Roland GR-33

Syntetický nátěr
Distributor: 
Cena: 
26 270,00 Kč

Nejnovější model kytarového syntezátoru od Rolanda coby tradičního výrobce má rozhodně co nabídnout: Kromě široké nabídky kvalitních zvuků obsahuje množství zajímavých efektů a funkcí. Je jich tolik, že nebylo vůbec lehké nic podstatného neopomenout a současně vše natlačit do tak omezeného prostoru, jakým je tato recenze.

Doba už je taková: Elektronická hudba okupuje nejvyšší místa „pochybných" hitparád a „syntetické" zvuky typické pro oblast klávesových nástrojů si našly cestu dokonce i do žánrů, kde by je před několika lety buď nikdo nehledal, nebo jejich používání dokonce odsuzoval.

Použití kytarového syntezátoru může nalézt několik výhod tam, kde chcete rozšířit zvukové rejstříky ve vašich skladbách ať už patříte mezi kytaristy hledající neobvyklé cesty, nebo do vaší kapely marně hledáte vhodného a zručného klávesistu. Tehdy se vyplatí vzpomenout si na to, že existuje alternativa, kdy nalezením vhodného zařízení můžete zkusit využít vašeho kytarového umu, abyste ze svého nástroje mohli vyluzovat zvuky zcela neobvyklé nebo přinejmenším pro kytaru netypické.

GR-33 je tady

Těmito přístroji zde máme na mysli kytarové syntezátory a ti, kdo vědí o čem je řeč, nám jistě dají za pravdu, budeme-li tvrdit, že Roland patří v této oblasti k tradičním a bez nadsázky osvědčeným výrobcům. Předvánoční období jsme si zpříjemnili tím, že jsme si trochu pohráli s modelem, který (i když byl na světový trh uveden už před nějakým časem) reprezentuje to nejnovější, co dnes v tomto ranku Roland nabízí. A asi nic nezkazíme, jestliže prozradíme pointu - kytarovým syntezátorem, jehož plný název zní Roland GR-33 Guitar Synthesizer, jsme nebyli zklamáni.

Na úvod poznamenejme, že se jedná o nástupce modelu GR-30, který byl v mnoha směrech podstatně vylepšen. Konkrétně zmiňme alespoň vylepšenou rychlost zpracování signálu projevující se v menším zpoždění, na první pohled si všimnete, že byl poněkud vylepšen uživatelský interface, tedy ovládání přístroje, a že je přítomen tzv. expression pedál pro plynulou změnu přiřazeného parametru nohou při hře. Architektura zvukového procesoru vychází ze známého syntezátorového modulu JV-1080 a v GR-33 najdete také několik nových efektů.

Zvuky

Bezpochyby nejdůležitějším kritériem při výběru syntezátoru obecně je nabídka zvukové banky. Ta čítá celkově 384 zvuků, což je poměrně slušný základ pro to, aby si vybrali kytaristé nejrůznějších žánrů a s různým vkusem.

Útroby syntezátoru ukrývají vzorky „tématicky" rozdělené do 36 skupin, v nichž najdete téměř vše na co si vzpomenete (neberte mne za slovo): mezi klávesovými nástroji najdete piána běžná i elektrická, různé druhy varhan, nechybí dechové a žesťové nástroje (i syntetické mutace), ani flétny a saxofony, etnické nástroje, kytary (akustické, elektrické, zkreslené) nebo akustické a syntetické baskytary, a pochopitelně jsou přítomny smyčce a simulace hlasu, sboru nebo perkusivní nástroje.

Nabídka by samozřejmě nebyla úplná bez čistě elektronických, syntetických a na elektronickou scénu (ale nejen na ni) zaměřených zvuků a myslím, že skutečně je z čeho vybírat. Z takové pro „obyčejného kytaristu" rozsáhlé nabídky ani nechci jmenovat jednotlivé příklady, které si získaly moji pozornost, použitelných zvuků je více než dost.

GR-33 dále umožňuje smíchání upraveného signálu s nezpracovaným signálem kytary vyvedeným zvlášť z výstupu Guitar Out do kytarového zesilovače (který pak lze samostatně upravovat čímkoliv bez vlivu na GR-33).

Pro každý patch (či uživatelský preset) můžete vybrat dva jakékoliv zvuky z banky, a ty pak jako přiřadit k libovolným strunám - vždy oba současně nebo jeden z nich ke každé struně. K dispozici je potom nepřeberné množství parametrů, mj. i pro práci s obálkou zvuku, nebo parametr Feel, který simuluje styl, jímž tón hrajete (hra prsty, trsátkem, tapping...), každý ze zvolených tónů lze dále libovolně umístit do sterea, funkce Hold vám pak umožní si několika způsoby pohrát s přezníváním tónů při hraní těch následujících atd.

Arpeggiator a Harmonist

Efekty Arpegiattor i Harmonist jsou pro novější produkty ze stáje Roland/Boss v podstatě typickou záležitostí a není tedy divu, že nesmí chybět ani v GR-33. Tyto funkce lze přiřadit kterémukoliv ze dvou tónů zvolených v daném patchi.

První z nich, Arpeggiator, se používá pro automatickou hru akordových rozkladů poté co daný akord zahrajete. Jinými slovy akord (nebo i jedinou notu) zahrajete jedním úhozem a rozklad za vás provede GR-33 (s příslušným navoleným zvukem). K dispozici máte 50 patternů, tedy kombinací pořadí, v němž jsou po sobě hrány tóny jednotlivých strun a ke každému uživatelskému presetu můžete přiřadit kterýkoliv z nich (je-li v něm Arpeggiator aktivní). Pochopitelně si volíte také rychlost v jaké jsou tóny za sebou hrány, buď exaktně nebo pomocí Tap.

Velký prostor nabízí funkce Hold, která způsobuje opakování daného arpeggia i poté, co už nedržíte tón či akord - nabízí se zde několik jejích variací, které se liší zejména tím, jak se syntezátor zachová poté, co do stále opakovaného arpeggia zahrajete další tón. Např. tak můžete nechat „běžet" rozklad a do něj hrát melodii, kterou bude arpeggiator ignorovat - výsledkem tedy bude melodie (kytarový signál nezpracovaný GR-33) hraná do rozloženého akordu produkovaného GR-33.

Harmonist je inteligentní pitch-schifter, který k tónu přidává zvolený interval v závislosti na zvolené stupnici. Zde je zajímavá především možnost buď přidat harmonii transpozicí tónu syntezátoru k čistému kytarovému tónu, nebo vzájemně posunout dva tóny syntezátoru, které máte v daném presetu navoleny, a oba navíc různě transponovat vůči ladění čisté kytary atd.

Efektová sekce

Kromě samotných zvuků nemohou v moderním syntezátoru chybět ani digitální efekty sloužící k jejich úpravě.

Co se týče kvality efektové sekce, ani se nedá očekávat, že by byla podprůměrná, neboť Roland samozřejmě používá své osvědčené technologie.

GR-33 obsahuje celkem 3 efektové procesory označované Multi-FX, Chorus a Reverb (posledně jmenované jsou zapojeny paralelně). V sekci Muti-FX najdete víceméně vše, co je v současnosti považováno za běžné: phaser, chorus nebo hexa chorus, enhancer, flanger, pitch shifter, několik delayů i reverbů, ale i overdrive či distortion s několika typy simulací zesilovače, kompresor či auto-wah. Kromě nabídky 15 samostatných efektů tato sekce nabízí ještě 15 kombinací spojujících vždy 2 efekty (např. overdrive-delay nebo chorus-flanger).

Přestože efektu chorusu i reverbu lze dosáhnout i použitím sekce Multi-FX, procesory Chorus a Reverb (který je možné využít i jako delay) nabízí další zajímavé možnosti, mj. i pro zapojení více než 2 efektů současně.

Kombinací původního zvuku dobarveného či výrazně upraveného sekcí digitálních efektů lze dosáhnout široké škály výsledků od jemného dobarvení až po šílenosti s kosmickou příchutí a potenciálem vzbuzovat obdiv, nebo přinejmenším údiv.

Dodejme, že GR-33 obsahuje taktéž efektovou smyčku (vyvedete-li kytarový výstup do efektu a tento vrátíte do GR-33), přičemž funkce je taková: Syntezátor ve spojení s GK-2A umožňuje „synteticky" zpracovávat signál kytary a současně poslat do zesilovače signál nezpracovaný, tj. obyčejnou kytaru. Efektová sekce GR-33 pak slouží pro úpravu zvuků syntezátoru, zatímco do efektové smyčky můžete zařadit efekt pro zpracování kytarového zvuku.

Snímač GK-2A

Stejně jako všechny ostatní kytarové syntezátory či efekty Rolandu, které s touto oblastí alespoň částečně souvisejí, i GR-33 využívá proslulý snímač GK-2A, který umožňuje převod kytarového signálu na data srozumitelná samotnému synťáku. Nejdůležitější údaje o něm byly na stránkách Music Store již uváděny, tak alespoň pro úplnost: Snímač zpracovává signál každé struny samostatně, což je důležité jak pro hraní akordů či vícehlasů, tak pro využití některých zajímavých funkcí, o nichž jsme se zmínili.

Samozřejmě za stinné stránky lze považovat především cenu snímače, který sumu vynaloženou na pořízení systému GK-2A/GR-33 posouvá výše výrazným způsobem. I tak mi však celková částka pohybující se pod hranicí 40 000 Kč připadá na dnešní poměry přijatelná. Z toho hlediska pak můžeme konstatovat, že výhody převládají - odměnou za nepříliš složitou instalaci snímače vám bude uchem prakticky nepostřehnutelná latence a výborná citlivost, dynamika a reakce snímače na vaši hru a artikulaci.

Konstrukce a ovládání

Konstrukční provedení je patrné z obrázku, proto jen stručně poznamenejme, že 4 pedály lze přepínat presety (patche) i ovládat zmiňované funkce. Využití expression pedálu je také velmi široké - může ovládat množství parametrů včetně průběžné změny ladění ve stylu Whammy. Přítomen je Amp simulátor, který je vhodné vypnout jestliže signál ženete do kytarového aparátu, a nechybí ani nezbytná ladička.

GR-33 nabízí 128 továrních presetů (které mohou být vodítkem při nastavování vlastních zvuků, některé z nich však lákají k přímému použití), k čemuž můžete přičíst 128 uživatelských patchů, s nimiž můžete nakládat podle libosti.

Pokud jde o komfort při manipulaci s GR-33, pak je třeba říci, že ovládání je v podstatě jednoduché, avšak je zde jedno velké ale. Jedná se o zařízení nabízející velké možnosti, jak kombinovat jednotlivé zvuky, přiřazovat zmiňované efekty atd. K dispozici je navíc poměrně značné množství nejrůznějších parametrů, které na jednu stranu činí z GR-33 velmi všestranný přístroj, na straně druhé si vynucují (alespoň v případě méně zkušeného uživatele), aby jste měli manuál vždy po ruce. Jestliže se ale trochu zorientujete, nebude vám práce se syntezátorem činit žádné velké potíže a už si budete jenom užívat.

MIDI a rozšiřitelnost

Možnost propojení s dalšími přístroji prostřednictvím standardu MIDI je pro každé solidní zařízení náležící do oblasti syntezátorů - ať už kytarových nebo jakýchkoliv jiných - nutností, bez které si náročnější hudebník jejich provozování nedokáže představit. Ani v tomto ohledu vás GR-33 nezklame, neboť zde najdete MIDI In i Out, které lze využít mnoha způsoby.

Předně pokud se budete cítit svázáni nabídkou zvukových vzorků obsažených v GR-33, můžete jej propojit s dalším (samozřejmě MIDI) zvukovým modulem nebo třeba softwarovým syntezátorem na vašem počítači. To vám kromě rozšíření zvukové banky přinese i možnost využití kvalit snímače GK-2A (jiným způsobem, než přes GR-33 jej k ovládání jiného „midizovaného" zdroje zvuku použít nelze, neboť připojení snímače ke GR-33 je realizováno prostřednictvím proprietárního kabelu se 13 piny, nikoliv přes MIDI rozhraní).

Dále lze MIDI porty pochopitelně využít pro propojení např. s MIDI sekvencerem nebo podlahovým MIDI ovladačem Rolandu, pokud si nevystačíte s možnostmi, které nabízí 4 běžné a jeden „expression" pedál samotného GR-33.

Zvuková kvalita

Řečeno úplně jednoduše, nabídka vesměs zahrnuje vzorky vycházející ze zvuků, které jste mohli slyšet v předchozích modelech Rolandu, jako např. GR-30 či D-50, a stejně tak najdete zvuky nové, vesměs poplatné některým ze současných hudebních trendů. V zásadě lze konstatovat, že se jedná o plné a živé zvuky pro rolandovské syntezátory charakteristické barvy.

Je třeba zmínit, že kvalita samotných syrových zvuků může zejména těm náročnějším připadat v některých případech trošku rozporuplná. Ne všechny zvuky GR-33 se mohou svojí kvalitou vyrovnat profesionálním zvukovým modulům a syntezátorům, z hlediska běžného i profesionálního použití si však myslím, že mohou vyhovět i přísným požadavkům.

Další věcí je, že po přibarvení syrového zvukového vzorku některým z vestavěných efektů se tento problém posouvá opět do jiných dimenzí. A konečně nebývá výjimkou, že kytarista často v podstatě nepotřebuje zcela 100% simulaci jiných nástrojů, spíše využívá syntezátor k hledání neobvyklých zvukových kombinací a zde má Roland šanci uspět beze zbytku.

Podobné úvahy bychom mohli rozvíjet dále, nicméně největší roli hraje to, jestli tóny proudící z GR-33 lahodí vašim sluchovodům - budiž jim tedy přisouzena role hlavnímu soudce. Se skromností sobě vlastní dodávám, že moje maličkost byla až na několik jednotlivých výjimek zcela uspokojena.

Verdikt

Jsem přesvědčen, že oblastí uplatnění, ač by se někomu mohlo zdát, že tomu tak není, se při troše fantazie najde určitě dost. Zdaleka přitom nevidím žánrové omezení pouze na nějaký ten „popík" či v různých avantgardně laděných odnožích všeho možného. Zvuková paleta obsahuje dosti širokou nabídku na to, aby si vybrali jazzmani, rockeři orientující se tradičnějšími směry, suché možná nezůstane ani oko zarytého blackmetalisty, o kytaristech působících na moderní taneční scéně nemluvě.

Kdybychom chtěli za každou cenu hledat mouchy a nedostatky, nedalo by to asi příliš mnoho práce, ale nic bychom tím nezískali. Naopak, pokud se na celou záležitost podíváme okem optimisty můžeme získat poměrně dost: Vedle šíře nabídky podle mého názoru solidních a použitelných zvuků i slušných efektů bych vyzvedl zejména zmiňované funkce jako Arpeggiator, Hold či harmonizaci, a nekonečné množství různých jejich možných kombinací. V neposlední řadě je pak vhodné připomenout kvalitu snímače, resp. převodníku, díky němuž GR-33 reaguje na hru prakticky bezchybně. Uvážíme-li nikoliv nízkou, avšak v relativně přijatelných relacích se pohybující cenu, dostáváme se k závěru, že Roland by s modelem GR-33 mohl potěšit, či přímo vytrhnout trn z paty nejednomu z kytaristů.