RockBass Streamer Blackhawk Package

Startovní set pro baskytaristy
Autor: 
Cena: 
18 368,00 Kč

Jak zajisté milovníci tlustých strun zaznamenali, v dnešní době vycházejí mnozí výrobci našich miláčků vstříc začínajícím hráčům, často ještě žákům základních škol, a nabízejí jim, respektive k talentu potomka méně důvěřivým rodičům (rozuměj s ohledem na výši investice), tzv. „startovní pakety", které obvykle obsahují základní model baskytary, malé kombo a něco málo příslušenství (propojovací kabel, někdy i elektronickou ladičku), zkrátka vše potřebné k tomu, aby se nemuselo nic moc vymýšlet a kombinovat.

Výhodnost nebo nevýhodnost podobných sad ponechám stranou, poměr „cena : kvalita" nechť si každý zváží sám. (Tak mě napadá, porovnání levných startovních baskytarových sad by nebyl úplně špatný námět na článek, že? Výrobci se jen nabízejí – RockBass, Fender Squier, Cort, Behringer…) Tak jako tak, mým úkolem je otestovat pouze jeden komplet z řady RockBass – startovací paket s názvem Streamer Blackhawk Package. Jak se povedl a co od něj čekat, je předmětem následujícíh řádků…

Když jsem před časem přebíral v redakci Music Store nádhernou baskytaru Corvette $$ NT s průběžným krkem, uloženou v masivním leteckém futrálu, byla mi slovy „chceš to vzít k tomu" nabídnuta i tato „maličkost". Vzhledem k tomu, že jsem na startovní sady měl poměrně vyhraněný a ne příliš pozitivní názor, chviličku jsem zaváhal. Rychle mi ale docvaklo, že tohle by mohla být příležitost psát přece jenom něco jiného než svým způsobem stereotypní, byť z mé strany jistě oprávněné a nijak nezpochybňované, superlativy na baskytary Warwick, které se pohybují v cenových relacích desítek tisíc. Trochu jsem se motivoval myšlenkou, že třeba nachytám tyhle dokonalé „Němce z Číny v nedbalkách." A tak jsem souhlasil, aniž bych si od toho sliboval nějaký zvláštní zážitek. V porovnání s obdrženou Corvettou mi souhlas k testu paketu přišel asi jako když si cestou z luxusního sushi baru objednáte guláš v nádražní restauraci - nasytí, ale zřídka nadchne. Později po zapátrání na webu mi však došlo, že tato sestava cenou kolem 18 tis. bude přeci jenom odlišná od běžné produkce v cenách „5 až 7 litrů".

Podívejme se tedy, co všechno set RockBass Streamer Blackhawk obsahuje. Kromě toho nejpodstatnějšího, tj. univerzálního nástroje Streamer Blackhawk a komba Warwick Blue Cab 30, čítá „balíček" také polstrované měkké pouzdro Student-Line Rockbag®, široký popruh RockStrap®, skládací stojan RockStand Worwei, propojovací 6metrový kabel RockCable®, imbusové klíče pro seřízení krku, tištěný vícejazyčný manuál a (jako prémii ukrytou v kapse gigbagu) zámky popruhu s logem výrobce. Abych nezapomněl, své letošní jubileum (25. narozeniny) připomíná firma ještě přibalenou černou baseballovou čepicí s „anniversary" logem oslav dožitého čtvrtstoletí.

Doporučená cena paketu (cca bez dvou za dvacítku; u prodejců (street price) lze nalézt i nižší akční ceny kolem 16 000,- Kč) je dle mého názoru odpovídající a potěšující už jen proto, že jenom samotné baskytary RockBass se na trhu pohybují kolem deseti tisíc i dráž (namátkou třeba čtyřstrunný Standard LX 4A2 s konfigurací snímačů P-J či pětistrunný LX 5A2 s kombinací J-J a s aktivní elektronikou). Pokud počítáme i s kombem, které se v případě Warwick Blue Cab 30 pohybuje kolem pěti tisíc, pak vlastně ostatní doplňky pořízujeme v setu téměř gratis. A když k tomu ještě zvážíme fakt, že všechny tyhle věcičky dostáváme ve „warwickovské standardní kvalitě", která v dnešní době není tak úplně obvyklá, můžeme začít mluvit o poměrně ekonomicky výhodné záležitosti... Vezměme to ale po pořádku.

Po vybalení baskytary z gigbagu jsem byl trochu v šoku. Ptáte se proč? Odpověď je jednoduchá, akční baskytara Warwick RockBass Streamer Blackhawk 4 nejenže skvěle vypadá, ale hlavně je naprosto bezchybně vyrobena v pozoruhodné kvalitě jednotlivých komponent. A to jsem ještě netušil, jak hraje a jak je seřízená. Baskytara RockBass Streamer Blackhawk 4 vychází z léty osvědčeného německého modelu mateřské firmy Warwick. Tento je ovšem zcela logicky poznamenán několika konstrukčními zjednodušeními a z cenových důvodů vyráběn v PRC (rozuměj v Čínské lidové republice). Dalo by se říci, že RockBass má vlastně vůči originálním Warwickům stejnou pozici jako Squier proti „US-made" Fenderům, tj. jedná se o model ekonomicky dostupný nejširší hráčské základně. Neodpustím si poznámku, že výběrem právě tohoto modelu do setu měl Warwick mimořádně šťastnou ruku, a to přinejmenším ze dvou důvodů… Prvním by mohl být příjemný design těla (velmi blízký klasickému Precisionu), který bude lákat i konzervativnější hráče. Druhý důvod mohu vidět v tom, že vzhledem k méně vyklenutému hmatníku s poloměrem 16" (400 mm), umožní nástroj (třeba například potěru ZUŠ) mnohem příjemnější, snadnější a rychlejší přechod z klasické nebo elektrické kytary na baskytaru. Naprosto přesně si totiž vybavuji situaci, kdy jsem „byl nucen" přejít z kytary na basu a také to, jak dlouho mi trvalo zvyknout si na její parametry. Pamatuji si i to, jakým objevem byla pro mne baskytarová škola pana Hory, podle které prstoklad levé ruky může vycházet z kontrabasu, tj. do čtvrté polohy s vynecháním třetího prstu… Tak tohle u Warvicku částečně odpadá.

Německý originál Streamer byl popsán v MS 10/06. Jak obstojí „Černý jestřáb" jakožto levnější klon za bratru 1/5 až 1/6 ceny originálu? Nejbližší příbuzný - základní model RockBass Streamer Standard - byl již kolegou Vítem Sklenářem detailně a výstižně otestován v MS 1/06, není tedy potřeba mnoho dodávat.

Kvalita provedení, materiálů a zvuku jsou bezkonkurenční, obávám se, že v této cenové kategorii budete jen velmi obtížně hledat něco podobného. Krk, pražce, mechanika, kobylka, snímače, struny - vše dohromady tvoří vyvážený a kompaktní celek. Seřízení baskytary, pokud jde o dohmat, snímače a ladění, bylo u mého kousku tak precisní, že pouze u jedné struny bylo vhodné pomocí digitální ladičky doladit oktávu, která se lišila jen o nevýznamných pár centů. Kontrolou ladění (ne „lazení", jak s nelibostí občas slýchávám) jsem nezjistil významné odchylky ani v 15. a 17. poloze (ostatně, tak vysoko už většina basáků ani nehraje). V pořádku byla i vzdálenost snímačů od strun. Vzorové seřízení průhybu krku i celkově komfortní nastavení výšky strun nad hmatníkem mě inspirovalo k návštěvě kytaráře, neboť jsem zatoužil po podobném nastavení svého hlavního nástroje. Jaký vliv má dokonalé nastavení a seřízení nástroje na snadnost a lehkost hry levé ruky, není asi třeba sáhodlouze rozebírat. Speciálně pro začátečníka se mi zdá být tento model z více důvodů ideální (viz souhrn v závěru). Další věcí, která zasluhovala individuální úpravu, bylo mírné dotažení tuhosti chodu strojků ladicí mechaniky štelovacím šroubkem v ose, přece jenom tovární nastavení mi připadlo volnější.

Všechny vymoženosti a přednosti, kterými se vyznačuje tento akční model, lze najít na webu nebo v katalogu Warwick. Na tomto místě je vhodné zdůraznit některé prvky, které mají podstatný vliv na herní a zvukové vlastnosti. Korpus je u všech RockBass modelů Streamer vyroben z tropického dřeva carolena, což platí i o nástroji Blackhawk, v této cenové kategorii jde o vyjímečnou záležitost. Třídílný masitější krk je složen z dílů javoru. Od ostatních Streamerů (Standard nebo LX) se však Blackhawk liší speciálním osazením pasivními snímači MEC s keramickými magnety a velkými pólovými nástavci v konfiguraci J-Style singlecoil (krk) + MM humbucker (kobylková pozice). Zapojení elektroniky je také pouze pasivní, nástroj tak nechává více vyniknout přirozenému akustickému zvuku. Snímače poskytují nadprůměrně silný signál a jsou korigovány trojicí potenciometrů s těmito funkcemi: první nejbližší kobylkovému snímači ovládá celkovou hlasitost, zatímco druhý s aretací středové polohy umožňuje plynule míchat signál z obou snímačů v libovolném poměru (tj. krajní poloha vlevo – zvuk pouze krkového singlu; uprostřed - oba ve stejném poměru; krajní poloha zcela vpravo – pouze kobylkový humbucker). Poslední potenciometr ovládá tónovou clonu.

Osobně se mi zamlouval zvuk buď pouze z krkového singlu, který má hodně blízko ke kulatému, hutnému a tlustému zvuku Precisionu, anebo oba snímače přesně na půl - tento zvuk je poněkud středovější a lépe se prosadí v rockové hudbě, kdy patřičným doladěním korekcí na zesilovači lze docílit žádoucí kovovosti a průraznosti. Samotný zvuk pouze kobylkového humbuckeru mne kupodivu příliš nezaujal, přestože basa typu Music Man je jedním z mých oblíbených nástrojů.

Baskytara je poměrně lehká a díky šířce přibaleného popruhu dokonce postrádá vrozenou tendenci některých modelů RockBass – tj. „padání" krku při hře „nastojačku". Samozřejmě pokud při hře sedíte, podobnými neduhy trpět nebudete. Struny jsou zřejmě „warvickovské", jde o tloušťku .045", která jako universální rozměr pro basu této kategorie naprosto postačí. Osobně bych uvítal i silnější (.050" nebo .055") a myslím, že je škoda, že výrobce silnější nenabízí (tedy v katalogu ani na webu výrobce jsem žádné nenašel; zájemci by se určitě našli, všichni přece nedrtí slap na „pětatřicítkách" nebo „čtyřicítkách…!". Již při akustickém hraní se basička příjemně rozvrní s mohutným vyrovnaným sustainem všech strun a po zapojení do aparátu se tyto vlastnosti ještě umocní.

Basu jsem, kromě Blue Cab 30, zkoušel jednak přímo linkou do PA a samozřejmě také na basové aparáty Marshall s bednou 4x12" a Trace Elliot s 4x10". Kupodivu i přímý zvuk z mixu do PA si spoluhráči pochvalovali. Kromě již zmiňovaného herního komfortu snad nejvíce potěšila zvuková vyrovnanost a celková kultivovanost tónu prakticky ve všech běžně používaných polohách (vlastnost obvyklá spíše u mnohem dražších nástrojů). O vyrovnanosti nástroje také svědčí, že s korekcemi na zesilovači nebylo třeba provádět žádné extra kejkle, ale skoro na „rovné" korekce „to tam bylo".

Kombo Blue Cab bylo již v Music Store (10/06) testováno (shodou okolností zrovna mou maličkostí), takže doplním jen několik telegrafických postřehů. Překvapivě široký rozsah nastavení od basů až po výšky (10" reproduktor „umí" 50 Hz až 7 kHz!), účinné korekce basy – středy - výšky. Výhodou je možnost naklopení komba na 45° pomocí výklopné nožky, výborné jsou efektová smyčka i výstup na sluchátka. Co ovšem rozhodně postrádám, je pomocný vstup pro připojení externího signálu (CD, MP3 přehrávače, metronomu aj.). Pomocný vstup nejlépe s regulací hlasitosti je podle mne u malého komba skoro povinností.

Baskytara RB Streamer Blackhawk na tomto kombu hraje až překvapivě plně, dá se říci i hutně a konkrétně, samozřejmě tato hodnocení berte s ohledem na limity pouze 30 W výkonu i na možnosti jednoho 10" reproduktoru. Při nastavení optimálního zvuku pro mé ucho jsem pouze mírně ubral (!) korekce basů a lehce přidal středy. Výrobci se zřejmě podařilo optimálně naladit basreflex ozvučnice a ani výběr vhodného reproduktoru výrobce nepodcenil. I ostatní mnou používané baskytary z tohoto kombíčka zněly způsobně, a jak už bylo někde uvedeno, aparáty Warwick obecně zachovávají charakter nástroje, aniž by něco přikreslovaly nebo zatajovaly. Zkrátka s kvalitní baskytarou, jakou Blackhawk nepochybně je, se ani u malého komba nedočkáte žádného negativního překvapení.

Ještě jeden prvek v sadě mě zaujal – neobyčejně kompaktní skládací stojánek pro elektrickou kytaru nebo baskytaru (katalogové číslo RS 20820B), který po složení zabírá pouze prostor 28 x 38 x 3 cm a vejde se i do racku zesilovače ke kabelům. Co se týče dalšího příslušenství (čapka sedí fajnově…), určitou pochybnost mám pouze o odolnosti či trvanlivosti jacků u přiloženého kabelu. Osobně s tímto konkrétním provedením nemám příliš dobré zkušenosti, bývá totiž poměrně náchylné na ohnutí nebo vylomení. Pokud je ovšem kabel primárně určen k „domácímu" kombu, proč ne? Ostatně, na vystoupení si každý rád pořídí robustnější provedení.

Závěr

Komu je tedy tato sestava určena? Tak především asi všem příznivcům značky Warwick a RockBass, kteří oceňují kvality jejich baskytar a kteří netouží vlastnit signované nebo výroční modely německých originálů v ceně desítek tisíc… Jako potencionální zákazníci, kromě „startujících" basistů, připadají v úvahu asi i amatérští nebo poloprofesionální hráči, kteří potřebují levný, kvalitní, lehký, dobře hrající a do jisté míry i zvukově „universální" a komfortně nastavený nástroj. Podle mého odhadu by mohl oslovit zejména hráče preferující prstovou techniku, kterým bude vyhovovat jak zvukem, tak ergonomií korpusu a krku.

Jako další skupinu bych viděl pokročilejší žáky nebo studenty, kteří již dosáhli určité úrovně a rádi by již odložili ty opravdu nejlevnější „e-shopové" baskytary – tedy takoví, kteří se poohlížejí po něčem o poznání kvalitnějším, ale přitom ještě stále cenově dostupném.

Osobně trochu pochybuji, že by tuhle sestavu koupili rodiče úplnému začátečníkovi. Některé rodiny přece jenom ještě důkladně zvažují, zda dát 18 000,- Kč ze svého rozpočtu za něco, coby mohlo potomka po třech měsících přestat bavit…?! Na druhou stranu nutno přiznat, z čistě hudebního hlediska je Streamer Blackhawk Package určitě optimální řešení. Proč? Tahle basa zkrátka svými parametry splňuje všechny požadavky, které může i dosti náročný uživatel mít, a to znamená, že si uchová svou hodnotu i po delším čase. Není nic horšího, než začínat hrát na nástroj, který nejde seřídit, ladění je „tak tak" a ani zvukově to není žádní sláva. Vánoce jsou za dveřmi a jeden tip na možný dárek je právě před vámi.