Line6 - Guitar Port

Harmonie ducha a hmoty
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
7 760,00 Kč

Křížení, a to občas i věcí značně nesourodých, je poslední dobou v naší hudební branži dosti oblíbené, vzpomeňme např. technologii warpování, používanou firmou Digitech, či rap – metalové americké kapely. A podobný pocit, byť z poněkud odlišného úhlu pohledu, mám z krabičky ležící vedle mého počítače a zvesela na mne svítící zelenou diodou spokojeného, USB kabelem napojeného (i napájeného) rudého Diblíka. Kříženec osvědčeného hardwaru s uznávaným softwarem. Obojí Made in Line6, USA.

Pokud jste někdy zkoušeli zpracovat zvuk své kytary v počítači, měli jste zpravidla na výběr dvě možnosti. První byl hardwarový předzesilovač, ve většině případů dosti velký, v podstatě s jedním zvukem, a řekněme mírně problematickou kvalitou linky, bráno s ohledem na HDR aplikace. Druhou možností, která se poslední dobou naskýtala, byly softwarové produkty, které sice např. v podobě DSound Stomp’n FX nabízejí solidní kvalitu a pestrost efektů, ale stejně čistý zvuk či zkreslení nemusí na všechny aplikace vyhovovat, navíc se opět neobejdeme bez, alespoň jednoduchého vyrovnání úrovně a impedance kytarového výstupu a linkového vstupu karty, pomocí předzesilovače. Samozřejmě, v profesionálních podmínkách není nutné hořekovat, pokud jde o pestrost zkreslení, pak např. Amp Farm do ProTools nám zprostředkuje kýženého výsledku a nějaký ten (i lampový) nástrojový či univerzální předzesilovač se najde. Ale co doma.

Sumarizace

Teď si dovolím už v začátku tvrdit: „No přece Guitar Port!". Proč právě on, v čem je tak převratný? Inu vcelku v ničem, jen prostě kloubí dohromady to, co většinou skládá každý zvlášť. Stručně, vytvoříte z několika „švábů" kytarový předzesilovač a 24bitový A/D převodník, vynecháte procesory, EPROMky a jiné pracující a myslící harampádí – nahradíte jej USB portem, protože přemýšlet za tuhle krabičku bude PC, do „kompu" nahrnete z Cédéčka drivery a v podstatě zjednodušenou, ale i místy rozšířenou verzi Amp Farm a zakončíte opět převodníky, tentokrát v opačném gardu D/A. Zapouzdříte do designově povedené škatulky s temně rudou barvou a logem, které jen málo kdo nezná. Jeden kabel do USB a jedna stereo šňůra do karty a je posekáno. Máte skladný, elegantní a šikovný předzesilovač s ovladačem hlasitosti, 10 druhů zesilovačů, čtyři typy efektů se standardními modifikacemi - počínaje dynamikou, přes modulace, zpoždění až po reverbaci, dále pak kytarovou ladičku, šumovou bránu, plus inteligentní omezovač brumu. A pokračujeme: přehrávač hudebních stop, knihovna zvuků, on-line vyhledavač cvičebních partů, tabulatur, nahrávek či nových zvuků a možnost aktualizace firmwaru. Snad jsem na nic nezapomněl. Myslím, že výčet je na mašinku k domácímu použití vcelku impozantní.

Podívejme ještě na možnosti připojení. Základem je tedy výše zmíněný USB konektor pro datovou komunikaci s PC, umístěný na zadním panelu, doplněný o sluchátkový výstup, linkový vstup pro signál z karty, CD atd. a linkový stereo výstup na dvou RCA konektorech, vhodný pro připojení třeba k vašemu Hi-Fi. V čelní části GP je jediná samice TS 6,3 mm kytarového vstupu.

Instalace

Komplet obsahující Guitar Port, CD s drivery a SW, USB kabel a linkový kabel, je dodán ve velmi pěkně udělané krabici s celobarevným potiskem, který vám může v pohodě sloužit jako zjednodušený manuál.

Velmi často slyšíme nářky nad průběhem instalace USB zařízení pod Windows. A ani se nedivím. Problém, dle mých zkušeností (nebyl to první USB hudební hardware, který jsem instaloval), není v zařízeních samotných, jako v operačním systému. Já jsem kvůli GP zrušil své 98, protože podporovány jsou až od verze SE, a nainstaloval systém ME - před kterým jsem byl ostatně varován, ale jiný adekvátní nebyl po ruce. No, řekl bych, že oprávněně varován (zcela bezdůvodně se koušou, po korektním vypnutí nechtějí spustit PC a musíte restartovat na tvrdo atd.), už se těším opět na své staré dobré výkonné a stabilní 98. Zpět k instalaci. Při první průběhu instalace se zobrazilo několik hlášení, že na CD nelze nalézt to, či ono, a přestože se instalace dokončila, po restartu počítač vůbec GP nedetekoval, soft nešel spustit, atd. Hurá, tak tedy po druhé. Ted se sice ještě jedna hláška objevila, ale jinak vše proběhlo OK a systém Guitar Port nalézá. Tak to bychom měli za sebou. Uff!!!

Po spuštění

Samotná funkce Guitar Portu i softwaru probíhala po celou dobu testu bez problémů. V hlavním maximalizovaném okně máte nad sebou ovládací panel modelu zesilovače s okénky pro jeho přímou změnu a volbu typu reproboxu, včetně vyřazení jeho simulace. Následuje maximalizované či minimalizované okénko efektové sekce, kde je možné efekty zapnout či vypnout a také samozřejmě editovat jejich parametry. Po pravé straně těchto vévodících sekcí je začleněna jakási Master sekce s VU metrem, celkovou hlasitostí, noise gate, panoramou umístění kytary ve stereu a inteligentním omezovačem brumu kytary s funkcí Learn pro nastavení nejoptimálnějšího stavu. Polovinu maximalizovaného okna programu zaujímá sekce členěná záložkami a obsahující od nápovědy až po on-line připojení na net vše zbývající. Jmenujme tedy chromatickou ladičku se změnou referenční frekvence od 420 Hz po 455 Hz, přehrávač stop, který nabízí možnost zpomalení tempa na 1/2 originálu, a to se zachováním ladění, smyčkování daného úseku stopy, nastavení její celkové hlasitosti v poměru k hlasitosti kytary, možný zdroj načítání tracku - HD, CD nebo on-line, o displeji s údaji ani nemluvě. Pod záložkou Tones se skrývá takzvaný Tone Locker, tedy v zásadě knihovna zvuků, graficky členěná na tři okna a obsahově (těsně po instalaci) na adresáře Preset a User, s možností tvorby vlastních adresářů. Už samotná složka Preset v levém okně obsahuje přehršel zvukových variací, přičemž informace o jménu, původu, doporučeném snímači, použitém amp modelu a dalších parametrech vidíte přehledně zobrazeny v jeho prostředním okně. Tyto údaje nejsou pevně dané a je možné je editovat. Pravé okno zobrazuje v případě aktivního připojení na internet zvuky dostupné v konkrétní lokalizaci sítě. Nad informačním středovým oknem jsou také tři tlačítka pro mazání konkrétního zvuku a obousměrný transfer jak ze sítě do kompu, tak z PC na net. Velmi interesantní záložkou je Artist & Gear. Zde máte možnost stát se za vcelku přijatelný měsíční poplatek 8 USD členy klubu Guitar Port Online, který vám přinese možnost získávání nových rytmických tracků, tabulatur, zvuků, akordů, fíglů a "běhů" bývalých i současných muzikantských es. Co více si může začínající, ale i pokročilý kytarista přát. Možnosti dalšího sebevzdělávání a rozvíjení schopností jsou tímto, pokud jde o dostupnost materiálů, takřka neomezené.

Nastražené uši

Prvotní, co bych doporučil udělat po nastartování Guitar Portu, je zvláště pro majitele běžných CRT monitorů, které vyzařují silné elektromagnetické rušení (na rozdíl od LCD monitorů) redukce brumu a nastavení šumové brány. Funkce je velmi jednoduchá, kliknete v Master sekci na Learn, zobrazí se samostatné okno, vy zvolíte snímač s nejsilnějším brumem a nejvíce brumící polohu nástroje vůči okolí, podržíte struny a opět kliknete na Learn tlačítko, tentokrát přímo v okně. Software načte a analyzuje charakter brumu a nejsilnější složku z něj odstraní. Brum sice nezmizí zcela, ale redukce je výrazná. Pro dotažení výsledku pak stačí aktivovat Noise gate v Master sekci potažením jeho virtuálního fáderu dle vašeho vkusu. Vězte, že se vám podstatně zvýší prožitek z kytarového zvuku nezatíženého obtěžujícími pazvuky.

Protože jsem vlastníkem preampu POD Pro, naskytla se mi možnost přímého srovnání zvuku vybraných modelů při shodném nastavení. Budu samozřejmě hovořit o hře do sluchátek a domácí stereo soupravy a vězte, že pro Guitar Port nedopadlo toto srovnání vůbec špatně.. Ba naopak, dovolím si tvrdit, že u některých modelů má GP lépe vytvořeny korekce dodávající zvuku potřebné "grády". Obecně se dá konstatovat, že zvuk je "mastnější" a platí to jak pro simulaci čistého zvuku, tak i vyšší zisky. Na živé hraní by to pravděpodobně dělalo "brikule", ale do sluchátek nebo HD je to super. Osobně mě okouzlil oproti PODu zvuk ala Vox AC30 TB v clean nastavení, který je z GP brilantnější a více probarvený, důrazněji akcentuje zvonivost strun. U modelů postavených na vyšším gainu (např. Mesa Boogie Rectifier – odpovídá v PODu spíše Mesa Boogie DR Solo head – charakter zvuku je velmi pobobný, jen v rackovém podání obsahuje více presentních vyšších středů) mi přišlo, že jsou jakoby obtížněji hratelné, což je ale přesně to jak reaguje klasická lampa. Tón musíte opravdu pečlivě vytvořit. Samozřejmě průběh dynamiky je poněkud odlišný od její reprodukce lampou, do které když se opravdu velmi razantně až vztekle opřete je to ve zvuku slyšet. U GP je od určité síly úhozu signál v podstatě neměnný. Tím se ale GP neliší od PODů. Velmi slušná je i reakce na stahování potenciometru, rozhodně patří k tomu nejlepšímu co můžete mezi softwarovými produkty získat. Velmi uspokojujícím zvukem byla i simulace Roland JC-120, kde oproti hardwarové verzi nedochází při vytočení gainu tak rychle k nakreslení zvuku, zachovává si déle čistotu a jemnost a to jak bez, tak i se sepnutým Bright switchem. Byť jsem orientován více na hardrockový a celkově říznější zvuk kytary, vypíchnu ještě model Tweed B-man Classic, který na country pickování zní úchvatně. Razantní, konkrétní zvuk míchající nebo spíše tvořící ve správném poměru čistý zvuk a břitký chrunch – moc pěkně pracující gain a volume. Škoda, že tento styl lépe neovládám, užil bych si s tímto modelem dost zábavy. Proberu ještě jednu podstatnou změnu proti "fazolím" a to přímo u firemního zvuku Insane. Pokud chcete někomu "uříznout" hlavu, pak lze jen vřele doporučit. GP model navíc přináší reagující korekci středů, která do tohoto véčkového black- death metalového brusu přinese středovou průraznost a lepší artikulaci. Dost bych takto fungující ovladač uvítal v PODu, u kterého na živo tyto středy prostě chybí. Ve zkušebně pohoda, na pódiu nářky (a oprávněné) zvukařů.

Pokud jde o pestrost zvuků a jejich variabilitu barvy, pak dle mého názoru, ale samozřejmě limitováno mými osobními potřebami, je na výtečné úrovni. Neumím si představit, že bych pro domácí potřebu cvičení a eventuelně tvorbu demosnímků nevydoloval zvuk jaký potřebuji, či přesněji potřeboval nějaký další. Výrazové spektrum je pokryto od měkkého jazzu, přes zvonivé country až po hustý podladěný nu-metal.

Efektová sekce podle mého splňuje přesně požadavky na jednoduchost a současně dostatečnou pestrost. Moc se mi líbily nastavitelné průběhy vln tremola a na rozdíl od rackového PODa analogově znějící delay s oním postupným zatlumováním výšek v ozvěnách. Kvalita dalších efektů je, řekl bych nekompromisní, a spousta hardwarových krabiček jim nesahá ani po kotníky. Vyzdvihnu ještě i příjemnou a přehlednou grafiku efektů, obzvláště upozorním na opravdu vintage zpracovaný pružinový hall.

Zamyšlení

Pokud byl POD svého času "Bleskem z čistých nebes" pro studiové i živé hraní, pak rozhodně Guitar Port aspiruje na stejně monstrózní úspěch v oblasti domácího rekordingu a spolupráce kytary s počítači. Nabízí skvělou koncepci, obsahující vše, co může začínající i pokročilý kytarista doma potřebovat a díky on-line možnostem určitě nepůjde o zastarávající uzavřený systém. Upgrade se vyloženě nabízí. A uvážíme-li možnosti a cenu, pak je poměr na výsost příznivý. Já mám myslím problém domácího zpracování kytary vyřešen. Ovládání GP zvládne i malé dítě, a co si budeme namlouvat, muzikanti občas takoví jsou, takže budiž firma Line6 za zpracování GUI (grafického rozhraní) pochválena. Za doporučení určitě stojí stažení co nejnovější verze instalačního a ovládacího softwaru z oddílu Download na firemních stránkách www.line6.com.

Po zvukové stránce nemám co bych k výše popsanému dodal, jen zdůrazním skvěle fungující inteligentní redukci brumu, kterou ocení nejvíce majitelé singlů, a jednoduchý, až neuvěřitelně dobře fungující noise gate.

Jediné co bych do GP doplnil, by byly přehledy alternativních ladění v okně ladičky, i s ohledem na to, že někteří z interpretů, jejichž lekce či tracky je možné pro GP získat, neladí zrovna standardním způsobem. Počkat si musí také majitelé Macků, mutace pro OS X systém je ve vývoji, pod devítkovým systémem nebude GP bohužel dostupný.