M-Audio Pulsar

Impuls z kosmu
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
3 490,00 Kč

Mikrofony, mikrofony… Ať děláte, co děláte, při nahrávání se bez nich prostě neobejdete. Čím lepší, tím je i zvuk dokonalejší. Snímání je prvotní impuls, vstup do světa analogu či nul a jedniček. Není proto dobré na nich šetřit. Vzpomínám na dobu (a to zas tak starej nejsem), kdy kapely používaly mikrofony značky Tesla a pokud někdo měl „Shura", byl prostě bůh. Na druhou stranu vzpomínám, jak jsem prodal za tři stovky dva Neumanny CMV, protože mi připadaly nemoderní. Horko těžko jsem potom jeden sehnal za pěkných pár tisíc. Dnes bych stručně představil maličký mikrofonek s kosmicko-galaktickým názvem PULSAR.

Pulsar produkuje firma, která se čím dál tím více rozmáhá a dostává se tak do podvědomí muzikantů a zvukařů. Jde o americkou firmu M-Audio. Aby byly její výrobky cenově přijatelné, vyrábí stejně jako jiní výrobci v Číně a okolních zemích. M-Audio začínala s různými menšími převodníky a postupně se etablovala na trhu. Dnes dokonce spolupracuje i s DigiDesign na kompatibilitě jejich Pro Tools s vlastními kartami, což už něco znamená. Mikrofon Pulsar mi byl doručen v papírové krabičce zlehka vyložené molitanem. Do krabičky by se vešly mikrofony tak tři. Uvnitř kromě mikrofonu v koženém pouzdře byla též molitanová ochrana proti větru a klasický mikrofonní držák (bez redukce). Po rozepnutí koženého futrálku mi do dlaně vypadl maličký - třinácticentimetrový mikrofon. Typově bych ho zařadil mezi takzvané „tužky". Je celokovový, má stříbrnou elegantní barvu. Už na první pohled vypadá i přes svůj malý rozměr bytelně. V žádném případě se nejedná o hračku pro počítačové kutily, ale o plnokrevný kondenzátorový „mikrák" vhodný pro snímání akustických a bicích nástrojů (overheady). Výrobce ho doporučuje též pro nástroje dechové. Je napájen klasickým „fantomem". Pracuje v rozsahu od 20 Hz do 20 kHz, tedy standardní profesionální záběr. Co se týče směrové charakteristiky, jde o kardiodu s výstupní impedancí 200 ohmů. Přiložený manuál je v angličtině. Výrobce v technických specifikacích udává, že uvnitř je Class A FET, což mě zaujalo. V manuálu mi chybí pouze frekvenční diagram.

Pulsar v akci?

Pokud jsem k Pulsaru přistupoval zpočátku s nedůvěrou, hned po natočení prvního zvuku se tato rozplynula v nenávratnu. Rozhodl jsem se ho srovnávat s podobným typem ve stejné cenové relaci. Vybral jsem si kondenzátorový mikrofon určený taktéž ke snímání akustických nástrojů a bicích. Šlo o mikrofon firmy Superlux ze sady pro bicí nástroje. Protože jsem zrovna bicí netočil a stejně jsem neměl pár na overheady, použil jsem Pulsar na snímání Hi-Hatky. Po natočení jsem oba záznamy porovnával. Zjistil jsem, že Pulsar vůbec nehraje špatně. Má dostatečně velkou citlivost. Záznam natočený Pulsarem byl k mé nelibosti mnohem více prokreslený a plnější. Hraje více do basů, což se samozřejmě projevilo, až když jsem přešel z Hi-Hatky na djembe.

Zvuk Superluxu byl mnohem placatější a syčivější. Taktéž mu chyběla dynamika, kterou Pulsar velmi pěkně disponoval. Superluxe jsem tedy „zahodil" a zkusil vzít na srovnávání Shure BG.4. Jde samozřejmě o dražší mikrofon, proto jsem předpokládal, že teď bude vše jinak. A věřte nebo ne, rozdíl nebyl zase tak velký. Píchl jsem oba do stojanu a zkusil zpěv. Samozřejmě to nejsou mikrofony vhodné právě pro tento typ záznamu, ale zvuk mi vůbec nepřišel až tak hrozný. Výrobce M-Audio doporučuje na zpěv svůj další typ Luna (kam choděj na ty kosmický názvy), proto by mě zajímalo otestovat i ji. Pokud se bude chovat tak dobře, jak se chová v cenové relaci Pulsar, bude to panečku výzva.

Není co dodat

Opravdu není. Pulsar je prostě velmi slušný mikrofon za velmi slušné peníze. Své uplatnění určitě najde jak v menších studiích, tak na pódiích všeho typu. Rozhodně udělá radost lidičkám věnujícím se homerecordingu, protože skrze něj mohou při troše obratnosti dosáhnout „pulsujícího" zvuku. Kosmu zdar…