Schecter Stiletto Studio-5

Pětistrunná baskytara
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
19 590,00 Kč

Kalifornská značka Schecter nepatří mezi nejznámější výrobce baskytar. Svoji slávu si vydobyla především mezi rockovými a metalovými kytaristy. Přitom má ve svém výrobním programu širokou nabídku nástrojů s tlustými dráty. V našem testu se budeme věnovat baskytaře Stiletto Studio-5, která by svojí výbavou a vzhledem mohla aspirovat na prodejní bestseller.

Osobnost

Začneme tím prvním, co nás upoutá, a to je pochopitelně vzhled nástroje. Nechci vypadat jako romantický pudovkin, ale hodně dám na první dojem. I když se snažím vždy racionálně zvážit všechny možné faktory, tak instinktivně musím cítit, že se mi nástroj prostě líbí a padne mi do ruky. U Stiletta byl můj první dojem respekt a příjemný pocit z robustně a kvalitně vypadající baskytary. Pozitivní medově oranžová barva (Honey Satin) v kombinaci s matným lakem vás přímo vybízejí k doteku. Zlatý hardware ještě více podtrhuje hodnotný vzhled. Velká pochvala směřuje především k nápaditému a originálnímu designu, který se v dnešní záplavě více méně zdařilých kopií slavných značek velice cení. Stiletto je osobnost a dává to patřičně najevo. S žádnou jinou značkou si ho nespletete.

M.A.H.A.Go.N

Tělo baskytary je ze dvou poctivých kusů mahagonu s vrchní deskou z bubingy. Krk má (pro pětistrunné baskytary standardní) menzuru 35“. Tónový rozsah jsou dvě oktávy (24 pražců o velikosti jumbo). Pozor tedy při přezouvání strun. Budete potřebovat ty s nápisem Extra long scale. O palec delší krk má pozitivní vliv na rezonanci a hlavně čitelnost nejtlustší struny H. Zejména hráči s menšími tělesnými proporcemi si na něho budou muset chvilku zvykat. Věřte mi ale, že to stojí za to. Jinak krk je složený ze tří kusů javoru proloženého dvěma kousky ořechu a je průchozí. Hmatník je z osvědčeného palisandru. Hm, takže prodloužená menzura, průchozí krk, tělo z mahagonu… Začínám mít tušení, že u Schecteru to myslí s baskytaristy opravdu vážně. Ladící mechanika je vlastní Schecter výroby, hodně připomínající klasiku od Gotohu. Kobylka je z robustně působící slitiny (můžeme se jenom dohadovat o jakou slitinu bronzu se jedná), opět vlastní výroba. Stejně jako mnoho pozdějších slavných výrobců kytar začínal i Schecter v roce 1976 s kytarovou dílnou vyrábějící všechny možné komponenty a součástky pro Fendery a Gibsony. Jejich kvalita se stala záhy tak proslulou, že zakladatele firmy nakonec přivedla k jejich vlastní kytarové produkci. Ale zpátky k naší kobylce… Měl bych výtku k uchycení vodících kamenů strun. Nemají stabilní uchycení a jsou pouze volně položené v drážkách, takže drží jenom tlakem strun. Je to nepraktické zejména při ladění oktáv, kdy je posouváte rukou a nemáte tak potřebnou přesnost. Pokud vám kámen několikrát ujede a vy musíte začínat ladit úplně znovu, tak je to dost frustrující záležitost. Nemluvě o možné ztrátě při výměně strun. Last, but not least, nultý pražec je Graph Tech Tusq – tedy celkem uznávaná kvalita. I když takový mosazný kousek by nejenom ladil se zbytkem hardwaru, ale určitě by ještě více vylepšil zvukové vlastnosti. Ale nechtěl bych toho příliš? Nulťák z mosazi je náročný na výrobu a určitě by zvýšil i cenu nástroje. Takže to berte jako tip na tuning…

Elektronika

Stiletto je osazeno dvěma humbuckery od renomované firmy EMG. Jedná se o pasivní snímače řady Hz v kombinaci s třípásmovou elektronikou EMG B-64EQ poháněnou 18Volty. V internetových diskusích jsem se setkal s názory, že právě EMG elektronika v pre-ampu je nejslabším článkem Stiletta. Nejčastější výtky směřovaly k tomu, že EMG je sice dokonalá hi-fi mašinka, ale upírá nástroji duši. Jako vhodná náhrada je uváděna elektronika od Bartolini (typ Mk1). Podle mého názoru EMG Stilettu sluší a dokonale si spolu rozumí. Pasívní snímače mají vynikající dynamiku, kdy i při hodně intenzívní hře nekomprimují jednotlivé tóny (tak jako jejich aktivní verze) a třípásmový ekvalizér dodává potřebnou šťávu. Snímače jsou neuvěřitelně tiché, neprodukují žádné brumy a šumy, a pokud vám to vaše technika hry dovolí, tak slyšíte pouze to, co doopravdy zahrajete. Aktivní korekce mají aretaci v nulové poloze a i při extrémních hodnotách nastavení jsou prakticky použitelné. Obvykle ekvalizaci na baskytaře nepoužívám, protože ekvalizér na zesilovači je vždy kvalitnější a muzikálnější. U Stiletta jsem ji ale plně využíval. Díky poměrům mezi snímači a třípásmovým ekvalizérem (basy, středy, výšky) můžete dostat opravdu širokou škálu použitelných zvuků. Můj favorit - vypnutý krkový snímač, lehce vytažené basy, středy naplno, výšky na nule. A máte skoro bezpražec… Zvuk hodně podobný Alainu Caronovi na albech jeho fusion kapely UZEB.

Korejci v Kalifornii?

A jak se na Stiletto hraje? Opět začnu prvními dojmy. Už od výrobce je baskytara perfektně seřízená a má velice pohodlný nízký dohmat. Při hře nasucho sice zejména struna H občas zadrnčí, ale při zapojení do aparátu je všechno v pořádku. Schecter své nástroje (pokud se nejedná o custom shop modely) vyrábí v Jižní Koreji ve městě Incheon. Odtud ale putují do Kalifornie na seřízení a až poté do světa. Tento postup je neobvyklý, ale nese své ovoce. Baskytara má dokonalé zpracování a seřízení, díky kterému působí jako drahý butikový nástroj. Musím podotknout, že v některých aspektech překonává i dvakrát, třikrát dražší nástroje. Dlouhá menzura, průchozí krk, tělo z mahagonu a zejména EMG elektronika mají zásadní vliv na moderní zvuk Stiletta. Basy jsou nízko položené, výšky mají lehce skleněný nádech a středy jsou mírně potlačené. Jednotlivé tóny jsou čitelné a krk nemá zvukově slabá místa. Stiletto je ideální nástroj pro rockové a metalové hráče, kteří hledají čistý moderní zvuk. Struna H má díky delší menzuře výbornou artikulaci a nízký dohmat velice usnadňuje hru. Při hře prsty, trsátkem a tappingem jsou výhodné menší rozteče mezi strunami (1,7 mm). Ovšem při slapu je potřeba se hodně soustředit a být opravdu přesný. EMG snímače nám ale hodně pomůžou a slapové figury znějí na Stilettu výborně. Perkusívní tóny mají jasný top a basy s výškami mají ten správný poměr pro vyznění všech slapových ataků. Mahagonové tělo a poměrně mohutný krk přeci jenom něco váží, ale zase je zajištěna dobrá stabilita nástroje při hraní jak vsedě, tak ve stoje.

Závěr

Schecter Stiletto Studio-5 je pětistrunná baskytara moderní koncepce s řadou technických vymožeností mnohem dražších nástrojů. Její design, zvuk a celková koncepce ji předurčuje zejména pro rockové a metalové hráče. Skvělá hratelnost a nízký dohmat z ní dělají velice pohodlný nástroj i pro náročnější technické hraní. Abychom ale nezůstali jenom u samých pozitiv. Od toho tady máme marketingové specialisty… Hlavní výtka směřuje k uchycení ladících kamenů kobylky a umístění baterky pod samostatnou krytku se dvěma šrouby. Trochu nepraktické pro pohotovou výměnu, bez křížového šroubováku si prostě neškrtnete. Pochopil bych samostatné umístění baterky pod odklápěcí krytku, abychom nemuseli do prostoru pro pre-amp. A pochopil bych i umístění baterky pod společnou krytku s pre-ampem, aby se nemusela vrtat další díra do těla nástroje. Ale tento nepraktický hybrid… Nicméně toto jsou opravdu jenom maličkosti, které vás nemůžou připravit o zásadní dojem. A to, že Schecter Stiletto Studio-5 je opravdu výborná baskytara. Pokud chcete vybočit z řady, ale nechcete přijít (nebo přejít?) na buben, zkuste Schectera.