sE Electronics Gemini II

Velkomembránový mikrofon s dvoulampovou elektronikou
Autor: 

Je škoda, že redakce MS již upustila od „žertovných" titulků nad texty recenzí. Tuto bych totiž nazval „Pancéřová pěst pana Siwei Zou…" Ano, nespletli jste se. V testu jde skutečně o mimořádně účinnou zbraň 21. století v oblasti „Audio". Její transport proběhl za dokonalých bezpečnostních podmínek. Zbraň s továrním označením Gemini II od shangaiské firmy sE Electronics byla doručena na tajné místo, kde ji vyzvedli dva speciálně školení agenti a v neoznačeném autě s neprůhlednými skly odvezli do laboratoře podrobit dalšímu zkoumání…

Obsah tajemného kufru

Zpráva pro zpravodajskou službu: kovový kufr větších rozměrů v sobě ukrýval dvoulampový mikrofon „těžké váhy" v dřevěné, radaruvzdorné skřínce (z odšroubovaného tubusu přístroje je možné vystřelit malou příruční raketu z České Lípy až do Nového Boru - 8 km), dále pak externí napaječ z eloxovaného hliníku s pětimetrovým osmipinovým kabelem a PSU kabelem (odborným přeletováním možno přetvořit na všestranný detonátor - pouze do pěti metrů), kovový odpružený držák – pavouk, včetně náhradní napínací gumičky (možno použít jako anténu satelitního přijímače - opět jen z Nového Boru). Okovaný a molitanem polstrovaný kufr pak může zadržet střelu i o ráži 9 mm (např. z pistole model „POBĚDA"). :o)

I 007 by byl spokojen

Protože předpokládám, že někteří z vás neprošli agentským školením, nemáte praporkové kódování a Morseovku v malíku, budu hovořit nešpionážním slangem – tzv. „civilštinou".

Produkt firmy sE Electronics, mikrofon Gemini II, je luxusním dvoulampovým velkomembránovým modelem (s 1" kapslí). Jedná se o studiový mikrofon s pevnou kardioidní charakteristikou, který v portfoliu výrobce vystupuje jako inovace prvního „dual valve" (a jak se zdá i z nabídky sE definitivně vypuštěného) cvalíka Gemini.

A proč dvoulampový? Protože dvě lampy v kaskódovém zapojení (ECC83 a ECC82 z produkce firmy sE) zvyšují podíl lampové měkkosti a sytosti signálu a tím i transparentnost snímaného zvukového zdroje. Když jsem mikrofon poprvé vyjmul z krásně polstrované dřevěné skřínky (s fórovým uzávěrem), lekl jsem se stejně jako nová pornoherečka, která první den vyfasuje na place černocha s obřím... Větší a těžší mikrofon jsem za svou dvanáctiletou praxi skutečně neviděl. Má v průměru 7 cm a je to (odpuste mi ten výraz) „solidní roura". Po odšroubování spodní kovové části matné šedomodré barvy a vysunutí pláště mikrofonu se mi naskytl pohled (pro bohy) na dvě třpytící se lampy. Zatímco EEC83 je typická pro předzesilovače hlav a komb (dodává potřebnou špínu), dvojitá trioda ECC82 je oblíbená pro výrazně menší zkreslení a čistý zvuk. Kombinací těchto dvou elektronek vzniká zvuk Gemini II.

Babiččnina váha navážila úctyhodných 1290 g. Myslím, že by se s ním dala spáchat vražda umlácením bez velkých problémů. Jednopalcová kapsle je kryta dvouvrstvou mřížkou a lemována je silným plechem matné kovové barvy á la champagne. Pod tímto „rantlem" se nachází zleva přepínač pro útlum 0/-10 dB a zprava přepínač pro ořez hlubokých frekvencí – tzv. rumble filter či hi-pass (jak je libo). Bohužel ani na mateřských stránkách se mi nepodařilo zjistit odkud přesně zabírá, ale podle ucha soudím, že to může být někde okolo 100 Hz.

Zadní strana mikrofonu je děrována pro snažší chlazení obou lampiček a když „řvete", tak se hřejou, na to vemte jed. Ze spodní části tubusu mikrofonu vystupuje asi čtyřcentimetrová chromovaná trubička s dvěma závity. Zatímco první, je hned pod tělem mikrofonu, slouží k úchytu Gemini II do držáku, druhý, umístěn je na konci, je určen k připevnění speciálního osmipinového napájecího kabelu, vedoucího z externího napaječe. Tento mikrofon, stejně jako jiné „lampáče" tedy vyžaduje speciální napaječ. Phantomem ho příliš neuctíte. Tlustý kabel disponuje masitými konektory se šroubovacími převlečnými prstenci á la staré Neumanny (však on Siwei Zou se také nijak svým obdivem k této firmě netají). Externí zdroj pro Gemini II je kovová krabička z eloxovaného hliníku s prolamovanými chladiči na bocích. Je 150 mm široký, 165 mm hluboký a 70 mm vysoký. Na jeho přední straně nalezne uživatel výše zmiňovanou zdířku pro mikrofon s označením MIC a výstup OUT do pultu či preampu, který je již ve standardním XLRkovém provedení. Nad zdířkou MIC se nachází kontrolní LEDka. Na zadní straně zdroje se nachází PSU zdířka s integrovaným spínačem, vedle ní je ještě do chassis zapuštěná volba napětí v síti (230/115). Pokud zapnete napájení (PSU kabel nad spínačem trochu překáží samotnému zapnutí), LEDka na přední straně se nejprve rozbliká a indikuje žhavení lamp. Po dosažení patřičné emise pak zůstane svítit trvale a my můžeme přikročit k zaznamenávání svých Kosmem otřásajících melodií a zvuků.

Stejně precizně jako mikrofon a napaječ je propracován i pavouk. Je „dvougumičkový", polstrovaný filcem (v místě závitu, kde se mikrofon stýká s pavoukem). Mikrofon se v něm doslova kývá sem a tam a zároveň je parádně odpružen. Kloub, určený pro pracovní náklon mikrofonu, je bytelný a k jeho utažení není potřeba vyvíjet zvláštní síly. Mohu říci, že mikrofon je v držáku uložen jako v peřince. Pokud přidáte ještě jednu gumičku, upevnění ztuhne. Tato gumička slouží zároveň jako náhradní.

Kromě mnou měřených hmotností disponuje Gemini II dle svých (na informace skromých) přiložených materiálů a internetových stránek pracovním rozsahem 20 Hz – 20 kHz, cilivostí 12.6 mV/Pa 38 +/-1 dB (0 dB = 1 V/Pa 1000 Hz), maximální SPL je 130 dB a impedance 230 Ohmů. Při pohledu na frekvenční graf je vidět mírný zdvih mezi 2 kHz a 5 kHz a větší pak na 10 Hz. Toto, ve spolupráci s lampovou elekronikou, činí zvuk čistým a pregnantním.

Jsem bloud, jsem velbloud

Jasné je, že tento mikrofon se hodí v první řadě na snímání sólového zpěvu. Protože mi byl doručen těsně před odjezdem na letní natáčení našeho nového alba, které probíhalo na kolegově chalupě, zajásal jsem a vzal ho s sebou. Přestěhovali jsme tam vše potřebné (včetně paravánů) a započali s prací v krásné krajině Podještědí. Když jsem mikrofon vybalil, všichni obdivně vzdychali. Stojan měl docela práci ho udržet. Váha je opravdu veliká a rameno stojanu nelze příliš vychýlit, protože by se mohl i s mikrofonem skácet k zemi. Firma sE sice nabízí šikovný model stojanu se širokou základnou a vyvažovacím závažím, my jsme se ale nakonec museli spokojit s „tesláckým řešením" s kovovou zátěží ve spodní části. Mikrofon byl zapojen bez problémů, použili jsme též popfilter od stejného výrobce. Natáčení probíhalo normálně, jen jsem zpěv jakoby divně slyšel. Přičítal jsem to nepříliš zatlumené prostoře a únavě z celodenního natáčení. Navíc jsem měl jen příruční monitory. Přeci jen studio je studio. Druhý den jsme hned ráno poslouchali naši práci z předchozího večera. Hergot, všechno je OK, ale ten zpěv je divnej? Je tam a přece není. Má takové nekonkrétní zabarvení. Že by to bylo tou místností? Znovu jsem se šel podívat, zda mám vše dobře zapojeno. Náhle mě polilo horko. Ve zmatku a díky neznalosti práce s Gemini II jsem ho šoupnul do pavouku obráceně kapslí od zpěváka (samozřejmě i přepínače byly na zadní straně). Sypal jsem si popel na hlavu. Kolegové byli solidární, nesmáli se moc a slíbili, že to nikomu nepoví, když zaplatím v hospodě rundu panáků. Poté co jsem mikrofon otočil, tak jak má být, „pili jsme už opravdu jiné kafe". Pevný, velmi plný zvuk s příjemným nakřápnutím je silnou devizou tohoto mikrofonu. Materiál se dobře pojí s ostatními nástroji a zpěv nemá tendenci frekvenčně zanikat. Našlápnutým skladbám tento zvuk velmi velmi sluší. Po tomto zvukařském faux pas jsem si i ve svém studiu dával pozor a nespoléhal na zrádná červená loga firmy. Mikrofon jsem použil též ke snímání kontrabasu. Normálně snímám kontrabas dvěma mikrofony - dynamikou a kondenzátorem, ale zde jsem pochopil, že je tato technologie zbytečná. Zvuk byl velmi detailní, plný s přehršlem basů. „Tlačilo to" mnohem víc, než baskytara nahraná do této skladby zkusmo den předem. Přišlo mi jen, že kardioidní charakteristika je přeci jakoby širší. Při snímání několika nástrojů by mikrofon asi zaznamenal více přeslechů, než bychom očekávali. Stejně skvěle se Gemini II choval i při natáčení akustické kytary. Zde byl použit jako hlavní mikrofon a dvojice Rode NT1000 jako AB ambienty.

Aston Martin velkého zvuku

Co dodat na závěr? Gemini II je krásný, drahý a svébytný mikrofon s charakteristickým soundem. Ano, třeba za podobné peníze seženete i modely od jiných firem, ale právě dvoulampová konstrukce, masivní provedení, příslušenství a hlavně lampový zvuk z něj činí velmi povedené (na našem trhu dostupné) zařízení. Váš zvuk je ve vašich rukou…

P.S.: Gemini II uslyšíte též na třetím albu kapely Lingers, již tento rok… :o)