Korg AX3G

Kytarový multiefekt
Distributor: 
Cena: 
7 790,00 Kč

Není problém utratit za aparát sto tisíc, ale neutratit je, to je skutečně „umění". Pro ty největší „umělce" nyní přináší Korg ořezanou verzi svých solidně znějících modelingových procesorů za poměrně agresivní cenu. Varianta pro elektrickou kytaru slyší na jméno AX3G.

V případě modelingového procesoru AX3G série ToneWorks výrobce útočí na nejnižší pudy kytaristy – správně předpokládá, že každý reaguje především na cenu. Ironické poznámky ale nejsou na místě, vždyť si jenom vezměme, kolik je tady například těch, kdo začínají, nebo mají jeden drahý aparát ve zkušebně a na doma už chtějí jen něco opravdu levného. A pokud chce někdo zkrátka jenom „škudlit", protože hudbou nevydělává, jeho věc. Svým způsobem mu závidím.

Jak jsme se během našeho testování přesvědčili, zdaleka už neplatí, že nízká cena je synonymem nízké kvality. Spíše naopak, jednalo se v tomto směru o příjemné překvapení, ačkoliv správně tušíte, že někde výrobce trošku šetřit musel.

Střevní průplach

Začněme u toho, co se nachází uvnitř, tedy u nabídky efektů, které modelingový procesor AX3G obsahuje. Poskytuje celkem 57 různých efektů či modelů, založených na již známé technologii REMS a rozdělených do několika kategorií, které lze kombinovat do řetězce až šesti současně využívaných efektů. Samotný počet působí na tak malou krabičku impozantně a obecně se dá konstatovat, že prakticky nic zásadního nechybí.

Ve skupině Pre FX najdete desítku efektů zařazovaných zpravidla na začátek efektového řetězce, jako kompresor, limiter, wah, vibrato/phaser, chorus/flanger, octaver, kruhový modulátor (ring modulator) nebo pro někoho zajímavý Drone, nechybí dokonce ani simulátor akustické kytary a snímačů.

Další sekci, pro mnohé kytaristy možná tou nejpodstatnější, je Drive/Amp, která vytváří samotnou podstatu zvuku AX3G (pokud si jej tedy nekupujete pouze kvůli efektům). K dispozici je osmička různých overdrivů, distortionů a fuzzů s povědomými atributy jako tube, fat, metal atd. Ani osm simulací zesilovačů vám podle označení nebude připadat neznámých – víceméně standardní sada britských (Marshall, Vox…) a amerických (Mesa, Fender…) zvuků v klasických i moderních variacích je vybrána tak, aby i při relativně menším počtu modelů pokryla nejběžnější požadavky kytaristů různých žánrů. Tyto možnosti jsou dále doplněny a rozšířeny desítkou simulovaných reproboxů sahajících od bedny 1 x 8" až po 4 x 12".

Modulační skupina (Mod) nabízí chorusy, flangery, bi chorus, duo phaser, tremolo, pitch a podobná „mršidla", potěší i přítomnost takových záležitostí, jako je Rotary nebo Filtron.

No a nakonec pochopitelně nemůže chybět sekce Delay/Reverb s dvakrát pěti variacemi na uvedené typy efektů. Ty opět nabízejí dostatečný rozsah na to, aby pokryly všechny běžné varianty použití. Celý výčet uzavírá Noise reduction a praktická je i nezbytná chromatická ladička, navíc ještě automatická. Převodníky mají v dané třídě standardní parametry, čili 24 bitů/31,25 kHz.

Konstrukce a ovládání

Nijak nepřekvapí, že krabička multiefektu (cca 18 x 14 cm ve výšce běžné kytarové krabičky) je vylisována z plastu a nepůsobí příliš bytelným dojmem, příjemnou výhodou je ale zase minimální váha (340 g). Výbava pro propojení s okolním světem je také chudší, ale vstupní a výstupní jack, konektor pro adaptér a možnost připojit doplňkový wah pedál odpovídají zacílení výrobku. Na výstup lze samozřejmě připojit i sluchátka.

K těm méně příjemným překvapením patřilo to, že se výrobci do krabičky spolu s přístrojem nevešel také adaptér, takže si můžete vybrat – buďto si jej dokoupíte nebo měníte či dobíjíte čtveřici tužkových článků.

Za největší daň ceně AX3G považuji ovládání, které má dvě vlastnosti – je velmi jednoduché, ale zároveň, ač to zní možná paradoxně, ne příliš pohodlné. Zvláště ne pro ty, kteří si zvykli, že multiefekty větších rozměrů dnes nabízejí intuitivní ovládání podobné analogovým přístrojům. Tady ale máte k dispozici jenom minimum nezbytných ovládacích prvků. Orientaci v režimech, efektech a parametrech vám usnadní pouze matice efektů vyobrazená na krabičce a dvoumístný segmentový displej – takže žádný velký luxus.

Princip editace samozřejmě není nijak těžký, za dvě minuty jste „doma", problém je spíše v orientaci. Každý efekt, který si zvolíte podle matice, obsahuje jeden hlavní parametr a pak několik vedlejších – a abyste se v parametrech zorientovali, neobejdete se (pokud je ještě nemáte v malíčku) bez návodu, což je zkrátka nepohodlné (zejména při snaze o rychlou editaci během zkoušky kapely, před koncertem atd.) a zabere nějaký čas, než se „sžijete" se systémem. U běžných efektů jsou samozřejmě parametry víceméně jasné, ale méně běžné efekty vás sem tam přinutí poškrábat se na hlavě. Displej poskytuje určité vodítko, ale chce to trochu praxe. Hlavně ze začátku mějte manuál na dosah ruky.

Jestli mi něco neuniklo, tak přepínání mezi uloženými zvuky se provádí nožními spínači směrem nahoru a dolů pouze po jednom zvuku. Jedním z tlačítek se lze skokově posunout i o 10 programů, to ale musíte ohnout hřbet a udělat to ručně. Pokud jste tak „nároční", že potřebujete přepínat mezi více zvuky v jedné skladbě performované naživo, bude vhodné si je uložit někam poblíž sebe, pokud možno i v nějakém logickém pořadí (v tomto bude AX3G možná nepřítelem improvizace). Každopádně když bude nejhůř, šlápněte na oba spínače současně a dosáhnete uklidňujícího "efektu" zvaného bypass.

Zmíněný handicap ale vyvažuje počet uživatelsky nastavitelných presetů, který je s ohledem na cenu docela velkorysý. AX3G totiž umožňuje ukládat až 40 vlastních nastavení, která spolu se stejným počtem továrních presetů tvoří velmi solidní banku 80 programů. Protože je počet paměťových míst dostatečný, nebude problém si některé zvuky (typicky třeba ty, co používáte pro doprovod v téměř každé skladbě) uložit na více míst a v jejich blízkosti uložit další zvuky, které používáte po nich, abyste se k nim dostali co nejrychleji. Za zmínku možná stojí, že i některé z továrních presetů shledáte použitelnými a nebudou vám tak jen zbytečně zabírat místo v paměti.

Volume doprava

Hlavním aspektem je ale určitě zvuková stránka věci, takže je zřejmě nejvyšší čas přestat chodit kolem horké kaše a říci si něco na toto téma. Předpokládejme, že soudný člověk má už problém „simulátor vs. elektronky" vnitřně vyřešený. Jestliže někoho zajímá modeling, je jeho hlavní motivací patrně cena a všestrannost dostupných produktů. Obě tato kritéria AX3G bez problémů splňuje, není tedy nad čím dumat. Pokud jde o srovnání modelingových technologií různých výrobců, to už je zajímavější téma.

Nebudu vás tahat za nos, netvrdím, že jsem si ze zvuku AX3G sednul na zadek – to opravdu ne. Ale stejně byl celkový dojem příznivý. Samozřejmě se nemýlíte, pokud hádáte, že Korgu trochu nadržuji kvůli ceně. Ta je však v tomto případě natolik pádným argumentem, že ji prostě ignorovat nelze. Jinak asi málokoho překvapí, že se charakter zvuků podobá větším sourozencům ze stejné stáje, v jádru přece jen tiká prakticky totožná technologie.

Měl jsem dojem, že snad u každého efektu bylo možné při troše snahy dosáhnout přinejmenším přijatelného výsledku. Abych to trochu ujasnil - bylo by zřejmě pošetilé očekávat, že třeba takový simulátor akustické kytary bude opravdu hrát jako akustická kytara, i tak jej ale při půlnočním brnkání do sluchátek můžete ocenit. Kritéria hodnocení se však zpřísňují zejména u těch nejběžnějších a nejčastěji používaných modelů a efektů.

Nabídka zkreslení bude pro leckoho podstatná – je dosti široká a krátce řečeno, kdo hledá najde. Otázkou je, k čemu hodláte AX3G převážně používat. Tak třeba při cvičení doma na sluchátka či do komba (nebo třeba i do hi-fi věže) při hlasitosti přijatelné pro běžný byt v činžáku jsem byl docela spokojený. Zvuky evokují své předlohy a když modely neznějí ve všech polohách úplně úžasně, skoro vždycky se dá nastavit taková, co bude hrát dobře. Když hrajete s kapelou a nahlas, musíte si už dát trochu více záležet na nastavení, aby kytara pěkně vyplavala a neutopila se, protože tady se už projeví menší průraznost zvuku, než u velkého aparátu atd. Dobrou zprávou je, že nebudete mít větší problémy se šumem. Téměř každý má mezi modelovanými zesilovači určité favority, jež porovnává s modely u jiných výrobců, kteří je také nabízejí. Už ale nechám na vás, jestli třeba kvůli modelu ve stylu klasického britského crunche, který používáte nejčastěji dáte přednost Korgu, nebo produktu jiného výrobce.

Za povedený a velmi dobře použitelný standard bych označil chorusy, phasery, delaye, reverby a podobné záležitosti, což je při relativně velké škále možností příznivá zpráva. Dobře se chovalo třeba i kvákadlo, tremolo... Daly se ustát i takové záležitosti jako Octave či Pitch, v kontextu možností přístroje ale nezklamal ani Filtron nebo Ring Modulator.

Samozřejmě, že u procesoru za 10 - 15 tisíc bych při srovnatelných kvalitách některých zvuků mluvil jinak. Každopádně alespoň sada těch nejpoužívanějších efektů nabízí velmi pěkné zvuky a dostatečně široké možnosti nastavení. Příjemné také je, že i po stránce počtu zvukových možností se jedná o velmi univerzální zařízení za nízkou cenu. Dokážu si velmi dobře představit, že AX3G úspěšně nahradí sadu běžně používaných krabiček, zejména takových, jako je delay, chorus apod.

Hlavní devizou přístroje je bezpochyby cena. Co se týká zvuku, je velice slušný, ale jinak si myslím, že jde o kategorii přístrojů, které jsou vzájemně zaměnitelné (čili nemají nějaký extra výrazný charakter, který by je vyzvedával vysoko nad ostatní) a výběr je spíše otázkou ceny a toho, že vámi vybraný přístroj bude obsahovat třeba 2-3 funkce či „efektíky", které jiný nemá atd. Dalším aspektem je konstrukce - někdo by při častém použití na pódiu možná za příplatek upřednostnil robustnější konstrukci nebo i více nožních pedálů. Tady vítězí levnější plastová konstrukce, ale také velmi nízká hmotnost.

Co tedy říci na závěr?

Doporučuji zejména pro cvičení či méně zkušené kytaristy, ale ani tam, kde se jednoduše nedostává peněž nemusí zvuk AX3G vzbudit přílišné rozpaky. Velmi dobře použitelné coby doplněk velkého aparátu pro delaye, reverby atd. Zredukované možnosti a pohodlí při ovládání vyvažuje to, že zůstala zachována velice široká nabídka efektů. Co je ale podstatné, nejenže je AX3G laciný, ale také si v něm můžete najít pár zvuků, se kterými budete opravdu spokojeni.