sE Electronics GM 10

Kondenzátorový mikrofon s vlastním závěsným mechanismem
Distributor: 
Cena: 
11 656,00 Kč

Nejen z kvalitního provedení osvědčených řešení je živ mikrofonní výrobce. Společnost sE Electronics si úspěchem svého paravánku Refelction Filter, který umí zdařile odstínit mikrofon od nežádoucího vlivu prostorové akustiky, potvrdila, že i netradiční a především jednoduché a praktické nápady mohou přinést své ovoce…

Další velmi zajímavý produkt, pojmenovaný Guitar Mic 10 (GM 10), nabízí tato firma všem hráčům na akustické nástroje jako je akustická kytara či violoncello, respektive těm, kteří potřebují svůj nástroj (případně nástroj „těch druhých") nahrát, ať už v prostorách profesionálního či domácího studia, a snad možná také ozvučit při živé produkci. Guitar Mic 10 lze tedy úvest jako kondenzátorový mikrofon s velmi malou vložkou (se zlacenou mylarovou membránou, 17,1 mm v průměru), integrovaný do speciálního polohovacího upínacího systému s „vestavěným" mikrofonním předzesilovačem.

Metoda mikrofonního snímání je nejčastější praxí při pořizování záznamu či ozvučení akustických nástrojů, přičemž obvykle se k tomuto účelu používají malomembránové kondenzátorové mikrofony. Toto řešení má však, zejména pokud se jedná o nazvučení při živých vystoupeních, řadu úskalí, která vychází z důležitosti umístění mikrofonu vůči nástroji pro vytvoření dobře znějící nahrávky. Interpret musí zachovat po celou dobu své produkce stejnou vzdálenost a pokud možno i úhel od mikrofonu, v opačném případě riskuje to, že jeho nástroj bude s měnící se polohou vůči kapsli mikrofonu měnit barvu svého zvuku a také samozřejmě i hlasitost. Příliš malá vzdálenost kapsle od zdroje signálu se obvykle projeví příliš směrovým a málo přirozeným zvukem. V opačném případě hrozí, že nahrávka bude obsahovat až příliš mnoho „ambientních ruchů".

Avšak i ve chvíli, kdy „vymícháte" tu správnou polohu, vám nikdo nezaručí, že se muzikant během nahrávání nebude pohybovat tak, jak to má zažité a je zvyklý ze svého pódiového show. Na to, že si „páni umělci" z rozličných potřeb a důvodů během nahrávání neudělaji přestávku, nelze spoléhat ani u těch nejdisciplinovanějších (psychosomatické projevy lze totiž uhlídat jen těžko :o)).

A tak s ohledem na tato úskalí vyvinula firma sE Electronics celkem zajímavé (a myslím, že i poměrně revoluční) řešení, které může mnohým muzikantům i zvukařům zpříjemnit život a ulehčit jejich práci. Polohu samotného mikrofonu, který je pevně uchycen na bytelném kovovém rameni, kloubem spojeném s upínacím systémem, který lze poměrně snadno uchytit na tělo snímaného nástroje (šroubová svorka), lze zafixovat v pro nás ideální pozici. Interpret se pak může naplno věnovat své produkci, aniž by byl nucen stále sledovat vzdálenost, či úhel v jakém se nachází mikrofon snímající jeho hru.

Pohled zblízka

Guitar Mic 10 dorazil velmi elegantně zabalen do nevelkého a především bytelného černostříbrného vypolstrovaného kufříku, který byl na přední straně opatřenen logem výrobce. S robustním kováním (ze všech stran) bezpečně ochrání mikrofon při vašich cestách za zábavou a snad i výdělkem. Již samotná jeho váha (tedy vzhledem k jeho rozměrům) napoví, že uvnitř se nenachází jen nějaká plastová hračka, ale skutečně bytelně zpracovaný kovový hardware, který by mohl snést i malinko hrubější zacházení a snad i nějaký ten nechtěný pád.

Samotný, rozměrově malý, kondenzátorový mikrofon s odpruženou mikrofonní vložkou s mylarovou membránou má pevně danou kardioidní směrovou charakteristiku. Mikrofon s frekvenční odezvozu 20 Hz – 20 kHz je prostřednictvím pohyblivého kloubu (umožňuje pohyb dopředu/dozadu) spojen s dlouhým ramenem. To je prostrčeno otvorem, v němž lze rameno jak otáčet o 360°, tak posunovat a měnit vzdálenost kapsle od velkého kloubu s křídlovou maticí, který spojuje popsané části s upínacím systémem a miniaturním preampem. Ten je s kapslí spojen bílým kabelem, jež vychází z „prutu", který spojuje rameno a další (otočný) kloub preampu. Samotný předzesilovač, respektive tělo mikrofonu, je umístěn „na zádech" šroubové svorky, kterou připevníte celý systém na nástroj. Jak je patrno z obrázků, v místech, kde se systém dotkne nástroje, je měkká černá pryž, která dobře přilne k jeho tělu a i u nástrojů s hladkým povrchem se nemusíte bát toho, že vám mikrofon vyklouzne. Rozsah svorky je navíc poměrně velký, takže jej lze připevnit i na silnější těla akustických nástrojů. Ačkoliv to z předchozího popisu tak nevypadá, celý úchytný systém je poměrně jednoduchý (ale účelný) a měl jsem ho na akustické kytaře nainstalován za krátkou chvíli (i bez pomocí manuálu) a i když není nejlehčí (celokovové provedení přece jen něco váží), drží na těle nástroje velmi dobře, takže si troufnu tvrdit, že i umělci, kteří při svém vystoupení provádějí nejrůznější pohybové kreace, svůj mikrofon jen tak neztratí. Rameno je navíc dostatečně dlouhé na to, aby jste si nastavili ideální úhel a vzdálenost mikrofonu při snímání kteréhokoli akustického nástroje. K jednoduchosti nastavení polohy mikrofonu přispívá také „fyzické oddělení" samotné kapsle a preampu, které jsou spojeny kabelem, jež můžete obtočit kolem ramene (a přichytit trojicí plastových svorek). Dobře tuto koncepci popsal Alan Branch ve svém příspěvku pro časopis Audio Media: „Představte si odseknutý vrcholek od mikrofonu a oddělení těla a kapsle (…). Malá, těla zbavená, kapsle disponuje velmi nízkou váhou, lze ji tedy snadno polohovat a nehrozí, že by ji její váha z nastavené polohy vyvrátila…"

Na těle preampu nalezneme kromě loga výrobce a typového označení také malinký přepínač, kterým aktivujeme hornopropustní filtr, díky kterému můžeme ze signálu odřezat nechtěné subbasové frekvence. Na jeho spodní straně se nachází XLR konektor k připojení mikrofonu do vašeho zvukového řetězce, a také, jelikož se jedná o kondenzátorový mikrofon k jeho napájení (phantom 48 V).

Mikrofon jsem testoval ve svém studiu a používal jsem ho na natáčení akustické kytary do dvou rozličných nahrávek. Musím konstatovat, že se mi jeho zvuk velmi líbil, i když se jedná o poměrně malý mikrofon, zvuk byl plný, přirozený, příjemně kulatý a připomínal zvuk velkých palcových bratříčků. Nemusel jsem ani zásadnějším způsobem zasahovat do korekcí, zkrátka „bylo to tam". Odpružené uložení vložky navíc dobře eliminovalo přenos mechanických hluků. Vyzkoušel jsem jej i na svůj hlas a i když se za pěvce opravdu nepovažuji, zvuk mého hlasu se mi v nahrávce docela líbil. Pro úplnost doplním, že vše bylo natáčeno skrze lampový preamp od firmy TLA série Ivory 5060.

Shrnutí

Celý systém se mi opravdu zamlouval, už jen proto, že se jedná o velmi zajímavé, účelné a zároveň neobvyklé řešení. Přesto, že je na každém, zda-li se mu tato idea bude zamlouvat či nikoli, z pozice recenzenta bych jako klad vyzdvihl celkovou koncepci, kvalitní zpracování, dobrý transportní kufr a v neposlední řadě také to nejpodstatnější, tj. velmi příjemný, harmonicky bohatý a vyvážený zvuk. Jako zápor by se někomu mohla zdát celková váha celého systému. To se týká zejména umělců, kteří při své produkci rozhodně nejsou statičtí a nedej bože třeba tančí. Jim by mohl celý systém přinejmenším malinko vadit. Jako další mínus musím uvést uložení systému do transportního kufříku. Pokud máte celý systém po vystoupení zabalit, může to být trochu o nervy, jelikož na jeho dně je přesně „vyřezán" otvor, který předurčuje to, v jakém nastavení musíte GM 10 uložit. Některým umělcům může tento úkon připadat totožný tomu, když musí dětem poskládat středně těžké Lego, zejména když si během vystoupení dají pár panáků :o). Uznávám, že to chce asi najít ten správný systém a hlavně moc „nechlastat" :o).

Inu, celkové hodnocení nechám, milí kolegové, na vás. Pro ty, kteří uvažují o koupi nějakého kvalitního mikrofonu pro ozvučení i záznam vašeho akustického nástroje, představuje Guitar Mic 10 od sE Electronics, další, minimálně zajímavou, alternativu. Za cenu okolo jedenácti tisíc nedostanete pouze v kompaktním a hezkém transportním kufříku zabalený kvalitní kondenzátorový mikrofon s dobrým zvukem a neobvykle řešeným uchycením. sE jeho prostřednictvím nabízí také neotřelý „nápad", který představuje slibné nakročení směrem k novému řešení snímání akustické kytary mikrofonem, jež se jednoduchým způsobem pokouší zvukaři nabídnout pomocnou ruku v „půtce" se zrádnostmi tohoto procesu. A to už, myslím, stojí za zváženou.