Rocktron Xpression

Na jedničku
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
12 450,00 Kč

Xpression je multiefektový procesor, o kterém jeho výrobce Rocktron tvrdí, že je určen pro kytaru i baskytaru a navíc dokáže uspokojit jak hráče, kteří mají slabost pro vintage zvuky, tak ty, kdo si rádi pohrají s moderními efekty. Zvládnout tohle všechno zaráz není jistě lehké - my se nyní podíváme na přístroj, kterému se to daří na jedničku.

Rocktron proslul zejména jako výrobce rackových zařízení pro úpravu kytarového zvuku v podobě preampů či multiefektů, ale v posledních letech se mu povedlo podstatně rozšířit záběr. Do nabídky se dostala také komba, preampy a efekty pro basu a dokonce lampové kytarové hlavy. Na poli kytarových multiefektů tedy není Rocktron žádným nováčkem, dalo by se dokonce říci, že si především díky zařízením, jako je Intellifex, získal pověst výrobce spolehlivých profesionálních přístrojů s vynikajícím zvukem.

Xpression stojí v současné nabídce Rocktronu právě na pozici rackových multiefektových procesorů. Pokud chcete do svého racku čistě jenom efektovou komponentu například pro umístění mezi lampový preamp a konec nebo do efektové smyčky na hlavě, můžete svou pozornost obrátit právě na Xpression. Podívejme se, v čem je tento přístroj specifický.

Kytara i basa

Pokud bychom se pokusili o definici stroje pojmenovaného Xpression, můžeme říci, že jedná o multiefektový procesor, který - a to je zřejmě to nejpodstatnější - je určen nejen pro kytaru, ale i pro basu. Při použití pro kytaru se oproti jiným modelům výrobce nic nemění, pokud budete používat basu, nastavíte si tuto volbu pomocí parametru Instr a do cesty signálu bude zařazen filtr označený HP Cut (vlastně asi horní propust). Ten umožňuje nastavit frekvenční hranici (80, 160 nebo 240 Hz), která určuje kolik nižších frekvencí „půjde" do efektové části - tj. frekvence nad danou hranicí budou zefektovány. Díky tomu může baskytarista experimentovat s efekty a současně se zachová hutný „spodek".

V této souvislosti je třeba vyzvednout ještě 4pásmový plně parametrický ekvalizér -- nastavovat lze střední frekvenci, její úroveň i šířku pásma. S trochou citu je to velmi silná zbraň pro úpravu zvuku a v širokém rozsahu lze nastavit frekvenční charakteristiku, což může je s ohledem na použití pro kytary i baskytary dosti důležité. Xpression nabízí 128 presetů (továrních/uživatelských, vždy se lze vrátit k původním presetu) a používá dnes už (alespoň u těch lepších přístrojů) standardní 24bitové převodníky.

Efektní efekty

Přejděme nyní k jádru věci a věnujme se tomu, co Xpression může nabídnout. V přehledu efektů najdete podle mého vše, co můžete v praxi skutečně využít. Kromě běžných základních efektů jako Reverb, Delay, Chorus nebo Pitch shift zde najdete i efekty, které lze označit za retro - Tremolo, Phaser, Rotary Speaker a Flanger. Dalo by se říci, že v tomto směru se Xpression stává nástupcem dříve vyráběných a oblíbených multiefektů Replifex a Multivalve, samozřejmě s různými úpravami, vylepšeními a rozšířením záběru o zmíněnou baskytaru.

Za základ lze označit právě zmiňované efekty. Delay je zdvojený (2x 1 000 ms), tzn. že nabízí nastavení všech parametrů dvakrát. K dispozici je zde i funkce „násobiče" - jestliže si pomocí tlačítkem Tap (či pedálem) nebo nastavením odpovídajícího parametru v menu zvolíte určitý čas delaye (max. 1 s), parametr Time tento interval rozdělí tak, že bude delay v daném časovém intervalu generovat například triplety, šestnáctiny či dvaatřicetiny… velice zábavné. Parametrů je hodně, lze např. míchat dva zdroje signálu na vstupu delaye, a to jeden z předchozího efektu v řetězci, druhý nezefektovaný atd. Reverb je (např. ve srovnání s Intellifexem) trošku zjednodušený, nenabízí např. volbu typu (Plate, Room, Hall…), ovšem osobně bych to neviděl nijak tragicky - na živo to nepozná vůbec nikdo, ve studiu snad ano, ale u mě vítězí argument kvality. Ostatní parametry umožňují jinak nastavit vše, co je třeba.

Samozřejmě nemůže chybět Chorus, ten je dvouhlasý a opět tak nabízí široké možnosti. Pitch Shifter umožňuje přimíchat k signálu nastavený interval -- maximálně o oktávu nahoru nebo o dvě oktávy dolů, a ve třech krocích si můžete nastavit zpoždění vygenerovaného intervalu k původnímu signálu. Bohužel nelze nastavit typ stupnice, aby byl interval generován diatonicky, což bude možná pro nejednoho hráče omezující.

Pokud byste nabídku efektů porovnávali s Intellifexem, zjistíte, že je zde několik efektů navíc. Konkrétně jde o Tremolo, Phaser, Flanger a Rotary Speaker. S jejich pomocí lze vytvořit velmi příjemné retro či vintage zvuky, které rozšiřují celkový záběr Xpressionu tak, že zdaleka není určen jen pro experimentátory a moderní hráče, ale i pro muzikanty, kteří holdují tradičnějším stylům, jako je třeba blues.

K dispozici je opět široké rozpětí možností. Tremolo umožňuje kromě běžných parametrů i nastavení tvaru modulační křivky, u Phaseru lze nastavit i „stupně fáze" (4 nebo 6), které ovlivní zvuk směrem k vintage nebo k modernímu vyznění, Flanger je opět zdvojený. Budete-li si chtít trochu pohrát, nabízejí modulační efekty opět funkci násobiče (označovanou Time), s níž lze pro danou rychlost modulace nastavit dělení do dvaatřicetin, tripletů atd. Samozřejmě se s tím pak trošku „musí umět hrát" (myšleno z hlediska hry na nástroj), ale výsledek je při troše snahy velmi působivý.

Na závěr jsme si nechali efekt zvaný Rotary Speaker, který simuluje klasický efekt rotujících reproduktorů - efekt, o kterém zřejmě slyšel téměř každý, ne tak každý multiefekt už jej obsahuje a u těch, co jej mají, je ne vždy povedený. Každopádně ten, který obsahuje Xpression povedený je a rozhodně bych jeho využití neomezoval na tradičnější styly. Celkově bych poznamenal, že s použitím těch tzv. vintage efektů může moderně či přímo avantgardně smýšlející hráč vykouzlit monstrózní zvuky (ostatně presety výrobce vás nenechají na pochybách). Rotary Speaker, abychom se k němu vrátili, simuluje tento efekt velmi přesvědčivě (tedy abych byl upřímný, ne že bych měl takovou bednu doma…) a mj. umožňuje nastavit nejen rychlost rotace reproduktoru, ale i rychlost jeho akcelerace.

Další funkce

Uvedli jsme si efekty, které tvoří, abych tak řekl, jádro procesoru Xpression, ale není to zdaleka vše. V nabídce je také několik dalších užitečných a praktických funkcí, potažmo efektů, které také stojí za pozornost. Funkci Hush asi není třeba představovat, jedná se o osvědčenou a ověřenou technologii redukce šumu, která by vás neměla zklamat. Nechybí ani Compressor, využitelný asi ponejvíce pro čisté zvuky.

Zapomenout bychom neměli ani na docela povedený Speaker simulator, který uvítáte třeba doma při nahrávání do počítače nebo naživo při hraní do PA. Je v podstatě opět funkčně shodný, jako o jiných produktů Rocktronu. Nesimuluje konkrétní typy beden (jako 4x 12" apod.), nýbrž zvuk sejmutý mikrofonem od reproduktoru -- můžete si přitom nastavit typ repra (8 - 15"), umístění mikrofonu či reaktanci (která může ovlivnit simulaci reproduktoru v uzavřeném či otevřeném boxu).

Ovládání

Co se týká fyzického provedení Xpression, jeho panel vyveden v elegantní stříbřité barvě a obsahuje ovládací prvky, které zejména těm, kteří už s produkty téhle firmy mají nějakou tu zkušenost, nebudou připadat neznámé a záludné. Stejně tak displej má pro Rocktron klasické provedení - ačkoliv mnohé konkurenční produkty nabízejí displej grafický, zatímco zde je pouze segmentový displej zobrazující 16 znaků, přehlednosti ovládání to nijak neškodí.

Pomocí ovladače Preset lze procházet jednotlivé předvolby, přibylo praktické tlačítko Tap/Rate pro ruční nastavení času delaye nebo rychlosti modulace (rozdílem mezi dvěma stisknutími), pomocí Compare můžete srovnávat, jak se projeví změna určitého parametru oproti původnímu, uloženému zvuku. Bypass pak slouží k úplnému „přemostění" digitální sekce a vstupní signál je přiveden přímo na výstup.

Funkci ovladačů Parameter Adjust. Parameter Select, Function Select a tlačítka Store nebudeme dlouze popisovat, ostatně překlad manuálu obdržíte s případnou koupí tohoto procesoru. Úpravy presetů lze pomocí těchto 4 prvků provádět velmi snadno a pokud máte základní znalosti o funkci běžných kytarových efektů a jejich parametrech, velmi rychle se zorientujete i bez manuálu. Lze nastavit také titulky presetů, kopírovat presety na jiné pozice a široké možnosti nabízí pochopitelně i práce s MIDI (zezadu najdete konektory In a Thru/Out), což je kapitola sama pro sebe. K dispozici přitom máte stereofonní vstup i výstup, přičemž na předním panelu lze přímo nastavit vstupní i výstupní úroveň přístroje.

Jisté je ale to, že ačkoliv tento procesor nenabízí takzvaný luxus v podobě jednoduchoučkých ovládacích prvků připomínajících bezmocným kytaristům jejich známé krabičky a zesilovače, aby se v parametrech multiefektu neztratili (jak je to dnes populární), s trochou kuráže se neztratíte ani zde - odměnou vám pak bude, že při nastavování efektů nejste omezeni jedním či třemi knoflíky, nýbrž máte k dispozici mnohem širší paletu parametrů (které pochopitelně můžete i nemusíte využít). Pokud je ale využít dokážete, nemusíte se bát, že by vás Xpression po 14 dnech unudil k smrti.

Zvuky a presety

Možnosti multiefektu jsme stručně nastínili a zřejmě už z předchozích řádků srší převážná spokojenost, takže nejspíš tušíte, že hodnocení bude alespoň z mé strany velmi kladné. Na trhu je pochopitelně množství konkurenčních produktů a vzhledem k tomu, že digitální technika jako taková je už dosti daleko, je evidentní, že najdete množství kvalitních alternativ -- záleží spíše na subjektivních pocitech, vkusu a, nebojme se to přiznat, množství kytaristů si vybírá do značné míry i podle toho, co používají jejich oblíbenci (ono to ostatně má svoji logiku).

Každopádně Xpression za pozornost určitě stojí. Jestliže jste nějaký Rocktron už vyzkoušeli, asi vám neunikne, že je zachován určitý jeho zvukový charakter. Efekty jsou opravdu kvalitní, vyzvednul bych zejména ty modulační, protože na tomto poli Xpression skutečně exceluje. Dobrou ukázkou možností je 128 továrních presetů, které předvádějí přístroj v mnoha podobách - od zmiňovaných spíše vintage zvuků až po extrémně zefektovaný běs, který vám záručí toho, že vás opravdu nikdo nepřeslechne. Podotýkám, že vzhledem ke kvalitám efektů jsem se ani u těch přeefektovaných presetů zdaleka necítil pohoršen, což mimochodem není běžné. Ještě jednou se zmíním o efektu Rotary Speaker, ten se mi opravdu zalíbil.

Celkově je zvuk transparentní, zachovává dynamiku a co je podstatné, v kapele se neutopí (mluvím o tom, že kvalitní zvuk jako takový nabízí dnes skutečně mnoho přístrojů, ale když vám do toho někdo začne mlátit na buben, nebo to všechno proženete „péáčkem", je všechno úplně jinak). Bez povšimnutí nemůžeme nechat ani fakt, že multiefekt nabízí množství různých drobných vychytávek -- funkcí a parametrů, které často ani nemusíte využít, ale každopádně vám umožní efekt maximálně přizpůsobit požadovanému nasazení (naživo, při nahrávání atd.).

Co se týká nabídky efektů, je možné se na věc dívat z několika stránek: Zaprvé, Xpression je krokem spíše evolučním, ne revolučním (ještě že ta klišé máme). Jádro nabídky efektů vychází z klasických multiefektových zařízení tohoto výrobce. Jestliže tedy například vlastníte Intelifex, možná ani nebudete mít důvod uvažovat o změně. Jsou zde ale navíc efekty jako třeba Rotary Speaker, Phaser, Tremolo apod., které vám třeba budou stát za to. Ovšem pochopitelně Intellifex a Expression mají svá specifika v tom smyslu, že zatímco Xpression nabízí větší počet efektů, Intellifex nabízí základní výbavu s tím, že máte k dispozici širší možnosti nastavení. Je tedy na samotném kytaristovi zda beztak využívá vesměs základní efekty a upřednostní širší možnosti jejich nastavení - Expression např. nenabízí nastavení typu Reverbu, 8hlasý Chorus nebo Ping-pong Delay, nebo dá přednost většímu rozsahu efektů a využije i Tremolo či Rotary Speaker. Ovšem jsou zde samozřejmě zmiňované možnosti pro basisty, což je záležitost ojedinělá a jak se ukázalo velmi praktická.

Ve srovnání s jinými výrobci se Rocktron může zdát poměrně konzervativní. Někteří z jeho konkurentů se nezřídka snaží nabízet zařízení obohacená o různé moderní efekty zvučných názvů produkující často neobvyklé či syntetické zvuky (a mnozí z hráčů se nechávají nalákat). Ne tak Rocktron, ten vytrvale nabízí sadu efektů, které na první pohled působí ne příliš originálně. Je ale třeba říci, že když si poslechnete některé z presetů, rychle změníte názor - Rocktron nazývá jednotlivé efekty pravými jmény, ale pokud budete umět využít nabízených možností, dosáhnete výsledků vpravdě pekelných (ostatně mnohé z tzv. originálních a neobvyklých efektů v některých procesorech obyčejně spočívají v malých modifikacích a extrémních nastaveních běžných efektů… a zpravidla se rychle oposlouchají).

Mohli bychom se přít o detailech - co tento efekt umí, co neumí, co umí nějaký jiný, v čem je lepší tamten a támhleten… Často je ale lepší snažit se vytáhnout co nejvíce z toho, co přístroj umí, než vést nekonstruktivní debaty. Jednoduše proto s plnou zodpovědností konstatuji, že Xpression považuji za kvalitní, zajímavý a nepochybně i zábavný multiefekt.

Stručně na závěr

V průběhu testování jsme byli příjemně překvapeni možnostmi efektu a je třeba říci, že Xpression má jak kytaristům, tak i basistům co nabídnout. Skutečnost, že se jedná o přístroj univerzální, s možností širšího použití pro kytaru i pro basu, jej pak celkem logicky činí velmi zajímavou volbou pro studiové využití.

Ačkoliv nabídka efektů jako taková se příliš neliší od toho, co Rocktron nabízel například v Replifexu, dá se říci, že přístroj je v několika ohledech přece jen více dotažený do detailů. Jde zkrátka o poslední výstřelek zavedeného a zkušeného výrobce, který maximálně využívá dostupných technologických možností. Jestliže chcete kompletní sadu základních efektů v kompaktním balení rackového přístroje - navíc jak pro kytaru, tak i pro baskytaru - se zvukem bez kompromisů, právě jste se dověděli o možném kandidátovi.