Tech21 SansAmp PSA-1

Kdo chce PSA míti
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
24 000,00 Kč

Konečně jsem se dostal k tomu abych napsal ódu na jeden přístroj o které jsem se dozvěděl téměř před dvěma lety, a přemýšlel o tom zda si ho zakoupit či nikoliv. Zhruba před rokem jsem tu možnost měl, ale na první ohledání a poslech jsem zjistil, že nedisponuje speaker simulací, tak mně to odradilo a nekoupil jsem, neb jsem přístroj potřeboval hlavně pro studiové využití. Ale přátelé pozor,všechno je jinak!

Nedalo mi to a začal jsem shánět info, kdo všechno toto zařízení používá, protože jsem měl neodbytné vnitřní tušení, že to prostě „musí bejt dobrý". Jména jako Michael Beinhorn -producent Ozzy, Manson, Soudgarden, dále muzikanti kapel Pantera, Manowar, Korn, Megadeth, Slipknot, Rammstein, The Offspring, Linkin Park, AC/DC, ale i Genesis, Pink Floyd, ZZ TOP dávala tušit, že Sans Amp PSA-1, vlajkový to model předzesilovače analogových kouzelníků Tech 21 prostě zakoupit musím, a to se také stalo.

Tak něco k historii. Firma Tech 21 se představila svými výrobky už v roce 1989. Použili vlastní technologii soustavy F.E.T obvodů emulace lampových zesilovačů pro profesionální použití. SansAmp poskytuje standardní kvalitu zvuku jak do studia, tak pro živá vystoupení. Dodává široké spektrum zvuků lampových zesilovačů z jedné praktické jednotky, pro jakýkoliv druh hudby, od jazzu po metal, a může být použit s různými nástroji - kytarou, basou, klávesami, samplery, dokonce i saxofonem nebo zpěvy. Technologie je designována podle skutečné tradice lampových zesilovačů jako celek, včetně předzesilovače a koncového zesilovače. Zapracovává v sobě harmonické a kreslící charakteristiky vlastní lampovým zesilovačům - SansAmp přejímá veškeré jejich charakteristiky a činí tak dokonce i při nízkém volume. Konečně, něco z těchto informací už časopisem proběhlo, viz MS 11/04.

SansAmp PSA-1 vám dává možnost používat jak přednastavené zvuky, tak i definovat a uložit si zvuky vlastní.

Něco o našem miláčkovi

SansAmp PSA-1 má zvuk se 100% analogovou technologií. Pouze programování a paměťové sekce jsou digitální. SansAmp PSA-1 můžete použít pro různé účely. Ve studiu můžete nahrávat rovnou na pás, použít jej pro vylepšení již existujících tracků během mixáže, stejně jako přidat zajímavé nádechy kterémukoliv nástroji.

Pro živá vystoupení lze použít jako předzesilovač rovnou před koncovým zesilovačem, jako "direct box" rovnou do PA (nebo obojí současně - má dva výstupy), či jako přídavný procesor.

SansAmp PSA-1 disponuje MIDI modulem pro přepínání a vyvolání programů i ukládání dat. Obsahuje 49 továrních nastavení a 49 pozic paměti, kam si můžete uložit vlastní zvuky, plus dva programy bypass. Když přepínáte mezi programy, není zde žádná proluka ani useknutí, a to je pro živé aplikace vlastnost velmi podstatná.

Pro vyvolání programů slouží tlačítka UP a DOWN, pro ukládání tlačítko SAVE.

Potenciometry - ovládací prvky - pracují velmi podobně jako ty, které najdete na klasickém zesilovači. Průběh potenciometrů působí „lineárním" dojmem, takže zvyšování a snižování hodnot probíhá velmi jemně a pozvolna, ale současně je jejich záběr dostatečně výrazný. Tedy, ne že se 1/4 dráhy nic neděje, a pak vás najednou čeká skok. Samozřejmě změny slyšíte v reálném čase.

SansAmp PSA-1 je designován tak aby vám poskytl možnost nalézt téměř jakýkoliv zvuk v rozmezí lampového spektra, ale i o kousek dál. Dává přístup ke specifické úpravě tónů a zdůrazňuji, že ovladače této povahy nejsou obvykle na běžně prodávaných zesilovačích dostupné a podobné úpravy lze obyčejně dosáhnout pouze pomocí úpravy zesilovače u profesionála. Jednotlivé potenciometry pojmenované Buzz, Punch, Crunch a Drive, poskytují jiné výsledky než sekce post EQ (potenciometry Low a High).

Struktura Gainu může být upravena jak přes Pre-Amp, tak přes Drive. Navíc potenciometry Buzz, Punch a Crunch ovlivňují strukturu zkreslení v rámci sobě vlastních škál frekvencí.

Protože SansAmp PSA-1 je plně programovatelný, vše co děláte, je monitorováno vnitřním počítačem. Kdykoliv otočíte knoflíkem, zobrazí vám bodové diody umístěné v horní části displeje pod černými šipkami relativní polohu vůči poloze původně nastavené v paměti. A to tak, že čím pomaleji LED bliká, tím dále jste od přednastavení, a naopak, následuje-li po zrychlujícím se blikání zhasnutí diody, jste přesně na úrovni uložené předvolby daného parametru. Prosté, funkční, velmi šikovné.

Tak a teď něco o ovládacích prvcích - mimochodem by jste se divili jak zajímavé charaktery zvuků z toho lezou!

PREAMP

Nakreslené šipky znázorňují tzv. nulový bod bez zkreslení. Pokud chceme dosáhnout čistého zvuku musíme dát potenciometr na menší hodnotu, při zvyšování hodnoty se zvuk chová jako když nakreslujete lampový zesilovač. Přidáním hodnoty PREAMPu se tato sekce chová jako zkreslení typu MESA BOOGIE.

BUZZ

Způsobuje specifické zkreslení a při použití jiných kreslících efektů by měl být na nule a nebo na co nejmenší hodnotě. Přidáváním dosáhnete masitějšího soundu. Tohle chce ale slyšet na vlastní uši.

PUNCH

Otáčením tímto potenciometrem na nižší hodnoty vytváříme zvuk podobný FENDER aparátům, zvyšováním hodnoty dosahujeme tvrdšího zkreslení, a při maximu je sound podobný wah pedálu ve střední poloze zapojenému do MARSHALL aparatury - musím říct, že je to „fakt zajímavej knoflík"!

CRUNCH

Tento ovládací potenciometr probudí vrchní složku tónu (jako by přidával harmonické) a attack při úderu do strun. Když chcete mít jemnější a čistší tón tak ho prostě dejte na menší hodnotu – no bomba!

DRIVE

Slouží k regulaci zkreslení - je to jako gain na lampovém zesilovači .

LOW a HIGH

Tak toto už je jasný - basy a výšky. Jde o aktivní korekce – na jejich „posazení"však můžeme pouze usuzovat, manuál v tomto směru mlčí, a tak bych asi vsadil na stejné ladění jako u GT-2, která má také pouze dvě pásma korekcí.

Chtěl bych říct, že potenciometry BUZZ, PUNCH a CRUNCH mění charakter zvuku tak netradičně, že jsem se s tím ještě u žádného jiného preampu nesetkal!

Konektory

Sice netradičně později než bývá zvykem, ale podstatné jsou také možnosti propojení preampu s okolními zařízeními. SansAmp PSA-1 jako celek tedy nabízí na přední straně klasický jackový 1/4" input a druhý paralelní vstup je na zadní straně. Při zapojení jacka do čelního Inputu se odpojí zadní input. Sekundární vstupní konektor vám umožní používat SansAmp PSA-1 jako stálou součást vašeho racku, s obvyklým zdrojem, nejpravděpodobněji vysílačka či rackové kvákadlo. Změna citlivosti zadního vstupu pak slouží např. pro reamping stopy z multitracku, které pracují povětšině s úrovní 0 dB. Pokud pak chcete hrát přímo do PSA-1, zapojíte se do předního panelu a veškeré věci před PSA tak odpojíte.

Na zadní straně najdete ještě paralelní efektovou smyčku se stereo returnem, doplněnou spínačem 50/50, který pošle do hlavních výstupů 50% originálního zvuku předzesilovače a zbylých 50 % pak prochází přes efektovou smyčku a je k přímému signálu přimícháno přes Returny. Zadní panel dále nabízí XLR výstupy do PA, 1/4" výstupy např. pro power amp – oba výstupy disponují možností přepínání úrovně v klasických intencích –10 dBV/0 dB, jack pro footswitch sloužící k cyklickému procházení programy a MIDI In/Out.

Jak jsem již popsal lehce na začátku, SansAmp PSA-1 disponuje 49 továrními nastaveními a to zvuky známých firem Marshall, Fender, MesaBoogie, poté následuje basová sekce s 10 různými nastaveními a zvuky např. SVT, Bassman a 10 přednastavených různých kytarových soundů typu Fuze Face, Big Muff, Vox atd. Takže vidíte, že se jedná a takřka univerzální přístroj se kterým si ve studiu, ale i naživo, nahrajete jak kytarové, tak basové party.

Zkoušel jsem PSA-1 jak ve studiu, tak živě a mohu říci, že se osvědčil všude. Když jsem na začátku popisoval, že nedisponuje speaker simulátorem, mohli někteří z vás (potenciální zájemci o tento nevšední přístroj) nabýt obavy, že to bude vadit při přímém zapojení do pultu, PC nebo magnetofonu. Tak nevadí! Pomocí všech ovládacích prvků si nastavíte zvuk, který simulátor nepotřebuje. Je fakt, že jsem SansAmp PSA-1 zkoušel též v zapojení se speaker simulátorem a výsledek byl taktéž vynikající, a případným experimentům s mícháním zvuků se meze nekladou.

Shrnutí

Na závěr si dovolím konstatovat, že Tech 21 SansAmp PSA-1 je vynikající zařízení, které bych přál všem, kteří chcete obohatit svůj music park. Nejedná se o digitální lampovou simulaci jako je to třeba u LINE 6 (tady samozřejmě nutno smeknout taktéž, neb to také dle mého dělají dobře), ale jedná se o čistě analogovou záležitost, a to že pomocí ovládacích prvků dokážete nastavit tak širokou škálu zvuků je jistě obdivuhodné. Zvuky lze opravdu nastavit od čistých přes fendrovské, marshallovské, až po tvrdé zkreslení typu Mesa Boogie.

A jelikož snad všechno má své mouchy - nelíbilo se mi, že PSA-1 nemá síťový vypínač a zapíná se tudíž zastrčením kabelu, a to, že při zapnutí se automaticky nastaví kanál 00 - tzn. bypass a nepamatuje si poslední nastavení. K prvnímu bodu firma sama na stránkách ve FAQ (nejfrekventovanější dotazy) uvádí, že dle jejich průzkumu má většina lidí, jak na živo, tak ve studiu, toto zařízení stejně zapojeno v racku přes napájecí modul, a tudíž je síťový vypínač zbytečný. A že máme mít na paměti, že toho dovnitř umístili tolik, že na switch už prostě není místo! :-) Do jisté míry se dá na tento argument přistoupit. Druhá položka má tu nevýhodu, že když vám při živém vystoupení vypadne „štáva", musíte se od 0 prolistovat do patřičného presetu, což mírně zdržuje pokud nemáte MIDI board s přímou volbou.

O kvalitách tohoto zařízení v celém spektru hudebních žánrů vypovídají i uživatelské recenze na jednom z nejprestižnějších muzikantských serverů Harmony Central. Na 140 respondentů přiřadilo PSÁčku za zvuk průměr 9,2 bodu z 10 možných. A tím se může pyšnit je málokterá mašinka.

Při korespondenci s firmou Tech 21 jsem narazil na dva pány celkem zajímavých jmen. Firmu založil Andrew BARTA a na technické dotazy mně odpovídal John BEDNAR. Tak co myslíte? Já si tak nějak říkám – zlatý český ručičky.