Clavia Nord Modular G2

Generation Two
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Letošní novinka švédské firmy Clavia podstatně překračuje předchozí model Modular a získává si rychle oblibu mezi klávesovými čaroději. Na veletrhu ve Frankfurtu u rohového stánku firmy Clavia její předváděčky vždy netrpělivě očekávaly a pečlivě sledovaly desítky posluchačů, včetně mne.

Co na to autoři?

Podle mínění vývojářů jde o přelomový produkt, kde je role SW vedle panelové editace prakticky nezastupitelná. Samozřejmě, že klávesová verze umožňuje při živém hraní běžnou editaci, resp. nastavení celé řady parametrů, jak je tomu u jiných výrobců, a k živému hraní je tato verze také určena. Ale verze Engine je naopak vlastně výhradně určena pro studiovou či domácí práci, jelikož na panelu racku není ani jediný ovládací prvek, vše provádí SW.

Je to úplná novinka?

Inu, jak se to vezme, ano i ne. Nové pojetí je např. právě ve verzi Engine, kdy veškerá práce analogů není „pouze" digitálně simulována, jako je tomu u všech ostatních SW bratří, jež zcela zastupují své HW vzory existující i neexistující. Zde SW nahrazuje pouze pracovní prostředí analogového panelu, kde propojujete virtuálními kablíky jednotlivé zdířky filtrů, oscilátorů, efektů, apod. Veškerou reálnou práci však odvádí HW v červené škatuli v racku, zvané Engine. Vše ostatní můžeme shrnout do kategorie „ne". Tedy, nejde o úplnou novinku v tom smyslu, že propojení SW a HW již tady bylo, je a bude, simulace je věcí známou a osvědčenou, včetně věrně zobrazených pohybů a simulovaného kývání virtuálních kablíků, jak je známe i z jiných SW simulátorů, např. produktů firem Native Instruments, Arturia, apod. Rovněž SW editor zvuků, generátorů obálek, nastavení či efektů, jste již vícekrát potkali, a to velmi kvalitní.

Jak to tedy začalo?

V roce 1998 firma Clavia vstupuje na trh s virtuálním modulárním nástrojem Nord Modular. Jeho koncepce je postavena na zvukových bankách někdejších analogových syntezátorů, ovšem nově zpracovaných. Fakticky si vytváříte nový syntezátor při každé změně zapojení virtuálních kablíků mezi virtuálními moduly na obrazovce. Moduly jsou digitálními modely bloků, ze kterých jsou sestaveny tradiční syntezátory. Můžete uložit jak generovaný zvuk, tak grafickou informaci o stavu nastavení modulů. To umožňuje Nord Modularu pracovat jako samostatnému syntezátoru, vhodnému k živému hraní, jelikož jednotlivá nastavení i zvukové banky máte nejen uloženy, ale také logicky uspořádány, třeba podle aktuálního repertoáru.

Nord Modular byl vždy velmi oblíben pro svou přizpůsobivost i jako silný studiový nástroj pro hledání zvuků, k výuce či k živému hraní. Dnešní nástroj na této tradici zcela stojí a její možnosti důkladně umocňuje.

Funkce

Čtyři oddělené displeje na panelu podávají dostatečnou a úplnou informaci o tvorbě patche. Editace v reálném čase je snadná. Otočné potenciometry jsou stejného typu, jako u brášků G2 – syntezátorů Nord Lead 2 a 3, tedy obkrouženy svítícími proužky LED diod, informujícími tak i v naprosté tmě na pódiu o stavu potenciometrů. G2 nabízí plně přiřaditelné modulační kolečko, Pitch Stick s populární jamkou prostředníčku a nemrtvým středem, stejně jako všechny otočné potenciometry. Mezi jedinečné vlastnosti G2 (či spíše produktů firmy Clavia) patří nekonečné potenciometry s drobnými LEDkami okolo, programovatelné stránky parametrů (Parameter Pages), možnost až osmi nastavení jednoho Patch (Patch Variations) a režim Performance, ve kterém můžete kombinovat až čtyři patche ve slotech. Speciální vlastností syntezátoru je známý Morphing, pomocí nějž lze plynule přecházet z jednoho zvuku do zcela libovolného jiného. Proces je možné ovládat buď přímo nebo přes MIDI.

Efekty

Netušené možnosti skýtá tvorba a nastavení jednotlivých efektů Reverb, Delay, atd. G2 má čtyři nezávislé audio vstupy a XLR mikrofonní vstup s vlastním předzesilovačem a možností prakticky neomezeně pracovat se signálem na všech čtyřech vstupech.

Patch Editor

Práce s ním je vskutku jednoduchá a v jednoduchosti je krása. Kombinování parametrů a sledování okamžité odezvy mne zaujalo natolik, že jsem až s prvním ranním rozbřeskem pochopil, nakolik budu toho dne v práci užitečný… Grafické prostředí editoru je velmi propracované a přehledné, skýtá opravdu rozsáhlé variace. Prospěšné je např. kódování pomocí uživatelem definovaných barev, podle kterých snadno poznáte skupinu každého patche a orientujete se v cestě toku signálu. Každá provedená změna se bezprostředně projeví ve zvuku. Navíc je většina modulů řešena tak, že se ihned sám optimalizuje, tedy upraví rozsah pracovního pásma podle příchozího signálu. A tak dochází potažmo paradoxně k úspoře hlasů polyfonie, jež můžete vzápětí využít jinde. Máte na výběr, zda jednotlivé moduly přemístit, nahradit, apod., nebo změnit jejich funkci. Flexibilita prostředí je tak neskutečná. Nejjednodušší provedenou změnou je pouhé přepojení kablíku. A kolik modulů máte k dispozici? „Ani se neptejte…" celkem 150! G2 je natolik nadčasový nástroj, že ještě velmi dlouho budete na samém začátku učení jeho netušených možností.

Suchá fakta

Co tedy „borci" ze Švédska mají na mysli pod pojmem MODUL? Inu, je toho dost:

  • oscilátory, filtry, obálky, vokodér, fyzikální modeling, reverb, delay, přepínání frekvencí, Pitch Tracker, sekvencer, LFO, MIDI moduly, atd., atd.,

Další vlastnosti jdou s tím ruku v ruce:

  • přímý přístup z panelu ke 120 parametrům Patche v reálném čase,
  • 8 variací jednoho Patche, jež lze snadno uložit i vyvolat z panelu,
  • 8 skupin Morph pro každý Patch, umožňující snadné ovládání jedním prvkem,
  • Performance – kombinují až 4 Patche,
  • MIDI moduly pro snadné ovládání externích MIDI přístrojů,
  • USB propojení mezi G2 a editorem v počítači,
  • 4 oddělené vstupy + XLR vč. preampu,
  • 4 oddělené výstupy,
  • optimalizace sebe sama většiny modulů rozšiřuje možnosti zvuků a polyfonie,
  • možnost náhrady modulů a využití presetů propojení kablíky,
  • dynamická klaviatura s funkcí aftertouch,
  • vícenásobná nedestruktivní funkce Undo a Redo v Editoru,
  • vnitřní paměť pro efekty Reverb a Delay, modeling, aj.
  • velká vnitřní paměť pro zvuky a performance,
  • mimořádně malé soubory Patch – 3 kB! Snadné přenášení a předávání e-mailem a disketou,
  • kvalitní audio převodníky 24 bit/96 kHz AD/DA,
  • nízká váha.

Nová verze Nord Modular OS v.1.2 a rozšiřující board polyfonie přináší možnost synchronizace Master a MIDI Clock pro LFO a Delay. Kromě toho je zde vychytáno několik drobných chyb původního OS a přidáno pár vylepšení. Např. nová zvuková knihovna od výrobce, s novými patch a performancemi. Je připravena ke stažení zdarma na webových stránkách firmy www.clavia.se. Zároveň firma ohlásila i nový board, který zdvojnásobuje polyfonii nástroje Nord Modular G2. Board obsahuje vlastní chipy DSP a paměť RAM, instalace do G2 je snadná. Neměl jsem ji sice k dispozici, ale viděl jsem ji ve Frankfurtu v činnosti. Je kompatibilní také s rackovou verzí G2 Engine. Jako úplnou novinku Frankfurt přinesl „velkou" verzi s označením G2X, vybavenou již standardně, kromě výše zmíněného boardu, a tedy dvojnásobné polyfonie, především pětioktávovou klaviaturou, třemi přiřaditelnými kolečky modulace (to nemá žádný jiný srovnatelný nástroj na trhu) a v ceně je přibalen husí krk – držák na mikrofon. V současnosti je na trhu, ale zatím bez stanovené oficiální ceny, také originální polstrované pouzdro – mimochodem velmi pěkné.

Závěr

Pokud máte kreativního ducha a tuctové zvuky dnešních hitparád vás netankují (není se čemu divit) lze jen doporučit tento stav aktivně změnit vlastním přičiněním, přičemž právě Nord Modular G2 může být přesně pro vás. Nové, ještě nenatočené filmy čekají na vaši muziku a ta zase na svého Oscara! Všechny tři verze – panel, klávesy i Engine pracují spolehlivě a stejně spolehlivě vás dovedou i k cíli – neotřelému a ryze originálnímu zvuku vaší hudby, ať už se jedná o OneMan či XMen Show…