Lee Hooker Telecaster EMG

Prostě inspirativní
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
25 000,00 Kč

Dosavadní nabídka kytar pojmenovaných po legendárním bluesmanovi zahrnovala inovativní provedení STRATOCASTERů. Dalším modelem, který fa ALEXIM s.r.o., Praha nabízí potenciálním zákazníkům, je služebně starší bratr" - TELECASTER (původně Fender BROADCASTER, 1950).

TELE byla jednou z prvních komerčně úspěšných elektrických kytar na světě s plným korpusem, která poskytovala výborný zvuk, odolnost, univerzálnost atd. V 50-tých a 60-tých letech minulého století spoluurčovala dějiny populární hudby, především v country, rocku a blues...

Design a konstrukce

TELE Lee Hooker je „téměř" autentický Telecaster firmy Fender. Tvar těla, hlavice, mechanika, uchycení strun, uspořádání a umístění snímačů, vše jasně hovoří o společných genech vnuka a děda. Drobné rozdíly se ale přeci jen najdou. Chybí kryt vrchní části korpusu chránící lak kytary před poškrábáním trsátkem. Což může někdo postrádat - každý nehraje jako Knopfler. Záleží na tom, pro jaký styl a jaký způsob hry hodláte kytaru využívat. Telecaster je mnoha hudebníky oprávněně vnímán a používán jako typická beglajtová kytara. Tento Lee Hooker má ambice vyšší - chce být kytarou ještě universálnější a barevnější. Tomu je přizpůsoben výběr snímačů a především řešení elektroniky. Prapůvodní vzor je totiž po mechanické a akustické stránce i po více než 50 letech tak dokonalý, že na něm vlastně není příliš co měnit a vylepšovat.

U kytary překvapí solidní hmotnost daná tloušťkou těla poctivých 45 mm. Masivní deska, javorový krk z vybraného dřeva, ebenový hmatník, mechanika Gotoh H.A.P. s možností nastavení výšky ladícího trnu strojku a tím i sklonu struny, snímače EMG… Na výběru materiálu i jednotlivých nakupovaných dílů se tedy nešetřilo. Jsem trochu na rozpacích, z jakého dřeva je korpus vyroben. Z olše, jasanu, bahenního jasanu, javoru…atd., které výrobce obvykle používá, bych tipoval nejspíše olši. Korpus je lakován efektním černým lakem, jehož odolnost proti poškrábání prověří čas. Při bližším pohledu upoutá pozornost masivní jack pro připojení kabelu. Zadní strana korpusu ukrývá nenápadné černé plastové pouzdro pro 9 V hranatou baterii, které po vysunutí umožňuje snadnou výměnu baterie.

„Krabičkovitá" rozměrná vintage kobylka je inspirována původním modelem z 1951. (Na pozdějších originálech byla ovšem v průběhu let měněna). Nechybí typicky šikmo umístěný jednocívkový snímač. Zvláštností kobylky je, že každá trojice ladicích kamenů vede dvě struny. Toto archaické provedení má zřejmě ještě vylepšit akustické vlastnosti nástroje. Aby bylo možné přesně dolaďovat struny vzájemným posunem jednotlivých kamenů, výrobce tento ústupek dokonalejším a modernějším provedením řeší kompromisně - ladicí kameny nejsou upevněny přesně kolmo ve směru tahu strun, ale poněkud šikmo (viz obrázek - detail kobylky).

Krk z tvrdého javoru nese ebenový hmatník s 22 ocelovými pražci. Pražce vypadají velice kvalitně a jsou příjemné. Jsou přesně začištěny s hmatníkem. Budou asi širší než u současných Fenderů made in Mexico, ale užší než u originálů z U.S.A. Rádius hmatníku bude standardní pro TELE tj. 7,25". Sedlový (nultý) pražec je vyroben z tvrdého plastu (akrylátu), viz dále. Nástroj je osazen kvalitními strunami, pravděpodobně „desítkami" (10-13-17-26-36-46). Použité struny jsou zvukově nadprůměrné, ale poměrně měkké. Osobně bych volil silnější, asi „jedenáctky" nebo nějaké hybridní. Pidlikujícím countrymanům nebo sólujícím bluesmanům budou desítky asi vyhovovat, pro rockový nářez bych přitvrdil.

Zvukové vlastnosti

Nejsilnější devizou této kytary jsou akustické vlastnosti. Již bez zapojení - na sucho - poskytuje neuvěřitelně bohaté zvukové spektrum s košatými harmonickými a vynikajícím sustainem při pozoruhodné hlasitosti. Je zajímavé, že barva ani charakter „suchého" zvuku se příliš neliší od „elektrického". Vypadá to, že použité snímače (při „běžném nastavení tj. bez aktivace středového pásma MID BOOST) nic příliš nepřidávají ani neubírají, možná poněkud zvýrazní basy.

Kytara byla zapojena k tranzistorovému nebo lampovému kombu. Zvukové možnosti kytary dané pouze třemi polohami přepínače (odpovídající snímači hmatník-oba-kobylka) se mohou zdánlivě jevit poněkud omezené. Zde přichází na řadu aktivní napájení, které posunuje očekávaný zvuk singlů do nejvyšší kvalitativní úrovně.

Nastavení barvy zvuku se dá provést řadou způsobů. Snímač u hmatníku poskytuje velmi příjemný, průzračný, výrazný a kulatý tón, který se vyznačuje vyrovnanými čitelnými basy, svítivými středy a decentními výškami. Zvuk je překvapivě silný a hutný, dokonce bych se odvážil tvrdit, že nemá svou šťavnatostí a sustainem daleko k mahagonovému Les Paulu nebo „esgéčku“… Samozřejmě, nikdy nebude znít úplně jako LP nebo třeba velká jazzová pololubovka. Ale pro toho, kdo potřebuje občas zabrousit do jazzu...

Druhý - kobylkový - snímač nabízí možnost nastavit barvy nezkreslených, jiskřivých, zvonivých a krystalických vintage zvuků, které slýcháme na nahrávkách některých kapel 50-tých a 60-tých let. Zde dává kytara takové spektrum zvonivých alikvotů, že je vhodné jejich pronikavou bodavost snížit „tónovou clonou", to jest druhým potenciometrem, který upravuje frekvenční spektrum a mohutně přidává grády středním frekvencím pomocí aktivní elektroniky MID BOOST.

Kombinace obou snímačů vytvoří mix obou výše popsaných zvuků, který je dostatečně barevný a hutný (tedy z ohledem na možnosti jednocívkových snímačů), ale ne již tak ostrý jako u samotného kobylkového snímače. Při konečném nastavení zvuku se dobře uplatní i optimálně pracující potenciometr na místě obvyklé tónové clony = MID BOOST, který dramaticky mění výslednou barvu.

Ocenil jsem vzájemně barevně i silově vyrovnané struny, zvláště pozoruhodnou hloubku a témbr basových strun. Výrobce použil elektroniku osvědčenou v kytarách STRAT Lee Hooker nazvanou „MID BOOST", která od určité polohy potenciometru na kytaře způsobí decentní až mírné crunch zkreslení, věrně navozující zvuk bluesových a rockových legend 60-tých let… Dalšími výhodami aktivního zapojení je průzračný a čistý zvuk bez jakýchkoliv šumů, pazvuků či napískávání...

Pozitivním a pro mne trochu neočekávaným zjištěním, potvrzujícím známou pravdu o prvořadém významu kvalitního nástroje, je, že ani letitý celotranzistorový zesilovač neměl na výsledný zvuk při všech nastaveních a hlasitostech kupodivu degradující vliv. Řečeno s mírnou nadsázkou, tahle kytara bude po zapojení asi hrát i na absolutní „šunku".

Krk je velmi pohodlný, výška strun optimální. Celkové provedení a seřízení nástroje prvotřídní. Dohmat je velmi komfortní a umožňuje bezproblémovou hru prakticky ve všech polohách, které napomáhají skvělé pražce a ebenový hmatník. Na této kytaře je radost prohánět prstíky, když všechny ty laufy a sekvence najednou plynou tak nějak zcela samozřejmě a lehce … Mírným vibrátem levé ruky lze prodloužit již tak mohutný sustain ve vytahovaných bluesových sólech. Kytara umožňuje bezproblémový a prakticky okamžitý přechod z doprovodu na sóla, „skqwěle zpívá", zvláště ve vyšších polohách. Odstupňovanou silou úhozu pravé ruky lze řídit úroveň hlasitosti i míru zkreslení.

Přes uvedené přednosti se objevily detaily, které by stály za úpravu.

  • Pazvuk prázdné struny h evokující zvuk sitaru. Možná příčina: širší nebo hlubší výřez v sedlovém pražci - Volná struna? Struna při větším rozkmitu je bržděna na 1. (nepatrně vyšším?) pražci? Ladicí kámen kobylky? Při hře v jakékoliv vyšší poloze je po problému.
  • Při poloze přepínače snímačů dozadu ke kobylce je páčka příliš blízko k potenciometru volume. Je třeba dávat pozor, aby při manipulaci nedocházelo k nekontrolované změně nastavené hlasitosti. Možnost řešení: štíhlejší čudlík nebo knoflíky potenciometru o menším průměru. Je zajímavé, že při zkoušení jiné kytary tohoto typu mi vzdálenost připadala dostatečná... (V prodejně ALEXIM u nádraží Praha-Dejvice mají i jiné modifikace např. barevné provedení smetanově bílé nebo sunburst, bez aktivního zapojení nebo s „moderní" kobylkou se šesti kameny).
  • Sedlový pražec z akrylátu. Při rasantním vytahování strun o 2 až 3 půltóny ve vyšších polohách se stává, že po nějaké chvíli přeci jen ladění poněkud povolí. Líbil by se mi mosazný sedlový pražec nebo provedení typu „LRS roller", podobně jako u modelů STRAT Lee Hooker... Za úvahu by možná stálo případně upravit ladicí kameny v kobylce tak, aby se smykové tření struny vedené po relativně dlouhém oblouku převedlo na tření valivé...

V kapele...

Zajímavé bylo porovnání zvukových vlastností v elektrické kapele orientované na moderní blues, blues-rock, funky apod. s elektrickými značkovými kytarami - zakázkovou typu Strat (jasan) a kytarou Les Paul (klasický sendvič mahagon+javorová deska) hrané na celolampový nebo tranzistorový aparát s lampou v preampu… Zatímco Strat s LP spolu dohromady poskytovaly vyvážený, vhodně se doplňující a mírně kontrastní neprovokující, spíše uklidňující zvuk, který bych byl schopen asi vnímat celé hodiny, situace se změnila, pokud si kytaristé vyměnily nástroj (kombinace Strat + LH nebo LH + LP). Zvuk Lee Hookera, především na hmatníkový snímač (případně oba), je nervní, temně bluesový a černý jako kafe. Díky aktivní elektronice je tak silný, že se bezpečně prodere zpod houští ostatních kytar. Vzhledem k jeho síle se s ním musí ale trochu jako se vzácným kořením - decentně dochutit, ale nepřebít ostatní ingredience. Kapely vycházející z „jižanského rocku" á la ZZTop, rocku á la Ten Years After, Boomtown Rats nebo z blues á la Allmann Brothers Band budou nadšeny. Jeden z kolegů prohlásil zvuk tohoto Lee Hookera za velmi inspirující… a tím potvrdil i můj prvotní hlavní dojem z tohoto nástroje.

Souhrn

Kytara TELE Lee Hooker je velmi universální a lze ji použít téměř pro jakýkoliv styl, zejména vycházejí z klasického blues, rocku a country. Aktivní elektronika nazývaná výrobcem MID BOOST je velkým přínosem k celkovému zvuku. Zvuk kytary je na takové úrovni, že s kvalitním aparátem vlastně nepotřebujete další přídavnou pastičku nebo efektový procesor. Po předchozích příznivých referencích na kytary STRAT Lee Hooker jsem neočekával jinou než špičkovou kvalitu.

TELE Lee Hooker je vynikající nástroj jak s ohledem na akustické a herní vlastnosti, dílenské provedení, tak i cenu. (V podejně ALEXIM jsem viděl i nové basy se značkou Lee Hooker… Basáci se mají opravdu na co těšit.) Některé kytary nás opouštějí, jiných se zbavujeme a pořizujeme si nové, mladší, lepší a výkonnější. Lee Hooker by mohla být pro řadu kytaristů ta pravá na celý život.