Jackson SLSMG

Elektrická kytara
Cena: 
24 880,00 Kč

Dostat na testování elektrickou kytaru Jackson a navíc vyrobenou z továren japonských ostrovů? Začínají se vám také sbíhat sliny? Věřte, že i nám zasvítila očka a plni nedočkavosti jsme se vrhli na podrobný rozbor této černé štíhlé krásky...

Vzhled, konstrukce a hardware Po vyjmutí nástroje z futrálu mi bylo hned jasné, že tahle kytara byla vyrobena někde, kde si při výrobě dávají sakra záležet na každém detailu. Nápis „Made in Japan“ na zadní ploše hlavy mi vše objasňuje. Výrobky z této země opravdu patří mezi extra třídu, a to platí i v oboru, jehož vody brázdí Jakcson SLSMG Super Lightweight Soloist…

Kontura korpusu vychází z naprosto klasického tvaru, pro nějž se vžilo označení „superstrat“ a nemusíme snad připomínat, z jakého nástroje při návrzích svých nástrojů většina výrobců asi čerpá inspiraci. Vrchní ani spodní plocha korpusu však není plochá, ale směrem k okrajům se toto mahagonové tělo postupně ztenčuje. V nejužším místě činí jeho tloušťka cca 20 mm. Takto nedesignovaný korpus je pochopitelně sympaticky lehký a herně velice pohodlný. Z mahagonu byl vyroben i průběžný krk s typicky zakloněnou hlavou. Jako materiál pro výrobu hmatníku byl zvolen eben, do kterého bylo pečlivě zasazeno 24 jumbo pražců. Zde musíme opět vyzdvihnout dokonalé zpracování, skvělé začištění a to včetně dokonalého vyleštění každého (jednoho) pražce. Menzura činí klasických 648 mm. Vykládání, nebo chcete-li orientační značky, zapracované do hmatníku výrobce označuje jako MOTO Piranha Tooth Position Inlay. Jsou to takové zmenšeniny klasicky používaných žraločích ploutví. Dle našeho názoru se jedná o velmi decentní a vkusné vykládání. Hmatník, včetně hlavy, je opatřen světlou plastovou lemovkou. Celá kytara včetně krku je nastříkána netransparentním černým lakem a tato barva je dodržena i v případě veškerého osazeného hardwaru. Pro zajímavost dodejme, že tvrdým bezbarvým lakem byl ošetřen i hmatník.

Ladící mechaniky ve složení 3 + 3 nesou firemní nápis a dle našeho soudu pocházejí spolu s kobylkou z dílny firmy Gotoh. Struník jako takový byste zde hledali marně, protože struny jsou taženy skrze korpus a o jejich pevné uchycení se stará šestice zapuštěných pouzder na jeho spodní ploše. Šestice drobnějších kovových průchodek je osazena i v místě za kobylkou. Nultý sedlový pražec o šířce 43 mm byl zhotoven ze speciálního materiálu s podílem grafitu tak, aby byla zajištěna co možná nejlepší stálost ladění i při razantnějším stylu hry a zejména pak při vytahování tónů. O snímání výsledného zvuku nástroje se zde stará dvojice aktivních snímačů EMG. Přesněji pak model 81 u kobylky a model 85 u krku. Prostě léty prověřená klasika. Elektronickou výbavu dále doplňují potenciometry Volume a Tone ve spojení s třípolohovým nožovým přepínačem. Na zadní ploše korpusu nalezneme mimo jiné nezbytné vyfrézované kapsy pro potenciometry a přepínač. Dále tu je situován i velmi praktický výklopný box na 9V baterii, která se stará o napájení již zmiňovaných aktivních snímačů. Někteří výrobci osazují baterii přímo do dutiny k elektronice, jiní zase používají separátní otvor s plastovým krytem se dvěma vruty. V obou případech se při výměně baterie neobejdete bez vhodného šroubováku. Zde aplikovaný baterry box je určitě tím nejpohodlnějším řešením. Tolik asi ke konstrukčnímu popisu.

K herním vlastnostem…

Černá kráska padne do oka téměř okamžitě, a proto jsme se plni nedočkavosti vrhli na její herní vlastnosti. Většinou nejdříve posuzujeme hru tzv. na sucho, což zde není skoro potřeba. Díky uchycení strun lze již dopředu tušit, že sustain a příjemná rezonance, která rozechvěje kytaristovo srdce, budou na optimální úrovni… A také jsou. Pokud si uvědomíme, že by mělo jít již od pohledu o nástroj určený pro vyznavače drsnějších stylů, je tento způsob uchycení strun méně tradiční, avšak velmi výhodný. V dnešní době, kdy i zarytý metalista čas od času zabrousí do jiných hudebních vod a nemá problém použít postupy z jiných stylů, je variabilní nástroj de facto nezbytností. Proto jsme se také na tuto ultratenkou „džeksonku“ dívali trochu jinak a její herní vlastnosti jsme posuzovali z poněkud širšího úhlu pohledu.

Než začneme definitivně hovořit o hře, měli bychom zmínit použitou ladící mechaniku, která nás mile překvapila. I když jsme experimentovali s alternativním laděním, po naladění příslušných tónů mechanika držela jako přibitá. Často se zmiňujeme o nevhodné síle strun, jež výrobce na nástroje nasazuje. Také SLSMG je továrně vybavena „devítkami“, avšak v tomto případě je třeba uznat, že (snad díky ploššímu profilu krku) to vůbec nevadí a na nástroj se hraje velmi příjemně. Již na sucho jsou umělé flažolety opravdu znělé a nepostrádají onen pověstný kapající jed. Nástroj nikde nepřepadává ani při zavěšení na těle – je dobře vyvážen. Navíc je velmi lehký, takže by jistě nebyl žádný problém dělat s kytarou psí kusy á la prohoz kolem těla apod. :o)

Naše první pocity se nám potvrdily i po zapojení nástroje do aparátu. Při hře na čistý kanál jsou jak na těle, tak ze zvuku ze zesilovače, cítit a slyšet dobré rezonanční vlastnosti kytary. Sustain, zejména při přepnutí na přední snímač, drží a dovoluje výslednému zvuku navodit dojem nekonečného kontinua. Náš subjektivní dojem téměř absolutní spokojenosti ovšem splňuje kombinace obou snímačů. EMG snímače jsou dle názoru nás obou vhodnou volbou elektrifikace tohoto Jacksona. A když slyšíte inspirativně kovový, jiskřivý a zároveň plný sound, nelze jinak, než chválit.

Tím jsme se hezky dostali k nuancím zkresleného zvuku SLSMG. Jak známo, aktivní EMG patří mezi nejsilnější snímače na trhu a jakmile člověk zahraje na nástroj osazený touto elektronikou, vždy může očekávat silný, agresivní a plný zvuk, který se i při vyšším gainu nehltí. A pokud je navíc sustain nástroje sám o sobě dostatečný, kytarová sóla i složité riffové vyhrávky se dají hrát bez většího úsilí i na celolampový aparát. Jackson toto vše splňuje dokonale. O čem však chceme nejvíce hovořit, to je variabilita a velmi specifický zvuk tohoto nástroje. Nejdříve o zvuku. SLSMG vykazuje opravdu temně a kovově zabarvený témbr s velmi specifickým dozvukem. Temná zákoutí „kovového“ srdce se doslova tetelí radostí a do totální černi se zabarví jakmile podladíte celý nástroj minimálně o půl tónu dolů. To však ani náhodou neznamená, že se tím ztrácí ona variabilita, naopak! Stačí jen lehce ubrat gain na aparátu a dostaneme pravý hard rock á la „střídavé napětí“ nebo sound hromovládných riffů „olověného zeppelínu“. Ano, jazz to pravé ořechové nebude, ale blues však lze s předním snímačem ovládnout „královsky na dvě bé“.

Znovu bychom rádi vyzdvihli velmi příjemný krk, na který se opravdu bez problému dají zahrát všechny ty složitější prstolamy, i když máte třeba prstíky jako nemluvně. Asi je jasné, že po herní stránce jsme uspokojeni…

Závěr

Jackson SLSMG je nástroj nejen designově vkusný, ale hlavně herně funkční a variabilní. Ačkoliv jde možná o klišé, znovu se nám potvrdilo to, že když něco funguje, není potřeba cokoliv měnit. Nástroj typu Superstrat je vhodnou výbavou pro hráče, kteří nechtějí po štacích tahat tolik nástrojů a primárně vycházejí z hrubších stylů. Připočteme-li k tomu signifikantní a specifický zvuk, herní pohodu tenkého odlehčeného těla (ten krk je také opravdu doslova lahodný) a poctivou japonskou řemeslnou práci, vyjde nám jednoduchá rovnice:
SLSMG = dobrý nástroj!