Ibanez MU-30

Malá Lada s metrem
Autor: 
Cena: 
570,00 Kč

K regulérnímu testu baskytar byla přidána jedna „bokovka" se slovy: „Článek nemusí být tak dlouhý a důkladný, jako ty tvoje litanie obvykle jsou..." To jsem ještě netušil, jak moc se mi tahle šikovná pomůcka bude hodit.

Krabičce obsahující MU-30 na lícové straně dominuje realistické foto přístroje, aby bylo jasné, že nekupujeme zajíce v pytli. Rub zdobí faktograficky stručný výčet technických parametrů.

Obal bílostříbrného přístrojku v rozumné velikosti 105 x 68 x 25 mm je vyroben z relativně odolného plastu. Myslím odolného proti poškrábání, nikoliv proti pádu! Čelní stranu zdobí grafický LCD displej, doplněný trojicí LED signalizačních diod a průzorky kryjící reproduktorek a mikrofon. Bok přístroje obsahuje mikrojack pro připojení sluchátka a vstupní jack 1/4" pro připojení přístrojového kabelu. Postrádám ale regulaci hlasitosti.

Příjemné ovládání umožňuje šestice měkkých „pryžových" obdélníkových tlačítek rozmístěných pod displejem. Tlačítka jsou označena výmluvnými popisy, takže i uživatel s minimálními základy anglického jazyka význam odhalí bez slovníku: POWER (ON/OFF), TUNER/METRO, FUNCTION, TAP IN/ikona nahoru, dolů, SOUND/MUTE. Volbu ladička/metronom tedy aktivujeme druhým tlačítkem, třetím volíme parametry, jejich změnu čtvrtým „nahoru" a pátým „dolů". Poslední tlačítko umožňuje odpojit reproduktorek nebo sluchátko a pracovat tak bez akustického signálu, „vis-a-vis" nebo spíše „vis-a-disp". Metrolada pohání dvojice tužkových 1,5 V minibaterií „AAA", to jest těch menších do televizních ovladačů než jsou obvyklá „AA" do walkmanů nebo discmanů.

Po zmáčknutí POWER se objeví na displeji kruhová výseč vymezená krajními pozicemi -/+ 50 centů, tj. půltón dolů/nahoru od „správného naladění". To se nachází samozřejmě přesně ve středu stupnice. Metronom využívá téže výseče, ovšem s nápisem „metronom" bez číselné indikace „fifty-fifty". Pro pořádek: Metrolad po vypnutí uchová kompletní poslední nastavení, takže po zpětném zapnutí se objeví ladička nebo se spustí metronom.

Ladička

Začněme ladičkou, protože obvykle nejprve naladíme a pak teprve zkoušíme na nástroj rytmicky hrát. V modu „ladička" v levém horním rohu svítí informace o základním kmitočtu („komorní" A = 440 Hz). Pokud aktivujeme režim PITCH, lze základní A posunout s krokem 1 Hz nahoru nebo dolů o pět jednotek v rozmezí 435 až 445 Hz.

MU-30 umožňuje v zásadě tři možnosti ladění (ladění, nikoliv lazení, čeština je sice hodně tvárný jazyk, ale lazení = jazyková perverze):

  • Nástroje s výstupem napěťového signálu (např. z elektromagnetických nebo piezo snímačů elektrické kytary, baskytary, mandolíny atd., se připojí nástrojovým kabelem do jacku INPUT. Pokud máme nástroj alespoň přibližně správně naladěný tj. odchylka od frekvence správně naladěného tónu se nachází uvnitř zobrazené výseče (rozladění je menší než půltón), displej zobrazí laděný tón. Stačí doladit tak, aby se digitální ručka ustálila přesně na „nule". Pokud se to podaří a současně se svítí prostřední zelená LED, máme vyhráno. První struna je OK. Pokud jsme rozladěni o více než půltón, přístroj určí nejbližší tón a zobrazí jej na displeji. Dál už stačí doladit o potřebný počet tónů nahoru nebo dolů.
     
  • Druhou možností je ladění akustických nástrojů díky vestavěnému mikrofonku. Položíme ladičku poblíž klenutého boku naší milované španělky a ladička opět sama odečte laděnou strunu. Dále postupujeme dle bodu 1.
     
  • Třetí, ale spíše nouzovou a méně přesnou variantou, je ladění „podle ucha" na základě generování tónů chromatické řady v rozsahu jedné oktávy A až Gis. (Pochopitelně se zapnutým reproduktorem - SOUND). Tento způsob uplatní asi cvičený a obeznámený hráč, pokud mu ladění podle digitální ručky z nějakého důvodu nevyhovuje.

MU-30 navíc umožňuje proti základnímu tónu navolit podladění o jeden až čtyři půltóny, které jsou zobrazeny na displeji jedním až čtyřmi „béčky". To se u speciálně podladěných kytar může do některých stylů hodit.

Při ladění akustické i elektrické kytary a baskytar jsem si mohl ověřit, jak přesný je který způsob, resp. jak dobře nebo blbě slyším. Vzhledem k temperovanému ladění strunných nástrojů není zvláště pro začínajícího muzikanta správné naladění úplně jednoduchou záležitostí. Kritická bývá u kytary zejména velká tercie tedy sladění g-h a dále dvojoktáva melodického a basového e-E. Samotné to ještě nějak ujde, ale pak dohromady napříč hmatníkem a v polohách sladit kvarty a kvinty tak, aby čistě vyzněly akordy durové, molové, zvětšené, zmenšené, alterované... (Zvláště u levnějších nebo „jetých" kytar s opotřebovanými pražci případně i s vydřeným hmatníkem a na tenčích strunách se problémy s laděním násobí).

Výrobce udává přesnost ladění -/+ cent (1/100 tónu), což je hodnota, na kterou se bez elektronické ladičky lze přiblížit při ladění „na ucho" opravdu těžko. Ale i sladění dvou kytar k sobě je někdy oříšek. A hráli jste někdy na dvanáctistrunnou kytaru...? Půl hodiny ladíš, 10 minut hraješ... Repetice. Poněkud matoucí věcí na ladičce je udávaný rozsah ladění A0 (27,5 Hz!) až po C8 (4186 Hz). Ten platí, ovšem jen pro ladění pomocí kabelu nebo při využití zabudovaného mikrofonu (viz ladění 1 a 2). Jakožto maximalista jsem se snažil z ladičky dostat i akustický signál v tomto rozsahu. Ale ať jsem dělal, co jsem dělal, víc než jednu oktávu z jsem z ní „nevydudal". Chvíli jsem nad tím dumal, než mi došlo, že vzhledem k minirozměrům reproduktorku je asi ptákovina chtít přenos frekvencí od 27,5 do 4186 Hz. Takže akustický výstup je výrobcem omezen pouze na jednu oktávu.

Metronom

Přepnutím do režimu metronom máme v mžiku k dispozici elektronický bušič s rozsahem 40 až 208 tepů za minutu. Nabídka FUNCTION je nyní bohatší - umožní nám navolit „počet úderů v taktu" BEAT v rozsahu 1/4, 2/4, 3/4, 4/4, 5/4, 6/4 a 7/4, samozřejmě ve čtvrťovém dělení, přičemž první je výškově zdůrazněná. Dále lze měnit TEMPO, tedy počet úderů za minutu (bpm) při krátkém stlačení s krokem 1 nebo při podržení s krokem 10.

Užitečnou „vychytávkou“, kterou u svého jednoduchého elektronického metronomu nemám, je možnost volby „rytmických figur", zde označených RHYTM, tedy členění na osminky, trioly, trioly s vynechanou prostřední notou, šestnáctiny a konečně šestnáctky s vynechanými prostředními notami. Pokud si nastavíte třeba nějakých 170 bpm a hrajete šestnáctiny, je to pěkný mazec.

Velmi užitečnou funkcí je TAP IN. Slouží pro stanovení tempa skladby hrané právě např. z vašeho CD. Pokud při zobrazení TAP na displeji se podaří v rytmu skladby pravidelně několikrát zaťukat na tlačítko „TAP IN, up", metronom ukáže tempo v bpm.

Zvuková indikace je poměrně výrazná, první těžká doba je zdůrazněna hlubším tónem, zatímco ostatní doby jsou vyšší. Toto uspořádání mi připadá příjemnější než u jiných metronomů, kde to funguje přesně opačně. Je to ale věc vkusu a zvyku.

Na závěr několik subjektivních postřehů. Za nevýhodu lze považovat chybějící ovládání hlasitosti, při rasantnějším hraní třeba na akustickou kytaru zvuk z reproduktorku totiž není problém překrýt, k čemuž asi přispívá i vyšší frekvence tónu generovaného metronomem. Naopak při cvičení rytmu do sluchátka je intenzita rytmického pípání nepříjemná až bodavá, takže se vyplatí si pořídit sluchátka s regulací hlasitosti... Záleží to samozřejmě od druhu nástroje, u elektrické kytary asi nebudou výše uvedené výhrady tak výrazné, zatímco u baskytary se projeví. Pokud budete častěji využívat MU-30 jako metronom nežli jako ladičku, připravte se na větší spotřebu kvalitních baterií. Mně odešly asi po 14 dnech.

Přístroj jsem mohl porovnat s metronomy KORG MM-30 a SABINE ZipBeat 6000, oba s cenou necelých 900,- Kč. Ibanez překonává oba svou praktičností „dva v jednom" i poměrem hodnota za peníze. Podstatnou nevýhodu zmíněných modelů KORG i IBANEZ vidím ve zvuku - čistě elektronické „pípání" bych při cvičení rytmu nevydržel poslouchat příliš dlouho. S metronomem SABINE vydávajícím příjemný „dřevěný" perkusivní tikot lze hrát hodiny. S pomocí MU-30 jsem ladil akustické kytary, zkontroloval ladění nebo doladil v oktávách elektrickou a všechny své i zapůjčené baskytary, pokud to bylo nutné.

Souhrn

Metronom-ladička Ibanez MU-30 je sympatický a dle mého soudu velmi příjemný společník pro kteréhokoliv muzikanta, především hrajícího na strunné nástroje. Jak bylo naznačeno, možnosti MU-30 jsou větší. Po asi měsíčním užívání oceňuji jednoduché a snadné ovládání, variabilitu funkcí, univerzálnost, praktičnost, design, poměr cena/hodnota. Nevýhodou je malá životnost baterií.

Základní očekávané funkce jsou doplněny několika nadstandardními. Svými parametry a vlastnostmi plně uspokojí nejen začínající, ale i pokročilejší borce. Upotřebení najde nejen při ladění či rytmických cvičení v klidném domácím prostředí, ale třeba i při ladění více kytar někde u táboráku. Kvůli ve tmě hůře čitelnému LCD-displeji se ale neobejdete bez baterky.

Vzhledem k tomu, že intonace (potažmo ladění) a rytmus jsou základem muziky, mi vychází, že necelých 600,- Kč za Ibanez MU-30 není špatná investice. Blíží se konec školního roku, co takhle překvapit hudebně založené dítko dárkem za vysvědčení..?!