Bartolini BA 3 A

Magnetický snímač (single coil) pro akustické kytary
Cena: 
4 600,00 Kč

Firmu Bartolini jsem měl vždy spojenou především s kvalitními a uznávanými snímači pro baskytary. Sortiment ale zahrnuje mnoho typů snímačů, kterými je možno nahradit snad všechny možné originály. Někteří výrobci je instalují do svých nástrojů standardně či na přání (např. Warwick, Ibanez, Cort, u nás Procházka, Mázl).

Bližší informace o produktech (a strohé o firmě) nabízí www.bartolini.net

Akustickým kytaristům hrajícím na kovové struny nabízí Bartolini modely 3A a 3AV.

Popis

Single coil Bartolini 3A je dodáván v obyčejné průhledné plastové krabičce spolu s tištěným černobílým minimanuálkem. K uchycení do ozvučného otvoru slouží plexisklové segmenty, které při instalaci stáhneme k desce čtyřmi šrouby. Vlastní snímač je zalitý v černém plastu s reliéfním nápisem „bartolini" a je k segmentům přichycen dvěma šrouby, které jsou opatřeny pružinou a tím pádem mají i stavěcí funkci. Zdola je viditelná měděná destička, k ní je připájen cca třímetrový kablík (protažený otvorem v segmentu) zakončený klasickým jackem. Manuál popisuje single jako snímač s nižším výkonem a impedancí, který snímá vibraci strun přesněji, odstraňuje zpětnou vazbu i v obtížných live podmínkách. Nižší impedance spolu se stínícím kovovým filmem přispívá také k redukci brumu a šumu, menší výkon zase potlačí případný sykot zesilovačů. Hlasitost struny h je snížena o 6 dB (a to je také jediná technická specifikace, kterou manuálek obsahuje) kvůli vyváženosti všech šesti strun.

Instalace

Je velmi jednoduchá (angličtina má pro tento typ snímačů výstižný název: non – invasive pickup). Jako návod poslouží instruktážní fotografie z manuálku. Opatrnosti je třeba při utahování šroubů – plexi je křehké, myslím, že by lehce mohlo dojít k popraskání a kde pak sehnat originální náhradní díl? Je ale potřeba utáhnout natolik pevně, aby nedošlo k nechtěnému posunutí (vypadnutí) snímače – dolní segmenty jsou zrovna v místě, kam často zabrousí trsátko razantnějšího hráče. Dále si musíme všímat napevno zafixovaného kablíku a předejít jeho poškození nebo vytržení.

Srovnání první:

Zde nelze nevzpomenout na obdobné zařízení Tahoe (Dean Markley – test Music Store 12/06), upevnění snímače je zde vyřešeno elegantněji, praktičtější je také použití jackové samice a vedení kabelu vnitřkem kytary (na druhou stranu toto řešení vyžaduje zásah do kytary, „non – invasive" se tudíž nekoná). Polstrované kovové pouzdro a přehledný manuál…

Hra 

Bartolini BA 3 A na pohled vypadá jako o dost chudší příbuzný Dean Markley – Tahoe. Kdo by však dal na první vizuální dojem, značně by prohloupil. To, co se stalo po zapojení do komba, lze považovat za malý zázrak. Krystalicky čistý tón magnetického snímače (stejná technologie jakou mají snímače do elektrických kytar, detekující impulsy strun, ignorujíc ruchy z ozvučné desky, ze vzduchu…) bez jakéhokoliv šumu, brumu a byť jen náznaku nechtěné zpětné vazby i při velkých hlasitostech (jack i šňůra vypadají opravdu velmi obyčejně) . Tomuhle Bartolinimu jsem okamžitě odpustil výše zmíněné nedostatky a už jsem jenom hrál. Snímač padne do ucha (více než do oka) všem akustickým hráčům, kteří chtějí něco jiného než poněkud „profláknutý" zvuk pieza. Jelikož jsem „kombista" nevadí mi, že při zapojení snímače přímo do mixu nevyniknou (zřejmě díky nižšímu výkonu, zařazením předzesilovače zvuk rapidně zkvalitní) všechny jeho klady. Bartolini 3A si velmi dobře porozuměl s různými komby (pro akustické i elektrické kytary), kytarista si bohatě vystačí s běžnými korekcemi, ale použitím ekvalizéru se dostáváme do elektromagnetického ráje. Typ snímání je velice přívětivý k takovým technikám, jako je tapping, hammering apod. Velkým kladem je vyvážená hlasitost strun. Jako bezproblémové se jeví použití všech možných krabiček, pastiček, efektů. Mně se ale líbil zvuk samotného snímače natolik, že jsem neměl potřebu jeho další úpravy.

Srovnání druhé:

Snímač Dean Markley Tahoe mi už při testování vyhovoval po všech stránkách natolik, že jsem si ho pořídil. Snímač Bartolini 3A pracuje se stejnou technologií snímaní. Společné mají dále to, že respektují přirozený zvuk nástroje (odzkoušeno na řadě nástrojů od překližky, přes polomasiv až po masiv), odolávají zpětné vazbě, nevytvářejí pazvuky a dobře hrají přes komba. Při přímém porovnávání zvuku (i když rozdíl není nijak markantní) vyhrává Bartolini. Nejlepší charakteristikou tohoto snímače je mimo výše uvedené nesporná kultivovanost tónu, který uším zní velmi příjemně – až v tom nejlepším slova smyslu aristokraticky.

Závěr

Kdyby byl Bartolini BA 3 A můj, přistoupil bych po konzultaci s odborníky k výměně plexisklových částí za nějaký jiný materiál. Takhle dobrý snímač by si zasloužil i lepší kabel a jack. Ten lepší kabel bych z výše uvedených důvodů konfliktů s trsátkem raději vedl vrchním segmentem. Až si pořídím hodně dobrou akustickou kytaru a budu jí potřebovat kvalitně sejmout do komba bez jakýchkoliv úprav nástroje, určitě budu o Bartolini BA 3 A non – invasive magnetic pickup uvažovat.