Audio-technica AT4021 & AT4022

Kondenzátorové tužkové mikrofony
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Již několikrát se mě pokoušeli mí příbuzní obdarovat nějakou luxusní tužkou zvučné značky, ale výsledek byl vždy tentýž. Dar jsem po pár týdnech buď ztratil, nebo se vypsala náplň, tužka byla odložena a zmizela v propadlišti ztracených věcí. Z mého kufříku s mikrofony se však neztratilo nikdy nic, naopak tam k mému potěšení „mikrofonní tužky“ přibývají. Zkrátka, není tužka jako tužka. A protože předmětem testu budou dnes právě tužky mikrofonní, pokusím se zjistit, zdali by i pro ně nebylo ve vyhřátém pelíšku místo…

Přiznám se, že mikrofony od japonské Audio-Technicy se do mých drápů dostaly poprvé. Kolega sice kdysi testoval některé jejich jednopalcové modely, ale nějak jsme si je nestihli prohodit. Audio-Technica však patří k zaoceánským mikrofonním špičkám, a již pohled do jejich katalogu napoví o širokém záběru porfolia, kde najdete modely studiového a live zaměření, mikrofony pro broadcasting i pevné instalace. Rovněž výroba příslušenství a profesionálních sluchátek je velmi rozsáhlá.

Na otázku, kdy využít mikrofon s jednopalcovou vložkou a kdy spíše mikrofonní tužku, je těžké odpovědět. Vychází to ze situace a potřeb zvukaře. Obecně se tyto tužky používají spíše ke snímání hudebních nástrojů ve studiu či k terénnímu natáčení prostorových informací. V terénu je s tímto typem mikrofonů o něco lehčí práce. Lépe se umísťují na stojan, který je s lehkým mikrofonem stabilnější. Dají se také vytáhnout do větší výšky než mnohem těžší mikrofony s pavoukem, a tím se eliminuje možnost nechtěného pádu stojanu s mikrofonem. Pokud je mikrofon kvalitní, není na záznamu půlpalcová kapsle vpodstatě znát.

AT4021 (9 990,- Kč)

Protože mi byly doručeny dvě stejné krabičky s mikrofony, domníval jsem se zprvu, že jde o mikrofonní pár. Po vyjmutí se mikrofony tvarově jevily jako naprosto identické. Po zběžnějším prozkoumání jsem zjistil, že se liší právě typovým označením. (Údaje byly samozřejmě uvedeny též na boku papírového obalu, ale tomu jsem při zběžném ohledání nevěnoval vůbec pozornost.) Uvnitř papírového pouzdra bylo další, tentokrát již koženkové. Zavírání je řešeno pomocí patentky (viděl jsem poprvé). Uvnitř krabičky se nachází kromě mikrofonu též mikrofonní korunka pro uchycení ke stojanu 5/8“ a molitanový windscreen určený především pro práci v terénu. Mikrofon je matně černý drobeček dlouhý 14 cm, v přůměru má 2 cm. Přestože to tak na první pohled vypadá, nelze kapsli odšroubovat (alespoň se mi to nepodařilo). Zhruba v polovině mikrofonu jsou do těla zapuštěny dva miniaturní přepínače. Jeden slouží k ořezu spodních frekvencí a druhý je útlum o -10 dB. Kapsle je kryta zepředu i z boku jemnou kovovou síťkou. Výstup je zajištěn standardně pomocí konektoru XLR. Jedná se o půlpalcovou mikrofoní kondenzátorovou kapsli s kardioidní směrovou charakteristikou - trvale polarizovanou s pevným nábojem na zadní desce. Zde jsou základní technická data: frekvenční rozsah 20 Hz - 20 kHz, impedance 250 Ohmů, max. akustický tlak 146 dB, 1 kHz při 1% T.H.D., 156 dB s –10 dB útlumem, napájení +48 V, ořez: 80 Hz, 12 dB/oktáva, odstup signál/šum 80 dB, 1 kHz při 1PA, dynamický rozsah 132 dB (1 kHz při max. SPL).

AT4021 ve studiu

Již při prvním pohledu na frekvenční graf je zcela zřejmý velmi rovný průběh (malý zdvih na 6,5 kHz a 12 kHz) zaručující realistické sejmutí zdrojového signálu. Mikrofon výrobce doporučuje především pro snímání nástrojů - kytar, smyčců, perkusí a činelů. Vzhledem k lehké konstrukci kapsle má mikrofon velmi rychlý zvukový přenos. Protože jsem měl k dispozici pouze jeden mikrofon a nikoliv pár, nemohl jsem tudíž vyzkoušet snímání overheadů, jak jsem původně zamýšlel. Využil jsem tedy velkého SPL a mikrofonem snímal vrchní blánu malého bubnu. Provedl jsem ořez 80 Hz a zapnul útlum –10 dB. Dynamika se dala v pohodě „ukočírovat“ a preamp nebyl přebuzený. Mikrofon produkoval pevný, realistický zvuk a díky jeho kardioidní konstrukci byl přeslech z Hi-Hat a tomů vcelku snesitelný. Též basová složka nikterak neutrpěla. Velmi se mi zamlouvá právě oněch nastavených 80 Hz, které zbaví signál nepatřičného hučení, ale přesto tam nezbytnou porci spodního basového spektra ponechají. Častěji výrobci nastavují tento filtr na 100 Hz, kde se již dle mého názoru spodní pásmo trochu ztrácí. Jako další jsem použil mikrofon ke snímání přední strany komba pro elektrickou kytaru. Udělal jsem to jako alternativní snímání při natáčení doubletrackingu beglajtu kytary. Jednu stranu nahrál kytarista na Les Paula a druhou na Telecastera s jiným a menším zkreslením. Já též vyměnil přední dynamiku BG 56 za naši AT 4021. Opět se natáčelo s útlumem, ale bez ořezu. I v tomto případě byl zvuk perfektně prokreslený a dynamický. Plný analogový zvuk starého aparátu přes analogové efekty zůstal zachován.

Jako poslední jsem snímal pomocí AT 4021 saxofon ve studiu. I v tomto případě byla barva i dynamika zachována, jen klapání mechaniky bylo v nahrávce trochu více, než jsem očekával. Způsobuje to zřejmě právě onen proklamovaný rychlý přenos. Zkusmo jsem mikrofon též srovnával s tužkami od AKG (C430) a Shure (BG 5) na mluvené slovo. Zvuk BG5 a 4021 si byl dost podobný svou kulatostí a vyrovnaností, u AT se dle mého názoru více projevoval proximity efekt. C430 byla oproti 4021 tenčí a ostřejší. Ale to je pro tento mikrofon (určený primárně pro snímání plechů u bicích) typické. Taktéž jeho cenová relace je poloviční, což téměř vždy sehraje také svoji roli.

AT4022 (10 990,- Kč)

Druhým mikrofonem v sérii je AT4022. Od AT4021 se liší pouze svou směrovou charakteristikou a absencí průřezů na boku mikrofonu. Jedná se o kulovou (omidirectional) charakteristiku. Výrobce tento mikrofon, jak bylo řečeno v úvodu, doporučuje především pro snímání v terénu (sbory, orchestry), či pro vytvoření akusticky realistického prostředí snímaného zdroje (prostory). Stejně jako AT4021 tak i tento mikrofon disponuje dvěma přepínači pro ořez a útlum. Příslušenství mikrofonu je opět složeno z molitanového windscreenu a mikrofonní korunky. Na rozdíl od 4021 je zde možné mikrofonní vložku vyšroubovat.

Mikrofon disponuje mikrofoní kondenzátorovou kapslí s kulovou charakteristikou, trvale polarizovanou s pevným nábojem na zadní desce (stejně jako u 4021). Frekvenční rozsah činí 20 Hz - 20 kHz, impedance je udávána v hodnotě 250 Ohmů, max. akustický tlak na hodnotě 133 dB (1 kHz při 1% T.H.D), napájení +48 V, ořez 80 Hz, 12 dB/oktáva, odstup signál/šum 81 dB (1 kHz při 1PA), dynamický rozsah 132 dB (1kHz při max SPL).

4022 v koncertním sále

Velmi jsem litoval, že mi nepřišly mikrofony v páru a já tudíž nemohl vyzkoušet celkové sejmutí prostoru. I tak jsem provedl test ve středně velkém polozatlumeném sále. Prostřednictvím AT4022 jsem snímal hoboj z větší dálky pro ono vytvoření prostorového vjemu. Hoboj jsem ještě přizvučil pomocí AKG C430 lehce mimo osu. Toto přizvučení se pak může či nemusí použít ve finální nahrávce. Hlavně je možné u obou zdrojů nastavit hlasitost separátně. Je jasné, že záznam byl bohužel monofonní. Při poslechu byl sál z nahrávky opravdu velice realisticky cítit se všemi svými přednostmi i nedokonalostmi. Překvapilo mne, že na rozdíl od AT4021 byla mechanika nástroje v záznamu slyšet mnohem méně a proto nerušila. Stačilo pak lehce vytáhnout kontaktní AKG, čímž se zvuk hoboje maličko zkonkrétnil a korekčně upevnil. 4022 má pro ucho velice příjemný zvuk. Není ani zahuhlaný, ani příliš ostrý a nevyžaduje tedy postprodukčně již žádné velké úpravy.

Oba mikrofrony jsou klasickou ukázkou standardně kvalitní produkce japonské firmy Audio-Technica. Jsou využitelné vpodstatě na cokoliv a při jejich zakoupení vám jistě udělají mnoho práce. Cena je s přihlédnutím k vysoké kvalitě velice příznivá. Já osobně bych si bez jakýchkoliv problémů troufl se dvěma dvojicemi těchto modelů sejmout kdekoliv v terénu například pěvecký sbor (A/B+ORTF). Myslím, že klienti by byli nadmíru spokojeni.