TAPCO S.8

Velký bratr
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
6 970,00 Kč

Když jsem byl požádán, zda bych byl ochoten napsat recenzi na tyto monitory, byl jsem okamžitě zaujat: vzhledem k tomu, že jsem šťastným vlastníkem jejich menších sourozenců s označením S.5, o jejichž kvalitách jsem se mohl dostatečně přesvědčit, byl jsem přirozeně zvědav, zda je i tento větší model stejně zdařilý, a dále mne samozřejmě lákala možnost přímého srovnání obou modelů a zevrubného prozkoumání zvukových rozdílů mezi nimi.

Slovo "sourozenci" je mimochodem v tomto případě opravdu mimořádně výstižné, neboť oboje boxy nejenže mají společné místo narození, ale navíc jsou si navzájem podobné jako vejce vejci, pomineme-li značně "nakynutější" rozměry "es osmiček"...

O výrobci

TAPCO je první značkou Grega Mackieho, dnes majitele společnosti Mackie, jejíž produkty pro "live" ozvučování i studiovou práci jsou díky své kvalitě a relativně nízké ceně dost rozšířené i u nás. V zahraničí, především v USA, má firma ve svém segmentu na trhu ještě pevnější postavení – a právem: kdybyste se někdy podívali na seznam multiplatinových alb, která byla nahrána v laciných tzv. "project studios" a smíchána na pultech Mackie 8.BUSS, asi by se vám zatajil dech. Inu, všechny velké hvězdy musely nějak začít. A právě pro ty začínající, kteří si nemohou dovolit např. studiové monitory řady HR, je určena nová řada výrobků, kombinujících co nejnižší cenu s maximálním možným výkonem, uváděná pod značkou TAPCO by Mackie.

Balení

I když souhlasím s panem Lubomírem Vlkem, že rozepisovat se o obalu výrobku je vlastně hloupým plýtváním místem, tentokrát se tomu vyhnout nemohu: boxy jsem obdržel v balení po páru, což obnáší lepenkovou krabici značných rozměrů, se kterou je manipulace opravdu dost obtížná. Tato krabice obsahuje další krabici, tentokrát lakovanou a barevně potištěnou, a teprve v té jsou další dvě krabice s jednotlivými boxy. Dle sdělení dovozce jsou monitory prodejné po kusech (takže jimi lze realizovat např. režii v systému 5.1; totéž platí i pro model S.5). Boxy jsou v krabicích uloženy ve výliscích z expandovaného polystyrenu a ještě pečlivě baleny do fólií. Ke každému kusu je přiložen stručný a přehledný uživatelský manuál, jeden "americký" a jeden "evropský" síťový kabel a sáček se samolepicími nožkami a náhradní pojistkou. Vzhledem k tomu, že monitory jsou poměrně dost velké a těžké a reproduktory nejsou v ozvučnici ničím chráněny, vyžaduje vybalování i jakákoli následná manipulace zvýšenou opatrnost, protože není nic snazšího než promáčknout např. tkaninovou kalotu vysokotónového měniče. V plné shodě s uživatelským manuálem doporučuji uschovat originální obaly pro případný další transport.

Popis

Ti z vás, kteří důvěrně znají model TAPCO S.5, mohou tuto kapitolu s klidným svědomím přeskočit. Zásadní vizuální rozdíl mezi S.5 a S.8 je pouze v rozměrech. Ty jsou u "es osmiček" 411 x 295 x 351 mm a hmotnost jednoho kusu činí 16 kg, rozhodně tedy nelze hovořit o minimonitorech. Ozvučnice je vyrobena z 16 mm silných MDF desek, všechny hrany jsou zaobleny pro potlačení difrakcí a povrchová úprava je provedena černým matným lakem.

Vysokotónový reproduktor má jednopalcovou hedvábnou kalotu, použitý zvukovod typu Wave Guide je ve srovnání s TAPCO S.5 větší a tvarově mírně odlišný. Také udávaný vyzařovací úhel je o něco málo menší: 80°. Vlastní měnič je pravděpodobně identický s měničem použitým u modelu S.5. Středobasový reproduktor o průměru 8" má nosný koš z ocelového plechu a polypropylenovou membránu s vrchlíkem projektilového tvaru, který slouží jako fázový kompenzátor. Oba měniče jsou magneticky stíněné. Zvukovod tweeteru a upevňovací prstenec wooferu jsou vylisovány ze stříbřitě zbarveného plastu a jsou uchyceny k ozvučnici chromovanými "samořezy" do dřeva s imbusovou hlavou. V horní části zvukovodu se nacházejí dvě LED, zelená indikující zapnutí a červená indikující výkonové přetížení boxu.

Zadní modul boxu je přesným odlitkem z lehké slitiny. Žebra chladiče výkonových zesilovačů zabírají horní třetinu panelu, pod nimi se nachází trojice vstupních konektorů (symetrický XLR, symetrický TRS jack a nesymetrický cinch) a potenciometr vstupní úrovně, dále dva přepínače umožňující jemně doladit kmitočtový průběh soustavy (0 / +2 / +4 dB od 100 Hz dolů a -2 / 0 / +2 dB od 5 kHz výše), přepínač napájecího napětí 115 / 230 V, IEC konektor pro síťový napájecí kabel (který má integrované pojistkové pouzdro a je pouze „dvoukolíkový" - odpadají tedy problémy se vznikem zemních smyček) a síťový vypínač. Ve spodní části panelu se nachází obdélníkový bassreflexový port. Celý zadní panel je "utopen" mezi bočnicemi skříně.

Přiznávám, že tentokrát jsem boxy nerozebíral, jelikož jsem věděl, že je budu vracet a chtěl jsem, aby zůstaly "virga intacta". Nicméně vzhledem k technickým údajům a rozložení ovládacích prvků bych tipoval, že celá elektronická sekce reprosoustav je identická s monitory S.5. I zde jsou tedy k dispozici oddělené monolitické 60 W zesilovače pro každé pásmo, pracující ve třídě AB, aktivní výhybka používá filtr typu Linkwitz-Riley se strmostí 24 dB/okt., avšak jeden rozdíl zde nalezneme: dělicí kmitočet je posunut na 3 kHz. Vnitřní provedení je shodné s S.5. Prostor zesilovačů je oddělen MDF příčkou a tlumení ozvučnice realizováno minerální vatou.

Zvuk

Domnívám se, že případní zájemci o tyto monitory budou řešit i otázku, zda si namísto S.8 nepořídit jejich menší bratříčky S.5. Protože jsem sám majitelem "es pětek", měl jsem ideální příležitost porovnat vzájemné rozdíly a o svoje poznatky se s vámi rád rozdělím. Jestliže jsem nucen "es pětky" vychválit "až do nebes", většina řečeného platí i pro S.8. Zvuk je neunavující, barevný, dobře rozlišený, s mírně měkčím charakterem ve vrchní části spektra a nepatrně potlačenými výškami.

Zcela neoddiskutovatelnou výhodou S.8 je rozšíření kmitočtového průběhu směrem k nejnižším frekvencím – ostatně i "papírové" údaje hovoří o rozsahu od 40 Hz v tolerančním pásmu +/-3 dB. Na druhou stranu jsem měl pocit nepatrně menší vyrovnanosti (ve smyslu většího zvlnění) frekvenčního průběhu ve středobasové části spektra. Nejedná se o nic fatálního a upozorňuji, že jde pouze o můj subjektivní dojem (!), svou roli zde může hrát i akustika poslechového prostoru nebo určitý "návyk" mých uší na projev "es pětek"... Na druhé straně jsem u S.8 nezaregistroval žádné zhoršení ve schopnosti prostorového zobrazení oproti "es pětkám", ačkoli jsem je očekával, jelikož v této disciplině zpravidla excelují menší boxy. Monofonní signál je jako "zaříznutý" v ose mezi soustavami, což svědčí o minimálních tolerancích mezi oběma kusy. Podání prostoru je exaktní - kde není prostor zaznamenán na nahrávce, tam prostě není, žádná falešná prostorovost se nekoná – a tak to má u monitoru také být. Ještě bych uvedl, že u S-5 jsem měl pocit nepatrně větší suverenity reprodukce, větší "šťavnatosti" nejen po stránce barvy zvuku, ale i z hlediska dynamiky - i zde se ovšem jedná o subtilní rozdíly, pozorovatelné pouze při bezprostředním srovnání. Vůči "es osmičkám" je také třeba být kritičtější i z toho důvodu, že jejich cena je přece jen vyšší ve srovnání s menšími S.5. Přesto je lze stále považovat za výhodnou koupi. Trochu jsem zalitoval, že jsem neměl možnost přímého srovnání se zhruba dvakrát dražšími monitory HR624, bylo by to jistě poučné a zajímavé.

Závěr

Jen stěží lze označit některé ze sourozenců za "horší" a druhé za "lepší". Každé boxy vynikají v něčem jiném a je na nás, abychom zvážili naše preference a možnosti a podle nich volili. Malá nahrávací studia se zpravidla potýkají s nedostatkem prostoru i financí a proto si často nemohou dovolit dvojí "poslech" – jeden referenční – "main" a druhý "nearfield". Popisované monitory TAPCO S.8 se pohybují právě na pomezí obou kategorií a představují tak svým způsobem optimální kompromis.