Korg Oasys

Workstation s otevřenou architekturou
Distributor: 
Cena: 
Ceny v textu

V současné době, kdy je trend spojení master keyboardu a počítače s různými VST syntezátory či sampler a velké firmy zabývající výrobou hardwarových nástrojů prodlužují intervaly mezi uvedením novinek, bývá každá vlajková loď trojlístku leaderů trhu Yamaha – Korg – Roland netrpělivě očekávána. Příběh Korgu Oasys v té podobě, který byl představen v roce 2005, začal již v roce 1991, kdy byl vyroben vývojovým týmem první prototyp. Jeho cena by však v té době byla pro uživatele nedostupná a tak se prvky jeho technologie objevily v nástrojích Korg Trinity, Prophecy, Z1, ve stejnojmenné PCI zvukové kartě a dalších.

Nový Korg Oasys je výsledkem pětileté intenzivní činnosti vývojového týmu. Vzhledem k tomu, že si tento nástroj našel řadu spokojených uživatelů ve světě i u nás, a že ho zdobí již dvě ceny MIPA z Frankfurtského veletrhu, lze hovořit už nyní o velkém úspěchu s velkým příslibem do budoucna. Uvedení nástroje předcházely informace o „supernástroji", který je kombinací různých syntéz a technologií, funguje na bázi počítače s Unixem, má neskutečnou kapacitu polyfonie a je otevřen budoucím syntézám. Jak to vlastně vypadá s nástrojem Korg Oasys v praxi by měl přiblížit náš test!

Tónový generátor

HD-1 syntéza vytváří PCM programy, které jsou tvořeny základními 314 MB a s rozšířením EXs, které je již v nástroji, dokonce celkovými 627 MB samplů. Zvuky tvořené touto syntézou představují první z několika možností. Nástroj obsahuje PCM barvy nejširšího zvukového spektra tak, aby byl univerzálně využitelný. Velmi podařené jsou smyčce, které ohromují obrovskou dynamikou, akustické klavíry mají velmi přirozenou barvu, obzvlášť když do RAM paměti nahrajete 503 MB Concert Grand Piano. Povedly se také dechové nástroje, zejména saxofony, které ve spojitosti s kontroléry mají obrovskou živost. Bicí nástroje jsou u Korga vždy velmi dobré, zde opět ve stylových kategoriích od hip-hopu přes rock až k orchestrálním barvám. Zapojením efektové složky nástroje také vznikají velmi autentické nápodoby elektrických kytar. V oblasti akustických kytar však zatím kvalit super articulation zvuků od Yamahy nedosahují.

EXi programy

EXi instrumenty jsou softwareově rozšiřitelné.

  • AL – 1 syntéza tvoří další část nástroje. Přináší 84hlasou polyfonii virtuálně-analogových zvuků, jež jsou tvořeny až 504 oscilátory. Obsahuje nové cutting- edge a low aliasing oscilátory, které umocňují sílu analogové syntézy. Dále je možné využít vintage oscillator modeling, FM, kruhovou modulaci, což přináší velké množství barev. Nový multifiltr přináší možnost v reálném čase měnit parametry 21 různých typů filtrů. Taktéž lze ovládat a modulovat signál přicházející z audio inputů.
     

  • CX – 3 varhanní modelování je známé z nástroje Korg CX 3 a přináší jednu z nejzdařilejších nápodob Hammondových varhan. V Korgu Oasys nabízí 172 hlasou polyfonii pro pestrou škálu zvukových barev tohoto legendárního nástroje. Přímo na tlakově citlivém display a pomocí kontrolérů máte možnost upravovat všechny možné parametry. Zvuk je nekompromisně věrný a programy využívající Leslie efekt mají skvělou odezvu. Navíc lze CX-3 zvuky kombinovat s AL-1 čímž se otevírají další možnosti, záleží jen na představivosti.
     

  • STR – 1 fyzikální virtuální modelování je dalším rozšířením tohoto nástroje, potvrzujícím obrovskou rozšiřovací možnost Oasysu. Možnosti odpovídají zhruba Moss kartě pro Trinity a Triton. V Oasysu nejvíce rozšiřují možnosti strunných a dechových nástrojů a přidávají do nástroje nové programy.
     

  • MS – 20 EX – nejnovější EXi rozšíření nástroje, které přináší nástroje Korg MS 20. Propojovaní virtuálních kabelů je viditelné na displeji, odkud je ho také možné ovládat.
     

  • POLYSIX EX - zatím poslední instrument Korg Polysix známý z legendárního syntezátoru a ze softwarové Legacy Collection.

Karma V. 2

„Who is late, is late" - to jsou slova otce Karmy Stephena Kay. Kay Algorythmic Realtime Music Architecture je patentovaná technologie, která rozšiřuje možnosti nástroje směrem ke generování doprovodných frází řízených v reálném čase. Jak bylo řečeno v úvodu, pokud pozdě zahrajete, pozdě zníte, nástroj totiž reaguje i na vaše chyby a nepřesnosti.

Celkově se jedná o skvělého pomocníka, vytvářejícího fráze, jejichž průběh a parametry řídíte pomocí kontrolérů. A řídit se dá skutečně vše možné – varianty doprovodu, rytmické změny, přidávání nástrojů, panoramy a spoustu dalších parametrů. Karma pomáhá také s nehratelnými kaskádami, techno arpeggii a efekty, glisandy, kytarovými doprovody a bubnickými groovy. Editovat ji lze pomocí 8 scén, 8 faderů a 8 otočných kontrolérů. Karma je také velkým inspirátorem vašich hudebních nápadů. Autor Karmy je praktickým muzikantem a to je také z výborně připravených algoritmů patrné.

Combination režim

V něm je cítit obrovská síla potenciálu nástroje. Zde se ideálně potkává možnost spojení všech instrumentů, efektů a Karmy. Combination jsou stylově různorodé, většina z nich nicméně velmi moderně znějící. Pokud dobře zvládnete jednotlivé složky nástroje, lze z nich v tomto režimu poskládat mimořádný výsledek. Můžete pracovat s 16 zvuky, se všemi HD-1, AL-1, STR-1, MS 20, Polysix instrumenty, můžete využít vektorové syntézy a využít tak potenciál Oasysu.

Sampling

Nástroj trochu překvapivě sampluje pouze 16 bit/48 kHz, ale tento fakt není při práci znát. Na velkém displeji se velmi přehledně pracuje se samply, jejich nahráváním ale i zpracováním. Nástroj sampluje i z audio CD, konvertuje také AIFF a WAV a také formát AKAI, který ukládá přímo do programů. Celkem je možné v RAM paměti nástroje uložit 4.000 samplů a až 1.000 multisamplů.

Sequencer / HD recording

Sequencer je řešen jako 32 stopý, přičemž 16 stop je vyhrazeno pro MIDI a 16 stop je pro audio. Velmi dobře je integrována spolupráce audia s MIDI stopami. Kapacita sequenceru je 200 písní a až 400.000 not. Nechybí žádné důležité funkce, dobrým pomocníkem jsou i templates – nastavení pro určité hudební styly. Škoda jen, že zde není přímá hudební notace jako například u Yamahy Tyros.

HD recording na 16 stopách přináší možnost zpracovávat jak interní tak externí signál. Je při tom možné využít efektový systém. Nástroj, který nahrává maximálně 4 stopy najednou 16 bity/48 kHz, záznam ukládá na interní 40 GB harddisk. Oasys je zařízení all in one, proto nechybí interní vypalovačka, která výsledný mix zaznamená na CD.

Efektová jednotka

Mimořádný nástroj, mimořádná je také efektová jednotka, v níž je možné použít celkem 16 samostatných efektů - 12 insertních, 2 master a 2 total efekty. Efekty pokrývají celé spektrum, máte celkem možnost pracovat se 185 algoritmy. Velmi zajímavé jsou Tone Works (REMS) modely, skvělý je O-Verb převzatý z PCI karty, chorus a vibrato z CX 3 a řada dalších efektů. Efektová jednotka bude zcela jistě dále vylepšována a doplňována pomocí rozšíření EXf.

Kontrolery

Mezi kontrolery nechybí tradiční Korg joystick, dual switch a ribbon (páskový) kontroler. Můžete pracovat s 8 otočnými kontrolery, 9 fadery, 16 tlačítky, a 8 velmi dobrými drum pady s dynamikou využitelnými i pro fráze. Pohyby kontrolérů jsou indikovány pomocí zelených LED. Externě lze připojit pomocí 3 vstupů pedály. Všechny kontrolery mají velmi příjemný chod.

Display

10,4" TFT barevný dotykový displej patří k dalším vymoženostem Oasysu. Ovládání parametrů je velice ergonomické, bezproblémové a intuitivní. Všechny režimy nástroje jsou velice přehledně graficky znázorněny. Displej je výborně viditelný ze všech úhlů, dá se naklápět dle potřeb uživatele. Pokud by bylo ještě do budoucna možné připojit počítačovou myš, zlepšilo by to pohodlnost ovládání.

Input a Output

Oasys je vybaven 2 XLR vstupy s fantomovým napájením, dále jsou k dispozici 2 symetrické jack vstupy, které rozšiřují počet celkových vstupů na 4. Kromě standardního L/R výstupu se dá použít i 8 individuálních výstupů.

USB 2.0 konektory jsou celkem 4 a slouží pro komunikaci s externími zařízeními – harddisky, flash pamětmi, atd. MIDI je řešeno klasickými DIN konektory, USB-MIDI přenos není možný. Taktéž není myšleno na mLan rozhraní, digitální komunikace je řešena 24 bitovým S/PDIF in – out nebo rozšiřitelným 24 bitovým 8 kanálovým ADAT rozhraním. V přední části nástroje je sluchátkový stereo výstup.

Práce s externími sequencery

Nástroj jsem odzkoušel s Cubase SX 3, kdy se choval naprosto bezproblémově. Zpočátku jsem řešil absenci patch name skriptu, na který jsem byl zvyklý z Motifa Es, ale brzy jsem začal řešit věci jinak. Při práci s projektem v Cubase jsem presety nenastavoval v programu, ale přímo na jednotlivých kanálech v Oasysu, který je pro nastavování parametrů skvěle vybaven, navíc máte před sebou další displej. Potom vše zapíšete jako song do nástroje nebo bulk dump do Cubase, a bez problémů v budoucnu vyvoláte. Nicméně při změnách presetů na jednom kanálu bude Cubase patch name skript určitě potřebný. Několikrát jsem o něj žádal na fóru, měl by být co nejdříve k dispozici. Je třeba se ale zřejmě smířit s tím, že takovou možnost „Studio connection" začlenění do Cubase, jakou nabízí Yamaha Motif Es, Oasys mít nebude. Uživatelé software Logic mají obrovskou výhodu. Pro ně již byl vytvořen přímo Oasys Logic Enviroment, což je komfortní ovládání parametrů nástroje přímo ze software. Pro mne další důvod pořídit Maca.

O podobné přímé podpoře dalších hudebních software – Digital Performer, Sonar atd. zatím nejsou žádné informace, ale nástroj s nimi samozřejmě standardně po MIDI funguje také.

Rozšíření

Rozšiřovací softwarové možnosti jsou tři:

  • EXi – rozšiřující instrumenty přinášející další syntézy, nyní je jich k dispozici již pět
     

  • EXs – rozšiřující samply, zatím je nenabízí přímo Korg, ale již na nich začínají pracovat další autoři. V současnosti jsou informace o další EXs od německé firmy Karo. Obrovskou knihovnu zvuků ale představuje AKAI formát, který Oasys velmi rychle, přesně a sofistikovaně načítá.
     

  • EFx – i zde se zatím čeká na další rozšíření, a vylepšení tentokrát v oblasti efektů

Hardware má možnost rozšíření pouze dvě, neboť vše ostatní již nástroj obsahuje. RAM lze zvýšit až na 2 GB instalací paměti do volného slotu (tzn. další 1 GB), velmi dobře přístupného po odklopení horní desky nástroje. Dále lze volitelně nainstalovat EXB-DI interface s ADAT rozhraním 24 bit/48 kHz a word clockem.

Další praktické postřehy a zkušenosti

Po téměř dvouměsíční zkušenosti musím říct, že se každý den objevuji něco nového a i v další době bude určitě potřeba zvládnout spoustu věcí souvisejících s novými Exi instrumenty. Oasys se bude proměňovat, stejně tak jako přichází nové VST instrumenty budou přicházet i jejich EXi obdoby. Nástroj klade na uživatele různé nároky, jak v oblasti hudební, tak technické. Musíte zvládnout práci s Karmou, ale i s efektovou jednotkou, bez níž se nedají udělat dobře znějící skladby v sequenceru.

Nástroj je značně naddimenzován tak, aby vše ideálně pracovalo a zvládalo nová rozšíření.

Naprosto neuvěřitelná je rychlost, s jakou jsou načítány samply, AKAI CD, či celé koncertní sety.

Počítejte s tím, že vás Oasys nejen na dlouhou dobu pohltí, ale že se díky němu naučíte mnoho zajímavých věcí, které vám velmi dobře pomohou při vaší hudební tvorbě.

Srovnání s ostatními nástroji

Pokud lze Korg Oasys srovnávat s jinými nástroji, podíváme se nejdříve do historie. Zde vidím dvě paralely – podobně zapůsobil před lety Synclavier, komplexní, téměř nedostupný nástroj nebo před deseti lety Kurzweil K 2500, z kterého se mnohde stal studiový standard.

Nyní lze Oasys porovnat pouze s Rolandem Fantom X a Yamahou Motif Es.

Poměření těchto tří nástrojů za nás provedli odborníci udělující každoročně cenu MIPA, kterou v oblasti workstation v roce 2005 a 2006 udělili Korgu Oasys. Vzhledem k tomu, že operační systém 1.2 přinesl do nástroje i dva další instrumenty, ani bych se nedivil, kdyby zvítězil potřetí, což se doposud nepodařilo žádnému syntezátoru. I to je fakt, který svědčí o obrovské nadčasovosti testovaného nástroje.

Mezinárodní vývojový a realizační tým Korg Oasys

Tady je alespoň několik podstatných jmen realizačního týmu, který skvěle splnil přání managementu firmy Korg vyrobit nadčasový, a co možná nejlepší workstation.

  • Oasys manažeři – Jerry Kovarsky, Dan Philips, Charlie Bright

  • Oasys specialista – Jack Hotop

  • Sound Design - Taiki Imaizumi, Yoshie Shoge

  • Karma - Stephen Kay 

  • Prezentace - Steve McNally

Uživatelé Korgu Oasys

Jordan Rudess, dlouholetý uživatel nástrojů Kurzweil, byl jedním z prvních, kteří vlastnili Oasys. Pracoval již s prototypem a spolupracoval na vývoji zvuků. V jednom z rozhovorů řekl, že měl na pódiu připojenu velkou spoustu nástrojů, které přes MIDI ovládal, což se stávalo velmi nepřehledné – nyní celý koncertní program přepracoval na nástroj jediný – Oasys.

Keith Emerson již dříve pracoval s nástroji Korg, nyní si na své Hammondy/Goff položil Oasys a s novou doprovodnou kapelou absolvoval evropské turné.

Dalším velkým jménem je Herbie Hancock, který pracoval již dříve s Karmou. Cení si zejména velkou variabilitu nástroje, kterou využívá při filmové hudbě, ale i při další tvorbě.

V Čechách patří k uživatelům Korgu Oasys Michael Kocáb, Michal David, Karel Svoboda, Michal Pavlíček, Ladislav Faktor a další.

Podstatné je, že Oasys si postupně získává další hudebníky díky své nekompromisní kvalitě.

Důležité informace a podpora na internetu

Co považuji za naprosto skvělé je internetová podpora Korgu Oasys. K mým nejoblíbenějším stránkám patří www.karma-lab.com kde je hlavní postavou přímo Stephen Kay. Pokud máte jakýkoliv dotaz nebo problém, reaguje velmi rychle a ještě vám pošle email, že na jeho stránkách máte odpověď! Navíc je skvělým hudebníkem předvádějícím ve video ukázkách, které si zde můžete stáhnout, využití Karmy

Jinak další informace naleznete na: www.korg.com (zde různá videa a prezentace), www.korg.de (zde možno zdarma objednat CD „OASYS"), www.sweetwater.com, www.oasysheaven.com, www.korgforums.com a mnoho dalších.

Podpora nástroje je mimořádná, krátce po jeho uvedení se objevil STR-1 instrument, nyní jsou tu dva další LAC instrumenty, zvedla se kapacita RAM, zlepšila se polyfonie atd. Vzhledem k tomu, že se zcela určitě čekalo na prodejní úspěchy Oasysu a pak až se rozhodovalo o další podpoře se dá čekat největší boom rozšíření v příštích letech.

Nástroj Korg Oasys u nás premiérově na veletrhu Huvel 2005 představil s velkým úspěchem českobudějovický hudebník Ladislav Faktor, a jehož prezentace byla součástí Muziky 2006 na Pražském Výstavišti i letos.

Závěr

Korg Oasys vytváří novou kategorii superworkstation s otevřenou architekturou, ve které doposud figuruje snad jen Liontracs Mediastation. Je to obrovský technický skvost, který přináší nejmodernější technologie. Těžko říci, zda ho budou ostatní firmy v blízké budoucnosti následovat.

Je důkazem toho, že vedle sebe mohou existovat jak PC technologie v počítači, tak dobře vyladěné PC přímo v klávesovém nástroji.

O tom, že je takové zařízení radost používat jak ve studiích, tak i bez notebooků na pódiu, nelze pochybovat.

Vzhledem k obrovským možnostem Korgu Oasys a jeho vybavenosti je celkem pochopitelná cena, která znatelně převyšuje cenu ostatních workstation. Když si ale uvědomíte, že u ostatních nástrojů je třeba doplácet za hardwarová zvuková rozšíření, dále vzhledem k 16stopým HD možnostem odpadají náklady na záznamová zařízení i mixážní pulty, a že když se soustředíte na jeden nástroj, který zvládne vše potřebné, zjistíte, že to má jistou logiku.

Čímž nechci říct, že by cena neměla být menší. Pochopitelně čím více uživatelů, tím větší další podpora nástroje! Dle mého názoru se ale v nejbližší době citelné zlevnění nechystá, nástroj se nečekaně dobře prodává a cenu si bude držet zejména vzhledem k otevřenosti do budoucna.