Shadow Electronics SH965NFX

Snímač pro kontrabas
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
4 600,00 Kč

Svůj první snímač na kontrabas jsem si vyrobil z piezokrystalu digitálních hodinek. Jednoduchý předzesilovač jsem měl v krabičce od sýra. Hrálo to. Občas to houkalo, pískalo, drnčelo nebo eventuelně přestalo hrát úplně. Postupně jsem si pořídil řadu dalších značkových snímačů, které byly sice o dost spolehlivější, nicméně v houkání nebo dunění na tom nebyly o mnoho lépe.

Snímač SH 965NFX patří k produktům německé společnosti Shadow Electronics, která řadu svých produktů posledních let staví na vlastní snímací technologii NanoFlex. Tato technologie vychází z celkem logického východiska. Ať už se jedná o akustickou kytaru, housle či jako v našem případě o kontrabas, podle inženýrů Shadow je vždy důležité, aby snímací systém „nesbíral“ pouze chování strun, ale rovněž chování (vibrace) materiálu, ze kterého je nástroj vyroben. Sám výrobce tento princip nabízí jako ekvivalent k mixu signálů nasnímaných klasickým kondenzátorovým mikrofonem a podkobylkovým snímačem.

Nutno uznat, že chování dřeva je u akustických nástrojů tím nejdůležitějším. I v případě kontrabasu hraje výběr materiálu těla i kobylky nezpochybnitelnou úlohu, o to víc mě potěšila možnost tento produkt „na vlastní dřevo” vyzkoušet.

Anatomie snímacího systému, který je dle výrobce důkladně odstíněn od nežádoucích interferencí, je poměrně jednoduchá. SH965NFX tvoří tělo předzesilovače a dvojice snímacích elementů. Preamp disponuje dvojicí potenciometrů pro nastavení hlasitosti a tónové clony. Výstup signálu ze snímače je realizován přes konektor jack 6,3 mm.

Instalace SH965NFX je snadná, zabere dvě, tři minuty a hlavně nepotřebuje žádnou úpravu kobylky nebo těla kontrabasu. Zatímco u jiných podobných snímačů ztratí člověk spoustu času hledáním polohy, kde by to alespoň trochu slušně hrálo, zde mi nečinilo žádný problém najít pro snímač umístění s co nejlepším zvukem. Snímací element je dokonale vyrovnaný a snadno se tlakem kobylky vytvaruje podle klenby desky.

Umístění pod kobylku přímo na desku nástroje je myslím nejlepší kompromis mezi snímáním z desky, kde budete jen obtížně hledat to nevhodnější místo kvůli různým „kýblovitým“ efektům, a snímáním na kobylce v blízkosti strun, kde je preset nejcitlivější a zejména hra smyčcem zní velmi ostře.

Snímací elementy pod oběma nohami zajišťují vyrovnanou sílu zvuku ednotlivých strun, což je přednost před snímači, které nejsou vzhledem k strunám symetricky rozloženy. Slabinou je lehce snížená přilnavost k pastovému povrchu snímacích elementů, takže kobylka může být poněkud nestabilní, pokud je deska kontrabasu (od kobylky) už trochu otlačená. Na jednom z kontrabasů jsem se musel smířit s tím, že kobylka si sedla o 2 mm výše, než bych si přál, pravděpodobně na své původní místo. Ale zrovna na tomto kontrabase jiný snímač neuspěl ani zdaleka tak dobře. I když je vzhled předzesilovače esteticky sporný, funkčnost je skvělá. Je z plastu a má třívoltovou baterii (na jejíž vybití marně čekám přes půl roku každodenního hraní). Mnoho neváží. Přesto bych raději doporučoval přichycení na struník, než přichycení na strunách za kobylkou, jak doporučuje výrobce. Vyřešit to lze snadno prostrčením šroubu na zadní stěně předzesilovače otvorem ve struníku pro G strunu. Přichycený na strunách za kobylkou přeci jenom působí jako odvlkovač a mírně tlumí vyšší alikvóty. Kdysi jsem odvlkovač používal, ale dnes se přikláním k názoru obětovat kvalitu jednoho dvou tónů a nechat znít nástroj jasněji.

Oba zmiňované ovladače fungují výborně. O výhodě stáhnout zvuk a nepouštět signál nikam je asi zbytečné psát. Z předzesilovače leze linkový signál a „hraje to tedy všude, kam se to strčí“. Se všemi aparáty, na kterých jsem testovaný model zkoušel, byl zvuk bezproblémový. Funguje dobře, i když se signál pošle bez DI boxu rovnou do mix pultu. Každý, kdo používá piezo snímače asi ví, jak snadno se rozhouká. Při opravdu silném zesílení se samozřejmě rozhouká i SH965NFX, ale snese určitě víc, než je běžné. Na koncertech používám DI box s možností přehození fáze, které většinu problémů, pokud se vyskytnou, vyřeší.

Jsem nadšený zvukem, univerzálností a spolehlivým provozem tohoto snímače. Zní přesvědčivě při hře pizzicato, arco i na slap. Umožňuje mi tak zaměřit se jen na hru samou a pokud nastane na pódiu nějaký problém, například s duněním a podobně, můžu s klidem vynechat z řetězce možných problémů snímání a hledat zakopaného psa někde jinde. SH965NFX mne od začátku zaujal věrným zvukem a to i při hře smyčcem. Vyzkoušel jsem ho na větších pódiích i v malých klubech a bylo rozhodnuto. Hrát koncerty na staré ozvučení už dále není možné. Dnes mám tento snímač na obou kontrabasech, které střídám podle potřeby a rozmaru…