Rocktron kytarové pedály

Jdou zvuku po krku
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

A opět tu máme něco pro kytaristy, jedna z nejkytarovějších firem, která jim naslouchá a co vyvine a vyrobí je vždy beze zbytku použitelné a vlastně jednouúčelové – prostě jen pro kytaristy.

Všechny efekty mají skoku a nárazu odolné pevné hliníkové šasi, všechny potenciometry jsou lehce otočné a osazené tak, abyste si při sešlápnutí vypínače nechtěně nepozměnili nastavení. Ale na druhou stranu je možné (s mírným cvikem) nohou nastavení upravit i během hry, neboť knoflíky mají vintage tvar. Celkově je tvar navržen přehledně, s dostatkem místa pro potenciometry, s mírným náklonem, takže pohledem rychle kontrolujete nastavení. Vstup pro napájení z adapteru je na pravé straně vedle jackové „in" zdířky, takže z čelní strany už nic netrčí. Na podlaze drží krabičky perfektně díky třem velkoplošných gumovým plochám, které zajišťují dostatečný koeficient smykového tření. Efekty, které jsem dostal k otestování, byly patrně ze dvou na sebe navazujících vývojových řad – je to patrné jednak řešením vnější barevnosti jednotlivých efektů, kde jedna vývojová řada je barevně pestřejší, ne tak decentní, a jednak tak usuzuji podle obalu a stylu zabalení. Také baterie je u starší modelové řady přístupná z levé strany po vyšroubování krytu, nová řada pak má šachtu přístupnou po odklopení víčka na „břiše" efektu. To ale není podstatné. U firmy Rocktron je hlavní věcí zvuk. Takže pojďme se na něj podívat.

Zlatý, stříbrný a fialový

Jako vždycky mě nejvíc zajímaly krabičky zkreslovací, a ty jsou zde zastoupeny typy Rampage, Austin Gold a Sonic Glory. Názvy i barvy výmluvné, zvuk očekávám inspirující.

Pořádný nářez

Stříbrný Rampage (2 490,- Kč) je distortion a jeho zvuk je doslova „nadupaný", jeden z nejostřejších a velmi výrazných metalových zkreslovačů na trhu. Hard, heavy, grunge a podobně zaměřené styly jsou místem pro kralování tohoto efektu. Produkuje ultra-gainové zkreslení s neznatelnými šumy. Má aktivní korekce +/-15 dB a korekci Scoop, která umožňuje vyříznout středy na hladině 800 Hz a to až o 30 dB (tedy vlevo středy jak Blackmore, vpravo véčková pila jako Dimebag nebo Impellitteri). Výšky jsou ostré a břitké, basy úplně rozpumpují i „ploché" kombo, všechny „mute" vyhrávky zní jak vystřižené z metalové učebnice. Korekce Sustain je vlastně ovladač množství zkreslení, ale v případě Rampage jde spíše o ovladač hustoty zkreslení; distortion začíná už od nízkých poloh, kde není nijak skřípavý či omezený jen „napůl otevřenými vrátky", ale jde v celém rozsahu o plnohodnotný distortion plný harmonických; otáčením do vyšších poloh ovladač toto zkreslení mohutně zahušťuje a nikdy nedojde k zahlcení či nějakému přeefektování, kdy by se ztrácela konkrétnost tónu. Cokoli hrajete je slyšet čitelně a dobře, jen ta pila řeže víc či míň, jak je libo - ovšem vždy nekompromisně. Majitelé solid-state aparatur mohou zvolit zapojení do kteréhokoli kanálu (samozřejmě do lead kanálu uvědoměle), majitelům lamp doporučuji zapojit pouze na čistý kanál a vytvořit si tak kanál další; zkreslení lampové Rampage mohutně stírá jako Mr.Proper podlahu a i při nízkých nastaveních „sustainu" se, vzhledem k výše řečenému o hustotě, výsledná zkreslení bijí; daleko lépe to všechno vyzní na čistém kanále a podle typu zesilovače je spojení s lampovým koncem asi to nejlepší, co můžete s Rampage udělat. Celkově je efekt zvukově naladěn přesně kytarově, ostatně stejně jako všechny ostatní, to znamená na první pohled někdy ne tak líbivé barvy tónu, jako u jiných výrobců, ale zato při živém hraní je to přesně to, co doteď ve zvuku vašeho bandu scházelo, ty bohaté kytarové Rocktronové barvy. Zkrátka když miluješ Hard’n’Heavy, není co řešit.

Poškrabkání i pohlazení

O přízeň uživatelů a milovníků overdrivu se ucházejí zlatý Austin (2 490,- Kč) a fialový Sonic (2 490,- Kč). Zabraly mi z testovaných krabiček nejvíce času, protože vyhodnotit overdrive je práce laboratorní, kutilská, analyticky precizní a zodpovědná. Oba overdrivy jsou k mému překvapení poměrně rozdílné a také tzv. „cílová skupina", tedy muzikanti, bude asi pokaždé trochu jiná.

Austin je navržen k zušlechtění a obohacení zvuku vašeho vlastního (a snad i oblíbeného) zesilovače. Vlastní obohacení ale přitom probíhá bez zásadní změny tonální charakteristiky aparátu a vašeho zvuku; vaše lampy i transistory zůstanou tím, čím jsou. To zásadní v poslání Austinu je v jeho práci na gainu – umí přidat až 30 dB na vstupu a tím je to dáno: nejlépe si bude rozumět s lampami. I při maximálním drivu je zkreslení téměř neznatelné, velmi jemné a jakoby v pozadí za tónem; zvuk ovšem získá na razanci a jedovatosti a to je přesně to nakopnutí, co potřebují lampy – překoná se odpor pro náběh ke zkreslení, sníží se slyšitelně komprimace tónu a hlavně se barevně rozšíří zvukové spektrum. Austin je navíc frekvenčně posazen tak, že na čistém kanále rozšíří jeho spektrum o specifický „boost", což je skvělé nejen pro jazzové vyhrávky, ale i všude tam, kde si rádi pochutnáte na bohatosti barev čistého tónu elektrofonické kytary a dvoucívkových snímačů obecně. Spojením vysokého drivu efektu a odpovídajícího volume či naopak maximálního volume a poměrného drivu můžete naučit váš doposud čistý lampový kanál „crunchovat" a váš lead kanál dostane takovou šťávu, že už nebudete chtít hrát jinak. Na rozdíl od mnoha jiných overdrivových krabiček nabízí Austin namísto kontroly „tone" ovladač „Pre-bass", což zahrnuje možnost kontroly nízkých frekvencí před úpravou zkreslením. Spodní části tónového spektra tak můžete oříznout v případě, že jsou příliš nabuzené a tón je pak nekonkrétní, zahlcený či jinak zvukově tupý. Je-li tón naopak příliš tenký a slabý, bez potřebné pevnosti ve „spodcích", druhá polovina rozsahu Pre-bass leccos vyspraví. Samozřejmě žádné „pumpování", hovoříme o kvalitě tónu a o overdrivu. Austin mi svojí barevností připomíná barevnost tónu zesilovačů Vox či Matchless – ušlechtilý a plný tón bez okras.

Sonic Glory je výstižný název pro téměř standartní overdrive. Standartnost je v tom, že při maximálním gainu umí i na čistém kanále vykouzlit mírné zkreslení. Tento crunch je nádherně jemný, kulatý a plný, přičemž ovladač tone ve výsledku řeší srozumitelnost a čitelnost tónu či akordu. V plné míře dále platí to, co je výše řečeno o Austinu – přidává novou dimenzi vaší hře, rozšiřuje záběr a spektrum tonality bez zásadní změny jejího charakteru. Sonic jde kousek dále ve zkreslení než Austin, je mírně „over the top", to znamená že z dobrého lampového lead kanálu udělá téměř distortion s množstvím žádoucích harmonických, z crunche pak vytáhnete ostrý drive s bohatým sustainem. To vše platí, pokud hovoříme o lampách a jejich vybuzení; nejlepších výsledků dosáhnete při gainu do 1/3 rozsahu a zbytek zařídí level.

Podtrženo, sečteno – Sonic doplňuje vaše zkreslení a dotahuje jej o krok dále, Austin významně rozšiřuje barevnost a plnost vašeho tónu.

V ohledu spolupráce s lampami jsou pro mne oba overdrivy naprostými favority a - zlobte se nebo ne - předčí i tolik v poslední době žádané Tubescreamery (ve všech jejich modifikacích), které mi připadají ve srovnání s Austinem i Sonicem poněkud „suché". Posuďte sami, jestli v tak kvalitativním poměru pak hraje cena zásadní roli.

Big Crush

je kompresor dobrých kvalit, intuitivního a jednoduchého ovládání a přirozeného rozsahu. Známé potenciometry attack a sustain ovládají náběh, rychlost reakce komprese a míru dynamické limitace. Barevně se na vašem tónu nijak negativně nepodepisuje, zachovává jej přirozený a původní, nezvyšuje se ani šum, ani se neobjevují nějaké nežádoucí pazvuky. Je velmi čistý, konkrétní a rozsah přesně zapadá do rozsahu kytary. Navíc se dá s úspěchem použít jako jistý druh „jump" skokového zesílení. Už si mnoho pasáží, hlavně čisté beglajty a oktávové sjížděčky, bez kompresoru ani neumím představit a nejraději ho používám v momentech, kdy zbytek kapely hraje s velkým rozsahem dynamiky a kytara jede jen v dynamicky úzkém kontrastním pásmu. Crush reaguje na hru velmi rychle a pracuje precizně. Výborně je slyšet každý tón, a to i tóny velmi hluboké, tóny se nestírají ani při maximální míře efektu. Cena 2 180,- Kč.

Vertigo Vibe

pracuje s vašimi tóny přesně tak, jak je to namalováno na šasi – rozvlní a „rozgrůvuje". Jsou tu dva základní mody, a to Vibe mód a ne-vibe (Vibe off) a ovladače popisem podobné jako na nějakém chorusu či flangeru – rate a depth. Při vypnutém Vibe jde vlastně o zdokonalený Leslie efekt; na rozdíl od Leslie originálu však můžete nastavovat rychlost efektu, což z tohoto efektu už takto činí velmi univerzální přístroj. Rychlost vám oznamuje podle zvolené úrovně blikající dioda, spínač rate/fast sešlápnutím tuto rychlost změní na dvojnásobek. Elegantní je, že tato změna není skoková, ale má plynulý náběh a stejně tak plynule se vrátí při sešlápnutí spínače zpět. Posun v barevnosti a rozšíření výrazových prostředků kytary je tu působivé a mnoho generací muzikantů tento typ efektu právem rádo používalo - a to neměli možnosti, které do nového výrazu hry nabízí tento pedál.

Vibe mód přidává do vaší hry úplně nový rozměr a úroveň dynamiky a jako takový zařazuje Vertigo do samostané efektové třídy. Je těžko popsatelné, co to dělá s čistými a hlavně se zkreslenými zvuky, snad jen pro představu, jak praví v návodu: magický „voodoo Jimi sounds". Stačí chvíli experimentovat a jste v mžiku jak v „oldies-goldies", tak v nejprogresivnějších moderních stylech. Cena 3 490,- Kč.

Tsunami

je jak známo dlouhá vlna na moři, způsobená třeba podmořskými erupcemi nebo sesuvy půdy; když se dostane do zálivu nebo šelfu, stane se hooodně velikou a zaplavuje. Tsunami (3 490,- Kč) od Rocktrona je hooodně vydařený chorus pedal, který nabízí hned dvojí užitek, dva operační mody: chorus a ambience. Chorus pracuje se zpožďováním a změnou ladění tónu a to celé ovládáte intenzitou (rate) procesu, šířkou této modulace (width) a nakonec mírou prodlevy (chorus delay), která určuje rozsah, kde se tato modulace projeví. Je možné vykouzlit i flangerové polohy, ale nejužitečnější jsou nastavení simulující ono známé unisonové hraní. Ambience mód je vlastně přímý delay s vlastní korekcí a pracuje v rozsahu od 5 ms do podoby „small slap echo", 28 ms. Tsunami má navíc dva výstupy: D+E nabízí delayovaný signál ve fázi s „dry" signálem, D-E zpožděný signál odděluje. Je možné, pokud vlastníte dva zesilovače nebo stereo konec, do každého kanálu poslat jeden z těchto výstupů; vzniká pak velmi pozoruhodný prostorový vjem z už tak prostorově působivého chorusu. Zvukově jsou všechny polohy velmi kytarové, dá se říct, že téměř nenajdete (samozřejmě jsou i krajní polohy) zbytečnou kombinaci nastavení a i ty krajní polohy jsou velmi dobře poslouchatelné; teplý a vyzrálý chorusový tón je typická charakteristika tohoto efektu. Navíc přítomnost modu ambience velmi rozšiřuje možnosti použití a přesahuje obvyklý rámec chorusu. Zbývá už jen vytvořit to „podmořské zemětřesení", o zbytek se postará tsunami.

Short Timer

Tento efekt má ve své názvu navíc přídomek „retro" a jedná se o úzce profilovaný digital delay. Byl navržen jen a jen k produkci krátkého zpoždění a pracuje ve dvou režimech delaye – krátký a ještě kratší. Jsou to totiž ty nejpoužívanější a nejkytarovější delaye: krátký má rozsah 200 až 400 ms, ten kratší pak od 0 do 200 ms. Potenciometr s nezvyklým názvem „regeneration" ovládá zpětnou vazbu, počet opakování efektu, „time control" pak určuje délku zpoždění. Stejně jako na všechny ostatní efekty se na něj velmi rychle zvyká, ovládání je intuitivní a rychlé a vlastně se divíte, jak to že ho ještě nemáte doma. Je skvělý při zkreslených kilech – poloha „shorter", zpoždění a zpětná vazba na nízké hodnoty a zvuk se krásně zaplní a zůstává čitelný. Pro fenderovské „sklo" a funky rytmy se mi nejvíce osvědčilo nastavení vazby na 1/4, time na 2/3 a mód short – úžasný „pickin" zvuk, kytarovky á la Oldfield. Když tak někdy nevíte, co se zvukem, chce to prostě zavolat odborníky - třeba od Rocktrona. Tento efekt stojí 2 290,- Kč.

Hush

aneb nejlepší a zároveň nejjednodušší nakonec. Je, myslím, skvělé mít možnost si šumovou bránu podle libosti zapnout a vypnout, protože ve většině multiefektů ji prostě nastavíte do presetu na nějakou hodnotu a hotovo; těžko pak při měnících se zvukových podmínkách živého hraní něco pozměňovat. Hush mnozí znají jako jeden z nejlepších likvidátorů nežádoucích šumů a v přiloženém manuálu je velmi pěkně popsán proces a princip této likvidace. Každopádně - doznívající tón nelikviduje spolu se šumem jedním utnutím. Potenciometrem threshold kontrolujete množství šumů, které nechcete mít ve zvuku, ideální je to nastavit když nehrajete. Efekt samozřejmě zařazujeme jako poslední dynamický před digitální efekty. Může být zařazen i do smyčky, podle libosti; každopádně by ale měl být zařazen; dělá to docela divy při větších zkresleních a zvláště při používání modulačních úprav. Cena 2 490,- Kč.

Shrnutí

Koncepce všech těchto efektů je inspirativní, protože to jsou specificky jednoúčelová zařízení, poskytující vždy nějakou konkrétní část ze zvukového spektra kytarové hry. Delay nenabízí rozsahy od 1 ms do 2 dnů a vyberte si, ale prostě – chceš znít asi takto a takto? Tak tady to máš v plné parádě se všemi bonusy. A stejně tak je to i u všech ostatních efektů z tohoto testu. Tato specializace je mi velmi sympatická a dá se říct, že je pro již zkušenější muzikanty, kteří ocení právě tu specifičnost. Ale i pokud hrajete třeba teprve první rok, možná právě vám nabídka zvukově a uživatelsky velmi vyzrálých efektů pomůže dosáhnout zvuku těch zkušených. Na vás už jen je, abyste vytvořili to pravé „zemětřesení" – nebo aspoň dobrou muziku. Pak se vám bude s Rocktrony hrát určitě tak dobře jako se hrálo mě.