Shure KSM9

Zpěvový kondenzátorový mikrofon
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
22 990,00 Kč

Přes osmdesát let zásobuje tato firma svými výrobky téměř celý hudební svět. Její proslulé mikrofony jsou součástí technického parku snad každé trochu známější kapely. Za celou svou hudební kariéru jsem však neslyšel, že by někdo vyřkl na účet této firmy nějakou absolutně zápornou kritiku, či výrobek odsoudil. Proto mě napadá ve spojitosti s ní již použitý reklamní slogan: „Co děláme, děláme dobře…"

Píše se rok 1984…

Budova okresního divadla je nabitá k prasknutí. Nejde však o žádný koncert významného normalizačního umělce s repertoárem písní sovětských autorů, nýbrž si zde dali, ač neradi, sraz hudebníci z celého okresu. Neradi proto, že jednou za čas museli projít zkouškou před komisí, tzv. přehrávkami. Pěkně museli zahrát a zazpívat přes svůj mnohdy velmi legrační aparát splácaný ze zaručeně super kousků vyrobených svými kamarády tajně v garáži, doplněných o „skvosty" firem Tesla a Vermona. Vše se snímalo povětšinou českými mikrofony AMD s nepřeslechnutelným zahuhlaným zvukem a obrovskou tendencí ke zpětné vazbě. Všichni pak koukali, když nějaký úspěšnější barař (hudebník provozující svou one-man-show v nočním baru) vytasil SM58 - grál pódiového zpěvu. Na večer všichni svorně odtáhli do hospody, kde potichu pomlouvali přísnou komisi z Okresního Kulturního Střediska. Ti hudebně blbější tvrdili, že jim nevyšel test z marxismu-leninismu, a proto dostali nejnižší třídu a ještě budou muset docházet na kapelnický kurz. Rockeři se pak vymlouvali, že jim byla vybrána interpretace lidové písně.

Píše se rok 2006…

a já si dovolím už teď tvrdit, že mám v rukou asi jeden z nejlepších pódiových mikrofonů 21. století - KSM9. Jde o kondenzátorový mikrofon vyrobený s maximálním ohledem na špičkovou reprodukci zvukového materiálu. Zároveň šlo výrobcům o zásadní eliminaci nežádoucích ruchů vznikajících během pódiového používání. To první jim zajišťuje kondenzátorový charakter mikrofonu, a to druhé pak robustní tělo s propracovaným designem a chytře uloženou kapslí tak, aby odolávala všemu tomu „nevlídnému", co s sebou živá stage obvykle přináší. Pro ochranu při transportu je mikrofon ještě navíc uložen do aluminiové krabičky s okovanými rohy a molitanovým polstrováním uvnitř. U pódiových mikrofonů není tento „kabátek" běžnou záležitostí a nám jen naznačuje, že pravděpodobně nepůjde o obyčejný mikrofon za tisícovku.

KSM9 očima

Papírová krabice ukrývá ono zmiňované aluminiové pouzdro. Je krásně a bytelně provedené s velkým černým logem na vrchní straně. Jediné, co můj kolega při zběžném ohledání označil okamžitě za malý nedostatek, je absence madla. Je to však věc názoru. Po otevření futrálu na vás vykoukne onen stříbropěnný 300gramový krasavec. Pouzdro pak skrývá už jen mikrofonní korunku a extra zabalenou mikrofonní závitovou redukci. Jako bych ihned po jeho uchopení cítil odolnost, pevnost a spolehlivost. KSM9 je proveden celý včetně grillové mřížky ve stříbrné barvě - jak uvádí výrobce ala „Champagne" (nabízena je však i šedo-černá varianta). Hned pod hlavicí mikrofonu dominuje černé prolisované logo a z druhé strany nápis SHURE. Jinak nic. Žádný vypínač, žádné jiné čudlíky, výstupky apod.

Tělo je ergonomické, hlavice je veprostřed opatřena kovovým kroužkem. Celý mikrofon jakoby byl vyroben z nějaké kosmické slitiny. U konektoru jsme ještě nalezli typové označení a piktogramy upozorňující uživatele, že mikrofon disponuje dvojitou směrovou charakteristikou. Jedna z nich je kardioidní a druhá hyperkardioidní. Kardioida zmenšuje vliv okolního prostředí - tj. například přeslechů na pódiu, zatímco hyperkardioida z něj činí téměř směrový mikrofon a ruchy eliminuje. Je potom na zpěvákovi či zvukaři, jaký typ směrové charakteristiky si vybere. Přepínač jsme nalezli až po nakouknutí do pětijazyčného manuálu. K přepnutí je potřeba odšroubovat chránící hlavici a na chromovaném těle spatříme onen kýžený přepínač. Je to velmi sofistikované a zabraňuje to nechtěné změně charakteristiky během produkce.

Již první pohled na odkrytou mikrofonní vložku přináší našemu oku uspokojení. Otvory jsou kryty téměř nepostřehnutelnou kovovou síťkou. Sama 3/4” kapsle má totiž dvojitou pozlacenou mylarovou membránu, dovolující právě přepínání mezi oběma charakteristikami. Závěs kapsle je proveden způsobem, který ruchy z pódia naprosto eliminuje. Výrobce se zde blýskl beztransformátorovou elektronikou se zesilovačem třídy „A”. Oxidaci kontaktů výstupu, ale i vnitřních propojení, pak spolehlivě zabrání pozlacené kontakty.

Ochranná mikrofonní hlavice se skládá ze dvou kovových mřížek na sobě, chránících kapsli před nechtěným nárazem. Jemný molitan pak zastupuje tzv. pop filter, tedy síťku eliminující rázy vznikající „retnými” hláskami „p” a „b”. Jde vlastně o trojitou ochranu před nepřízní živého koncertování. Když jsem se naivně sháněl po vypínači mikrofonu, bylo mi z vyšších míst sděleno, že mikrofon takovéto třídy již žádný vypínač nepotřebuje, protože zpěvák by měl být zcela v rukou pozorného a koncertu znalého zvukaře, který v okamžicích, kdy umělec nezpívá, deaktivuje mikrofon zamutováním. Tím je jasné, že onen mikrofon je určen pro muzikanty „vyšších pater", nebo alespoň pro takové, kteří s sebou vozí svého zvukaře.

Na hospodské či klubové akce bude asi zbytečný. Frekvenční rozsah mikrofonu je od 50 Hz do 20 kHz, výstupní impedance 150 ohmů, maximální SPL je 152 dB - tedy opravdu vysoké. Odstup signál/šum 72 dB a hmotnost přístroje 300 g.

KSM 9 ušima

Jak jsem již psal, šlo hochům ze Shure o kombinaci vynikajícího kondenzátorového zvuku a odolnosti proti ruchům, feedbacku a manipulačním otřesům během živé produkce. Tyto vlastnosti se z části potvrdily i na kšeftu v klubu, kde i přes naprosto „tragický" místní aparát vykouzlil Shure našemu zpěvákovi přehledný vokál bez trvalé zpětné vazby, kterou jsme vzhledem k monitorovému vybavení a kapacitnímu principu snímání očekávali.

Nedám však dopustit na řádné otestování mikrofonu ve studiu, které nám slouží i jako zkušebna, a jehož akustické prostředí dokonale znám a mám navíc možnost bezprostředního srovnání s jinými mikrofony a odhalení případných nuancí ve zvukovém podání, které na živém hraní bezprostředně nevyniknou.

Požádal jsem zpěváka z natáčející kapely, zda by sloku vystřihl celkem třikrát. Jednou jsem použil Audix CX 111, pak náš KSM9 a nakonec kondenzátorový zpěvový Shure BG 5.0. Oba první mikrofony jsou bratru za 20 tisíc korun, BG 5.0 byla za osmičku. Druhý den, s čistýma ušima jsem si poslechl výsledek. Zvuk KSM9 byl proti Audixu jakoby mnohem hladší a vyrovnanější. Těžko se toto popisuje pomocí přívlastků, ale šlo o zvláštní medovost. Audix byl trochu plošší a střapatější. Jakoby z něho některé transienty lehce tu a tam vyčnívaly i přesto, že v porovnání s jinými mikrofony se chová velmi neutrálně až referenčně. U BG 5.0 už bylo jasně znát, že je o třídu níž - ostřejší tenčí zvuk, po přiblížení nárůst proximity efektu. Když jsem poprosil zpěváka, aby lehce poklepal na oba stojany s vybuzenými mikrofony, byl hluk u Audixu mnohonásobně větší než u KSM9. A to i přesto, že Audix byl v protiotřesovém pavouku.

Nakonec jsem ještě KSM9 vyzkoušel přistrčit k natáčení tamburíny. Točili jsme asi ze tří metrů nejprve s kardioidní charakteristikou, pak to samé s hyperkardioidou. Ve druhém případě jsme v nahrávce měli mnohem méně okolí než v první. Směrovost přijde na pódiu opravdu vhod.

Poslyšte verdikt

KSM 9 americké firmy SHURE je špičkový pódiový mikrofon určený pro živé produkce náročné na kvalitu přednesu. Zpracování těla mikrofonu, jakož i 3/4” kapsle s duální charakteristikou a elektronika, ho posouvá do nejvyšších pater hudebního světa. Myslím si, že pro některé zpěváky, zvyklé dělat dynamiku odtahováním a přitahováním mikrofonu, by KSM9 mohl být i v lepších studiích vysvobozením od statického postávání u mikrofonu. Mohou totiž skákat, dupat, a v nahrávce není nic slyšet. Pardon, kromě krásného zvuku jejich hlasu. Tak, co mám ještě víc psát?

PS: Trochu se nám nelíbil šedivý, v poměru k designu a materiálu KSM9 jakoby laciný, plastový mikrofonní držák. Když jsem však KSM9 zastrčil do normálního gumového držáku, všiml jsem si druhý den, že mikrofon je od něho špinavý. Při bližším pídění po informacích jsem navíc zjistil, že tento typ držáků je vyráběn ve dvou provedeních, kdy naše šedivé je o stupeň volnější a měkčí, než druhá (černá) varianta. Navíc na různých internetových fórech se doberete „poznání", že tyto držáky vynikají vysokou životností, a to i ve srovnání s konkurenty od AKG či Sennheiser. A to je též poměrně podstatná vlastnost.