Aby to nehrálo dobře, když to stojí tak nekřesťanské peníze..." – zabručel pod vousy jeden návštěvník loňského veletrhu MUZIKA, když se se sluchátky na uších a bolestí v zádech skláněl nad jedním ze špičkových syntezátorů firmy Kurzweil. Ano, nástroje této firmy jsou proslulé svou kvalitou a za tu, jak známo, je třeba něco zaplatit. Spektrum zákazníků je ovšem široké a většina firem naštěstí myslí i na nás méně majetné. Zvukový modul Kurzweil Micro Ensemble, jehož test vám přinášíme, je toho důkazem.
Popis a ovládání
Nástroj o rozměrech 24,5 x 22 x 4 cm a hmotnosti 1,5 kg je v solidním celokovovém provedení. Design je na dnešní dobu nezvykle střízlivý, výrobce zvolil nevtíravou barevnou kombinaci stříbřitá/šedomodrá. Součástí příslušenství je kromě návodu k obsluze a záručního listu napájecí zdroj 9 V a čtveřice gumových nožek, které lze nalepit na spodní stranu nástroje.
Veškeré ovládací prvky jsou soustředěny na čelním panelu. Zcela vlevo se nachází potenciometr hlasitosti fungující zároveň i jako síťový vypínač, vedle displej tvořený matricí 5x7 drobných červených LED diod, zhruba uprostřed je trojice LED indikující aktuální režim displeje, dále přepínače Mode select a Bank/Menu a úplně vpravo otočný ovladač s názvem Data. Na zadním panelu je dvojice audiovýstupů ve formě 1/4 palcových jacků (Left/mono, Right), sluchátkový výstup, MIDI konektory In a Thru, samozřejmě nechybí zdířka pro připojení napájecího zdroje.
Ovládání je velice jednoduché. Nejprve se zvolí knoflíkem Mode select jeden z tří režimů (Program, Channel, Global). V režimu Program se tlačítkem Bank/Menu přepíná mezi volbou banku a volbou programu, v režimu Global mezi jednotlivými parametry: transpozice (+/- 1 oktáva v půltónových krocích), celkové ladění (+/- 99 centů), volba typu efektu (0-9), množství reverbu (0-99), množství chorusu (0-99) a volba demo skladby (1-3, tedy pouze tři skladby, i když jsou v návodu na několika místech uvedeny čtyři). Konkrétní hodnota parametru, číslo demoskladby nebo volba banku či programu se zadává potenciometrem Data. Režim Channel slouží k přiřazení programů jednotlivým partům 16násobného multitimbralu. To lze kromě obvyklého využití ve spojení se sekvencerem šikovně uplatnit i na pódiu při živé hře k velmi rychlé volbě programů. Nástroj totiž po zapnutí automaticky přejde do multirežimu, což znamená, že přijímá MIDI data na všech šestnácti kanálech. Stačí tedy každému partu přiřadit jiný zvuk (šestnáct nejoblíbenějších musí průměrnému muzikantovi stačit...) a během koncertu pohodlně přepínat z jednoho na druhý pouhou změnou vysílacího kanálu řídící klaviatury. Po vypnutí bohužel nástroj toto přiřazení zapomene. Zvuky lze samozřejmě přepínat i osvědčeným způsobem pomocí volby banku a programu, mapu najdete v návodu k obsluze.
Tónový generátor
I když vzhled a do jisté míry i koncepce nástroje připomíná spíše starší modul Kurzweil Micro Piano, tónový generátor byl převzat z masterkeyboardu Kurzweil PC2. Paměť ROM o velikosti 16 MB obsahuje všechny samply z PC2, mezi kterými nechybí vynikající samply akustických pián (triple strike stereo grand piano, neboli stereofonní vzorky zvuku klavíru nasnímané ve třech dynamických hodnotách p – mf – f), elektrifikované klávesové nástroje (elektrická piana Fender Rhodes a Wurlitzer, Hohner Clavinet, Hammondky), akustické nástroje (dechy, stereo smyčce, kytary, basy, perkuse), výborné vokály (Take 6), a další – dohromady téměř 200 multivzorků. Někde se ovšem muselo ušetřit a tak oproti PC2 ubyla možnost instalace rozšiřujících karet s dalšími vzorky, chybí režim KB3 (digitální simulace Hammondových varhan známá i z nástroje Kurzweil K2600) a byla snížena polyfonie z původních 64 na pouhých 32 hlasů. To se může zdát málo nejen pro multitimbral, ale i pro živou hru. Naštěstí má firma Kurzweil velmi dobře vyřešený algoritmus přiřazování hlasů, takže rozklady akordů se sešlápnutým sustain pedálem, nebo glissanda znějí poměrně slušně.
Celkem 256 zvuků bez možnosti jakékoli editace je rozděleno do 16-ti banků (A až P) po šestnácti programech. První dva banky jsou vyhrazeny akustickým piánům a musím konstatovat, že zvuk klavíru, jímž Micro Ensemble disponuje patří k tomu nejlepšímu, co jsem kdy na elektronických nástrojích slyšel. Nejde ani tak o barvu zvuku – ta se holt někomu bude líbit více a někomu méně, mám spíše na mysli nezvykle široké dynamické rozpětí, které oceníte ve spojení s kvalitní kladívkovou klaviaturou. Temnější barvy v banku „A" se dobře hodí pro sólovou hru, ostřejší zvuky v banku „B" se bez problémů prosadí mezi ostatními nástroji v kapele. Další trojici banků okupují elektrická piana, především dynamický a poměrně autentický Wurlitzer. Zvuk Fender Rhodes je také příjemně hratelný, ale ve vyšších polohách zní nepřirozeně (vliv nadmořské výšky na kvalitu zvuku jsem nezkoumal, mám na mysli polohu na klaviatuře). V ostatních bancích najdete všehochuť nejrůznějších zvuků, které se někdy mohou hodit – varhany, dechy, smyčce, vokály, syntetické zvuky, kytary, basy, perkuse a bicí – zkrátka takový orchestr do kapsy. Jejich kvalitu bych označil jako průměrnou v tom dobrém smyslu slova.
Efektová jednotka
Efektová jednotka byla oproti PC-2 značně zjednodušena - je totožná s tou, kterou najdeme na digitálních piánech Kurzweil SP-76, SP-88 a již zmíněném expanderu Kurzweil Micro Piano. K dispozici je devět přednastavených kombinací reverbu a chorusu:
- Room & Chorus
- Bright Room & Chorus
- Stage & Chorus
- Bright Stage & Chorus
- Hall & Chorus
- Bright Hall & Chorus
- Large Hall & Chorus
- Large Bright Hall & Chorus
- Deep space (Reverb & Echo)
Jednotlivé algoritmy nelze nijak editovat kromě parametrů Reverb Level a Chorus Level v režimu Global, jimiž se reguluje vzájemný poměr čistého a zpracovaného signálu. Nastavení je společné pro celý nástroj, takže v multirežimu není možné zadat pro každý part nezávisle odlišné množství reverbu a chorusu.
Závěr
Jestliže rádi experimentujete se zvukem, nebo sháníte univerzální expander, na kterém vyrobíte vše od znělky k reklamě až po soundtrack k Princezně ze mlejna VI, zklamu vás. Na to tenhle prcek se svou jednoduchou výbavou prostě nemá a ani si na to nehraje, což je mi na něm docela sympatické. Pokud však hrajete v kapele, která není vysloveně postavená na klávesách a potřebujete solidní zásobu těch nejpoužívanějších zvuků v přijatelné kvalitě, jste nejspíš na správné adrese. Možná je Kurzweil Micro Ensemble nástroj, který hledáte.