Roland RS-5

Syntík pro nemajetné
Distributor: 
Cena: 
31 040,00 Kč

Už nějaký ten rok je v módě přiblížit moderní keyboardy alespoň trochu těm starším a většinou slavnějším modelům. Potenciometry pro ovládání parametrů v reálném čase, arpeggiator...

Že je Roland „in“, dokazuje model RS-5, který se právě uvádí na trh.

Nemajetní si přijdou skutečně na své, jedná se o plnohodnotný “syntík” za cenu 31 040,- Kč!

Vzhled, výbava

Poté, co jsem nástroj vybalil z krabice, překvapil mě svou nízkou váhou, úsporností co do prostoru, který zabírá i co do uspořádání vrchního ovládacího panelu a koneckonců i stříbrným designem. Srdce ve mě opravdu poskočilo radostí, protože na první pohled bylo jasné, že mám co dočinění konečně s něčím jiným, než s „geniálním“ kombajnem, kterých je kolem plno a předhánějí se „nápaditými“ funkcemi, které nakonec člověka tak umoří, že si radši sedne za piáno a mačká „jen“ klávesy.

Tedy, tento Roland má samozřejmě taky čudlíky, knoflíky a „knoby“ (fuj, ošklivé slovo; jsou lidé, kteří ho používaji výhradně, protože jsou „in“), nebo spíše otočné potenciometry - česky ovladače. Ale už na první pohled je jasné, že se v nich vyznáte a ovládání nástroje zvládnete intuitivně.

Ovládání

Spoléhá na vícefunkční knoflíky. Tato „funkční schizofrenie“ však nijak negativně neovlivňuje pohotovost ovládání nástroje. Protože stejně máte jen dvě ruce, nejste-li chobotnice.

Jednotlivé funkce tlačítek jsou odlišeny jejich osvětlením (LED diody zabudované v tlačítkách): má-li knoflík 3 funkce (maximálně, a není jich bohudík mnoho), kontrolka buď 1) svítí, 2) bliká nebo je nefunkční. Takto například funguje přepínač pro otočné knoflíky: buď ovládáte parametry LFO (nástup, zpoždění, hloubka a rychlost obálky), Arpeggiatoru (akcentaci, shuffle, rozsah a tempo) nebo přepnete do funkce Control. Tento režim umožňuje ovládat nastavení výstupu právě hraného zvuku (tone) do efektů - chorusu a reverbu, stereobázi a hlasitostní poměr jednotlivých zvuků v duál či split režimu.

Návrat k použití otočných potenciometrů je obecně skvělá myšlenka a RS-5 přidává na atraktivnosti. Musím ale konstatovat, že zrovna v tomto případě bych počtem ovládacích prvků rozhodně nešetřil a pro každou ze zmíněných funkcí bych uvítal samostatný ovladač.

Velice milé je tlačítko „phrase preview“; když jste opravdu, ale opravdu líní, abyste si přehráli vybraný zvuk, stačí zmáčknout tento knoflík a RS-5 to udělá za vás. Jednoduché.

Trochu mi tu chybí kolečko na zadávání dat. Rozhodně by ještě víc zpříjemnilo ovládání. Na rychlé přemístění se v bance zvuků můžete sice použít numerickou klávesnici, ale na listování v ní jste odkázámi jen na tlačítka „value +/-“ (při současném držení tlačítka „shift“ hodnoty postupují po desítkách).

Tlačítko „utility“ nabízí překvapivě jen možnost zapsání zvuku či bicí sady. Čekal bych tu obecná nastavení nástroje, ale ta jsou přiřazena zvláštním ovladačům.

K dojmu retronástroje trochu pžispívá i červeně svítící číslicový displej, umístěný vedle dvouřádkového, oranžově podsvíceného LCD displeje. Poměrně velké číslice vás informují o čísle zvoleného zvuku či performance.

Zvuk

Nemůžu si pomoci, ale RS-5 mě svým zvukem zaujal daleko víc než jeho dražší kolegové jiných kategorií od Rolandů. Přitom zvukový generátor je evidentně na stejném základě jako nástroje řady VA. Zvuk je zde čistší a brilantnější i v multitimbralu. Je zřejmě použit lepší D/A převodník. Nebo že by si u Rolanda pohráli se vzorky?

Jinak ale RS-5 užívá dobrých vymožeností zmíněných nástrojů - například dva zvukové vzorky přiřazené k jedné klávese u bicích sad a velký počet zvukových barev (512 adres). Nebojte se nejsou všechny stejné jako u VA, spíš jsou tu barvy navíc a stojí za to.

Bicích sad má RS-5 dvacet. Kromě standartních osmi GM sad tu samozřejmě nechybí „retrosady“ používající rozložení kláves a většinou i zvuky starších (a legendárních) bicích modulů firmy Roland. Ale to je u této značky vlastně dnes již standart.

Zvuky bicích nástrojů Jsou (podobně jako u řady VA) velmi kvalitní. Jejich dynamičnost je díky výše zmíněnému použití více vzorků pro klávesu/zvuk strhující. Osobně považuji kvalitu bicích za jeden z nejvíce určujících faktorů pro použití nástroje jako samostatného produkčního prostředku (zde ve spojení s externím sequencerem). A v tomto ohledu RS-5 vysoce předčí minimálně svoje stejně drahé kolegy.

Editace zvuků

Je omezena pouze na možnost úpravy obálek. Nemůžete vytvořit od základu svoji vlastní zvukovou barvu, to znamená že RS-5 nenabízí výběr vzorku, volbu filtru (nástroj také žádným výběrem nedisponuje - nabízí pouze jeden typ, u kterého můžete ovlivnit jen hranici ořezání - cutoff a rezonanci). Snad vám tento nedostatek vynahradí poměrně velký výběr továrních zvuků.

Uživatelských adres pro uložení zvukových barev je 128. Vlastních úprav továrních zvuků můžete však vyrábět nekonečné množství, prototože nástroj samozřejmě umí vysílat výpis paměti pomocí SysEx dat po MIDI.

Škoda, že nástroji chybí možnost vysílání dat tlakové cytlivosti. RS-5 umí sice aftertouch přijímat, ale jeho klaviatura negeneruje.

Performance

Těch je dvakrát po 128 - Preset a User. Jsou konfigurace až 16 zvukových barev. Jak správně tušíte, můžou se použít především ve spolupráci se sequencerem. Ale umožňují také nastavení pro živé hraní - kombinace zvuků ve splitu či duálu. Tato použití (multi a split/duál) se vzájemně nevylučují. V podstatě to funguje tak, že pouze určíte, které MIDI kanály budou na split či duál (a tedy i na vaše akce na klaviatuře) reagovat. Všechny kanály přitom komunikují s MIDI. S performancí ukládáte zároveň nastavení arpeggiatoru a dual/split režimu.

Arpeggiator

nabízí 44 stylů, 37 motivů a 114 rytmických paternů. Nemůžete sice vytvářet vlastní typ rozkladů, ale tovární nabídka je opravdu slušná. Tempo rozkladů lze samozřejmě ovládat z externího zdroje pomocí MIDI. Arpeggiator je taky jediná automatizace, kterou na RS-5 najdete.

Závěr

Roland RS-5 je velmi sympatický nástroj. Firma se evidentně snažila vyrobit dostupný, relativně kvalitní a pohotový nástroj pro pódiové haní nebo pro domácí práci se sequencerem. A to se jí podle mého povedlo velice dobře. Takže: jste-li muzikant a chcete něco, na co můžete hrát a co vás nebude nutit, aby to hrálo za vás a přitom nemáte peněz nazbyt a navíc by jste chtěli slušný a kvalitní nástroj - kupte si RS-5. Stojí opravdu za to.

Jen pro doplnění, těm kterým nestačí 61 kláves, je určem model RS-9 s 88 častečně vyváženými klávesami za sympatických 49 490,- Kč.