Kurzweil K 2500 R (USA)

Kurzweil K 2500 R
Distributor: 
Cena: 
90 470,00 Kč

Americký výrobce Kurzweil se již delší dobu řadí mezi výrobce špičkových kláves, samplerů a digitálních pian. Model K 2500 je nástroj dnes už opředený slávou a pověstí o nebývalých schopnostech. Proč tomu tak je se můžete dozvědět ze stručného testu.

Než přistoupíme k zevrubnému popisu, chtěl bych podotknout, že si pouze přiblížíme základní vlastnosti a možnosti tohoto přístroje, protože důkladný popis všech schopností K 2500 R by se svým rozsahem rovnal manuálu. Na druhé straně vzhledem ke kvalitě jeho překladu z anglického originálu (temperované ladění místo temperamentního atd.) by to možná nebylo ani na škodu – inu dostatečně fundovaní lidé na takové věci asi ještě stále nemají potřebné množství času.

Ovládání

Ovládání funkcí je velmi příjemné díky přehledným tlačítkům, kolečko dial má aretaci, K lepší přehlednosti přispívá i barevné odlišení funkcí tlačítek.

MIDI

Kontrolery jsou volně přiřaditelné (ovládání různých parametrů efektů a programů). Přijímá i vysílá Song Position a Song Select, System Real Time Message a System Real Time Clock. Umí kanálový i polyfonní aftertouch. Konektor MIDI thru lze přepnout na MIDI Out 2.

Program

K 2500 R pořídíte se 199 továrnímy programy.

Schéma znázorňuje strukturu programu. Vrstva má k dispozici výběr ze 31 algoritmů určujících způsob zpracování vzorků. Hodnoty vybraných algoritmů lze měnit v reálném čase pomocí „ovladačů“ - rychlostní a tlakovou citlivostí. Každá z vrstev je ve výběru algoritmů a ovladačů naprosto nezávislá.

Princip nezávislosti vrstev a rozmanitosti algoritmů je jádrem nejproklamovanější vymoženosti K 2500 (R) - V. A. S. T. (Variable Architecture Synthesis Technology). Jde o to, že algoritmy zpracovávající vzorek můžou simulovat například filtr nebo kruhovou modulaci atd. Samozřejmě jsou tu i kombinované algoritmy až se třemi vstupy. To umožňuje zpracovat vzorky nejen v každém programu, ale i v každé vrstvě odlišnou metodou syntézy.

Sekvencer

Třicetidvoustopý sekvencer má kapacitu 30 000 eventů. Editovat lze úplně všechna MIDI data. Můžete filtrovat zobrazení druhů dat (stejně jako u softwarových sekvencerů, např. Cubase atd.). Tím zpřehledníte displej a zpříjemníte si tak práci.

Vzorky

Obsahuje 16bitové mono i stereo. Vzorkovací frekvence jsou 29.4, 32.0, 44.1, a 48.0 kHz. Samplovat lze analogově i digitálně. Vzorky můžete do nástroje importovat dále po MIDI protokolech SMDI a SDS a po SCSI z externího HD či CD–ROM.

ROM pro vzorky lze rozšířit na 28 Mb a RAM až na 128 Mb. Pro uchování vzorků v nástroji i po vypnutí je třeba použít baterii zálohující P/RAM. Jinak musíte samply uložit buď na floppy disk nebo do interního či externího HD.

Efekty

K 2500 R má nový efektový chip KDFx (the Kurzweil Digital Effects Option), který obsahuje všechny běžně používané typy efektů a jejich kombinace. Navíc umožňuje připojení externího signálu, např. z kytary, kláves, mixu, zpěvu atd. Vybrané parametry lze řídit v reálném čase pomocí ovladačů (podobně, jako hodnoty algoritmů v režimu PROGRAM).

Tolik zhruba k nástroji z technického hlediska. Podle předešlých řádků se nezdá být K 2500 R nijak zvlášť vyjímečný (samozřejmě až na V. A. S. T.). Všechny jeho přednosti objevíte až při práci s ním.

Dokonalý zvuk

Na tak neuvěřitelně dynamický, čistý a přirozený zvuk jen tak někde nenarazíte. Nejsou tu žádné zvýrazněné frekvence, charakteristické pro jiné nástroje, neruší vás šum a chcete-li mít opravdu věrný zvuk třeba nějakého akustického nástroje, zde ho můžete opravdu docílit. Toto je snad největší klad nástroje: zvuk bez kompromisů v celém hudebním rozsahu.

Vysoká kreativita

Nejen díky využití V. A. S. T., ale také díky možnosti ovlivňovat parametry vybraných algoritmů v reálném čase u každé vrstvy nezávisle (!). Představte si tři samostatné syntetizéry na jednom MIDI kanálu, každý s odlišným typem syntézy, všechny využívající kontrolery nezávisle a dostanete obrázek programu v K 2500 R. To nikde jinde nenajdete.

Intuitivita a komfort při práci

K 2500 R se vyznačuje velmi příjemným uživatelským prostředím a snadnou obsluhou. Při editaci vám usnadní práci nejen výběr ovládacích prvků, ale také velký podsvícený displej (240 x 64 bodů). Takže například práce se vzorkem graficky znázorněným na displeji a s možností několikanásobného zvětšení či zmenšení je jistě podstatně snazší a účelnější než práce s pouhými čísly.

Tento stručný popis nemůže (bohužel) plně vystihnout tak obsáhlý a užitečný nástroj, jakým je K 2500 R. Po několika dnech práce s ním vám však mohu doporučit toto: chcete-li využívat ke své tvorbě opravdu dobrý nástroj, pak si jej pořiďte. Buďte si jisti, že i když se vám možná zdá drahý, určitě se vyplatí, protože ho nebudete muset za chvíli vyměnit za jiný a všechny peníze, které za něj dáte jsou za vynikající kvalitu.