SE Electronics ICIS

Elektronkový velkomembránový mikrofon
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
16 940,00 Kč

Nabídku na test tohoto, na našem trhu nového, lampového mikrofonu, jsem přijal bez váhání, nějak jsem podvědomě tušil, že bude jedinečný svého druhu. Neodradilo mně ani jeho „čínské pozadí", výborné reference ho předcházely mnohem dřív, než se objevil u nás ve studiu. Proč teď nemůžu spát a proč ho chci mít?

Čistě vizuálně

Balení tvoří velká papírová krabice s potiskem, v jemném olivovém nádechu. Při dalším obnažování se dostáváme k masivnímu černo-stříbrnému kufříku, který představuje jak část jeho ochrany, tak i pomocníka při transportu. Na své čelní stěně nese přinýtovanou hliníkovou ceduli s názvem této shanghaiské firmy – SE Electronics.

Kufřík je jedinečný pro jakýkoli transport, všechny věci potřebné pro provoz jsou velmi dobře chráněny, jak proti mechanickému poškození, tak proti rychlým změnám teploty. Po otevření zámků, které nejsou uzamykatelné, a zvednutí víka, se naskýtá pohled na jasné seřazení všech komponent potřebných pro provoz tohoto lampového mikrofonu. Je zde napáječ, odpružený držák tzv. pavouk, šňůry napájecí i propojovací a samozřejmě vlastní mikrofon.

Pro účely tohoto testu jsem od dodavatele k mikrofonu dostal dokonce i mřížku pro tlumení impulsů z retných hlásek P a B . Mřížka je kovová s husím krkem, její nastavení je jednoduché a možné do jakékoli polohy. Mám ve studiu již dvě, jednu jsem si vyráběl ze silonek a druhou koupil od AKG, ale kovovou ještě nemám a musím říci, že její konstrukce je velmi dobrá. V první řadě očka vzduchu jednoduše rozptylují, takže i při foukání neucítíte na druhém konci žádný závan, a neobjevuje se ani „frekvenční" zkreslení (při nevhodné konstrukci nebo použitém materiálu mohou být převážně vyšší frekvence mírně tlumeny). Zde je vše naprosto v pořádku a mřížka neovlivňuje signál, ani frekvenčně, ani vlastní rezonancí.

Samotný mikrofon je uložen v dřevěném pouzdře a je podobný svému soukmenovci Z 5600 A. Najdeme však i znaky inspirace Neumannem U 47 či Lawsonem L47.

Začínám si všímat některých věcí, které nemůžou uniknout bystrému pohledu. Nápisy na napáječi jsou historicky naneseny s rozmazanými konturami, trubka pro uložení těla mikrofonu do držáku je ve spodní straně bez sražení hran, jednotlivé spoje jsou viditelné a logicky usoudíte z čeho se dá uvedené vyrobit, z kloubu pro nastavování sklonu při jeho pohybu „vykukuje" brzdící planžeta. Nemá to ovšem vliv na funkci, která je bezchybná a mikrofon opravdu drží, v poloze, kterou mu právě tímto určíte.

Tmavá, šedozelená hrubší barva odpovídá retro stylu, do kterého je celý mikrofon laděn. Získal si mne propojovací kabel mezi mikrofonem a napáječem, silikonové provedení mám rád, kabely se krásně skládají i ohýbají, super! Náhradní gumička k odpruženému držáku potěší, nechybí ani, někdy tolik potřebná, redukce závitu mikrofonního stojanu.

Manuál k mikrofonu mi připadne trošku strohý, bez diagramů a jen v angličtině. Uživatel i mikrofon by si zasloužili rozhodně více informací.

Několik suchých údajů: frekvenční rozsah 20 Hz - 20 kHz, citlivost 20 mV/Pa; - 34 dB +/- 1 dB (0 dB = 1V/ 1000 Hz), směrová charakteristika cardioid, impedance větší než 200 Ohmů, maximální SPL při 0,5 % THD @ 1000 Hz 130 dB.

Do šroubku

Mikrofon je opravdu velký, úctyhodných 60 x 245 mm. Kovová síť chrání kapsli s pozlacenou membránou o průměru 1,07". Všechny důležité části elektroniky mikrofonu pochází od japonských výrobců, což zaručuje nejen preciznost, ale i excelentní a stabilní parametry.

Srdcem mikrofonu je dvojitá trioda ECC 83A, na kterou navazuje dvouvrstvý plošný spoj z nezbytnými součástkami a celek je vyveden na osmipinovou kruhovou patici se sériovým číslem mikrofonu. Vše ručně pájeno, zkrátka čínská klasika s japonskými součástkami. Zpracování se zdá účelné, funkční, případně také lehce opravitelné, se snadným přístupem i pro výměnu lampy.

Napájecí zdroj je ve stejném barevném provedení jako tělo mikrofonu. Na bocích jsou větrací mřížky, vzadu je vypínač, zástrčka s integrovanou pojistkou pro klasickou napájecí šňůru IEC, přepínač 230/110 V. Přední panel je také jednoduchý, obsahuje provozní LED diodu červené barvy, která při zapnutí bliká dokud nesepne relé, následuje osmipinová zástrčka s jištěním převlečnou objímkou a zcela vlevo XLR výstup.

Vše propojíte během chvilinky, spojení je jištěno závitovými maticemi a proto je pevné, za což vděčíme i masivním konektorům. Můžeme tedy začít se snímáním zvuků.

Věrnost

…hezká vlastnost, ale nějak tak se dá vyjádřit první dojem, který jsem získal při poslechu záznamu. Lampička ale musí být v pracovní teplotě, výrobce doporučuje až 30 minutovou prodlevu kvůli neměnnosti parametrů.

Mikrofon má užasnou citlivost a to i při velkém akustickém tlaku, takže smysl pro detaily má ve všech akustických hladinách, jeho vlastní šum je neznatelný. I při velkém akustickém tlaku je vše v pořádku, zvuk je natolik detailní, že vás překvapí. Dlouho jsem hledal mikrofon na snímání mluveného slova, ve studiu je jeden základní problém, který jsem si uvědomil až když jsem nahrával recitaci, bez podkladové hudby. To jediné co je potřeba, je nízká hladina šumu, právě mezi prodlevami slov. Věřte že nepomůže ani šumová brána, při jejím otevření se vše ukáže jako jednotlivé šumové bloky s tichými pauzami - to je potom lepší nechat vše i se šumem a případný posluchač si zvykne. To jsou kompromisy - mikrofon a jeho citlivost je základ. Věřte, že i mikrofony jako AKG 414 šumí, jen ty opravdu super, jako Neumann, s tím nemají problémy. ICIS mně velmi mile překvapil právě minimálním vlastním šumem a mám radost, že v této cenové kategorii existuje takovýto výrobek.

Začneme zkoušet

Čím ale začít ? První co jsem skutečně zkusil byl můj vlastní hlas, znám ho dobře z různých záznamů, není to žádná sebestřednost. První dojem je výborný, mikrofon v celém pásmu přenáší zvuk naprosto vyrovnaně. Nic nevyčnívalo, citlivost hraje důležitou roli i při snímání akustiky prostoru, takže opravdu pozor na výběr místa pro snímání, zvuk má potom charakter právě tohoto místa a prostoru. Lze to do určité míry korigovat citlivostí, ale nechci hned na začátku sahat ke kompromisům, jelikož samotný mikrofon snímá perfektně. U mne je problém, nejsem žádný tenor a přirozeně tíhnu k basové melodické lince, někdy tedy vzniká problém se srozumitelností a umístěním hlasu do muziky. Setkal jsem se s tím také při nahrávání s Josefem Lauferem, tím se nechci srovnávat, jen ilustruji problém. Pokud mikrofon snímá dobře, nevzniká taková zvuková koule na spodní pásmu, právě díky preciznímu snímání artikulačních hlásek, které jsou v horní části spektra. ICIS v tomto směru nezklamal, a tak už mně nikdo neudrží, a předkládám před něho akustickou kytaru.

Tady opět záleží na vyrovnaném snímání, navíc akustický nástroj se chová jinak, zvuk přechází do rezonanční desky a jeho těla, určuje jeho sustain a rozhodně jeho barvu. Mikrofon má skutečně brilantní a věrné podání, opravdu teď záleží na vlastnostech nástroje jež mu předkládáte. Vyváženost basových strun se strunami vysokými můžete podle sebe, i vhodnosti pro nahrávku, přizpůsobit patřičným nasměrováním. Dobře směřujte, protože mikrofon snímá i takové detaily jako šustění látky kalhot o její tělo a o podupávání do rytmu nemůže být ani řeč. Zvuk je skutečně detailní a výhodou je, že v zásadě nemusíte používat korekce.

Dechový nástroj B- trumpeta, mikrofon stojí dál a musíte počítat jak se silným akustickým tlakem, tak také s charakterem místnosti nebo místa kde snímáte, neboť se snímají i odrazy, které silný zvuk tohoto nástroje posílá směrem k mikrofonu. Znovu podtrhuji správné nastavení osy mikrofonu. Při snímání si buďte vždy vědomi, že mikrofon snímá určitou výseč v daném prostoru, proto je tak důležité jeho umístění.

I v tomto případě musím smeknout, velmi zdařilý záznam i při různých parádičkách a dynamice - větší vzdálenosti mu nebudou dělat problémy. Pomalinku se mi zdá, že mikrofon je naprosto univerzální, jeho přirozená barva, rozhodně daná zateplením lampičkou je excelentní. Ovšem a znovu to podtrhuji, musí být přesně nasměrován. Výsledná nahrávka, i když se možná zdržíte, rozhodně stojí za to!

Nedá mi to a stojan zvedám do výšky určené pro overhead snímání bicích. K dispozici mám pár, a tak můžu nahrávat stereofonně. Chci zkusit obě možnosti, jak snímání shora tak i zepředu. Vždy se hledá to nejlepší nastavení, jednotlivé nástroje jsou dynamicky i frekvenčně tolik rozdílné. Opět záleží na umístění a tím i na vyváženosti celé soupravy - jsou to zajímavé experimenty, mající jedno společné. I zkušení zvukaři by neuhodli, čím jste soupravu snímali. Musím se přiznat, že jsem nečekal tak inspirující zvuk, a že jsem též překročil i své zažité postupy a uchýlil se k experimentování. A to je ono, kdy vás to chytí a kouzlíte - jen místo hůlky a klobouku máte mikrofon a mixážní pult. S ICISem jde kouzlit!

Snímání zpěvu. Tady je detailnost veledůležitá, ať se to zpěvákům líbí nebo ne. Zde je opravdu slyšet, co měl k snídani - pro zvukaře je to ale pozitivum, neboť zpěv samovolně opouští mix nahrávky a usídluje se přesně tam kde má být, srozumitelnost v artikulaci, zřetelnost a to i při různém výrazovém podání.

Maximální SPL umožňuje také snímání kytarových kombíček, preferoval bych ho jako druhý, pro větší vzdálenost. Zvuk je hutný, bez postranních pásem, detailnost ho dělá jakoby větším a hutnějším, myslím, že tady záleží opravdu už jen na kytaristovi, jeho nastavení a hře. Rozhodně nebude po příchodu do režie rozčarovaný ze zvuku záznamu a nezazní tak obligátní věta: "…tam to hraje ale jinak a já to chci takové". Nebojte se experimentovat, tvrdé odrazové plochy, paravány atd.

Jak to shrnout…

ICIS připomíná podařeným designem staré klasické mikrofony, ale velká citlivost i při vysokém akustickém tlaku a mizivý vlastní šum v kombinaci s teplým přirozeně brilantní a opravdu detailním podáním, ho řadí k univerzálním mikrofonům, působícím jako balzám na uši v dnešním světě plném zrnitých výšek MP3 formátu. Vše jednoznačně ukazuje na jeho skvělé vlastnosti pro snímání akustických nástrojů, se specializací na strunné nástroje, včetně klavíru (mé domény), kde mi nabídl nové možnosti.

Současní vlastníci tohoto mikrofonu mohou těm budoucím potvrdit, že to co píši není reklama - to není můj styl. Každopádně jej budu vracet s opravu těžkým srdcem. Klidně jej trapte, vydrží opravdu hodně a každý den můžete objevovat nové možnosti jak ho použít. Rozhodně nebude jen ležet v kufříku, ale budete ho rádi aplikovat, a možná i tehdy, když už si nebudete vědět rady jak si pomoci při snímání s mnohem zvučnějšími modely.

Za zcela příjemnou cenu se nabízí mikrofon, který snese všechna tvrdá kritéria, která by slovíčko „profi" měla doprovázet. Chybí mně podrobnější manuál, přepínače útlumu na těle mikrofonu a možnosti přepínání více charakteristik.