sE Electronics sE5

Stereo pár malomembránových kondenzátorových mikrofonů
Výrobce: 
Distributor: 
Cena: 
12 208,00 Kč
sE Electronics sE5

Mikrofony mě fascinovaly už od mého mládí. Jako zdatný radioamatér jsem si asi v osmi letech zakoupil svůj první mikrofon AMD 108. Byl nový a voněl neznámem. Jistě, věděl jsem, jak funguje, ale stejně jsem neodolal a rozebral jsem jej do mrtě. Nimravé drátečky a rozebraná vložka, stíněný kabel a dobrodružství se zpětnou montáží...

Od té doby mikrofony nerozdělávám, s výjimkou čistění kovové mřížky a molitanové vložky. V každém případě jsem se do nich zamiloval. A když jsem začal zvukařit, můj kladný vztah se jenom prohloubil. Mluvím o nich jako o „mých miláčcích“. Věřte, že konotace se slavným Glumem a jeho prstenem není v mém případě náhodná. Proto mě velmi potěšila možnost otestovat jednu novinku firmy sE Electronics – mikrofon sE5. Jedná se o univerzální mikrofon určený ke snímání hudby, bicích nástrojů, perkusí, ke snímání klavíru a strunných nástrojů. Nahlédnutím do technické specifikace jsem zjistil, že má zajímavé parametry: maximální SPL je udávána na 170 dB, citlivost v hodnotě -34 V/Pa, frekvenční rozsah 20 Hz až 20 kHz, ekvivalentní šum do 14 dB a odstup signál/šum činí 80 dB. 

U kardioidního malomebránového kondenzátorového mikrofonu jde podle mého mínění o lichotivé parametry a po tom, co si pročtete specifikaci na webu výrobce, dospějete k názoru, že s tímto mikrofonem můžete snímat vše od houslí až po tryskový letoun. Přiznám se, že mi na webu výrobce chyběl graf s frekvenčním průběhem eventuálně směrové charakteristiky mikrofonu, ale to na požádání napravil pan Jan Šafařík od firmy Audiopro s.r.o. 

Když mi přišla zásilka s daným mikrofonem ve variantě stereo pár, nemohl jsem se dočkat, abych jej nepřipojil ke svému zařízení a nezačal s jeho testováním. Mikrofony dorazily zabaleny v praktickém kovovém kufříku, který je spolehlivě ochrání před poškozením při přepravě. Součástí balení jsou dva mikrofony, dva odpružené mikrofonní držáky a hrazdička na připevnění stereo páru na jeden mikrofonní stojan. Tělo mikrofonu sE5 je robustní a padne příjemně do ruky. Na první pohled vás zaujmou dva přepínače, jeden je 100Hz low cut filtr a druhý slouží ke snížení úrovně o -10 nebo -20 dB. Přiznám se, že v rámci mých testů jsem neměl potřebu oba přepínače použít, ale chápu, že při použití těchto mikrofonů jako externího zdroje zvuku u videokamery nebo jako externího mikrofonu u nahrávacího zařízení mohou být oba přepínače praktické. 

Při použití 100Hz low cut filtru mikrofonu jsem kromě snížení úrovně tónů s frekvencemi do 100 Hz nezaznamenal žádnou změnu charakteristiky zvuku. Pokud jsem laboroval s přepínači citlivosti, tak se při snížení citlivosti o -20 dB o malinko zvětšil proximity efekt mikrofonu. Nejdříve jsem si otestoval snímání našeho domácího pianina stero párem sE5. Připomínám, že ve všech mých níže popsaných testech mám vypnutý 100Hz low cut filtr a citlivost nastavenu na 0 dB. Pro snímání tohoto nástroje jsem použil metodu XY, pianino jsem snímal ze střední vzdálenosti. Výsledkem mého snažení byl příjemný prostorový zvuk, pianino znělo vyrovnaně a žádná z frekvencí nástroje nebyla nadměrně zvýrazněná ani potlačená. Zvuk zněl plasticky a věrně. Dynamika pianina byla mikrofony sejmuta dostatečně, můj celkový dojem ze zvuku byl tedy velmi dobrý.

Dalším nástrojem, který jsem se rozhodl při testování mikrofonu zaznamenat, byly housle. Nejdříve jsem opět testoval nástroj s mikrofony ve stereo páru metodou XY, a sice ze vzdálenosti cca 1 metru. Při kontrole nahrávky mi mé monitory opět nabídly velmi věrný prostorový zvuk. Ve stereo obraze byl rozpoznatelný i sebemenší pohyb hudebníka. Stereo obraz byl navíc velmi přesný a odpovídal realitě. Mikrofony přenášely zvuk z nástroje velmi přesvědčivě – v nahrávce zůstala jeho dynamičnost, lahodnost i plasticita. A když se hudebník nechal strhnout hudbou ke zpěvu, i ten byl naprosto věrný a nezkreslený, čistý a dobře čitelný.

Následně jsem snímal housle jedním mikrofonem sE5 – opět ze vzdálenosti cca 1 metru. Kromě toho, že zvuk byl monofonní, nezaznamenal jsem žádnou změnu k horšímu a opět jsem si vychutnával krásně čistý a lahodně plastický zvuk. Při změně vzdálenosti hudebníka od mikrofonu jsem uchem nevnímal žádný proximity efekt. Housle měly vyrovnaný zvuk, všechny frekvence nástroje byly sejmuty přesně, zvuk byl plastický. Dynamika nástroje byla mikrofony sejmuta výborně, celkový dojem ze zvuku byl velmi dobrý.

Nejvíce jsem se těšil na snímání bicích nástrojů. V poslední době rád snímám bicí nástroje, pokud to styl hudby, kvalita nástroje a bubeníka (a také akustika prostoru) dovolí, pouze dvěma overhead mikrofony a jedním mikrofonem do kopáku. Zajímalo mě tedy, jestli jsou si mikrofony sE5 schopny s takovým snímáním bicí soupravy poradit. Výsledek byl více než dobrý. Bicí souprava zněla vyrovnaně a velmi příjemně. Mikrofony jsou schopny přenášet hluboké tóny věrně a bez slyšitelného zkreslení. Celý nástroj zněl takříkajíc jako „jeden muž“ v tom nejlepším slova smyslu. 

Při dalším testu jsem zkoušel snímat tomy ze vzdálenosti cca 5 cm od blány a to tak, že mikrofon byl nasměrován do místa úderu paličky. Mikrofony snímaly zvuk tomů bez jakéhokoliv slyšitelného zkreslení velmi věrně. Jediným negativem pro snímání tomů je v tomto případě způsob uchycení mikrofonů sE5. Poměrně velká část bubeníků totiž umísťuje činely tak nízko, že tím znemožňuje použít mikrofony sE5 včetně odpružených mikrofonních držáků.  

Takže pokud bych ozvučoval více kapel po sobě, mohl bych tyto mikrofony použít pouze u některých bicích souprav. U jiných bych byl pak nucen volit jiný typ mikrofonů s jiným způsobem uchycení. Pro snímání bicí soupravy dvěma overhead mikrofony sE5 ovšem není jejich uchycení nijak problematické.

Na závěr svého praktického snažení jsem ještě otestoval snímání bicí soupravy jedním stereo párem sE5 ze střední vzdálenosti a jedním mikrofonem do kopáku. Dlužno dodat, že se mi tento způsob snímání bicí soupravy příliš neosvědčil. Mikrofony sice velmi věrně přenesou zvuk bicí soupravy, ale stereo obraz zvuk až příliš zjemnil. Bicí působily dojmem nafouknuté peřiny, zvuk byl „éterický“ a podle mému názoru nevyhovoval charakteru nástroje.

Přesto bych rád na závěr své práce s bicími konstatoval , že bicí souprava byla snímána mikrofony sE5 bez jakýchkoliv potíží, všechny frekvence nástroje byly přenášeny velmi věrně a plasticky. Dynamika nástroje byla mikrofony sejmuta výborně, můj celkový dojem ze zvuku byl velmi dobrý.

Protože jsou pro mě mikrofony sE5 novinkou, chtěl jsem si jejich zvuk porovnat s jinými, mně velmi dobře známými mikrofony. Pro tuto „komparaci“ jsem si vybral mikrofony RODE NT5 ve variantě stero pár a mikrofony Audio-Technica Pro 37. Tyto mikrofony používám velmi často a mám je „v uchu“. Po poslechu několika srovnávacích náběrů jsem dospěl k závěru, že mikrofony sE5 jsou výrazně lepší pro snímání bicí soupravy, než další dva zmíněné mikrofony. Důvod vidím především v lepším a teplejším přenosu hlubokých tónů. I pro snímání houslí při živém vystoupení bych volil raději mikrofony sE5, a to kvůli výrazně menšímu proximity efektu, než který je patrný u mikrofonů RODE NT5 a Audio-Technica Pro 37. Pravdou je, že v pásmu 1 až 2 kHz nebyly mikrofony sE5 pro poslech zcela přesné, bohatě to však kompenzovaly teplou barevností a konkrétností přenášeného zvuku houslí a věrným přenosem hlasu zpívajícího houslisty. K nepřesnosti přenosu frekvencí 1 až 2 kHz musím podotknout, že tento rozdíl je velmi malý a je zjistitelný pouze při velmi pozorném a pečlivém poslechu.

Při svém testování jsem rovněž zjistil, , že sE5 se velmi hodí pro snímání cimbálové muziky, folkových kapel, vážné hudby a podobně, zkrátka tam, kde se muzikanti neustále pohybují. Z hlediska proximity efektu mají mikrofony sE5 lepší vlastnosti, než moje oblíbené RODE NT5.

Závěr

Mikrofony jsou našimi věrnými pomocníky, jsou naši přátelé, když jim rozumíme a umíme je používat. A pro mě – novodobého „Gluma“ z Podluží – jsou i „milášky“. Všichni mí přátelé zvukaři mají své oblíbence, ale také neustále hledají nové s lepšími vlastnostmi. Proto pokud hledáte mikrofon s vyrovnanou charakteristikou s příjemným barevným, hebkým a teplým zvukem, zkuste například sE5. Překvapí vás minimálním proximity efektem při snímání strunných nástrojů z větší vzdálenosti, a zároveň věrným přenosem zvuku. Snímané nástroje zní v jejich případě přirozeně a plasticky. Řekl bych, že ve své cenové kategorii patří k těm lepším, poctivým a velmi dobrým pracantům.