M-Audio KeyRig 49

MIDI klaviatura
Distributor: 
Cena: 
2 890,00 Kč

V čase rozsáhlých knihoven samplů, ve kterých najdete vše od zvuku rybích žáber až po trylkování laponské flétny z velrybí kosti, v čase sofistikovaných softwarových instrumentů matematicky simulujících zvukové vlastnosti nejbizardnějších modulárních syntetizérů se jeví nový přírůstek do rodiny M-Audio jako netrendový a zkrátka málo „cool"...

Ti z vás, které nebaví neustálé prohledávání harddisků a třídění zvuků podle kategorií, které nebaví přemýšlení, který plug-in „baští" více výkonu vašeho již tak dosti týraného procesoru, které k tomu ještě trápí hledání vhodného hardwaru, jenž si bude se všemi vašimi „softinstrumenty" rozumět, si o tom, co je „cool" a co ne, budou myslet něco úplně jiného...

Hardware

VJak již vyplývá z názvu produktu, máme tu čest s rychlostně citlivou klaviaturou o rozsahu čtyř oktáv, která se ve své cenové třídě řadí mezi nejlepší. Na poněkud stroze působící horní desce nástroje najdeme modulační kolečko, pitch bend, volume slider a tlačítka Edit Mode a Octave Shift Up/Down - všechny s LED diodou indikující stav editace. Říkáte si: „Cože?". V dnešní době MIDI kontrolerů posetých butony, knoby a slidery?! Jak je možné, že někdo obstojí s takto jednoduchým ovladačem? Ano, není to problém, tedy pokud vše vývojáři zvládnou a nabídnou nám jednoduchou ovládací matrici slideru, tří tlačítek, modulačního kolečka a kláves, pomocí které „dosáhneme" na všechny editační možnosti kontroleru. Na zadním panelu ještě najdeme vypínač, vstup pro sustain pedál a USB konektor. Kontroler je kompatibilní s USB standardy 1.1 a 2.0. Pomocí USB je nástroj i napájen – sláva! Nebudou se vám pod nohy plést další napájecí adaptéry a kabely. Znamená to, že se jedná o další přírůstek do rodiny plně přenosných zařízení vhodných pro ty z vás, kteří rádi tvoří se svým laptopem na cestách a nechtějí se omezovat pevným připojením k elektrické síti.

Jak se s tím pracuje...

Po přepnutí do režimu Edit Mode (pomocí stejnojmenného tlačítka) používáme bílé klávesy pro volbu MIDI kanálů, zadávání číselných hodnot, potvrzení (Enter) a zrušení (Cancel). Černé klávesy slouží k výběru vkládání typů dat – oktáv, transpozicí, bank (MSB, LSB) a kanálů. Pomocí černých kláves můžeme v editačním režimu měnit rovněž přiřazení modulačního kolečka a slide kontroleru k vybraným kontrolerům. Dvě klávesy slouží pro takzvané „Panic" funkce, což jsou: přednastavení všech kontrolerů do výchozího stavu a vypnutí všech hrajících not. Vidím to jako velmi užitečné zvláště pro ty z nás, kteří se s touto klaviaturou a softwarem teprve seznamujeme a každou chvíli nám to “zatuhne”. Pomocí editačních tlačítek Octave > můžeme ovládat volbu posunu po celých oktávách (+/ - 3 kroky), změnu programu, výběr Bank LSB a MSB, transpozici a změnu MIDI kanálů. Modulačnímu kolečku a „Volume" slideru se dá přiřadit libovolný ze 131 volitelných kontrolerů. Volba je jednoduchá – v editačním modu (u tlačítka Edit Mode svítí LED dioda) zvolíme pomocí klávesy Cis 4 funkci Wheel Assign (popř. klávesou Dis 4 funkci Slider Assign). Pomocí bílých kláves potom zvolíme číslo kontroleru, který chceme kolečkem/sliderem ovládat a potvrdíme klávesou C5 (Enter). Jednoduché!

Software

KeyRig může pracovat ve spojení s hostitelskými softwary jako jou například Cubase či Pro Tools. Můžeme ho ovšem používat i jako samostatnou aplikaci. KeyRig má architekturu virtuálního „racku", který obsahuje čtyři samostatné moduly, jejichž zvuk můžeme mezi sebou mixovat, a které mohou reagovat na libovolné MIDI kanály, transpozici a notové regiony. Moduly mají jeden společný master multiefekt s dohromady 49 algoritmy (Dynamic – komprese/limitace, ekvalizér, Distortion, Wah, Tremolo, atd.) vždy se dvěma editovatelnými parametry. Instalace tohoto softwaru proběhla bezproblémově. Instalátor vás upozorní, že aplikace se musí do 30 dnů autorizovat, bez toho, že by jste museli být on- line. Nic tedy nebráni tomu v klidu se zaposlouchat a posoudit, jak to hraje. Překvapivé bylo i nízké zatížení CPU (procesoru) – no není se co divit, když za těmito plug-iny stojí Wizoo team, který využil své zkušenosti z vývoje modulů Hypersonic (Hypermodules US-1, GP-2, NB-3) pro Steinberg.

Modul Stage Piano SP-1 pracuje se dvěma komponenty. Buď ve vrstvách (Layer mode) nebo umožňuje režim rozdělení (Split mode) vedle sebe, který ocení hlavně kolegové, kteří budou využívat KeyRig pro živá vystoupení. Mezi padesáti továrními programy nalezneme úspěšné a všudypřítomné mixtury jako jsou zvonivá FM piana společně se sweep pady, nebo Grand Piana se smyčcovými plochami. Pro dosažení doopravdy té nejlepší zvukové barvy můžeme využít efektového procesoru. Moc se mi líbil například zvuk modulačních efektů. Samostatné zvuky klavíru, koncertního křídla, honkey tonk piana a wurlitzeru se chovají dynamicky velice přirozeně a barva těchto rejstříků je kvalitní. SP-1 se nemusí v podstatě červenat ani před dražšími kolegy, ale přiznejme si, že v této cenové třídě doopravdy nemůžeme čekat žádná zvuková „zjevení".

Modul MS-2 Polyphonic Synthesizer přináší do našeho virtuálního racku zvuk všestranného syntezátoru, v jehož zvuku nalezneme důkaz wavetable i FM syntézy. Při tvorbě nových zvukových barev můžeme využívat různých předdefinovaných nastavení pro oscilátory, filtry a modulátory... Z nich potom můžeme skládat jakási virtuální zvuková puzzle. Pro ty, kteří s tvorbou začínají, je to bezesporu výhoda, protože se na továrních presetech mohou naučit, z čeho se takový zvuk skládá a jak ho ovlivňují jednotlivé komponenty. V bance obsahující kolem sta presetů najdete velice slušný průřez všemi nejužitečnějšími syntezátorovými zvukovými barvami. Společně s opět kvalitním efektovým procesorem určitě uspokojí nejen začátečníky, ale bude pomocníkem i profesionálům.

Modul MB-3 se mi jeví asi z celé zvukové palety KeyRigu jako nejpodařenější. Se svými devíti táhly, perkusí a typickým kliksem, který u „pravých" Hammondek způsobuje start motorku otáčející zvuková kolečka, pokrývá všechny zvukové barvy, které může po modulu, který simuluje zvuk varhan Hammond, chtít i náročný uživatel. Okolo padesáti presetů pokrývá celou škálu barev od nažhavených rockových rejstříků á la Deep Purple nebo ELP, přes měkce znějící jazzové kousavé sólové barvy až po meditativní „floydovské" plochy. Všechna virtuální táhla a ostatní ovládací prvky se samozřejmě dají po přiřazení ovládat pomocí hardwarového KeyRigu 49.

Modul GM-4 se jeví jako další logický doplněk KeyRigu. Je to klasický General MIDI modul určený pro co nejvěrnější přehrávání MIDI souborů ve formátu GM a rolandovském GS. Na panelu nástroje nalezneme ovládací prvky pro nastavení množství chorusu, reverbu, nasměrování panoramy a volume pro každý vybraný kanál. Při srovnání přehrávaných GS souborů byl výsledný zvuk oproti konkurenčním produktům Edirol (VSC-1, MP-1, Hypercanvas) rozdílný, ale výsledek rozhodně nebyl zklamáním. Mohlo to být způsobeno rozšířeným GS standardem, na který produkty Edirol reagují.

Jaké to je?

M-Audio KeyRig 49 je výhodné spojení kvalitního hardwaru s virtuální klávesovou zvukovou výbavou pro každodenní použití. Dá se nazvat buď jako „krabička poslední záchrany" či naopak „první pomoci". Své uplatnění ve vaší výbavě najde tehdy, potřebujete-li například pohotový nástroj a software, u kterého chcete myslet pouze na zpracování námětu (a to i ve finální kvalitě), či pomocníka k vytvoření základních skic pro pozdější zpracování pomocí dražšího a výkonnějšího softwarového nářadí. K uším těch, kteří hledají řešení svých požadavků na klávesový software i hardware v jednom jediném balení, musím poznamenat jen jedno: „Již nehledejte, vaše řešení je M-Audio KeyRig 49!"