Roland RM-2 & PD80R

Cvičit se musí!
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Děkujeme a gratulujeme, že jste si vybrali Roland RM-2. Tak takhle začíná úvodní věta na manuálu firmy Roland k bicímu modulu s označením RHYTHM COACH RM-2.

Po připojení některého z nabízených padů, máte rázem skvělou věc na praktické cvičení s množstvím různých zvuků.

Sám výrobce označuje za nejlepší volbu, k modulu RM-2 připojení V-Practice Pad RP-2. Kompatibilní s tímto padem je i PD 80 R, který jsem měl k dispozici já. Samotný Rhythm Coach má vesměs klasické ovládání. Z jedné strany vypínač ON/OFF a samičku na připojení AC adaptéru. Mimo to vám na napájení vystačí i čtyři tužkové baterie, které mají při vybití svoji kontrolku na displeji.Praktické. Ze strany druhé jsou dva vstupy na pady, TRIG 1 a TRIG 2, jeden výstup na sluchátka, do audio soustavy , nebo přímo do linky při ozvučení živého hraní (tu linku nemyslím kuchyňskou!). Výstup je označen Headphone/Output. Poslední je MIX IN, tedy vstup, třeba pro připojení Vašeho CD, MD nebo sekvenceru, aby jste si mohli zacvičit s Vašimi oblíbenci či si připomenout, jakže to v těch vašich skladbách přesně je a proč „ta mašina na pódiu tak pekelně zpomaluje". Čelní panel je přehledný a lehký na ovládání. Otočné nastavování hlasitosti, dvě tlačítka, šipky nahoru a dolů pro celkový pohyb v rejstříku, tlačítko se zkratkou SEL (Select), které slouží k nastavení v podstatě všeho co je na RM-2 k mání. Velmi praktický a užitečný je ovládací prvek s označením TAP (Tapped Tempo). Pustíte si CD s písní, kterou potřebujete „zvládnout" pro kapelu, zmáčknete TAP, displej začne blikat a potom už jen klepete tempo, tedy čvrťové noty do padu a již po třetím úderu se Vám ukáže rychlost dané písně. Poslední a největší je tlačítko s nakresleným metronomem a slouží k zapínání a vypínání tohoto užitečného přístroje. V horním oblouku čelního panelu je osm, dle potřeby svítících diod, označujících jednak kde se právě nacházíte v menu, a za druhé sloužících jako světelný vizuální metronom.

A teď se podíváme co všechno Rhythm Coach RM-2 nabízí. První kontrolka s nápisem BEAT je určena k nastavení počtu dob v taktu. První doba je akcentovaná, tedy je zvýrazněna cinknutím a vybrat si můžete od dvou až po třináctidobý takt, posléze ještě v kombinacích 2-3, 3-2, 3-4, 4-3.

Další v pořadí je RHYTHM TYPE. Zde si vyberete typ rytmu, který má metronom hrát. Jednu celou notu, dvě půlové, čtyři čtvrtky, tedy každou dobu, dále osminky, osminky kdy slyšíte pouze každou druhou (skvělá věc na cvičení), trioly, shuffle, šestnáctinové noty, „šestnáctky" kdy metronom hraje každou první a čtvrtou a v tom samém rytmu ještě variantu opět každá druhá. Dále šestnáctinové trioly a kombinace 3-2, 2-3 a rumba 3-2, 2-3. Kombinace, které jdou dát dohromady jsou skvělé, protože už to, že je v reálu slyšíte, vám ulehčí cvičení a mučení sebe samého. Doporučuji všem. Začínajícím i pokročilým, ovládání různých rytmů a kombinací, a s tím spojená přesnost, je velice důležitá.

A právě jsme se dostali k samotnému „naštelování" metronomu. První na řadě je INST, výběr zvuků metronomu. K dispozici je jich jedenáct. 1 - standardní metronom, 2, 3 a 4 - elektronické pípání, 5 - zap, 6 - hi-hat, 7 - kravský zvonec, 8 - shaker, 9 - claves, 10 - klasické klepání paliček a 11 - hlas.Tedy ženský hlas v angličtině vám počítající „a ještě u toho ta dáma tleská". Uznávám, trochu jsem to odlehčil, ale musím uznat, že samotné počítání je výborná věc, třeba při cvičení různých arytmických kousků, kdy se budete ze začátku lépe orientovat. S možností zvuků metronomu jsem maximálně spokojen, protože si dle potřeby můžete vybrat zvuk ostrý a výraznější či lahodný pro ucho. A to je pro různorodé situace důležité. Ještě jedno malé upozornění. Všechno to pípání, klepání a počítání funguje jen s připojenými sluchátky. Samotný Coach RM-2 bez sluchátek má prostřednictvím svého malého vestavěného reproduktorku k dispozici pouze 7 elektronických pípání v různých obměnách.

LEVEL - Ovládání hlasitosti metronomu. Opět bez sluchátek jsou úrovně Off, 1 a 2, a se zapojenými „headphones" máte na výběr zvuk vypnout nebo úrovně 1 až 8. MODE - Zde si můžete vybrat vizuální metronom v podobě různě blikajících diod. Některé kombinace mi i přišly zbytečné a nepraktické, ale budiž.

Právě jsme se ocitli u padu Roland , série V-Drums. Doporučovaným je V-Practice Pad RP-2. Spodní tělo z tvrdého plastu, gumový ráfek, osm šroubů a textilní blána vyrobena firmou REMO. U této blány je velice důležité napnutí a naladění tak jako u klasických blan, pro co nejvěrnější chování - palička ver sus blána. Dobré, ba vynikající je, že to jde skoro samo. Takže i odskok paličky záleží jen na vašem napnutí textilie. Nehledě na skutečnost, jak uvádí i sám výrobce, uprostřed padu je snímač, a při nedostatečném napnutí by jste mohli opravdu silnou ránou snímač zneškodnit. Na vrchní straně je již připravené místo pro připevnění modulu RM2 dvěma šrouby, které najdete v krabici. Jak jsem se zmínil na začátku, kompatibilní s RP-2 je pad taktéž série V-Drums, konkrétně typ PD 80R. Bohužel nemá upevňovací místo na modul a má jen pět šroubů. Místo rovného stojanu s 8mm závitem na konci, ho zavěsíte obdobně jako třeba kravský zvonec. Opravdu výborné, a co opravdu každý využije je možnost hrát blánu nebo i Rimshot. Jako akustický buben. Co si zde nacvičíte, pak už „jen" používáte. Aby předchozí řádky byly opravdu jednoznačné, PD 80R je dvousnímačový, s možností volby zvuku ráfku a blány u konkrétních vyznačených snare samplů a zapojíte jej do vstupu Trigger 1 pomocí stereo šňůry. Druhý snímačový vstup se tak stává neaktivním.

Jsme u nastavení Padu v oddělení INST (Instruments). K mání je 28 „inštrumentů", tak to vezmeme popořadě. Pod čísly 1 - 11 jsou malé bubny (snare), javor, ocelový, bronzový, javor piccolo, piccolo rim, hluboký snare a dva pochodové.12 - marching tenor drum, 13, 14, 15 - je sada tom tomů, 16 – 19 - sada pochodových tomů, 20 - bass drum, 21 a 22 - pochodové velké bubny, 23 - timbale vysoký (rim), 24 - timbale nízký, 25 - kravský zvonec, 26 - claves. Poslední dva 27 a 28 jsou zvukově skoro neurčitelné, zato mají svůj význam a jsou označené jako Practice Board 1 a 2. 27 - Board 1- Čistý zvuk bez rušivých elementů firmou určený a přednastavený pro techniku Stick Control. 28 - Board 2 - Zde se zvuk a hlasitost mění podle síly úderu a je vyvinutý a nastavený na cvičení akcentů. Výběr všech výše uvedených zvuků je kvalitní a dostačující, i když se nemohu ubránit pocitu, že při praktických cvičení asi všechny nevyužijete. S tím zase nenápadně souvisí použití RM dvojky s padem při „live" hraní, kde mi zase několik zvuků chybí. Např. větší výběr z perkusí. Po zvukové stránce jsou všechny nástroje věrohodné a „použitelné". Samozřejmě najdete kousek, který není úplně „echt", ale když budete chtít, vždy něco vyšťouráte, a o tom to není. Parametrem SENS - Sensitivity se probojujete k nastavení citlivosti, přičemž máte dáno rozmezí 1 až 16. Čím menší úroveň , tím je pad citlivější a naopak na nejvyšší stupeň je stejně hlasitý při jakékoliv síle úderu. Zde si můžete nastavit i vzájemnou citlivost a sílu mezi blánou a ráfkem. Tady opět musím připomenout a zdůraznit použití, téměř totožné s hraním na malý buben (akustický).

COACH – Pokud Vám tento název něco připomíná, ano opravdu to souvisí s trenérem. Celý Rhythm Coach RM-2 je touto cestou nasměrován, tedy k maximalizaci praktických cvičení. První z praktických trenérů se jmenuje Rythmic Notes. Po nastavení tempa a zpuštění metronomu vám odpočítá osm dob a potom v pravidelných dvoutaktích začne klepat půlové noty, čtvrtky, osminky, osminové trioly, šestnáctky, šestnáctinové trioly a postupně zase od 16-triol až po půlové noty a takto pořád dokola. Skvělá věc. Při poctivém cvičení je to výborné na zažití si změny rytmů. Další je TIME CHECK, sám modul vám na displeji ukazuje jak moc jste přesní při každém úderu či nikoliv, jestli máte snahu zrychlovat anebo se naopak „táhnete". QUIET COUNT - metronom hraje vámi zvolený rytmus a tempo, avšak pouze osm taktů. Na dalších 8 taktů se ztiší a posléze se opět vrátí na původní hlasitost. Na cvičení a zažití si vnitřního pocitu neuhýbání z rytmu a tempa, opravdu vynikající. GRADUAL UP je cvičení rychlosti. Nastavíte si libovolné tempo a od toho, po zapnutí metronomu klik permanentně zrychluje, po 2 čtvrťových notách o jedno číslo tempa až do maximální rychlosti, tedy 300. Opak toho je GRADUAL DOWN, který zpomaluje a 2 v 1 je spojení obou jako Gradual UP/DOWN. STEP UP je obdoba Gradualu. Nastavením rytmu , tempa a puštěním metronomu, můžete začít cvičit a coach Vám to zpestří každých osm taktů zrychlením o pět stupňů. Takto pravidelně zrychluje po 8 taktech až do maximálního tempa. Opačně, tedy zpomalováním funguje STEP DOWN a obě varianty dohromady jsou pod označením STEP UP/DOWN. Poslední na výběr je TIMER. Časový měřič, který vám odpočítává Vámi zvolený čas a po uplynutí vás varuje akustickým a světelným signálem. Vybrat si můžete od 1, 2, 3 a 5 minut, přes 10, 15, 30 a 60 minut.

Závěr

Rhythm Coach RM-2 a pad PD80 R. Kombinace, řekl bych výborná. Svým způsobem lepší než s původním V-Practice padem RP-2. Celý set je zpracován kvalitně a prakticky. Ať už ho použijete skoro k jakékoli hudební aktivitě, nemusel by vás zklamat. Možná pouze moje malá výtka ohledně absence většího množství zvukových zdrojů, třeba perkusí, to ale velmi záleží na potřebě každého z nás. Při hledání nastavení se orientujete bez problémů, ovládání je jednoduché. Nejvíce mě zahřál u srdce výběr různých cvičení, ať už to byly části rytmické, důraz na přesnost, cvičení akcentů, zrychlování, zpomalování a vůbec s tím spojené „zahrát cokoli", jak pomalu, tak i při vyšších tempech a snažit se vyvarovat „brambor". Druhé podstatné plus vyplývá z možností padu PD80 R a tím je hra ráfkových úderů.V tomto ohledu je COACH k nezaplacení i přes poměrně vysokou cenu 7 190 Kč, a za pad PD80R 8 500 Kč. Suma sumárum 15 690Kč, což mi připadá pro účely pouhého cvičení hodně, ale „holt umění a um něco stojí". Oba dva kousky vám však i hodně nabídnou, záleží co kdo z té nabídky využije a co ne. Mimochodem, když sedíte v obýváku, cvičíte paradidly, „nenápadně" zrychlujete a u toho sledujete maďarskou telenovelu v původním znění s titulky - za nic bych to nevyměnil (argentinskou nedoporučuji, maďarština se jeví jako jazyk pro gradaci lepší). Když vynechám možnosti při koncertech, řádění ve vašem homestudiu či trápení vašich spoluhráčů, ať je to jak chce, chcete-li umět, cvičit se musí!