StudioProjects VTB-1

Prcek s flaškou
Distributor: 
Cena: 
5 280,00 Kč

Poslední dobou se jako houby po dešti na trhu s nahrávací technikou začaly množit nejrůznější modely (někdy méně a někdy více zdařilých) předzesilovačů, určených pro přímý záznam zvuku do počítače či jiného nahrávacího zařízení, bez nutnosti používat klasický mixážní pult, a za účelem přidání trochy toho krásného lampového teplíčka do těch našich dnešních studených digitálních mašinek. Výběr je dnes opravdu široký, každý si může zvolit podle svých požadavků i stavu své peněženky co hrdlo, pardon uši, ráčí.

Je spousta modelů které mají ve svých útrobách opravdovou flašku (prosím nezaměňovat s již tak v naší obsáhlé muzikantské obci hojně skloňovaným kouzelným slovíčkem, které označuje předmět způsobující radost, nesčetné veselí a v neposlední řadě i inspiraci mnoha hudebníkům). Tak tohle je skutečně trošku jiná flaška, ale věřte že blahé pocity muzikantovy umí navodit také. Nebudeme si nic nalhávat, většina těchto mašinek není zrovna nejlevnější, a obzvlášť pro muzikanty vyskytující se v našich zeměpisných šířkách, ale jasné taky je, že ne každý touží po Mercedesu nebo třeba Rollsu, je spousta muzikantů, kteří chtějí mít jen docela slušně znějící demáče a přitom nechtějí zruinovat rodinný rozpočet na pár let dopředu (i když mezi námi pánové, dovedete si představit tu nezměrnou radost Vaší milované, ten pocit absolutního štěstí, který ji zachvátí když jí k narozeninám místo vysně- ného kožichu přinesete domů nevelkou krabici a v ní lampový preamp - to je nádhera, a vsadím se, že ji v tu chvíli ani nebude vadit že jste musel vybrat penízky z jejího Stavebního spoření, protože to Vaše jaksi nestačilo). Ale tím nechci v žádném případě tvrdit že dnešní test (když už používáme přirovnání k autům tak u něj zůstaňme) bude o nějakém malém vrčícím plastovém vozítku z NDR, které ještě navíc při provozu pěkně smrdí.

Právě naopak, nový preamp od americké firmy STUDIO PROJECT (no, reálná výroba je jako obvykle u kapitalistických komunistů v „Čajně"), s názvem VTB 1, jednak vůbec nesmrdí, druhak, jak jsem již naznačil, není z NDR, ale to podstatné je, že není vyroben z plastu, ale jeho tělo je kovové konstrukce působící velmi solidním dojmem, takže opravdu nehrozí, že by jste jej mohli (tak jako výše zmíněné vozítko) rozflákat a použít na trsátka. Naopak si myslím, že tenhle preampík hrubější zacházení bez problémů snese, ale nedoporučuji, nezaslouží si to. Možná se budete někteří divit, ale ani poslední vlastnost oblíbeného lidového vozidla tenhle preamp též postrádá, on opravdu nevrčí, ale právě naopak se z něj line docela hezky nadupaný zvuk připomínající stroje úplně jiné cenové kategorie. Ale nepředbíhejme a pojďme se nejdříve podívat detailněji na tohohle zajímavého ďiblíka.

Uspořádání

Takže, úplně vlevo na předním panelu se nachází tlačítko sloužící k zapínání či vypínání fantomového napájení 48 V, které potřebují pro svoji práci kondenzátorové mikrofony. Jdeme dál doprava, kde nás čeká jackový konektor kterým do přístroje putuje linkový, potažmo nástrojový, mono signál. Vedle něj se nachází další přepínač s názvem LINE IN, kterým volíme mezi linkovým vstupem a vstupem mikrofonním, který se nachází na zadním panelu. Dle mého názoru je tohle docela praktické řešení kdy volíte mezi dvěma zdroji signálu bez nutnosti stálého odpojování či znovu zapojování kabelů. Dalším ovládacím prvkem nacházející se směrem doprava je otočný potenciometr s názvem INPUT GAIN a jak asi všichni správně tušíte, slouží k nastavení ideální vstupní úrovně signálu do přístroje, jeho sousedem je tlačítko s názvem HPF, tedy Hi-Pass Filtru sloužící k odstraněni nežádoucích spodních frekvencí (70 Hz/-18 dB na oktávu) u vstupního signálu - je to ideální pomocník např. při nahrávání zpěvu či kytar, kdy se vám do nahrávky nedostanou rušivé pazvuky způsobené dupáním zpěváka, vrzání podlahy, apod.

Jako další na řadě je mnou velmi oblíbený, opět otočný potenciometr nesoucí název TUBE BLEND, a myslím že je to ten nejzásadnější poťáček na tomhle zařízení. Umí totiž hezky plynule otáčením směrem doprava měnit charakter zvuku, úplně vlevo máme klasický zvuk Solid State a otáčením směrem doprava postupně dostáváme krásně našťavený TUBE Sound, tedy hezky česky - ta flaška je fakt tam, a je to cítit. Tak pojďme dál, čeká nás další přepínač s názvem METER a vedle něj řada pěti LED diod barevně vyvedevých od zelené po červenou. Přepínačem volíme co budeme chtít měřit – vstupní či výstupní úroveň signálu, jednoduché ale účinné. Pod řadou diod najdeme jednu hezkou vychytávku - tedy vydírkované písmeno „V" - značící zřejmě Valve - na první pohled tedy nic tak zvlášť okouzlujícího, ale vše se rázem mění zapnutím přístroje. Nejenže je krásně vidět VTB 1 až tzv. do žaludku, ale pohled samotný ještě umocněn velmi efektním fialovým nasvícením všech vnitřností. Řeknu vám, moc hezká podívaná, zvláště pak ve tmě či šeru, kdy se efekt ještě umocní. A jsme téměř na konci, úplně poslední potenciometr na předním panelu nese název OUTPUT GAIN a myslím že jeho funkci budou znát asi všichni, tak jen krátce, slouží ke správnému nastavení úrovně výstupního signálu, který putuje z VTB 1do dalšího zařízení, nejčastěji do zvukové karty počítače či jiného nahrávadla. Na čelním panelu nám zbývá již jen poslední tlačítko, které má za úkol otáčet fázi celkového výstupního signálu. Dodejme jen, že všechna tlačítka na předním panelu jsou barevně podsvícena (jsou-li aktivní), tudíž máte i dobrou optickou kontrolu nad přístrojem a v provozu což velmi usnadňuje práci a šetří případný ztracený čas hledáním co, jak a proč zase nehraje či nefunguje. Věřte mi, že vím z vlastní zkušenosti o čem mluvím. Tímto jsme skončili s předním panelem a můžeme otočit solidně zpracovanou celokovovou krabičku, která stojí docela pevně a stabilně na gumových nožkách, a dáme se do popisu zadní části tohoto sympatického přístroje.

Začneme opět z leva doprava. Jako první uvidíme zdířku pro připojení externího adaptéru sloužícího k napájení celého přístroje, který je samozřejmě součástí dodávky, takže nemusíte při koupi VTB 1 ještě dál investovat. To je určitě příjemné, ale co mi na tomto místě trochu vadí, je použití samotného externího zdroje, kdo má podobných zařízení několik, tak mi dá určitě za pravdu, že to není to pravé ořechové, ale z druhé strany musíme zůstat objektivní a přiznat, že na své nevelké rozměry má VTB 1 docela slušnou výbavu a nedovedu si snad ani představit, že by se do jeho útrob mělo ještě vměstnat trafo. Ale co mi vadí ještě o něco víc je absence síťového vypínače, jsou situace kdy právě třeba preamp zrovna ve studiu nepoužíváte, a tak buď vám poběží stále nebo jste nuceni (tak jako já) na kolena, a hurá do racku rvát trafíčko ze zásuvky. No, ale na druhou stranu, aspoň mám nějaký ten pohyb, a to po dvanácti i více hodinách sezení ve studiu určitě prospěje. No tak vidíte, všechno zlé....Tak jsme si trošku zasportovali, zapálíme si další cigáro a můžeme pokračovat. Jako další konektor nacházíme směrem doprava symetricky zapojený XLR sloužící k připojení VTB 1 do nahrávacího zařízení (100 Ohm), tedy jedná se o výstupní konektor, a hned vedle něj nacházíme další výstupní konektor typu JACK, opět symetrický, ale s vyšší linkovou impedancí 300 Ohmů. Směrem doprava následuje opět 1/4" TRS konektor nesoucí název INSERT a jak asi sami správně tušíte, slouží k připojení externího zařízení, jako např. kompresor, ekvalizer nebo třeba efektový procesor, kdy signál odbočí do externího procesoru a stejným konektorem je přiváděn a přimícháván zpět do útrob VTB1, kde se dál zpracovává společně s původním signálem. Jediným tlačítkem na zadním panelu je přepínač impedance mikrofonu, je možno volit 200 Ohmů, nebo 50 Ohmů pro použití např. páskových mikrofonů. Zakončíme symetrickým konektorem XLR pro připojení mikrofonu. To je ze zadního panelu vše.

Pocity

Musím říct, že i přes mou počáteční nedůvěru, mě tenhle malý sympatický prcek velmi příjemně překvapil. Podle mého, co se jeho vzhledu týče, vypadá mnohem líp ve skutečnosti než na obrázku (není asi moc fotogenický, ale to já taky ne), velmi příjemně působilo jeho ovládání i celková práce s ním, potenciometry mají šikovně tuhý chod, jejich velikost je dostatečná i pro lidi s o něco větší rukou, celkový dojem hodně bytelný, zdá se že opravdu něco vydrží. Osobně mám rád mašinky umístěné pěkně v racku, ale musím konstatovat, že když VTB 1 postavíte na stůl bude stát velice stabilně. Při práci vám nebude jen tak ujíždět a ještě vám udělá hodně parády když ve svém pokoji či studiu zhasnete světlo a můžete se kochat pohledem na zmíněné „fialové útroby" VTB 1.

Jeho zvuk se mi líbil, samozřejmě by nebylo fér jej srovnávat s preampy pěti až desetinásobně dražšími, ale ve své cenové kategorii si myslím hraje skvěle, a má zvuk za který by se nemuseli stydět ani mnohem dražší přístroje. Jeho výhodou je především přítomnost lampy 12AX7, kterou jsem takto vyzkoušel na zpěv, kytaru i klávesy. A řeknu vám, je to příjemný pocit hrát na nástroj a experimentovat s potenciometrem TUBE BLEND, zvuk se tím dá hodně ovlivnit, zjemnit či naopak dost hustě našlápnout. Ale doporučil bych vyzkoušet to na vlastní uši, o zvuku se jen těžko mluví, je třeba si to poslechnout, a věřte, že v tomhle případě to rozhodně stojí za to.

Závěrem bych chtěl tento sympatický preampík doporučit všem, kteří ať už doma v obývácích nebo ve svých studiích nahrávají do nějakého toho digitálu, a touží po nějakém ne zrovna moc drahém zařízení s dobrým zvukem, slušnou výbavou, mikrofonním i linkovým předzesilovačem, a hlavně s elektronkou, která jim to jejich digitální studené podnebí trochu zateplí.