TC Electronic M-ONE

Vskutku za „lidovku“
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
24 490,00 Kč

Popravdě řečeno, o tento přístroj jsem se zajímal již před rokem a když mi byl nyní nabídnut k testování, začala být reálná možnost odpovědět si na otázku, jak se firma, nabízející ve svém menu přístroje nejvyšší kategorie, vešla do ceny, které se z oblibou říká lidová a přitom nepoškodila své dobré jméno.

Balení, výbava

Samozřejmosti (… téměř) vezmu poněkud heslovitě. Černá krabice s bílými popisy velikosti 19"a výšky 1U. Celkem lehká i na to, že skrývá napájecí zdroj. Tedy žádné další trafo plácající se a překážející v racku, což bohužel není samozřejmé. Celkem hodně ovládacích prvků na předním panelu. Puristé jistě něco namítnou, ale po chvíli práce s M-ONE zjistíte, že ke všemu je jasný a rychlý přístup bez nošení manuálu v kapse a probírání v nabídkových stromech. Manuál je mimochodem kromě angličtiny, japonštiny a několika dalších jazyků samozřejmě také v češtině.

Všem ovládacím prvkům vévodí velký LCD displej. To už dnes bývá samozřejmé. Co samozřejmé není, je jeho dobrá čitelnost, která je zde perfektní. Kromě toho, že máte možnost měnit podsvícení podle úhlu pohledu sledování, ale i všechny důležité údaje (metry vstupů, název a číslo programu i metry dynamických algoritmů) jsou dostatečně velké. Navíc je displej vícebarevný a toto vše vás nenutí soustředit se zblízka pouze na jeden přístroj.

Na displeji ještě najdete Routing, typ momentálně používaného algoritmu, typ připojení, vzorkovací frekvence, banka efektů factory/user, MIDI a několik dalších symbolů. Zadní panel je velmi dobře vybaven, ale pro tuto cenovou kategorii již začíná být standardem: trojice MIDI, digitální IN/OUT typ S/PDIF na RCA konektorech a symetrické analogové vstupy L/R a výstupy L/R na konektorech 1/4" TRS Jack a ještě jeden Jack pro pedál. Když se vrátím k přednímu panelu, tak kromě tlačítek, které mají téměř všechny svojí indikační svítící diodu, zde jsou ještě čtyři otočné regulátory. Zde musím, ač nerad, udělit jedno mínus, protože knoflíky jsou nasazené na hřídelkách potenciometrů velmi lehce, bez jakékoli aretace. A tak bez obtíží mohou vypadnout. Ten největší knoflík je datové kolečko a vlevo pak trojice menších - IN Level - vstupní úroveň, MIX, tedy poměr čistého průchozího signálu a efektovaného. Při použití do sběrnice mixu věčně vpravo. Třetí "čudlík" je, alespoň dle mého názoru, nejpraktičtější ovládací prvek, se kterým jsem se setkal za poslední dobu. Má název Effect Balance, a lze s ním plynule mixovat efekt 1 a 2, tedy ENGINE 1/2. Prakticky vzato, pokud preset např. 33 USER, obsahuje v Engine 1 Hall a v Engine 2 Delay One tap, tímto ovladačem můžeme přímo z panelu rychle a snadno nalézt potřebný poměr obou, nebo nechat efektovat jen jedním. Tím bych uzavřel hodnocení hardware a nyní něco o měkkýších.

Vnitřní struktura je celkem jednoduchá. O efektování se starají dvě samostatné stereofonní jednotky, které lze přes tlačítko ROUTING seskupovat v následujících zapojeních: 1/ Dual Send-Return, 2/ Parallel, 3/ Parallel-Serial, 4/Serial, 5/Stereo, 6/Dual Mono. Každá jednotka (ENGINE) může nezávisle na druhé použít jeden z následujících algoritmů:

Vstupy a výstupy lze přes tlačítko I/O Setup přepnout mezi Analog a Digital se vzorkovací frekvencí 44,1 a 48 kHz. Pod tímto tlačítkem máme i softvarové ovládání výstupní úrovně a ovládání Ditheru.

Pod tlačítkem UTILITY najdeme systémové parametry a např. základní parametry MIDI. V systémových parametrech můžeme měnit podsvícení LCD, Bypass mód: 1/ vstup je přiveden přímo na výstup, 2/ vypne vstup na efektu (probíhající efekt odezní), ale přímý nechá procházet, 3/ vypne výstup efektu. Mimochodem každá jednotka (ENGINE) má na panelu své Bypass tlačítko s LED. Dále Pedal setup v režimech: Bypass 1, Bypass 2, Bypass 1+2 nebo Tap. Poslední parametr je pro Tap Unit v hodnotách buď milisekund nebo BPM. Tlačítko STORE slouží pro zápis nového presetu do banky User (100 míst) a před potvrzením můžeme zadat nové vlastní jméno. TAP tlačítko s LED, které bliká v nastaveném tempu, začíná být již také běžnou záležitostí usnadňující život. V parametrech "TAP" můžeme nalézt ještě tzv. Tap Subdivision v hodnotách: Ignored, 1, 1/2D, 1/2, 1/2T, 1/4D, 1/4, 1/4T, 1/8D, 1/8, 1/8 T, 1/16D, 1/16, 1/16T, 1/32D, 1/32 a 1/32T. Tap Function je v hodnotách: ENG1, ENG2 nebo ENG 1+2. MIDI Sync přes MIDI clock je implementováno. Pro sváteční uživatele podobných zařízení dodám, že dvojím stiskem tlačítka TAP nejlépe v tempu skladby získáme stejný rytmický útvar např. ozvěn delaye jako je daná skladba. Tedy echo nám neroztrhá rytmus. Tlačítko ENTER je pro potvrzení dané operace, tlačítko EXIT je pro ukončení z dané operace. To je prostě láce. Dvě tlačítka ALGO/EDIT pro Engine 1, resp. 2, slouží pro přímý přístup do editování navoleného algoritmu. Zde bych se rád trochu zastavil, protože nevím jak vás, ale mě u podobných krabic většinou dost zajímá jak hodně můžu šťourat v parametrech, abych se v těch lepších případech vrátil k firemnímu nastavení. Každopádně je dobré, když lze některé hodnoty změnit a nejedná se o změnu kosmetickou. Tím nechci tvrdit, že dvouhodinový hall je pro mě stěžejním efektem. Předložím Vám zde alespoň tři algoritmy a jejich editační možnosti:

Praxe

Naváži na první část tím, že parametry jsou editovatelné vesměs ve velmi vhodně zvoleném rozmezí. Např. až 4sekundový delay sice moc nevyužijete, ale je dobré, že je, a také napovídá o použití kvalitních obvodů. Vzpomínám na „-verby", kde jsme při použití halu byly omezeni na delayi 150 ms! To je skoro nepoužitelné. Zde máme velmi kvalitní hall se všemi parametry a ještě 4 s delaye. K tomu je třeba dodat, že M-ONE si nehraje na mnohonásobný multiefekt, ale to, co nabízí, je na rozdíl od mnoha multiefektů vždy ve stoprocentním nasazení. Přejděme opět ke standartu, ne ale k průměrnosti: Decay Time jsou vhodně zvoleny, stejně tak filtry, modulační frekvence atd. Poslední, co považuji za dobré a standardní, jsou názvy parametrů. Co by mohlo být trochu lepší je například „SIZE". Samozřejmě k ceně efektu nemůžeme očekávat dílčí nastavení perspektivy v délce, šířce, výšce a bodu poslechu místnosti. Stejně tak charakter prostoru musíme vybrat již daným algoritmem, např. hall, room, live. Tady chybí i dosti používaná „Difusity". Možná by se nechalo najít více pih na kráse, ale musím zdůraznit, že když si poslechnete přednastavené presety, jsou natolik citlivě odstupňované, že ani nevěřím tomu, co jsem zde konstatoval. Prostě firma má operační systém vymyšlen tak, že jednoduchým způsobem lze nalézt požadovaný prostor nebo efekt bez toho, aniž bychom byli omezeni technickými možnostmi. Jak jsem již řekl, na první pohled se zdá, že i počet současně použitých efektů není velký, ale za prvé jedná se o „Dualprocessor" a za druhé se musím zeptat: kde i u moderních krabic podobného ražení a ceny máte možnost použít najednou velmi kvalitní hall s predelayem s frekvenční filtrací a delayem se 4 sekundami a filtry? Gate a inverzní reverb chybí, ale v prvním případě je řešením kombinace některého z dozvukových algoritmů a gate. M-ONE je dobře použitelný i pro komunikaci přes MIDI. Nabízí všechny základní funkce až na to, že se do manuálu zapomněly vejít pozice MIDI kontrolerů. Každý parametr lze řídit MIDI, ale musíte si pro ně na www.tcelectronic.com.

Ke zvuku

Začnu modulačními a harmonickými algoritmy. Záleží samozřejmě na vkusu, ale všechny znějí příjemně a jsou od sebe odlišné. To nebývá také běžné. Zde bych se rád zmínil o kvalitě všeobecně a to vzhledem k šumu. I při velkém „vyšťavení" naprázdno se neozývalo známé svištění modulované phaserem nebo podobně. Napovídají to již parametry udávané výrobcem. Delaye jsou také velmi kvalitní. Feedback je možný i v protifázi a kvalitní filtrace nám umožní i barevné ozvěny podobající se starým echostrojům. Poslední věc, nevím jestli nejlepší, ale určitě hodně kvalitní, si nechám naposled. Můj soukromý názor je, že do malé krabice se vešel velký hall. Tedy hally a reverberace.

Zkoušel jsem různé zdroje signálu včetně celé nahrávky a nakonec jsem i jednu nahrávku na něj smíchal. Například vokály. Jsou zde již od výrobce přednastavené skvělé presety, např. delay a Plate, ambience a hall atd. přesně šité namíru. A hlavně i při ostrém reverbu nejsou sykavky, jak když sypete písek na plech, ale velmi měkce se nesou prostorem. Totéž jsem provedl se šlapákem (Kick). Tady se také mnoho ukáže. Hall prostě dýchnul, nebyl ani v nejmenším roztrhaný. Navíc jsem pro poslech umlčel přímý signál a překvapilo mě to, že vždy bylo naprosto jasně patrné, jaký signál efektuji. Hall si zachovával přirozenou barvu původního signálu bez deformace!!! Mluvím teď o algoritmu hall. Roomy jsou přirozeně zabarvenější, ale např. při signálu celých bicích jsem nezřídka slyšel různé sály, kde jsem nazvučoval a zvučil. Plate je také povedeně kovově zabarvený. I když se za příplatek několika set tisíc u jiné mašiny setkáte s trochu lepším, tak jsem přesvědčen, že velmi dobře vypovídá odkud pochází. Stejně tak Spring. Kytaristé určitě poznají pružiny svých komb. Jedná se už o dost značné zabarvení, ale on „ pružiňák" takový je. Zde si myslím, že je emulován ještě kvalitní Spring. Slyšel jsem pružiny, které zvonily až hanba. LIVE je podobný Roomům (prosím nezaměňovat) s tím, že je barevnější, jakoby hrubší a nabroušenější. Ambience je výborná. Zasadí vám zpěv nebo nástroje do prostoru. Pokud je máte nahrané ve velmi suchém prostoru, o některých samplech nemluvě. Tady je asi nejvíc škoda, že nejsme vpuštěni hlouběji do ovládání algoritmu. I tak se dá udělat hodně a pravdu má kolega Václav Vlachý, když píše, že při velmi husté aranži nemáte šanci poznat změnu reverbu, natož nějakého parametru. Každopádně celá nahrávka zní přes hall velmi vzdušně bez zabarvení nebo třepotání na výškách a to je asi nejlepší vizitka.

Závěrem

Výborné a jednoduché ovládání určené pro každodenní práci (ne už tolik pro šťouraly) bude oceněno především ve studiu, ale i v racku muzikanta. Nedisponuje složitými „ufoefekty", ale vybranou sadou kvalitních efektů, především prostorových. Můj osobní názor je, že za kvalitní multiefekt, umějící chorusy, multiflangery apod. není třeba již dnes dávat astronomický peníz, ale koupit dobrý hall a nemuset prodat chalupu je stále umění hodné chudého českého člověka v prvotní nebo druhotné platební neschopnosti. Tady zatím jeden máte a určitě vám poslouží do doby, než se dostaneme do EU a náš příjem bude začínat na 50.000,- měsíčně, tak jako v sousedních civilizovaných zemích, že?