MESA/Boogie M6 Carbine

Zesilovač pro baskytaru
Distributor: 
Cena: 
Ceny v textu

Není mnoho kytaristů, kteří by při vyslovení jména MESA/Boogie jen nechápavě kroutili hlavou a nevěděli, oč běží. Toto jméno zná snad každý muzikant, kterému na krku nástroje plandá různorodý počet drátků, jimž se bůhvíproč říká struny. Z vlastní zkušenosti vím, že jsem se nesetkal (až na bluesové výjimky) s hudebníky, kteří by touto značkou nějak opovrhovali či ji dokonce zatracovali. Mesa je totiž přirozenou autoritou a též studiovým standardem, a pokud nad výrobou budou mít stále dohled chlapíci z Petalumy a nikoliv mexičtí desperádos, tak to tak i zůstane…

Dnes se však miláčkové nebudeme zabývat dvojicí či čtveřicí doběla rozpálených výkonových lamp nadskakujících v rytmu těžkotonážních riffů či kvílivých sól. My obrátíme svou pozornost k hudebním dělníkům, kteří bývají často trochu neprávem opomíjeni a odstrkováni na okraj hudební společnosti, kde žijí jako bushheaders a střádají své sny o mohutné dunivé hradbě, kteroužto zválcují nenáviděné kytarové spoluhráče. Touží jim prostě vrátit to, že oni stojí vepředu, že jsou lépe vidět a že k nim lepé blondýnky dorazí obvykle o něco dříve (toto pravidlo ovšem neplatí na Gene Simmonse, neboť má nejdelší jazyk ze všech basáků). Chtějí zkrátka skoncovat s tím, že jich samých si fanoušci všimnou, až když přestanou hrát, protože to je jářku slyšet.

Shit man, that little thing really Boogies!

Snad všichni prominou Karlíkovi Santánů to, že v euforii nad tónem lezoucím z původního Fenderu Princeton, nyní zprzněném zakladatelem Mesy Mr. Randallem Smithem, pronesl tuto nepříliš slušnou větu plnou obdivu a nadšení. Jestli to tenkrát opravdu tak bylo či nebylo se už nedozvíme. Jisté je však to, že se toho od té doby mnoho změnilo. Aparáty Mesa Engineering zaplavily svět svým tlustým nacpaným zvukem a výrobci se zaměřili nejen na kytaristy, ale i basistům dopřávají pocit ze super zvuku. Mám tedy tu čest představit relativně novou (premiéra na začátku loňského roku) basovou hlavu s názvem M6 Carbine. (Prototyp byl ještě představen pod staroanglickým Fathom.) Hlava je hybridní konstrukce 600 W/2 nebo 4 Ohmy, či 320 W/8 Ohmů. Lampovou část hybridní konstrukce zajišťuje elektronkový preamp s jednou lampou 12AX7 na palubě, koncová část je osazena 8 x MOSFET. Hlava je určena pro všechny typy baskytar a pro všechny možné hráčské typy a hudební styly.

Hadí kůže již trochu vyšla z módy…

Některé povrchové úpravy se maličko přežily a byly proto nahrazeny jinými - odolnějšími. Ihned po vytažení z papundeklové krabice mi bylo jasné, že mám před sebou opravdu vynikající výrobek, který mi zajistí na dlouhou dobu naprosto spolehlivý chod a já s ním prožiji mnoho hudebních orgasmů jak na pódiu, tak ve studiu. Hlava je potažena černou lesklou koženkou (kůží?) a je orámována v hranách velmi decentně stříbrnou stužkou v průhledné bužírce. Rohy hlavy jsou chráněny plastovými krytkami proti případnému otlučení. Celokovový, velmi masívní přední panel s otočnými ovladači a páčkovými přepínači, je zapuštěn do hlavy a je tím eliminováno nebezpečí poškození těchto prvků. Uprostřed hlavy trůní kovové logo firmy. Spodek je pak opatřen gumovými protiskluzovými špunty. Z koženkové hlavy lze celokovový zesilovač vyjmout a použít například do racku s dalšími přístroji. (To jsem však nezkoušel. Proč také? Toto řešení mi přijde velice cool). Po obou stranách zesilovače se nachází bytelná celokovová vyklápěcí madla, která jsou opatřena pružinou a po použití se pěkně vrátí na své místo. Na zadní straně hlavy jsou umístěny vstupy a výstupy.

Hned při první pohledu je jasné, že výrobce nehodlal zesilovač přeplácat množstvím zbytečných ovládacích prvků, ale vše soustředil do jednoduchosti a maximální účinnosti. Stačila mi hodina veselého hraní abych pochopil, že přístroj má přímočarou koncepci a ovládání je intuitivní a účinné!

Co tam tedy pan baskytarista nalezne? Zcela zleva se nachází jackový vstup pro zapojení vaší basičky a k němu je přidružen přepínač AKTIVE/PASSIVE, umožňující připojení jak basy s pasivní elektronikou, tak aktivních nástrojů. Prvním otočným potenciometrem je všude nezbytný GAIN. Pootáčením vpravo nejen že zvyšujete úroveň hlasitosti, ale hlavně saturujete lampu v preampu a tím dostáváte chlupatější a roztřepenější zvuk. Prostě je to stejné jako u kytarového aparátu. Můžete tak velmi účinně měnit zabarvení vašeho soundu, nebo například při změně moderní aktivky za vintage pasivku podtrhnout její archaičtější zvukové vyznění. (Toto bývá označováno termínem Tube Growl.) Dalším potenciometrem je funkce BASS. Není těžké uhodnout, k čemu slouží. Korekce je aktivní shelving a pracuje s frekvenčním rozsahem 55 Hz až 321 Hz, kterýžto se podílí nejúčinněji na zvýraznění basového pásma. Toto pásmo lze jak přidat, tak vyříznout (například v akusticky chybně upravené místnosti). V poloze „12.00“ je ekvalizace basů neaktivní (flat). Pokud knob vytáhneme (PULL DEEP), přestanou být ořezávány subbasové frekvence a dojde k jejich vyzáření. Zvuk velmi ztloustne a stane se plastickým. Výrobce tuto polohu doporučuje zejména pro tanečnější styly.

Další potenciometr slouží k ovládání středů. Jedná se tentokrát o pasivní korekci se středovou aretací a slouží k jemnému doladění zvuku nástroje. Pokud chcete na středových frekvencích zapracovat účinněji, máte k dispozici pětipolohový přepínač s označením VOICE. Zde výrobce nabízí čtyři pevně nastavené ekvalizační křivky pro rozličné hudební situace. První z nich - MID CUT - má vyříznutých 540 Hz. Výřez je silný (bohužel jsem se nikde nedočetl, o kolik dB a s jakým Q, že by výrobní tajemství?). Tato poloha je doporučována zejména pro slaping a akordickou hru. Poloha číslo 2 - GENTLE SCOOPING - rovněž pracuje s 540 Hz, ale výřez není zdaleka tak razantní, jako v případě jedničky. Doporučeno pro R&B a další podobné styly. Tato poloha velmi pěkně seděla k mému Fender Precision a zdůrazňovala ono charakteristické mručení, které je pro tento nástroj typické. Při pootočení přepínačem napravo se z oblasti Cut dostáváme do kategorie Boost. Poloha označená číslem 4 - MIDRANGE BOOST - zesiluje frekvenci 370 Hz a je doporučena pro prstovou hru, poslední poloha číslo 5 potom zesiluje tentokrát frekvenci 170 Hz a je vhodná pro hraní blues a reggae, tedy opět prstové styly. Poslední funkce, respektive ta třetí (dvanáctá hodina) je označena jako EXT SW a jde v podstatě o bypass, nikterak se na zvuku nepodílí.

Další korekcí v řadě je opět aktivní shelving - TREBLE. Pracovní rozsah frekvence je 723 Hz až 3.2 kHz. Tato funkce má opět středovou aretaci. Následuje funkce DI LEVEL, která pracuje společně s XLR výstupem na zadní straně hlavy a posílá signál do mixu zvukaře buď na akci či ve studiu. Potenciometr je opět dvoupolohový. Vytažený - PULL PRE - vysílá výstupní signál bez ovlivnění korekcemi, zamáčknutý posílá signál již zpracovaný pomocí korekcí. Následuje poslední potenciometr ovládající výstupní hlasitosti - MASTER. Stejně jako předcházející, má i on dvě polohy aktivované povytažením či zastrčením knobu. První poloha umožňuje ovládat samotný Master a poloha PULL MUTE zamutuje zvuk jdoucí z aparátu. Současně s aktivací této funkce se rozsvítí malá zelená kontrolka MUTE. Zbývá už jen páčkový síťový spínač ON/POWER a k němu přidružená elegantní modrofialová kontrolka (stejnou používají i studiové přístroje od firmy UAD).

Zadní panel nese (jako vždy) zejména vstupy a výstupy. Hlavní jsou zde dva výstupy speakonového typu pro reprobedny. Jsou kombinované, takže pokud nemáte speakon, klidně můžete použít obyčejný kabel jack/jack. K výstupům je přidružen ještě malý přepínač pro volbu impedance (8/4 Ohmy a 2 Ohmy). Nad těmito výstupy se nachází pětice jackových vstupů nazvaných VOICE FUNCTION SWITCHES. Čtyři z těchto vstupů jsou provázány s přepínačem VOICE na předním panelu a jednotlivé ekvalizační křivky lze pomocí externího dálkového ovladače aktivovat či deaktivovat. Pátá zdířka označená jako MUTE umožňuje aparát zamutovat (originální ovladač jsem bohužel neměl k dispozici, tak se hodily pedály od kláves). Následuje standardní výstup pro ladičku TUNER OUT a body pro efektovou smyčku SEND, RETURN. Pomocí páčkového přepínače EFFECT BYPASS můžeme smyčku deaktivovat. Zbývá už jen XLR DIRECT OUTPUT a přepínač odstraňující problémy se sítí GROUND/LIFT. Síťová PSU zdířka je samozřejmostí.

Vonný kouř z petalumských kalumetů

Zůstat objektivní při testu aparátu pro nástroj, na který sami hrajete, je docela kumšt. Jednomu se totiž líbí tlustá tlačící nabasovaná koule, druhý preferuje agresivní řezavý zvuk, který se neztrácí v nástrojovém spektru. Další má pak rád něco úplně jiného. Fakt je ale ten, že dobrý aparát by měl ponechat vašim nástrojům jejich přirozenou barvu, popřípadě zvuk lehce dotónovat. Je jasné, že čím horší nástroj, tím horší zvuk. Ale nemyslím si, že někdo by si ke stacku Mesy koupil nějakou nástrojovou šunku. Pokud ano, je mi ho líto. Hlavu jsem začal testovat okamžitě, jakmile mi byla doručena. Pro jistotu jsem ji ponechal ve své učebně, kde vyučuji hru na nástroje a zároveň zkouším s jednou ze svých kapel.

Měl jsem tak zaručeno, že si mohu pidlikat kdykoliv budu chtít a jak budu chtít (i jakkoliv nahlas budu chtít). Nemaje nejprve originální bedny, připojil jsem hlavu ke své čtyřdesítkové bedně Hartke (což mi později bylo taktně vytknuto, ale já se polepšil a moc, však uvidíte) a započal testování. Naprostá „americká“ jednoduchost a účelnost ovládacích prvků mi učarovala. Všechny ovladače fungují naprosto spolehlivě s velkým rozsahem a účinností. Můžete pásma vyřezávat, přidávat, no prostě jakmile za něco zaberete, je to slyšet a je to „čoud“. Testoval jsem tradičně s aktivní G&L 2000, s pasivním Fenderem Precision a Fenderem Jazz Bass. K vyluzování glissandových (klouzavých) tónů jsem pak použil svou pětistrunnou kopii Stingraye od Fokusu.

Protože moc dobře vím, jakou má každý z mých nástrojů barvu, byl jsem velmi zvědav, jak si s nimi Mesa poradí. Po prvních tónech bylo jasné, že naprosto bez problémů. Zvuk hlavy mi připadal na rozdíl od mé HA3500 ostřejší a agresívnější, ale o to více se projevoval v nahrávce. Zkoušel jsem si pohrávat s poměrem Gain/Master a podařilo se mi vyloudit různě nasaturované zvuky. Využil jsem zde fintu lampových aparátů a gain nastavil téměř na doraz, zatím co master dal naopak skoro na nulu. Zvuk byl velmi agresivní a myslím, že by se za něj žádný metalový baskytarista nemusel stydět. Jen nastavení v této krajní poloze už bylo velmi citlivé. Hlava příjemně amplifikovala též pasivní Fendery. Jak jsem se zmiňoval již výše v textu, použil jsem oba středové výřezy u funkce Voice. Neztotožnil jsem se naopak s polohou 4 a 5. Přesto, že jsou výrobcem doporučeny pro prstovou hru, přišly mi příliš exponované a dunivé. To je však věc vkusu a někdo by naopak mohl být ze zvuku odvázaný. S mou aktivní G&L jsem měl všechny prvky kromě basů v nule a hrálo to jako čert.

Hlavu jsem otestoval také prakticky při natáčení ve studiu. Jednalo se o natáčení spodků mostecké punkové kapely. Basista použil mou aktivní G&L. Natáčelo se do dvou stop. První byla nabírána linkou za korekcemi a druhá snímala reproduktor pomocí mikrofonu AKG D112, který jsme po vyzkoušení nahradili Shurem Beta 52, protože nám přišlo, že je pro tento styl vhodnější. Obě cesty byly svedeny do dvou preampů UAD Solo 610. Basista hrál trsátkem a zvuk se výborně prosazoval v záplavě bicích s dvojšlapkou i přesto, že jsme se rozhodli použít pasivní režim u baskytary. Přišel nám drnčivější a více se pojil se spodkem. Celý spodek byl natočen tak, že nebylo téměř nutné používat dodatečně ekvalizaci a kapela byla s výsledným tlakem spodku velmi spokojena. Ve studiu jsem se přesvědčil, proč jsou aparáty od Mesy tak glorifikovány. Ony totiž s minimálním úsilím vytváří maximální efekt!

Shodou okolností si ke konci mého testování jeden můj bývalý student zakoupil od Mesy novou čtyřdvanáctkovou bednu PowerHouse s hornou o výkonu 1200 W. Domluvili jsme se a oba komponenty spojili u něho ve zkušebně, čímž jsme nevytvořili jen silnou karabinu, ale téměř zbraň hromadného ničení. Tlakem se až ohýbala okna. S touto sestavou si rozhodně žádný basák nebude moci stěžovat, že není slyšet. Navíc kvalita zvuku - přímo úměrná ceně aparátu - je velmi vysoká a flexibilní. Zkoušeli jsme dlouho a výhodou při tom bylo, že každý z nás umí trochu na bicí, tak jsme se mohli u rytmiky střídat. Bylo to velmi poeticky strávené odpoledne.

Na rozloučenou

Hlava M6 Carbine od firmy MESA/Boogie je špičkovým handmade produktem amerického trhu, který má s amplifikací dlouholeté zkušenosti. Hlava je svým výkonem koncipována pro větší pódia, ale dá se na ni hrát i při „pokojové hlasitosti“. Nezahltí majitele bezpočtem korekcí, naopak její ovládání je velmi zjednodušené a přímočaré, skoro se až nabízí otřepané reklamní heslo: Plug&Play”. Zesilovač produkuje pevný, agresivní - ale přitom univerzální - zvuk, který se neztratí v žádném stylu. Je to prostě Messssssaaaaaááá… Howgh!