SPL Gold Mike (Germany)

SPL Gold Mike
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
32 000,00 Kč

Nelekejte se, není to reportáž z westernového městečka z doby zlaté horečky, zlaté cihle se podobá zlatý rackový šuplík Goldmike firmy SPL- dvoukanálový elektronkový mikrofonní předzesilovač.

Popis přístroje

Při prvním otevření kartonu a vybalení se mi vybavilo v paměti německé slovo „Liebhaberstuck“, což volně přeloženo znamená miláček. Přístroj totiž hned na první pohled zaujme solidností, kvalitním zpracováním a atraktivním vzhledem.

Po zapnutí přístroje se na Vás začnou usmívat dvě zcela obnažené elektronky za mřížkou v předním panelu, dva podsvětlené ručičkové VU metry a LED dioda s názvem Warm up. Ta přibližně po 8 vteřinách zhasne (indikuje nahřívání/žhavení elektronek, měří se anodové i žhavící napětí). Pokud dioda svítí, přístroj není připravený k provozu a výstupy jsou odpojené. Velmi efektní, ale i praktické.

Přední a zadní panel

Kromě vstupů a výstupů a tlačítka odpojení uzemnění obsahuje všechny ovládací prvky. Ovládání je velmi jednoduché, ale účelné. Oba kanály jsou zcela identické a zcela oddělené. Kanál obsahuje tlačítko 48V pro napájení kondenzátorových mikrofonů, Reverse pro otočení fáze signálu, Pad pro zeslabení o 30 dB /tedy vlastně zeslabení i pro linkovou úroveň, Highpass pro potlačení signálů pod 50 Hz se strmostí 12 dB na oktávu, a konečně tlačítko Flair, o kterém si toho povíme posléze trochu více, protože podobnou funkci obdobné přístroje jiných výrobců nemají. Každé tlačítko má svoji indikační LED diodu. Velmi důležité také je, že tlačítka jsou bezkliková, tedy nehlučná při přepínání. A konečně je zde mohutný, poctivý otočný regulátor úrovně (výrobek Alps) s velkou stupnicí, umožňující přesné nastavení (až + 72 dB).

Zadní panel obsahuje symetrické XLR vstupy a výstupy, nesymetrické jackové výstupy (i vstupy lze propojením pinu 1 a 3 znesymetrizovat pro linkový signál), síťovou zásuvku a tlačítko odpojení zemnění pro případ brumících zemnících smyček.

Trocha techniky nikoho nezabije

Goldmike v sobě ukrývá dva dual mono zesilovací moduly s centrálně umístěným napájecím zdrojem umožňujícím hvězdicové zemnící propojení, z toho plyne excelentní separace kanálů a tedy minimální přeslechy. Zapojení předzesilovače navrhla nově firma SPL pod krycím názvem Dual stage preamplifier. První stupeň je polovodičový, osazený špičkovým nízkošumovým obvodem Analog Device s velmi malým zkreslením a s velkou odolností proti vysokofrekvenčnímu rušení a brumu. Výstup prvního stupně s potenciometrem umožňuje až 2200 krát zesílit signál. Následující elektronkový stupeň osazený ručně vybíranou ECC 83 zesiluje konstantně o +6 dB, takže nezávisle na nastavení potenciometru zesílení přidává elektronka svůj teplý „charakter“ výslednému signálu. Ideální poměry pro oba stupně nastávají, když se indikovaný signál pohybuje okolo nuly na VU- metru, ne však příliš za „rohem“, protože VU metr ukazuje průměrné, a ne špičkové hodnoty signálu.

Dále bych se chtěl trošku podívat na zoubek funkci Flair vyvinutou laboratořemi SPL. Princip- za 1. stupněm je signál rozdělen. Část jde do 2. stupně, část do „Flair“ elektroniky, která je tvořená originálním zapojením elektronky, cívky a kondenzátorů. Toto zapojení zpracovává signál v omezeném frekvenčním pásmu 1,5 až 20 kHz. Střední frekvence se ziskem 2,5 dB leží na 6 kHz. Zároveň s frekvenční charakteristikou je ovlivňován i obsah harmonických složek signálu. Výstup z tohoto obvodu je přimícháván k originálnímu signálu přímo na vstupu do zesilovací elektronky. Odborně by se dalo hovořit o uzavřené pásmové propusti typu Shelving, avšak s odlišným časovým (fázovým) průběhem, což způsobuje zvýšení podílu harmonických složek ve výsledném signálu. Na závěr této kapitolky ještě základní technické údaje, z kterých je zřejmé, že Goldmike se výborně hodí i pro nahrávání s vysokou hustotou rozlišení. Samozřejmě se vřele doporučuje i pro harddiskové nahrávání. Frekvenční rozsah je 10 Hz- 100 kHz +- 0,5 dB, dynamický rozsah 110 dB a odstup S/Š při zisku 30 dB: - 86 dB 

Funkce

Nejprve odpovím na pomyslnou otázku - k čemu vlastně takový předzesilovač je, když každý mixpult již obsahuje mikrofonní předzesilovač? Odpovědí je jednak celosvětový trend posledních roků nahrávat nástroje či hlasy do pásu nebo HD přímo, bez průchodu mixpultem, protože mix třídy Neve či podobné si jen tak někdo dovolit nemůže a normální mixpulty pro smrtelníky vždy signálu něco „přidají“, a jednak touha mnohých po elektronkovém zvuku.

Takže pokud máte ve studiu kvalitního muzikanta s kvalitním nástrojem či aparaturou (a akustika studia je kvalitní) a pokud použijete kvalitní mikrofon, není nutné signál prznit korekčními a jinými obvody, ale po kvalitním předzesílení ho můžete zrovna nahrávat. Drobná zvuková vylepšení se dají vždy udělat při míchačce. A kvalitní předzesílení je přesně to, co zlatá cihla umí perfektně, nic víc, nic míň. Trošku mně to připomnělo staré pravidlo, že nejlepší zesilovač by byl drát. Ten zvuku nic nepřidá ani neubere.

Praktický test

Goldmike jsem zkoušel asi dva týdny v různých kombinacích s dynamickými i kondenzátorovými mikrofony. Výsledky byly velmi příjemné, např. při nahrávání overheadů s dynamickými i kondenzátorovými mikrofony se zcela neoddiskutovatelně zlepšil prostor i barva a celkový dojem. I při nahrávání zpěvu a akustické kytary přes tak kvalitní mikrofon jakým je AKG C12 (a při tak kvalitních muzikantech, kteří tvoří skupinu Jablkoň, na které jsem měl tu čest cihlu zkoušet) se vždy znatelně zlepšila prostorovost, detailnost zvukového obrazu a jakási lehkost a krystaličnost zvuku. Se zvukem Goldmiku jsem byl velmi spokojen, takže většina stop nového CD „Bláznivá“ byla nahrána právě přes něj.

vzhůru na vrchol Flair!

Obrazně bych popsal funkci Goldmiku a tlačítka Flair asi takto: za oknem v nahrávací místnosti stojí za mikrofonem atraktivní zpěvačka s atraktivním hlasem, atd... V režii posloucháme se zavřenýma očima a po zmáčknutí tlačítka Flair náhle z monitorů cítíme i jemný parfém zpěvačky. U zpěváků to tak nefunguje, ale jen proto, že nezavíráme oči. I s tímto tlačítkem je však nutné zacházet opatrně (ostatně jako s jakýmkoliv tlačítkem). Nezapínat např. na ječivý ženský vokál, trubku apod., nejlepší je si to vždy vyzkoušet. Někdy by mně vyhovovala nějaká mezipoloha, přibližně poloviční Flair, to ale bohužel nejde.

Další použití (vřele doporučuji) při nahrávání dětského pěveckého souboru se mně opět Goldmike odvděčil detailnějším a teplejším zvukovým podáním.

Závěr

Pozor! GoldMike je návykový! Já jsem po 14 dnech testování a práce s touto cihlou vydržel další týden bez ní, ale pak jsem si ji musel běžet koupit. Takže zlatu zdar !