brassové patche současných soft synthů. Je to robustní zvuk, který by dobře podpořil nosnou melodii i v současném popovém aranžmá. Doporučuji zkrátka navštívit web výrobce, kde je mnoho inspiračního audio materiálu k poslechu (skladby vytvořené těmito nástroji) a také destidenní demo, do kterého si můžete stáhnout některé z výše zmiňovaných nástrojů.

Díky tomu, že Sampletron nabízí spoustu modulačních parametrů, připomíná mi dokonce tekutou beztvarou hmotu, u které záleží jen na vaší fantazii, jak ji dál budete tvarovat. Možnosti pro kreativní tvorbu tady nepochybně jsou. Jen tak mě napadá, že tyto zdánlivě vetché retro zvuky jsou jako dělané pro krásnopu demonstraci kontrastu s dnešními údernými atomovými samply bicích. Za vše mluví výčet současných umělců, kteří tyto znovu objevené nástroje používají. Tak namátkou například Kanye West, Radiohead, Smashing Pumpkins, Beck… Závěr Když jsem poprvé slyšel o SampleTronu, tak jsem si říkal, že to bude spíš okrajová záležitost pro pár nadšenců. Po testu musím ovšem přiznat, že je to nabitá zbraň pro moderní sound design. Celkově asi tato recenze bude znít jako vítězné tažení bez soupeře, ale musím přiznat, že mě osobně SampleTron dostal. Je to skvělý inspirativní prostředník mezi vámi a počítačem. Jeho prostředí mi naprosto vyhovovalo. Dlouhé chvíle strávené nad manuálem se nekonaly. Okamžitě po otevření rozhraní načtete buď nástroj anebo přímo Combi preset nástrojů a hraje to… Sampletron má rozhodně co nabídnout, a není to jen tak nějaké ořezávátko, i když reálný nástroj tohoto kalibru by byl určitě zážitek. To už se ale také bavíme o úplně jiné cenové kategorii. Řečeno nadneseně, SampleTron přináší do vašich současných projektů vítr a atmosféru šedesátých let.

Technické parametry:

  • 17 tron nástrojů
  • 256 notes polyphony
  • 16 individuálních stereo výstupů
  • Plug-in formát: VST, RTAS, and AU
  • 32 DSP-based multi efektů
  • 3 synth enginy
  • 50 ovladačů zvuku
  • 647 továrních presetů, 260 multisamplových presetů
  • Nejvyšší samplovací frekvence 96 kHz
  • Synchronizace LFO s BPM
  • Portamento time control

Technické požadavky:

Power PC based Macintosh® Minimal: 866 MHz G4 processor, 512 MB of RAM, Mac OS X 10.4 or later. Suggested: dual 1.25 GHz G4 or G5 processor, 1 GB of RAM, Mac OS X 10.4 or later. Supported Plug-in formats: AU, VST, RTAS. Intel based Macintosh® Minimal: 1.5 GHz Intel Core Solo processor, 512 MB of RAM, Mac OS X 10.4.4 or later. Suggested: 1.66 GHz Intel Core Duo processor, 1 GB of RAM, Mac OS X 10.4.4 or later. Supported Plug-in formats: AU, VST, RTAS. Windows® Minimal: Pentium 1GHz / Athlon XP 1.33 GHz, 512 MB of RAM, Windows XP / Vista or later. Suggested: Pentium 2.4 GHz / Athlon XP 2.4 GHz, 1 GB of RAM, Windows XP / Vista or later. Supported Plug-in formats: VST, RTAS.

Efekty:

Reverb, Spring Reverb, Reverb Delay, Ambience, Delay - Filter, Envelope Filter, Multi Filter, Wah-Wah - Chorus, Multi Chorus, Phaser, Flanger, Envelope Flanger - AM Modulation, FM Modulation - Auto Pan, Tremolo, Rotary Speaker - Lo-Fi, Distortion, Phonograph, Crusher, Overdrive - Pre Amp, Tone Control, Cabinet - Parametric EQ, Channel Strip, Compressor, Limiter, Slicer

Nástroje, které Sampletron obsahuje:

Mellotron® M400 • Mellotron® MK5 • Mellotron® MKII • Mellotron® Powerhouse (8 Track Rhythm Machine) Novatron™ • Vako Orchestron® • Optigan™ • Talentmaker™ • Chamberlin™ Music Master 600 • Chamberlin™ Music Master 400 Chamberlin™ Model 200 • Chamberlin™ M1 • Chamberlin™ M4 • Chamberlin™ Rhythmate™ • 360 Systems® "Digital Tron" Roland® VP-330 (Choir) • Stylophone®