M-Audio VENOM

Virtuálně-analogový syntezátor
Distributor: 
Cena: 
12 390,00 Kč

Není malý, není drahý, hraje dobře a teď to nejdůležitější - Venom konečně dorazil k nám. Následující text se však netýká staré anglické black metalové kapely ani vesmírné nestvůry ze známé řady komiksů. Venom, který máme před sebou, je syntezátor firmy M-Audio, proslulé zejména pro zvukové karty, klaviatury a studiové příslušenství.

Sám jsem po rozloučení s Atari a Notatorem začal provozovat MIDI na PC v polovině 90. let s jejich převodníky a synchronizerem - v té době ještě pod hlavičkou MIDIMAN. Tehdy mne kromě bezproblémového chodu (a to v dřevní době počítačového HW) fascinoval bezproblémový chod, doživotní záruka, neuvěřitelně robustní kovová konstrukce a navrch velký nápis USA. S obnovou studiového zařízení jsem krabičky před lety odpojil, přesto však stále mají na půdě své místo na hromadě opuštěného zařízení, kterého je z nostalgie tak těžké se vzdát. Kde za deset, patnáct let bude ležet syntezátor Venom a čí prsty budou hladit jeho 49 kláves si nedovolím hádat. Věřím však, že bude dělat radost a dobrou službu stejně, jako v těchto dnech mně. Z barevně potištěné krabice, kterou díky plastovému uchu odvezete bez problémů i tramvají, vybaluji nástroj, síťový napaječ a nechybí ani USB kabel a instalační CD. Trocha přes stovku stran manuálu v PDF je celkem nudné čtení, návod je ovšem přehledný, detailně napsaný a nechybí zevrubná MIDI/SysEx specifikace. Rychle tedy zapojit "trafo" a jdeme si hrát.

Venom patří do kategorie virtuálních syntezátorů a za cenu 12 390,- Kč toho nenabízí vůbec málo. Jeho 12hlasá polyfonie je „tak akorát" a okamžitý pocit z prvního hraní na syntezátorovou (tedy nevyváženou) klaviaturu celkem dobrý. Klávesy mají standardní velikost i dynamiku (včetně softwarové volby tvrdé, lineární nebo měkké odezvy), aftertouch jim ovšem chybí. Zvukový modul nástroje však aftertouch přijímá, lze si tedy k němu dopomoci kontrolerem, respektive následnou editací v MIDI editoru. Sluchátkový výstup (1/4" - tedy „velký" 6.3 mm jack) jsem s malým překvapením našel na přední straně, veškeré ostatní připojení se koná na zadní palubě. Pro „standalone" režim, základní chod syntezátoru, stačí připojit 9voltový adaptér. Spojení s počítačem přes USB nepřidá jen možnost editace v dodaném editoru Vyzex, nástroj v ten moment zastane též zvukovou kartu. Bohužel v tomto případě se bez napájecího adaptéru také neobejdete, USB sběrnice (na rozdíl od obyčejných „počítačových" klaviatur nebo příslušenství) napájení nástroje neutáhne. Duo pětikolíků MIDI doplňují dva separátní 1/4" konektory pro pedály Sustain a Expression a nástroj tyto hodnoty vysílá v podobě MIDI CC 64 a CC 11. Venom umí také zpracovat externí audio signál - stereofonní linkový přes dvojici Cinch (Aux Input). Pro basu, kytaru nebo zpěv slouží 1/4" monofonní zdířky Instrument a Microphone. Posledně jmenovaný vstup je dokonce symetrický (v TRS zapojení na stereofonním jacku, kde však nenajdete levý a pravý kanál, ale hot a cold průběh stejného signálu jako na konektoru XLR). Absence fantomového napá-jení určitě stojí za zmínku, pro předpokládané použití ji však nepovažuji za zásadní. Obvodová cesta obou audio vstupů je identická, mikrofonní a nástrojová jen doplněná o předzesilovač a samostatnou regulaci úrovně na horním panelu syntezátoru. Pro správné využití dynamického rozsahu a maximálního odstupu signál/šum je potřeba vtěsnat špičky mezi -20 dB a „digitální nulu" (clipping) - právě tyto hodnoty indikuje zelenočervená dioda. Vstupy a výstupy nástroje jsou osazeny 24bitovými AD/DA převodníky. S ohledem na cenu celého zařízení hrají poměrně čistě, někomu by jen mohla vadit pevně nastavená vzorkovací frekvence 44.1 kHz (resp. absence standardu 48 kHz). Signál z uvedených audio vstupů se právě v rozlišení 24bit / 44.1 kHz objeví v nabídce vstupů nahrávacího softwaru. Podobně pak hlavní výstup nástroje (separátní 1/4" jack) přináší stereo výstup ze softwarového editoru pro poslech. Díky implementaci ASIO/Core Audio ovladačů navíc nejste omezeni na použití s firemním systémem Avid/M-Audio ProTools. Syntezátor Venom funguje jako USB 2.0 zvuková karta s téměř libovolným DAW, ať je to Nuendo, Cubase, Logic nebo třeba v poslední době stále populárnější Ableton Live.

Nastává tedy moment pro průběžnou rekapitulaci: Venom není jen MIDI klaviatura, ale navíc syntezátor, dále zvukový interface a ... pozor, výčet stále nekončí, je tu také jednokanálový MIDI interface. Instalace ovladačů přidá do seznamu dostupného zařízení po jednom MIDI vstupu a výstupu (1x1), snadno tak lze připojit libovolný MIDI modul, kontroler, synchronizer, zkrátka jakékoliv zařízení vybavené tímto přes již třicet let starým komunikačním protokolem. Široké možnosti nástroje jsou mi sympatické v doplnění o počítač, kde je ihned k dispozici plně vybavený komplet od domácího komponování přes tvorbu ve zkušebnách až po živé klubové hraní. Tam se navíc dostane i ocenění pro vzhled syntezátoru. Jeho takřka futuristický, stále však decentní, design si zřejmě, jako já, zamilujete na první pohled. Presety syntezátoru jsou uspořádány do čtveřice bank, v každé z nich je 128 zvuků. Dalších 2x 128 pozic v paměti nástroje je vyhrazeno pro tzv. Multi. V tomto režimu lze klávesám přiřadit a současně vedle sebe, přes sebe nebo pod sebou hrát až čtveřici zvukových presetů. Na rozsahu 49 kláves s tím na basovou linku a solo pravé ruky v podstatě vystačíte, výhodou jsou okamžitě přístupná tlačítka transpozice/oktáva přímo nad dvojicí otočných ovladačů Pitch Bend a Modulace. V rámci Multi lze jednotlivým presetům nastavit zvlášť rozsah not, rozsah dynamiky, hlasitost, polyfonii nebo přiřazený arpegiator. Ten je celkem bohatě vybavený, jednoduše editovatelný a dobře ovladatelný dvojicí vlastních tlačítek na panelu nástroje. Arpegiator funguje ve třech rozdílných režimech. Standard – kdy hraje noty nebo akordy tradičně od základního tónu nahoru, dolů a v podobných variacích, Phrase a Drum potom spouští vybranou, předem uloženou frázi. Délka je omezena na 2 takty (to celkem stačí), možnosti editace jsou však prakticky nekonečné. A zatímco Phrase přehrává vybrané arpegio od aktuálně zahrané základní noty, režim Drum je ideálním skladištěm pro rytmické fráze a groovy bez ohledu na výšku not. Paternů má v sobě Venom 256, vlastní je možné vytvářet, ukládat a do nástroje načítat přes MIDI ve standardu formátu SMF. Šikovné - už pro možnost, že tak k editaci můžete využít vlastní MIDI editor, ve kterém je podobná práce třeba vaším denním chlebem. Nástroj lze také nakrmit SMF soubory z internetu, obrovský výběr MIDI „samplů“ naleznete například pod jménem Twiddly Bits nebo u firmy Prosonic Studios.

Zvuky nástroje znějí moderně, přesto však, čistě a presety pokrývají poměrně pestré spektrum pro moderní „sound“. Analogovým puristům by z některých presetů mohla naskočit husí kůže, Venom se však nesnaží věrným napodobením vracet do minulosti, ale naopak z klasických zvuků vycházet. Každý ze 12 hlasů polyfonie (s prioritou posledně zahrané noty) má k dispozici trojici oscilátorů. Výběr vlnových průběhů „waveform“ je opravdu bohatý – Venom obsahuje celkem 94 vzorků. Téměř první polovina z nich jsou vlny oscilátorů, zbytek obsahuje bicí samply. Ačkoli nástroj přesně nekopíruje klasické analogové legendy, ucho stejně jako zkratky v názvech poodhalí odkaz k nástrojům značek Oberheim, Arp, Moog, Korg, Doepfer nebo Roland, a to včetně bicích TR-808/909 a Boss DR-55. Do 80. let vás zase spolehlivě přenesou zvuky FM syntézy. Pro ty, kteří rádi experimentují, přicházejí Vánoce již teď. Nechybí totiž kruhová ani FM modulace, a s oscilátory je dokonce možné i mixovat externí signál z audio vstupu! Filtr nabízí šestici nastavení (dolní, pásmová a horní propust se strmostí 12 nebo 24 dB) a ADSR obálka má ve skutečnosti poloh pět. Obvyklá sestava Attack – Decay Sustain – Release je v tomto případě hned na druhé pozici doplněna o Hold.

Barvám zvuků nástroje bohatě pomáhá efektová jednotka. Přes řádku parametrů je editace i orientace v menu snadná. Každý zvuk má vlastní FX insert pro kompresor, distortion, bit reduction a decimator. V rámci Multi jsou navrch k dispozici další dva efekty. První pokrývá programy typu reverb (s algoritmy Plate, Room, Hall) a delay (Echo, PingPong...), druhý je „efektový“ s nabídkou chorus, flanger, phaser. Samozřejmá je synchronizace na interní tempo, stejně jako u arpegiatoru navíc funguje rychlé zadání „vyťukáním“ Tap Tempo. Nechybí třípásmový ekvalizer, který v doplnění o Master Volume dokáže vyrovnat hlasitost zvuků tak, aby seděly i bez zvukaře v mixu „rovně“, zejména při živém hraní. A díky externím audio vstupům můžete efektovou sekci použít i na zpěv, kytaru nebo gramofony vašeho DJ. Ovládání z panelu je díky matrici se čtveřicí otočných ovladačů snadné, logické a celkem přehledné, okamžitě přístupných je tak na 30 parametrů. Pro detailnější hraní je na přiloženém CD editační software Vyzex (verze pro PC i Mac). Přes USB se na obrazovce počítače dostanete ke všem parametrům syntezátoru, a přehlednou editaci v reálném čase si snad zamiluje i ten, kdo doposud vystačil s továrními presety.

Venom mne opravdu nadchl, už pro široké možnosti a vybavení. Lze namítnout, že zobrazení nápisů na displeji není zcela komfortní, mikrofonní vstup není na XLR a „jenom“ 4oktávová klávesnice nemá aftertouch. Stejně tak s ohledem na moderní paletu zvuků se nejedná o univerzální zvukový modul do studia, již vzhledem k „pouze“ 4kanálovému multitimbralu. Vše ostatní, co má a co umí, však nemá ve své cenové kategorii konkurenci. Zájem, který Venom vyvolal, je tak rozhodně oprávněný a bez váhání lze Venom označit za malý velký syntezátor roku 2011.