Korg RADIAS

Syntezátor
Distributor: 
Cena: 
55 590,00 Kč

A máme ho konečně tady! Má nejen nezvyklé jméno, ale hlavně Vás ohromí nezvyklým designem, který ho již dnes staví mezi takové syntezátorové ikony jako byl a je Nord Lead, Korg Trinity, Hartman Neuron nebo Moog Voyager.

Hliníkový rám nástroje obsahuje čtyřoktávovou klaviaturu s modulačním kolečkem a pitch benderem a zbývající prostor slouží jako rám pro uchycení a nastavení vlastního „mozku", tvořeného samostatným rackovým, nebo s přibaleným adaptérem desktopovým modulem syntezátoru Radias. Syntezátor se v současné době prodává v klávesové i rackové verzi. Co mi to jenom vzhledově připomíná? Je to zároveň retro i future, jakási směs sedmdesátých let a budoucnosti…

Ano takhle bych si představoval nástroj, na který ve chvílích volna cvičí kapitán Kirk na palubě Enterprise. Pokud ovšem odhlédneme od designu, zaposloucháme se do zvuku a začteme do technických specifikací, zjistíme, že u kolébky nástroje stály tři sudičky. Jedna pocházela z rodiny Korg Electribe, druhou představuje Korg MS 2000 a třetí nejmladší by mohl být model AL1 z legendárního Korgu Oasys.

Jak to tedy vypadá

Při popisu nebudu konkurovat fotografiím a budu popisovat pouze fyzickou část uživatelského rozhraní. Hlavní částí nástroje je bezesporu rackový modul Radias rack (4 HU), s tím, že majitelé, kteří nástroj koupí pouze jako rack, musí počítat s tím, že konektory zaberou další dvě U nad modulem, protože všechny konektory, jmenovitě dva hlavní výstupy, dva individuální volitelné výstupy, Audio In 1 + 2 vstupy, vstup pro pedál a spínač (vše 1/4 „ jack), mini jack vstup pro mikrofon nebo instrument, trojice MIDI konektorů, USB a mini DIN z klaviatury jsou umístěny na horní hraně modulu. Čelní straně nástroje vévodí podsvícený display (128 x 64 bodů) a velké šedobílé alfa-jog kolečko hned vedle displeje. 39 podsvícených knobů a 57 tlačítek tvoří krásně přehledné uživatelské rozhraní, které se díky uchycení v rámu klaviatury dá libovolně posunovat po délce nástroje a libovolně sklápět. Nesmím zapomenout na stereo výstup pro sluchátka, který se nachází hned vedle Volume potenciometru. Spodní řada šestnácti podsvícených tlačítek step sekvenceru může sloužit i jako nouzová klaviatura. Klaviatura je standardní, rychlostně citlivá s gumovými kontakty. Nachází se v hliníkovém rámu a je lemovaná po stranách dřevěnými destičkami.

Architektura nástroje

Je to vlastně takové vícenásobné propojení technologií. Jakoby se spolu setkaly virtuální analogový syntezátor AL1 z Oasysu a MS2000/Microkorg. Ale to zdaleka není vše. Designéři přidali Radiasu do vínku například Morphing filter, druhý multimod filter, 32-kroký sekvencér, zvuky bicích převzaté z Electribe MX a dále PCM vzorky mezi kterými najdeme 16 vzorků – vln převzatých z legendárního Korgu DW 8000. Máme tu co do činění s 24-hlasým nástrojem (polyfonie ovšem kolísá podle počtu parametrů použitých při tvorbě timbru), který pracuje zároveň se čtyřmi „timbry" - multizvuky, skládající se z jednoho synth programu nebo jedné bicí sady – zde se nazývá Drum map, ekvalizéru a dvou insertních efektů, dále jednoho vokodéru, jednoho master efektu, arpeggiatoru a dvou krokových sekvencérů. Celý nástroj stojí na korgovské „MMT" (Multiple Modeling Technology) technologii, která dává možnost ke zkombinování Formantů, PCM samplů, nového hřebenového filtru a „Wave Shaping" technologie. Doopravdy to není jen předělaný MS2000. Mezi novinky určitě patří interní 16 pásmový vocodér, s možností navzorkování až šestnácti 7,5-sekundových samplů použitelných jako zdroje formantů. Vokodér je jedním z nedůležitějších stavebních kamenů „Timber" struktury zvuků. Pokud jde o základní využití vokodéru, může být zcela volně nasměrován jako modulátor a nosný signál do jednoho ze čtyř Multimode slotů. Jak jsem již zmínil, Timbre se skládá z jednoho synth programu nebo z Drum mapy. 32 Drum map se skládá z šestnácti jednotlivých zvuků. Mohou být sestaveny prakticky libovolně. Celý systém je velmi flexibilní, nemusíte použít pouze PCM vzorek, ale prakticky každý zvuk, který Radias vytvoří. Máte možnost i jednotlivé mapy mezi sebou kopírovat.

Oscilátory

Každý Timbre může obsahovat dva oscilátory. Osahují základní vzorky vln – pila, obdélník, čtverec a trojúhelník. Druhý oscilátor může pracovat jako Ringmodulator. Toto ale není žádná novinka, takto byli vybaveni i předchůdci Radiasu. Překvapí nás ale možnosti prvního oscilátoru, které mají svůj původ u Electribe MX. Máme zde k dispozici 128 bicích a 64 syntezátorových ROM samplů. Tento oscilátor dále nabízí funkce Crossmodulation, VPM (což je v podstatě FM syntéza), Vlnovou symetrii a tvarování formantu, a nakonec mód Unison, který ocení milovníci super tlustých synth barev založených na vlně tvaru pily. Doopravdy je maso, když použijete Global Unison Mode a odfouknete kytaristy i s jejich stacky ven ze zkušebny. Máte například možnost přivést vlnu z oscilátoru na Audio vstup se Sledovačem obálky (Envelope Follower) a řídíte ji externím zdrojem zvuku, nezávisle na tom že je taky přiveden na audio vstup. Tímto způsobem můžete třeba rytmicky modulovat basovou linku externí bicí smyčkou.

Filtry

Máme k dispozici 2 filtry, které mohou pracovat paralelně nebo v sérii. První filtr je variabilní multimode filter, obsahující spodní propust, horní propust , pásmovou propust a možnost jejich morfování mezi sebou pomocí algoritmu Morphing, převzatého z AL1 na Oasysu. Zvukové kutily určitě potěší i individuální mod, při kterém je každému filtru k dispozici jeden oscilátor. Vůbec silnou stránkou Radiasu jsou různé ruchy a ruchové mixtury, kterých docílíme, například když na první filtr přivedeme filtrovaný signál se zesílenou rezonancí a na druhý filtr druhý oscilátor v modu Noise. Druhý filtr může pro změnu pracovat v režimu hřebenového filtru. Což, pokud ho použijeme jako resonator je ideální pro robotické hlasy.

Efekty a Modulace

Modulační matrice obsahuje šest kombinací propojení. Tři generátory obálky mohou být použity k odladění v závislosti na čase, ovládání ořízky filtru, úroveň hlasitosti a další parametry. Mezi modulacemi se nachází i sledovač obálky. Klasický ADSR design obálky je doplněn o pět různých křivek náběhu a doznění. Nástroj má k dispozici šest křivek LFO, mezi nimi i oblíbenou Sample and Hold. Křivky LFO jsou synchronizovatelné s MIDI clockem. Maximální frekvence LFO je 100 Hz. Každému ze čtyřech zvuků timbru náleží jeden dvoupásmový ekvalizér (High a Low) a dva efekty. Můžete si vybrat z ech, halů, ale také zkreslení , amp a Leslie simulací, dále jsou k dispozici Granulátor a Decimator (zkreslení na bázi snižování bitové hloubky signálu).

Sekvencer

V této sekci se dostáváme asi k tomu zásadnímu co Radias přináší – asi ten nejlepší live sekvencer, který kdy vyjel z bran továrny Korg. Každý Timbre můžete slyšet na dvou sekvencích a jednom arpeggiatoru. Tyto sekvence jsou polyfonní (osmihlasé) a můžete je vkládat krokově, pomocí klaviatury nebo tlačítek na racku. Tyto sekvence mohou být dlouhé maximálně 32 not. Můžete však spojit spolu dvě sekvence a vytvořit tak sekvenci o šedesáti čtyřech krocích. Dále můžeme nahrát až tři modulační automatizované sekvence. Při nahrávání máme k dispozici nahrávání v reálném čase podobně jako Motion sequence u Electribe MX nebo nastavením až šestnácti parametrů najednou. Přechody mezi nastaveními mohou být plynulé nebo skokové. Jako cílový může být prakticky každý řiditelný parametr, ale i síla modulace modulační matrice. Pomocí klaviatury se dají jednotlivé sekvence transponovat. Modulační sekvence se dají přehrávat i pozpátku nebo alternovaně. Všechny kroky také můžeme sledovat, zapisovat a mazat na 16. řádkovém displeji, samozřejmě bez toho, že bychom museli sekvencer zastavovat. Je zde i možnost zobrazit pouze bicí. Pomocí jednoho stisku tlačítka, můžeme přepínat mezi dvěma mody zobrazení všech 32 kroků hrané sekvence. Toto zobrazení se objeví i na display.

Propojení s počítačem

Radias je vybaven USB sběrnicí, která slouží jako MIDI interface. Všechny sekce Radiasu mohou být editovány pomocí přibaleného softwaru. Při správě zvuků poznáte, že je to neocenitelný pomocník. Zároveň je možné zobrazit pohyby a změny všech kontrolerů v modulačním sekvenceru, zobrazit můžete všechna tři okna se sekvencemi. Hlavní sekvenci můžete zobrazit v podobě pianorolu a editovat, vkládat celé akordy podobně jako u softwarových sekvencerů. Je to přece jenom přehlednější, než se mořit na malém display nástroje. Co je opravdová zvláštnost, která se jen tak nevidí je 3D zobrazení formantů všech šestnácti nahraných frází ve vokodéru. Je samozřejmé, že všechny fráze se dají pomocí softwaru editovat. Software je kompatibilní s MAC OS-X a Windows XP.

Jaké to tedy je 

Vám, kterým připadají Electribe sekvencéry málo orientované na samotnou syntézu zvuku a líbí se vám MS2000, ale chtěli by jste syntezátor s pokročilejším sekvencérem, nezbývá než honem běžet Radias vyzkoušet! Napravuje totiž všechny chyby starších live syntezátorů-sekvencérů. Je to malý skvost, včetně designu, který bude zdobit každé pódium. Hrát živě na Radias je doopravdy radost. Žádné složité přepínání mezi mody, omezení modulace, nepřehlednost a titěrná tlačítka vám neleží v cestě. Celý koncept nástroje se vydařil a mohu ho všem, kteří hrají live nejen taneční, ale i různou rockovou, post rockovou electroclash tvorbu, závislou na doopravdy nápaditých sekvencích a plném dynamickém zvuku, jen doporučit.