SONY Sound Forge Pro 10

Hudební software
Distributor: 
Cena: 
8 039,00 Kč

Sony Sound Forge Pro 10 je nejnovější verze zvukového editoru s  respektovanou tradicí a úctyhodně dlouhou historií. Vždyť nejstarší z řady jeho předchůdců pracoval nejen pod Windows 95, ale dokonce už i pod Windows 3.x. Tehdy ještě nesl Sound Forge původní příjmení mateřské firmy Sonic Foundry, což platilo až do roku 2003, kdy vývoj softwaru odkoupila za 18 milionů dolarů softwarová divize společnosti Sony.

Od podzimu loňského roku je na trhu verze 10 a podobně jako u verze předchozí (viz test Music Store 8/09) kupujete za necelých 8 039,- Kč (vč. DPH) celý balík softwaru pro editaci audio záznamu. Vedle samotného Sound Forge Pro 10 je to sada čistících plug-inů Noise Reduction 2, dále SW pro přípravu CD a kódování CD Architect 5.2 a na algoritmech firmy iZotope postavený Mastering Effect Bundle 2. Balení produktu obsahuje pouze instalační DVD a výtisk sériových čísel nutných pro on-line aktivaci. Kompletní manuál je v PDF verzi přiložen na instalačním disku. Instalace celé sady softwaru netrvala ani deset minut, kromě restartu jsem byl vyzván jen k vypnutí Skype, se kterým měl instalátor tendenci kolidovat. Minutovou záležitostí byla i on-line aktivace. Kdo z jakýchkoliv důvodů odmítá své „zvukové“ PC připojit k síti, má možnost provést aktivaci z jiného počítače. Jestliže začneme porovnávat Sony Sound Forge Pro 10 s předchozí verzí, první rozdíl objevíme již v samotném názvu, kde se kromě čísla deset objevuje prvně také přípona Pro. Neznamená to však, že do verze 9 byl Sound Forge nějakým jednoduchým a ne-profesionálním editorem. Jde víceméně o sjednocení názvů s dalšími produkty z řady Sony Creative Software, konkrétně s Vegas Pro (vícestopý audio editor a video střižna) a Acid Pro (vůbec první hudební program, který dovedl automaticky kombinovat samply a smyčky různého tempa a tóniny). Sound Forge Pro 10 není náročný na výkon počítače a nainstalujete jej i na několik let staré sestavě. Funguje nejen na Windows Vista (SP 2), ale i na Windows XP (opět s alespoň druhým service packem) a samozřejmě i Windows 7. Procesor 1 GHz a 512 MB RAM představují minimum, jakékoliv lepší parametry se vám však bohatě vrátí na rychlosti práce. Novinkou aktuální verze je optimalizace výkonu načtením ditovaného zvuku do paměti (Global Media Cache). Každý volný gigabyte paměti znamená několik (desítek) minut. Paměťové nároky však „neuvěřitelně“ rostou u vyššího bitového rozlišení (24, 32 bitů), vzorkovací frekvence a prostorového zvuku (5.1 apod.).

Skutečnost, že nový Sound

Forge si rozumí s drtivou většinou existujících audio formátů potvrzuje i výčet podporovaných formátů (viz doprovodný rámeček) Chybět by tak snad mohl jen formát OMF (původně navržený firmou Avid v roce 1994), stejně jako jeho nástupce AAF (Advanced Authoring Format) z roku 2000. I když se jedná o nejpoužívanější formáty pro přenos AV dat mezi zvukovými DAW (á la ProToools, Nuendo), videostřižnami (Avid nebo Final Cut) a profesionálními hardwarovými rekordéry (Fairlight, SADiE nebo Akai), Sound Forge Pro 10 je zcela ignoruje a nabízí vlastní formát SONY MFX. (OMF zcela chybí i v „sesterském“ produktu SONY Vegas Pro, novější AAF je pak jeho součástí od verze 6.0).

Počítačové muzikanty potěší, že Sound Forge si nyní plně rozumí s formátem souborů s příponami DLS, SF2 a GIG. Lze tak pracovat nejenom se samply, ale také s instrumenty a celými knihovnami vzorků Sound Font 2.0 nebo GigaStudio a GigaSampler (verze 1, 2, 3 – nesmí však být komprimované nebo zakódované).

Pro ty, kterým je Sound Forge něčím zcela novým, je důležité zmínit, že tento editor je sice vícestopý, nikoliv ovšem ve smyslu tradičního vrstvení stop při nahrávání (basa, bicí, kytary atd.) do vícestopého systému typu dvoupalcový analog, ADAT, ProTools, Nuendo apod. Stopami, respektive kanály se zde myslí jeden záznam, ovšem může být nejenom stereo (dvoukanálový), ale v libovolné kombinaci do počtu 32(!). V praxi však připadá v úvahu zejména „šestikanál“ (5.1) nebo „osmikanál“ kanál (7.1) pro surroundové ozvučení. Bitová hloubka pro záznam i export může vedle obvykle používaných 16/24 bitů být i 32, případně 32 nebo 64 s plovoucí tečkou (nepředpokládám však, že jejich používání bude častým „denním chlebem“ průměrných uživatelů). Nastavení vzorkovací frekvence se pak šplhá od 44.1/48 kHz přes dvojnásobky těchto hodnot až na 192 kHz (Nuendo firmy Steinberg nicméně „umí“ ještě jednou tolik - 384 kHz).

Kdo byl doposud zvyklý pro jednoduchost stříhat a sesazovat audio mezi několika stopami, toho Sound Forge potěší vylepšenou editací "Event-based". Střihový nástroj "Event Tool" umožňuje části zvuku po časové ose klasicky posouvat, kopírovat resp. mazat v rámci "bloků" (zmíněný "Event") a dále upravovat jejich vzdálenost nebo prolínačky (crossfades). Vzájemný poměr a hlasitost je možné upravovat vždy zvlášť, presetových prolínaček je v nabídce 25. Chybí snad jedině časová komprese/expanze při střihu, jakou umí ProTools, Cubase nebo od Sony "příbuzný" software Vegas. Tam je spíš ale doplňkem pro synchronizaci s obrazem (přesné nasazení/editaci délky zvukového efektu podle videa). Důležité je, že každý zvukový blok lze upravovat zvlášť (nikoliv audio stopu jako celek), samozřejmě systémem nedestruktivní editace. Odpočaté uši vás tak při ranní kávě nechají doladit všechny "fousy" zapomenuté v nočním střihu.

Efektové procesory iZotope

Zásadní součástí Sony Sound Forge Pro 10 jsou efektové procesory licencované firmou iZotope. Unikátní algoritmy této firmy z Massachusetts na severovýchodě USA jsou známé a rozšířené nejen v podobě VST a jiných plug-inů, ale i jako software pro studiové hardwarové produkty nebo aplikace pro iPhone a iPod Touch. Zatímco minulá verze Sound Forge obsahovala plug-iny čtyři, nyní pod názvem Mastering Effects Bundle 2 je zde následující šestice. Kdo ještě žádný z procesorů iZotope nevyzkoušel, bude mile překvapen přehledným designem, snadným ovládáním a výborným zvukem. Navíc je vždy v nabídce několik desítek presetů, rozumně pojmenovaných a navíc řazených do kategorií (dance, rock, pop …). Protože Sound Forge umožňuje nedestruktivní editaci, je možné (a rozhodně žádoucí) provádět nastavení a editaci parametrů v reálném čase.

Mastering EQ

Mastering EQ je příjemně znějící 4pásmový ekvalizer, doplněný o dolní a horní propust. V jeho okně probíhá v reálném čase spektrální analýza a lze i zobrazit přesnou hodnotu libovolného bodu v rámci osy X/Y (Hz/dB). Bohužel chybí ovladač celkové úrovně (gain), který by se zde u ekvalizeru hodil stejně, jako například u dynamických procesorů.

Mastering Reverb

Nečekejme žádný „Lexicon“, na druhé straně tento iZotope přináší dobře znějící a „pojící se“ dozvuk. Přepínat lze pouze mezi algoritmy Plate a Room, nastavit je možné nejen délku a hloubku efektu, ale i nízko a vysokofrekvenční oříznutí signálu (Damping). Dá se najít reverb, který nahrávce (při masteringu tak trochu „last minute“) pomůže dodat trochu chybějícího prostoru, nebo nahrávkám navléci podobný kabát při kompilaci celého CD.

Harmonic Exciter

„Bohatě“ čtyřpásmový enhancer s volbou charakteru přepínáním mezi režimy Retro, Tape, Tube a Warm. Nastavení frekvenčních pásem je plynule volitelné, lze tedy s ohledem na spektrum použitých nástrojů (zejména „spodek“ a sólový hlas) nastavit procesor tak, aby každé pásmo přidávalo „jen to, co má“. Vliv nastavení na jednotlivá pásma lze dobře slyšet v „solo“ režimu, tak lze editovat parametry separátně pro každé ze 4 pásem.

Stereo Imager

Podobně jako Exciter umí vylepšit (stejně jako pokazit) nahrávku, v tomto případě rozšířením stereofonní báze. Opět je řešen s nezávislou čtveřicí frekvenčních pásem. S ohledem na mono kompatibilitu, všesměrové vnímání basů nebo limitaci u záznamu hlubokých frekvencí do vinylu i zde platí klasické rčení „i méně může být někdy více“.

Multiband Compressor

Jedná se čtyřpásmový dynamický procesor s podobným ovládáním jednotlivých bloků, jakým disponovaly dva předešlé pluginy. Osobně se tento kompresor stal mým nejoblíbenějším procesorem z celé šestky. Je vhodný pro komplexní nezávislé ovládání a grafické znázornění úpravy dynamiky (zdá se tak přehlednější než např. „standard“ mezi vícepásmovými kompresory Waves C4). Tento plug-in iZotope sice nenabízí například variace typu chování kompresoru Opto/Electro, avšak ani při „slepém“ poslechovém testu nevychází jako horší v porovnání s plug-inem Waves (jehož cena odpovídá spíše celému balíku Sony Sound Forge Pro 10).

Mastering Limiter

Tento limiter představuje jednoduchý, ale účinný a čistě znějící „ultramaximizer“. S ohledem na zákonitosti a teorii digitálního audia nikdy enastavujte výstupní úroveň na 0 dB, ale vždy o něco méně. Pro mastering CD je doporučené maximum - 0,3 dB (s ohledem na možný „clipping“ na D/A převodnících), při použití limiteru v řetězci před dalšími procesory je vhodné tuto rezervu (margin) nechat ještě větší.

Noise Reduction 2

Z „domácích“ laboratoří Sony pochází druhá novinková součást balíku Sound Forge Pro 10 – a sice „čistící“ sada Noise Reduction 2. Kolekce obsahuje čtveřici nástrojů Noise Reduction, Audio Restoration, Click and Crackle Removal a Clipped Peak Restoration. Na rozdíl od plug-inů iZotope (u kterých až „oči přecházejí“) jsou zde jen občas strohé, spíše však žádné grafické ukazatele úrovně a dalších parametrů audio signálu. Vše opět funguje v reálném čase, není ale možné sledovat spektrální průběh. Nástroj Noise Reduction v programu Sound Forge Pro 10 umožňuje poslech pouze toho, co je odstraňováno. Postup je následující, ve spodní části plug-inu Sony Noise Reduction vyberete záložku Noiseprint a zaškrtnete políčko "Keep residual output". Poté lze poslouchat pouze šum, který je ze záznamu odstraňován. Vždy je v nabídce alespoň pár presetů (lupání, vinyl, 78 otáček, základní „odšumění“ atd.), které vás dostanou na slušnou startovní pozici. Dále je to jen o vlastních uších a požadovaném výsledku. Vždy je třeba rozlišit, zdali čistíme výslednou (archivní) nahrávku, nebo upravujeme pouze vybraný zvukový element, který je pouze součást do dalšího mixu. Ten může určité nežádoucí artefakty sám zamaskovat (šum dialogu se „utopí“ v atmosféře prostředí apod.).

Plug-iny Sony Noise Reduction 2 odvedou hodně práce a nemusí se jednat pouze o „exhumaci“ kazet, desek či jiných archivů z dávné doby minulého století. Pročistíte s ním i záznam, když nad hlavou vrčela zářivka, nebo se do zrovna nejlepšího kytarového sóla bůhvíjak ozvala mikrovlnná trouba od vedle. Clipped Peak konkrétně pomůže zachránit přebuzený záznam, když se v kterémkoliv článku digitálního audio řetězce potkáte s „digitální nulou“ (0 dB). Ne že by výstup „osoleného“ komba šlo vrátit na „čistou“ kytaru, ale občasné menší přebuzení lze úspěšně zamaskovat (jde to rozhodně rychleji a hlavně s úspěchem, než ručně v editoru „tužkou“ dokreslovat uřezané špičky).

Neuvěřitelné výsledky přináší procesor Sony élastique Timestretch. Jeho prostřednictvím se nabízí vysoce kvalitní časová komprese/expanze nebo změna ladění, která i v hodnotách desítek procent zůstává bez nežádoucích vlivů. Ať „přepočítáváme“ finální mix, sólové nástroje či lidský hlas – toto je jeden z nejlepších „timestretch“ plug-inů, které jsem měl možnost slyšet. Kromě „efficient“ nastavení pro méně výkonné sestavy je zde předvolba pro jednohlasé sólové party, řeč a „Pro“ - s nejvyšší kvalitou a vlastním nastavením formantů. Počítejte s tím, že élastique vám na procesoru trochu zatopí, ale výsledek stojí rozhodně za to.

SRC & MBIT+

Původně z dílny iZotope a novinkou v desáté verzi Sound Forge jsou technologie SRC a MBIT+. První z nich pomáhá co nejméně degradovat audio signál při nutně ztrátové konverzi na nižší samplovací frekvenci (např. výsledný mix 96/192 kHz do CD kvality 44.1 kHz). iZotope MBIT+ zase řeší nejtišší pasáže dynamického rozsahu na hranici šumu při přechodu na nižší bitové rozlišení (nejčastěji ze 24 bitů na 16 pro Audio CD). Pomocí vlastních psychoakustických algoritmů tak potlačuje nežádoucí jevy, ovlivňuje vnímání šumu a řeší neduhy konverze digitálního signálu zpět do analogové podoby. U „nadupaného“ techna nebo rockové nahrávky budete pro „nulovou“ dynamiku rozdíl hledat obtížněji, ale tiché pasáže dynamických záznamů (vážná hudba, jazz, mluvené slovo) nebo konce nahrávek tak mohou být výrazně čistší.

Sony CD Architect

Editace nahrávky by tímto měla být hotová a přestože komprimované formáty v čele s MP3 vládnou světu, dostane se jistě i na „tradiční“ vypálení audio CD. Sound Forge Pro 10 podporuje způsob Disk-At-Once, kdy je celý hudební disk vypálen bez vypnutí laseru a zvládá tedy libovolné (nebo žádné) mezery mezi skladbami. Pro pořádný master „jak se patří“, včetně PQ kódů, CD-textu nebo sub-indexů (třeba pro jednotlivé části symfonických skladeb) slouží Sony CD Architect. Je stále aktuální ve verzi 5.2, která byla i součástí předchozí verze Sound Forge, proto zde pro detaily odkazuji na recenzi Music Store z loňského srpna.

GUI

Grafické prostředí editoru Sound Forge je velmi intuitivní a umožní většinu editace zvukového záznamu každému během prvního odpoledne po instalaci. Nové je uzpůsobitelné uspořádání oken, dále přibyla okna „plovoucí“, takže i s jedním (ne velkým) monitorem lze pracovat velmi přehledně. Vlastní konfigurace lze uložit - časem si možná vytvoříte pár nastavení pro nahrávání, editaci, export nebo přípravu CD. Všudypřítomný je online help a kdo by se chtěl seznámit s vlastnostmi a jednotlivými bloky editoru podrobněji, ocení interaktivní „tutoriál“. Ten provází vybranými kapitolami krok po kroku, ať jsou to prolínačky a fade-in/out, konfigurace VST efektů nebo vytváření ACID smyček. Po určitou dobu je pro limitovaný počet prvních kupujících také součástí anglické výukové DVD „Sound Forge Pro 10 Seminar Series“. Hodinu a půl dlouhý výklad je stejně dobrý, ještě však detailnější než ten, jaký jsem dostal při posledním výletu na Karlštejn.

Resumé

Závěr mohu jen shrnout do veskrze pozitivního dojmu! V rámci editace zvuku snad není běžných a tradičních operací, které nejnovější Sound Forge "neumí". Komu by nestačila škála více než 40 obsažených efektů a procesorů, ten ocení nativní podporu VST plug-inů (včetně automatizace). Tvůrce z oblasti filmu zase potěší podpora řady video formátů včetně HDV kompatibilních souborů v rozlišení 720p i 1080i. Společně s plug-iny iZotope a software CD Architect je tak Sony Sound Forge Pro 10 cenově dostupnou a zcela kompletní sadou pro plně profesionální audio editaci.


--

Sony naslouchá svým zákazníkům i připomínkám odborníků a zapracovává je do aktualizací a nových verzí svých programů. Ještě před vydáním recenze se výrobce ochotně vyjádřil k některým připomínkám autora:

K chybějícím formátům OMF a AAF, jak je zmíněno v článku, říká výrobce toto, citujeme:

"Ačkoli tyto formáty náleží spíše ke zpracování videa než audia, podíváme se na možnost jejich implementace do programů Vegas a Sound Forge možná v příští verzi." (…) "Existuje plug-in, který se jmenuje AATranslator, který požadované funkce umí, viz www.aatranslator.com.au".

K chybějící časové kompresi/expanzi při střihu v odstavci o Event-based editaci říká výrobce toto, citujeme:

"Víme, kde by tato funkce jistě našla uplatnění, a podíváme se na začlenění časové komprese/expanze tažením myši už do příští verze."

K chybějícímu ovladači celkové úrovně v odstavci Mastering EQ říká výrobce toto, citujeme:

"Jde o plug-in firmy iZotope a tento požadavek jim předáme. Mezitím lze uvedenou funkci nahradit přetažením wet gain envelopes na samotné datové okno, není to však zcela vyhovující postup, protože nezachovává preset."