Takamine FP-350 SM

Ve znamení slunce
Distributor: 
Cena: 
37 570,00 Kč

V minulém čísle jsme představili nástroj firmy Takamine EAN 15 C. Dnes se budeme věnovat kytaře stejného výrobce. Takamine FP 350 SM je lubová šestistrunná elektroakustická kytara typu dreadnought, v provedení bez výřezu.

Na první pohled zaujme finálním provedením v barvě sunburst. Vrchní ozvučná deska je vyrobena z masivního smrku. Luby, zadní ozvučná deska a krk jsou javorové. Kobylka a hmatník jsou vyrobeny z palisandru. Kobylkové sedlo je z jednoho kusu plastu, struny nejsou odsazené a jsou upevněny skrz kobylku a vrchní desku plastovými kolíčky. Nultý pražec je rovněž plastový. Na hmatníku je 20 pražců, Orientační značky jsou umístěny na hmatníku i na hraně hmatníku. Ladící mechanika je stříbrná značky Takamine. Vrchní i spodní ozvučné desky jsou hraněny plastem zdobeným linkou. Rozeta je zdobena soustřednými kruhy. Pod ní je umístěn plastový pickguard chráněný reklamní samolepicí folií. Přístup k matici regulující průhyb krku je ozvučným otvorem. Na lubu najdeme jednu rolnu pro popruh, slouží také jako samice pro jack. Na hlavě je stříbrný nápis Takamine. Ozvučení zajišťuje aktivní Takamine ACCURACOUSTIC EQ. Při bližší prohlídce nástroje musíme ocenit bezchybné zpracování. Kytara je dodávána v pevném překližkovém polstrovaném pouzdře potaženém koženkou, opatřeném zámkem a ozdobeném nápisem Takamine. Příslušenství tvoří klíček k zámku a 9 V baterie. Použitým materiálům, kvalitě zpracování, pevnému futrálu a pochopitelně i značce odpovídá také cena 37.570,- Kč.

Máme popsáno, vyzkoušíme stabilitu – mírně přepadává na hlavu a jdeme hrát.

Zvuk

Začínáme jako vždy, laděním. Je bezproblémové, ladící mechanika je spolehlivá. Kytara ladí ve všech polohách, při užití barré akordů i akordů s prázdnými strunami. Zdá se vše bez chyby, ale uchu pozorného posluchače neujde při nižších frekvencích slabé chrastění – drnčení. Zdá se, že mě při testování Takaminek pronásleduje smůla, protože s podobným problémem jsem se setkal již u minulého modelu. Zdroj nepravosti je totožný. Jde pouze o uvolněné uchycení vodiče, který spojuje snímač v kobylce s předzesilovačem umístěným v lubu kytary. Při určitých frekvencích se rezonující deska drátu dotýká a následkem je právě onen těžko definovatelný pazvuk (spolu s poznámkou, že jsem také na to mohl přijít sám děkuji Mistru kytaráři za vysvětlení). Dále už nacházím samé klady. Krk pěkně padne do ruky, struny jsou příjemně nízko a o pražce nedrnčí. Kytara produkuje přesně takový zvuk, jaký jsem od tohoto typu nástroje očekával: výraznější výšky a středy, tón je hezky cinkavý, a současně plnější a kulatější. Pěkně se pracuje s dynamikou, nástroj hraje potichoučku i nahlas, přesně tak, jakou silou působíme na struny. Zvuk není rozhodně agresívní, ale když se „do toho pořádně opřeme", vyždímáme z kytary i pěknou razanci - prostě při hře prsty je to na hraní „při svíčkách" s použitím trsátka či prstýnků si pěkně „zacinkáme". Můj názor je ale ten, že jí lépe sluší baladičtější poloha, než „pořádnej nářez".

Je načase použít nějaké zesílení.

Používám Fender Acoustasonic a přímý vstup do mixu. Aktivní elektronika ACCURAACOUSTIC EQ: Hlasitost nastavíme otočným potenciometrem, který lze zatlačením aretovat proti náhodnému pootočení (nejprve mě to připadalo, jako dobrý nápad, ale při praktickém použití je to v podstatě zbytečnost, potenciometr je malý, má tuhý krok a vzhledem k jeho umístění je při běžné hře vcelku nemožné s ním nechtěně pootočit). Neprakticky mrňavé je tlačítko označené B-CHK: jeho zapnutím rozsvítíme LEDky umístěné v tahových potenciometrech EQ a to : FREQ 80Hz – 10KHz, LEVEL, BASS a TREBLE. Těmito potenciometry můžeme opět nastavit širokou škálu zvuků a dobře odolávat zpětné vazbě. A až nás to přestane bavit, jednoduše přepneme malým stříbrným přepínačem z polohy EQ na PASS a vyřadíme EQ z provozu. Odměnou za tento úkon nám bude čistý akustický zvuk. Já osobně to považuji za velkou výhodu. Bez problémů mohu používat dva zvuky bez nastavování, které se při hraní stejně mezi písničkami těžko povede stejně. Čistý zvuk se mi na zkouškách líbil stejně jako mým kolegům z kapely, na slide jsem si nastavil EQ a pro sólíčka použil volume pedál.

Verdikt

Po snadném odstranění (rozhodně první dojem kazících) drnčivých pazvuků: Pohodová kytara, která svým zvukem zaujme především vyznavače čistého akustického zvuku, ale použít se dá v podstatě ve všech žánrech. Pro její „vintage" vzhled i zvuk bych jí nejraději slyšel v akustickém blues (i jazzu) a v rukou nějakého písničkářského barda.