Superlux S241/U3

Kondenzátorový nástrojový mikrofon
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
2 697,00 Kč

Firmy vyrábějící mikrofony se stejně tak, jako výrobci v jiných oborech "lidského tvoření" snaží oslovit své potenciální zákazníky stále novými a novými produkty. Zdokonalují svoje "know how", nechávají se inspirovat konkurencí, postupně zaplňují pomyslná prázdná místa na trhu. Ti, kteří byli ještě před nedávnem považováni za cosi druhořadého, si dnes zvesela potřásají rukama s giganty, k nímž dříve vzhlíželi s úctou. Jó, pokrok nezastavíš a…

... pomyslná ruka trhu je tím nejlepším rádcem. O tom už cosi povídal jeden pán který vymyslel kupónovou privatizaci. Protože však moje znalosti z ekonomie jsou na úrovni středně chlupatého šimpanze, přestávám mudrovat a vrhám se na dnešní test. Jeho předmětem bude studiový mikrofon s půlpalcovou zlacenou kapslí, určený především pro snímání akustických nástrojů všech možných skupin (akustické kytary, smyčcové nástroje, malý buben + overheady a dechové nástroje) a dále příslušenství k tomuto mikrofonu. Jde o novinku taiwanské firmy SUPERLUX a jeho typové označení je S241/U3. Cena velmi příznivá – přibližně 2 700,- Kč.

Pár slov o firmě

Počátky se datují kamsi do roku 1987, když firma Tenlux začala s výrobou mini “repráčků” a telefonních přístrojů. V roce 1993 rozjíždí výrobu dynamických mikrofonů a v roce 1997 přidává mikrofony určené pro natáčení. Dnes se výrobce, který prošel bezpočtem fůzí a transformací, zabývá výrobou mikrofonů, bezdrátových přijímačů a vysílačů, sluchátek, reproduktorů a příslušenství. Na našem trhu jsou populární mezi live zvukaři díky poměru cena/výkon zejména jejich sety pro bicí nástroje.

S241/U3

Mikrofon včetně příslušenství je dodáván v černém plastovém kufříku. Kufřík nelze zamknout, ale zacvaknutí plastových rámečku je natolik bytelné, že jakoby zamknut byl. Uvnitř, molitanem polstrovaného kufříku, se nachází mikrofon - tužka, držák + POP filter, molitanový windscreen a zajímavě řešený plastový odpružený mikrofonní držák. Již na první omak velmi bytelný mikrofon, šedě metalízové barvy, je "vyzbrojen" 1/2" mikrofonní pozlacenou vložkou s kardioidní charakteristikou. Tato vložka je výměnná a určitě k ní bude (nebo už je) časem možno dokoupit třeba vložku s kulovou charakteristikou. Mikrofon má na svém těle dva poměrně hluboko zapuštěné třípolohové přepínače. Prvním přepínačem lze navolit 0 dB, -10 dB nebo -20 dB útlum. Při snímání zvukově intezivnějšího zdroje přijde tato funkce velmi vhod. Druhý třípolohový přepínač pracuje jako LO-CUT filter na frekvencích 75 Hz a 150 Hz.

Mikrofon disponuje FETovým předzesilovačem a je navrhnut tak, aby zvukový mistr během snímání nemusel používat korekční úpravy na mixu.

Firma Superlux se tedy snaží poskytnout uživatelům díky tomuto mikrofonu již hotový zvuk.

V kufříku však nenalezneme pouze mikrofon, ale taktéž bohaté příslušenství. V první řadě asi nejvíce zaujme držák samotného mikrofonu HM-40. Je odpružený, ale nejedná se tzv."pavouka", nýbrž o důmyslný systém dvou jakýchsi skruží s gumičkami jimiž mikrofon provlékneme a ony ho pevně svírají a zároveň eliminují nežádoucí vibrace. Spodní část pak disponuje závitem (s redukcí) pro uchycení ke stojanu. Šroubem můžeme nastavit sklon mikrofonu nahoru či dolů. Vše ač umělohmotné, působí velice masivním dojmem a je naprosto funkční. Kufřík dále ukrývá velmi rafinovaně konstruovaný POP filtr HM-43. Jde o drátěný, gumovou izolací potažený držák, který se dvěma svorkami přicvakne přímo na tělo mikrofonu. Do přední - větší svorky pak vložíme samotný filtr. Je chromovaný s velice jemnou dvojitou síťkou. Vypadá na první pohled trošku jako víčko od nějaké plechovky a funguje skvěle. Co do účinnosti jsem ještě lepší neviděl. Posunováním drátěného držáku po těle mikrofonu pak zmenšujeme či zvětšujeme vzdálenost POP filtru od kapsle. Je zde otázkou, zda u nástrojového mikrofonu není tento POP filtr přílišným luxusem, neboť mikrofon není určen pro mluvené slovo, ale může se hodit například pro kontaktní nahrávání některých dechových nástrojů. Prostě výrobce myslel na všechny eventuality. Posledním kouskem příslušenství je windscreen S-09. Nejedná se o nám známou molitanovou kouli, která se časem sežvaní a ztratí tvar. Zde jde o windscreen vyztužený umělohmotným košem, který velmi přesně padne na tělo mikrofonu. Černý molitan ve tvaru elipsy navíc krásně ladí s mikrofonem. Věřím, že pokud použijete při venkovním natáčení všechny tyto ochranné prvky, projeví se nepřízeň počasí na vašem záznamu jen minimálně.

Pár technických dat 

Mikrofon je dlouhý 156 mm a tlustý 22 mm. Váží 220 g. Frekvenční rozsah od 20 Hz do 20 kHz. Maximální úroveň akustického tlaku činí 143 dB (při THD 1%/1000 Hz). Odstup "signal/šum" je 78 dB a impedance 200 Ohmů. Dynamická odezva je 112 dB, citlivost -23 dBv/PA (17.8 mV/PA).

Jak to slyšely naše uši

Mikrofon jsme nejprve použili k natáčení sólových houslí ve studiu. Jednalo se o záznam určený pro rockovou kapelu, nikoliv tedy o vážnou hudbu. Už během točení samotného nebylo potřeba se zvukem v podstatě nic provádět, kromě nastavení úrovně. Kontrolní poslech pak toto první "slyšení" potvrdil. Použili jsme jen LO-CUT filtr 75 Hz. Zvuk houslí byl plný a zřetelný, jen vyšší frekvence (okolo 12 kHz) nám přišly trochu více zvýrazněné. Během počítačového mixu se však tato skutečnost velmi lehce odstraní. Pokud by však ony frekvence chyběly při záznamu, už je tam nikdy nedostanete (staré pravidlo).

Dále jsem S241 použil ke snímání sólového saxofonu (opět LO-CUT 75 Hz). Opět byl celkový sound v pořádku, jen klapání mechaniky bylo v záznamu zřetelnější. Usoudili jsme, že mikrofon má rychlejší náběh na středních a vyšších kmitočtěch. Fakt je ale ten, že výrobce na tuto skutečnost sám poukazuje, neboť určuje mikrofon pro studiovou práci se signály bohatými na ruchy. Též pohled na frekvenční graf se zvýrazněným pásmem okolo 5 kHz a 12 kHz potvrzuje, že jde o záměr, nikoliv o technickou nedokonalost. Nakonec jsem uprosil kolegu kytaristu a natočil s ním tři vzorky akustické kytary na tři kondenzátorové mikrofony podobného typu a cenové relace.

Šlo o Joemeek JM-27 (taktéž FETový), Shure BG-4 a náš S241/U3. Stejný úryvek, stejná úroveň a vzdálenost od mikrofonu, bez použití korekcí. Žádný útlum ani filtr jsme tentokrát nepoužili. Joemeek produkoval příjemný zvuk s lehkým nárůstem basového spectra. S241/U3 byl zvonivější a jiskrnější, ale přišlo nám, že obsahuje více šumu. BG-4 produkoval rovný až neutrální zvuk v celém rozsahu. Ruchy (přejíždění přes struny apod.) byly u S241 zřetelnější než u obou jmenovaných mikrofonů. Jde však o záměr výrobce.

Rozhodně Superlux S241/U3, i díky nadstandardnímu příslušenství, patří mezi mikrofony určené pro pokročilejší práci, neboť vždy velmi záleží k jakému účelu bude používán. Já věřím, že není žádnou "Popelkou v koutě", protože se určitě vyplatí mít ve studiu i mikrofon citlivější na ruchy. Škoda, přeškoda, že jsem neměl dva a nemohl je použít jako overheadový pár. Každopádně kdyby do budoucna “Superluxáci” vyrobili takto laděný stereo mikrofon např. do terénu, s podobným příslušenstvím, jdeme do něho.