Simple Audio Plug-In - Pack I

Simple Audio Plug-In - Pack I
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
5 990,00 Kč

Koncem září minulého roku na hudebním veletrhu Muzika '99 uvedla firma DISK Multimedia na trh jednu ze svých dlouho očekávaných novinek - balík DirectX kompatibilních audio plugin "Simple Audio Plug-in Pack I", který vznikl v její vývojové sekci Dsound. Jedná se tedy o zcela první český výrobek z této oblasti. Před nedávnem jsem dostal možnost jej otestovat a rád se s vámi o své postřehy a dojmy podělím.

Něco málo teorie na úvod

Příchod DirectX přinesl tvůrcům hudebních programů, a hlavně uživatelům možnost využítí této technologie k rozšířování audio aplikací pomocí tzv.plugins (přídavných modulů), díky nimž lze těmito moduly v mnoha hudebních programech zvýšit základní počet efektových jednotek a měnit tím kompozice dalšími efekty či např. restaurovat starší nahrávky apod. Nejsme již proto nijak omezeni nutností používat přídavné moduly určené pouze pro tu kterou danou aplikaci, ale můžeme jeden modul využít v mnoha hostitelských aplikacích. Testovaný balík pluginů slouží k rozšíření efektových možností právě těchto aplikací, které DirectX podporují. S ním dostanete do rukou ucelenou nabídku efektů pro úpravu vašich audio vzorků.

Minimální systémové požadavky

Poněvadž se jedná o DirectX pluginy, musíte mít samozřejmě PC se systémem WIN 9x nebo NT 4.0 s nainstalovaným DirectX a alespoň jednu z hostitelských aplikací, která tento standard podporuje (např. Cubase VST 3.5 +, WaveLab, Sound Forge 4.0 +, ACID, Vegas Pro, Cakewalk Pro Audio, Samplitude 9624, Cool Edit Pro a jiné). Hardwarové požadavky představují standardní věci, jako je SVGA grafická karta s rozlišením alespoň 800x600 (doporučeno 1024x768) v hi-color režimu, 16 MB RAM, DirectX kompatibilní zvuková karta, CD-ROM mechanika a myš. Pro zpracování v reálném čase uvádí výrobce alespoň procesor Intel Pentium 120, ale mnohý z výše uvedených programů má samozřejmě raději o něco rychlejší procesor. Za zmínku však stojí, že oproti pluginům jiných firem, společnost DSound věnovala hodně úsilí na optimalizaci početních algoritmů, díky čemuž jsou tyto efekty velmi skromné a umožňují tudíž několik řazení hned za sebou, aniž byste se museli bát o přetížení svého pomalejšího procesoru. Přesto je podle mého názoru lepší mít počítač vybavený procesorem Pentium II a výš.

Hurá na věc

Po otevření krabice zjistíte, že jsou zde dvě CD a velice dobře zpracovaná uživatelská příručka v češtině, angličtině a němčině. Samotný "Pack" obsahuje tři samostatné moduly: Modulation FX Plug-in, BPM Double Delay Plug-in a Parametric EQ Plug-in. Vše obsaženo na jednom CD. Druhé cédéčko obsahuje demo verze zmíněných efektů, které můžete například věnovat některému ze svých známých, aby také vyzkoušel to, čemu že jste se to v posledních dnech věnovali a nebyli kvůli tomu k zastižení. Samotná instalace je velice snadná, po vložení CD-ROM do mechaniky se spustí úvodní nabídka CD-ROM (je zde i krátká prezentace s popisem a ukázkou jednotlivých efektů) a po zvolení instalace a vyplnění registračních údajů se všechny tři pluginy nainstalují. Na pevném disku nezaberou více jak 2,5 MB. Pro využití pluginů je nutné spustit některou z hostitelských aplikací (samostatně tyto efekty nepracují), zde ve zvolené pasáži vybrat libovolný úsek, na který budete chtít některý z efektů aplikovat, a přes menu DirectX spustit některý z modulů. Způsob aktivace se může lišit dle označení v jednotlivých programech.

Rozhraní a společné prvky

Po spuštění daného modulu se vám objeví uživatelské rozhraní, které na první pohled působí trošku plastičtěji, než na co jsem byl zvyklý, ale co se týče podoby ovládacích prvků, naopak oceníte jejich velikost a srozumitelnost i jejich podobnost se skutečnými hudebními udělátky. I zde je vidět, že si vývojáři dali práci nejen se zvukem, ale i s příjemným designem. Další výhodou těchto modulů je, že dokážou automaticky rozpoznat, je-li vstupní signál stereofonní či pouze mono, a tomu uzpůsobí podobu svého rozhraní. Změny parametrů se provádějí jak myší, tak pomocí klávesových zkratek. U posuvných potenciometrů se dají nezávisle ovládat levý i pravý kanál, pokud se zpracovává stereo signál, a pro přesnost se dají hodnoty zadávat i číselně, stačí jen poklepat levým tlačítkem na příslušný ovládací prvek. Společnou oblastí všech tří modulů je část Quick Presets/Compa-re, kam můžeme umístit čtyři různé již přednastavené algoritmy, jejichž název vidíme současně na displeji a mít ke všem z nich okamžitý přístup přes čtveřici tlačítek. Velmi příjemná věc pro porovnávání jednotlivých nastavení. K dispozici je množství již hotových přednastavení od výrobce, a pokud chceme, můžeme si i vlastní nastavení uložit jako Preset a zde jej později vyvolat. Celkově design a ovlá dací prvky působí velice přehledně a srozumitelně.

Modulatin FX Plug-in

Prvním ze zástupců je Modulation FX, efekt umožňující používat až čtyři nezávislé moduly a jejichž řazením a vzájemným zpožděním lze vytvářet nepřeberné množství modulačních efektů, jako je chorus, flanger, phaser a mnoho dalších. U každého z nich se nastavují následující parametry: Delay - zpoždění při nasazení efektu, Sweep - rozladění efektu, Speed - rychlost modulačního oscilátoru, Shape - tvar křivky oscilátoru (pro každý z kanálů lze zvolit jeden ze čtyř průběhů - sinusoida, trojúhelník, exponenciála a logaritmický průběh), Regen - míra zpětné vazby daného modulu, Level - úroveň signálu na výstupu modulu. Tlačítko Invert slouží k obrácení fáze modulační křivky o 180 stupňů a ovládacím prvkem Pan Wet lze umístit zpracovávaný strereo signál na výstupu z modulu ve stereofonní bázi. Pomocí zmíněných parametrů každého modulu a jejich vzájemnou kombinací (až čtyř najednou) lze dosáhnout mnoha zajímavých efektů. Poměr čistého a efektovaného signálu (Dry Out a Wet out) nám určuje výslednou zvukovou podobu.

BPM Double Delay Plug-in

Dalším v řadě je BPM-Double Delay, a jak již název napovídá, jedná se o zpožďovací efekt, tvořený dvěma nezávislými linkami A a B. Snadno s ním lze vytvořit i z monofonního signálu stereofonní. Hlavní předností tohoto delaye je to, že zpoždění lze nastavit v BPM čili tempu daného vzorku s přesností setin. Dalšími parametry jsou takt (3/4 nebo 4/4), ten se zadává pomocí přepínače Bar, nota (Note), která odpovídá vámi požadovanému rytmickému opakování Delaye a Decay; které určuje dobu doznívání zpoždění, a to pro každou linku zvlášť. Výstupní signál je opět dán součtem čistého vstupního signálu a efektovaného (Dry Out a Wet Out). Pro názornost je nastavení jednolivých parametrů ihned vidět na 3D echogramu, kde si snadno své nastavení zkontrolujete. Tento plugin stojí za povšimnutí právě díky možnosti zadávání zpoždění v tempu vaší skladby, a odpadá tím potřeba přepočtů zpoždění pro příslušná tempa dle tabulek.

Parametric EQ 

Posledním z modulů v tomto balíku je Parametric EQ, který slouží pro změnu kmitočtové charakteristiky vstupního signálu a to pomocí až šesti nezávislých parametrických filtrů. K celkové přehlednosti slouží graf Frequency Response, který v reálném čase zobrazuje skutečný modul kmitočtové charakteristiky jednotlivých filtrů a celkový modul kmitočtové charakteristiky všech aktivovaných filtrů. Zobrazit a aktivně měnit se dají nejen jednotlivé průběhy, ale i referenční body, s jejichž pomocí lze velmi snadno měnit průběh ekvalizační křivky. Při pohybu s tímto bodem měníme najednou hodnoty dvou parametrů - Filter Gain (zesílení filtru), které se dá měnit i samostatně pomocí příslušného potenciometru, a Filter Frequency (nastavení mezních nebo středních frekvencí filtru). U zobrazení lze navíc měnit rozlišení grafu, které se hodí pro detailnější pohled na průběh ekvalizační křivky a pro její případné přesnější změny. Zobrazení je možné v režimech +/-6 dB, +/-12 dB, +/-24 dB a +/-48 dB. Dále lze měnit strmost a šířku pásma filtru, kvalitu filtru a typ filtru podle tvaru jeho průběhu. K dispozici jsou následující: Lowpass - dolní propust, High pass - horní propust, Peak filter - výběr pásma, Low Shelve - sklon u vyšších kmitočtů, ponechá ze signálu ve větší míře nižší frekvence, High Shelve - sklon u nižších kmitočtů, ponechá vyšší frekvence, Notch Filter (volně přeloženo jako drážka) - zpracovává velmi úzké frekvenční pásmo. Jednotlivé filtry lze řadit do skupin. Poté se označí jako Grouped a v tomto případě se dají měnit jejich parametry u všech najednou, aniž bychom museli každý z filrů nastavovat zvlášť. Jednotlivé filtry lze zapínat a vypínat a jejich kombinací získáme výslednou podobu signálu. Výstupní úroveň si nastavíme pomocí potenciometru Output. Díky přednastaveným presetům velice rychle zjistíme, do jaké míry lze změnit podobu signálu. A co mě u tohoto efektu zaujalo, je možnost zcela oddělit nízké a vysoké kmitočty, takže můžeme například nechat znít basy a jiné hluboké tóny výrazněji v levém kanálu a v pravém nechat znít třeba činely, zkrátka si pohrát s kmitočty obou kanálů nezávisle.

Co říci na závěr?

Je těžké ubránit se pokušení z toho, že se jedná o první český výrobek tohoto typu, a tudíž nebýt i trošku méně kritický. S klidným svědomím však mohu říci, že jde o skutečně profesionální výrobek, který se díky svým minimálním požadavkům na výkon procesoru, což umožňuje využítí vícenásobného aplikování těchto efektů najednou, podpoře vzorků v rozlišení až 96 kHz/24bitů a své příjemné ceně, řadí na přední pozici mezi svými zahraničními kolegy. A navíc poměr cena/výkon nemá u nás v tuto chvíli konkurenta. Za cenu 7300,- Kč pro tuzemské i slovenské zákazníky dostanete skutečně kvalitní zboží. Ten, kdo má zájem měnit a různě vylepšovat a zkrášlovat svá díla, už nemusí sahat tak hluboko do kapsy. Možná jěště stojí za zmínku, že při plném využití jednotlivých modulů je trochu náročnější pouze Modulation FX. Parametric EQ a BPM Double Delay se spokojí s několika málo procenty početního výkonu procesoru. U Modulation FX při využití všech čtyř modulů nepřesáhlo i tak zatížení procesoru P200 MMX hranici 50 % a u procesoru PII 350 pouhých 15 až 18 %. A to je údaj, který stojí za povšimnutí. Zbylé dva pluginy zabíraly pouhých 3 až 5 procent početního výkonu. Jako plus hodnotím malé zatížení procesoru, zpracování vzorků až do rozlišení 24bit/96 kHz, snadné ovládání, množství přednastavených algoritmů, automatickou detekci mono a stereo signálu a dobré zpracování manuálu. O velmi příjemné ceně ani nemluvě. Jedno malé minus, aby to nevypadalo jenom jako samá chvála, a tou je pro mne až příliš čokoládový design. Ale to je skutečně nepatrná vada na kráse.