sE Electronic MINI M1C

Velkomembránový mikrofon
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
5 133,00 Kč

Zvukaři, studioví režiséři a hudebníci možná zaregistrovali v hudebních časopisech mikrofony a příslušenství nové firmy, jejímž domovem je exotická Šanghai.

Dle získaných informací se však nejedná o přesunutou výrobu za účelem získání levné pracovní síly, nýbrž o počin vysoce vzdělaného hudebníka Siwei Zou. Jeho firma se jmenuje sE Electronics.

Pár slov o firmě

Siwei Zou vystudoval nejprve konzervatoř a věnoval se dirigování a kompozici v oblasti vážné hudby. V roce 1987 byl pozván do slunné Kalifornie na Sonoma State University. Zůstal zde učit orchestraci a souběžně upevnil své vědomosti v technologii nahrávání pod vedením profesora Warrena Dennise Kahna. (nominovaný na Grammy Awards). Zou rozjíždí svou manufakturu a úzce spolupracuje s experty z University v Šanghai. Ve výrobním programu objevíte pouze mikrofony vlastní konstrukce. Mikrofony od svého uvedení na evropský trh v roce 2003 sbírají četná ocenění a obdobně je tomu od roku 2004 i na trhu americkém.

sE M1C

Předmětem dnešního testu bude kondenzátorový mikrofon s typovým označením sE M1C Mini. Lepenková, velmi vkusně potištěná krabice skrývá aluminiové pouzdro s madlem a plastovými rohy. Proti nechtěnému otevření je pouzdro zabezpečeno standardním závěrem známým např. z pevných futrálů od kytar a bas. Závěr nelze zamknout. Mikrofon je ve skřínce uložen nastojato a po odklopení víka vykukuje celou polovinou těla ven. Jakmile ho vytáhnete ven, krabička se díky těžšímu víku okamžitě převrátí. Tedy nutno futrál ihned uzavřít.

Již na první pohled je zřejmé, že návrháři z sE Electronics se nechávají inspirovat modely prověřených značek a sází na jistotu. sE M1C se designem velmi podobá mikrofonu legendární firmy Neumann - konkrétně modelu TLM 103. Náš se M1C je masivní mikrofon v barevném provedení "champagne" - tedy zlatavě-stříbřité barvě. Téměř dvě třetiny mikrofonu tvoří samotná snímací plocha chráněná dvojitou kovovou mřížkou. Uvnitř se nachází jednopalcová kapsle. Ačkoliv nebyl k mikrofonu přiložen žádný průvodní leták a na domovských stránkách u tohoto modelu trochu šetří informacemi (chybí též frekvenční graf), domnívám se, že jde o standardní kapsli napařovanou zlatem. Zbytek těla je tvořen masívním kovovým chassis ala TLM 103. M1C je k mikrofonnímu stojanu upevněn nikoliv díky nám známému protiotřesovému "pavouku", nýbrž celý zadní poloměr těla obepíná externí kovový pásek (U-shaped) s upínacím kloubem ke stojanu. Tento kloub, opatřený křídlovou maticí, umožňuje festovné utažení a zabraňuje pohybu během snímání (uvnitř kloubu je samozřejmě i redukce závitu). Pásek je k tělu přichycen pomocí dvou šroubů po stranách mikrofonu. Celý systém vyhlíží velmi masivně. Umožňuje uživateli různé úhly nastavení. Mikrofon tak může být i obrácený, tj. směřovat kapslí k zemi (výtečné při snímání kytarového aparátu). U některých pavouků riskuje uživatel v této poloze nechtěné vypadnutí mikrofonu.

Na kovovém pásu pod kapslí, k němuž je přišroubován též upínací mechanismus, je vyražen nápis SE MINI a pod ním červené čtvercové logo firmy sE. Na spodní části mikrofonu se nachází XLR výstup zapuštěný do pochromované kovové trubice. XLR konektor jde zasunout do zdířky velmi zlehka, což usnadňuje manipulaci během nahrávání. Na zadní části těla je černě natištěný nápis "seelectronics" Pokud srovnám Neumanna s sE je celkově náš M1C o něco těžší a větší než TLM 103. Měří na výšku 148 mm a váží 750 g (zvážil jsem ho na kuchyňské váze). Jeho frekvenční rozsah se pohybuje od 20 Hz do 20 kHz (ovšem chybí toleranční pásmo). Mikrofon disponuje pouze kardioidní charakteristikou a jeho maximální SPL je 130 dB a impedance 200 ohmů.

Ke svému provozu vyžaduje phantomové napájení. Citlivost uváděná výrobcem je 20 mV/Pa -37 +/- 2 dB (0 dB=1 V/Pa 1000 Hz).

Výrobce doporučuje M1C pro snímání kytarových aparátů a zpěvu.

M1C při práci

M1C jsme nejprve porovnali s dalšími dvěma mikrofony, z nichž jeden byl známé značky z amerického kontinentu a téměř trojnásobně dražší a druhý (taktéž o něco dražší) pocházel z asijské produkce. Do třech tracků jsme postupně nahráli nejprve mluvené slovo a potom sólový zpěv. Po poslechu jsme zkonstatovali, že náš M1C získal v naší minisoutěži co do kvality a transparentnosti zvuku druhé místo. První příčku obsadil (jak jinak) nejdražší model, třetí pak onen „asiat".

Pokud bych měl zhodnotit verbálně zvuk mikrofonu, nazval bych ho velmi frekvenčně vyrovnaným až referenčním. Nikde žádné nepříjemné nasykávání či hučení. Proximity efekt je i v těsné blízkosti přijatelný. Interpret se tak může přiblížit i velmi blízko mikrofonu např. v tichých pasážích bez obavy deformace svého hlasu. Ony pasáže pak mají intimní charakter, jako kdyby vám zpěvák šeptal do ouška. Mikrofon má i svou míru jemnosti a měkkosti.

V běžné studiové praxi jsem mikrofon použil také ke snímání přední strany kytarových boxů Laney VC50 a Peavey Classic 30. Přestože oba kytaristi své aparáty vytavili, M1C zvukové informace pobral naprosto se ctí bez znatelného zkreslení. Zvuková věrnost a frekvenční vyrovnanost i zde, stejně jako u předešlého natáčení vokálů, dělá zvuk příjemným a nedeformuje ho.

Zhodnocení

Kondenzátorový mikrofon M1C šanghajské firmy sE Electronics je konstrukčně velmi podařený výrobek v ceně okolo pěti tisíc. Disponuje masívním tělem, slušně provedeným povrchovým zpracováním a produkuje vyrovnaný příjemný zvuk. V menších studiích bych si ho uměl představit v roli tzv. hlavního mikrofonu. Jedinou drobnou výtku bychom s kolegou měli k dvojité mřížce kryjící kapsli. Přišla nám dost měkká neboť šla deformovat pouhým stiskem prstů. Ve studiu to nevadí, ale používání na pódiu by asi vyžadovalo obezřetnější zacházení. Mikrofonů a jejich příslušenství od firmy sE jsem si já sám poprvé všiml na veletrhu MUZIKA 2006 a okamžitě mě zaujaly svým designem, masívností a provedením. Nyní jsem se přesvědčil, že to hlavní - zvuk je nadstandardní. Je vidět, že pan Zou ví, co dělá a že ho to baví…