SAMPLE LOGIC Cinematic Guitars

Zvuková knihovna
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
7 660,00 Kč

Už jste viděli film Inception od režiséra Christophera Nolana? Mysteriozní akční sci-fi, které bodovalo na letošních Oskarech hned v několika technických kategoriích. Zvukovou banku Cinematic Guitars byste při tvorbě hudby pro snímek podobného žánru mohli klidně využít. Ostatně, jak tvrdí tvůrci z řad Sample Logic, zvuky z této knihovny můžete slyšet například i v kasovním trháku Avatar.

Co si vlastně pod spojením Cinematic Guitars představit? Tuto otázku není nesnadné zodpovědět. Máme před sebou speciální banku 24bitových samplů, která obsahuje kytarové zvuky. Ty však nejsou oblečeny do prvoplánové rockové podoby, ale svým charakterem se blíží snad spíše „Art, Industrial“ či „Progressive“ rocku. Pokud bych se měl pro čtenářovu lepší představu pokusit jmenovat konkrétní zástupce těchto žánrových škatulek, zmínil bych asi King Crimson či Marylin Mason. Banka těchto samplů je určena především pro muzikanty, kteří tvoří muziku „na obraz“, tj. film scoring, video hry, multimedia a další. Zvukový a dramaturgický charakter banky na mě zprvu dýchal převážně mysteriózním až temným dojmem, ale později jsem našel instrumenty a presety použitelné i pro vyjádření pozitivních atmosfér.

Když jsem na YouTube sledoval trailer tohoto produktu, říkal jsem si, kolik zařízení a efektů v minulosti musel mistr zvuku propojit, aby dosáhl takto efektivního a bohatého filmového zvuku. (Mám tedy na mysli klasické nahrávací analogové studio s efektovými jednotkami umístěnými v devatenácti-palcovém racku.) Od doby, kdy se zvuk a hudba pro film zpracovávají v počítači, se říká, že je vše „In the Box“, tedy v jedné krabici. Skutečně, všechny tyto ohromující zvuky a efekty získáte na jednom DVD, které následně do stolního počítače či notebooku nainstalujete a můžete skládat vpodstatě kdekoliv.

Pozor, Cinematic Guitars není jen obyčejná banka statických samplů, díky core elementu, který je zabudovaný přímo v dodávaném Kontakt playeru 4.1.1, můžete samply dále upravovat, efektovat, tvarovat, sekvencovat, filtrovat, zkreslovat, chorusovat, arpeggiovat a kdo ví, co ještě...

Steve Ouimette, který je srdcem celého projektu, při přípravě této knihovny samploval jak klasické akustické a elektrické kytary, tak i netradiční strunné nástroje, ke kterým se málokdo (z nás obyčejných muzikantů) vůbec dostane.

Na některé nástroje hrál smyčcem, na některé dokonce bušil, či použil jiné předměty k jejich rozezvučení. Čtenářovým očím doporučuji zajímavá dokumentární videa zachycující vývoj Cinematic Guitars; najdete je na stránkách firmy www.samplelogic.com.

Tato banka by vám měla v pohodě vystačit pro celou hudební produkci. Neobsahuje totiž jen kytarové zvuky, ale také perkusivní zvuky a smyčky, basové samply, pady, syntezátorové zvuky apod. Všechny vzorky jsou ale vyrobeny pomocí strunných nástrojů, někdy až tak netradičními postupy, jako je „cvikání“ strun kleštěmi, či bušení do těla nástroje.

Instalace DVD

Vzhledem k tomu, že jsem dosud neměl příležitost testovat produkt newyorské firmy Sample Logic, datové DVD jsem do mechaniky počítače vkládal velice netrpělivě. Mimochodem, na webu výrobce zjistíte, že za sebou má produkci několika oceněných bank (například Morphestra), které byly použity ve spoustě filmů či video her.

Instalace probíhá následovně: nainstalujete Kontak Player 4.1.1 (od Native instruments) a potom vykopírujete na váš harddisk necelých 6 GB samotných zvuků. Kontakt Player potom navedete na danou cestu na harddisku do lokace (záložka Add Library), kde se banka nachází. Jedná se o celkem jednoduchý postup. Pokud jste již třeba Kontakt Player používali předtím s jinou instrumentální bankou, Banka Cinematic Guitars se zobrazí vedle dalších nástrojů. Celý proces instalace netrvá déle než 15 minut, záleží na rychlosti vaší DVD mechaniky.

Kontakt Player a Core Sequencer

Pro ty, kteří ještě neměli tu čest blíže se seznámit s Kontaktem alespoň zběžně popíši jeho prostředí. Ve stand alone verzi pod menu File/Options, které najdete vlevo nahoře, mimo jiné aktivujete vaši zvukovou kartu a také MIDI kontrolér či lokaci banky na harddisku. Zde nastavíte i zvukový ovladač, pravdě-podobně ASIO driver, latenci a samplovací frekvenci.

Na horní liště vpravo najdete tlačítka pro zobrazení funkčních záložek Kontaktu. Od leva zde najdete tlačítka:

Browse pro zobrazení položek knihovny samplů, která se otevírá na levé straně Kontaktu; Master pro nastavení tempa a metronomu; Info pro zobrazení informací o funkci Kontaktu, na kterou najedete myší; Output pro nastavení výstupů, Keyb pro zobrazení softwarového keyboardu; Quick pro rychlé načtení zvoleného presetu; Files pro práci se složkami; Options (nastavení) a konečně Purge pro pročištění paměti od nepoužívaných samplů.

Je zde také indikace aktuální polyfonie a údaj o velikosti „naloadovaných“ samplů v MB. Posledním prvkem je pak indikace zatížení CPU a harddisku.Presety instrumentů myší přetahujete z prohlížeče banky do protilehlého okna, kde je umístěno samotné srdce programu: Core sekvencer s efekty a ovládacími prvky pro banku samplů Cinematic Guitars.

Tady bych se rád na chvíli zastavil, protože toto je věc, která je specifická, inovativní a zvukově určující právě pro tuto zvukovou banku.

Pokud otevřete jednotlivý preset (ne Multis), na pravé straně se zobrazí logo Cinematic Guitars, nad kterým jsou v liště umístěny efekty. Jmenovitě jsou to: Distortion, Lo-Fi, Filter, Phaser, Flanger, Chorus, Delay a Reverb. U efektů lze samozřejmě editovat všechny funkce, na které jste zvyklí a jsou také vybaveny funkčními presety. U každého z těchto efektů můžete ještě aktivovat okno sekvenceru a ovládat jím v reálném čase zvolenou funkci libovolného efektu. Například u Filtru můžete sekvencerem ovládat Hi-Cut parametr. Tím získáte klasický pulsující efekt zvuku, který je dnes slyšet u mnoha nahrávek. Sekvencerem si také nastavíte zkreslení (Drive či Tone) u distortionu. Nabízí se vám také presety s různými průběhy křivky, nebo si můžete zadat své vlastní nastavení průběhu. Touto cestou vlastně oživujete statické samply a můžete třeba z elektrické kytary udělat nový dosud neslyšený zvuk. (Pro podrobnější informace doporučuji video Dessecting the interface na www.samplelogic.com).

Myslím, že práce s takto koncipovanou úpravou zvuku je skutečně zážitek! Osobně si moderní sound design představuji právě nějak takto. Mimochodem, sekvencerem můžete ovládat i výstupní volume či panoramu.

A to ještě není vše, protože Core má i svůj arpeggiator, funkci performance options a také modelaci reproboxů i s rotary efektem. Je velmi zajímavé načíst nějaký multi preset, skládající se z více nástrojů, a potom zkusmo vypínat všechny efekty, arpeggia a sekvencery. Nakonec totiž zjistíte, že počátkem mysteriozního zvuku je obyčejná akustická kytara. Samozřejmostí je zde také ovládání obálky samplu, attack, release, low-cut, hi-cut a gain.

Na softwarové klávesnici v dolní části okna je potom modře znázorněno mapování samplů daného presetu, laicky řečeno: rozsah kláves, na kterých vám bude preset na kontroleru hrát. K tomu, abyste mohli zasahovat do vnitřní struktury samplů v Kontaktu, potřebujete dokoupit plnou verzi programu, která ovšem není dodávana s touto bankou.

Presety a zvuky

K dispozici máte 1000 presetů a 125 multisamplových presetů, což dohromady činí skoro 6 GB dat pro Kontakt Player. Nástroje Cinematic Guitars jsou rozděleny do tří kategoriíí: Atmospheres, Instrumentals, Percussives. Tyto se potom dělí na další pod instrumenty. Například Percussives obsahují adresář smyček, arpeggiovaných perkusivních zvuků, údery “Big Hits” atd. Některé presety jsou označeny MW, což znamená, že v jejich případě můžete na vašem keybordu využít Modulation kolečko. Zkratka SEQ potom znamená, že zvuk presetu obsahuje vnitřní sekvenční program. Pokud se u presetu objeví zkratka AT, přepodkládá se reakce na aftertouch.

Tzv. Multis jsou presety složené z několika instrumentů. Sample Logic dávájí k dispozici Multis vytvořené renomovanými skladateli. Uživatel tak můžete nahlédnout do zajímavých postupů a zjistíte například to, jak se tvoří všechny ty typické předělové zvuky z trailerů, které slyšíte v kině. Multis si samozřejmě můžete modifikovat a přeukládat dle vlastní chuti.

Tyto presety zní velice organicky a jako podklady a atmosféry zní zvukově nasyceně. Mám tím na mysli, že si vyberete určitý multis, který funguje pro pozitivní či temnou atmosféru a ten již třeba jemně upravíte. Nemusíte vše programovat od začátku.

Schválně jsem vyzkoušel vytvořit jednu skladbu celou jen za pomoci této banky. Můžete k tomu použít libovolný sekvencer (Cubase, Pro tools, Sonar). Postupně jsem navrstvil perkusivní, basové, syntezátorové a padové nástroje a doplnil je navrch sólovými party akustické kytary. Výsledkem byla působivá atmosferická koláž zvuků. (Zbývá dodat, že kontakt se přihlásí jako VST instrument, alespoň v Sonaru se tak stalo.)

Zvuky banky zní velice dynamicky a plasticky, nekomprimovaně a robustně (24 bitů, 44 kHz). Jsou velice dobře tématicky rozděleny tak, abyste našli rychle vše, po čem vaše tvůrčí nálada zrovna prahne. Samply rovněž dobře reagují na velocity (rychlost úderu) a presety se v Kontaktu velice rychle načítají. Spolupráce s kytarovým MIDI interface od začátku jsem se těšil na to, až vyzkouším Cinematic Guitars s kytarovým MIDI interface GI-20 od firmy Roland. Toto rozhraní vám umožňuje spouštět samply přes elektrickou kytaru či baskytaru. Potřebujete k tomu samozřejmě ještě speciální hexadecimální snímač Roland GK3. GI-20 jsem aktivoval pod MIDI příslušenstvím jako klasický MIDI master keyboard. Tato konfigurace a banka Cinematic Guitars ke spolupráci vyloženě vybízí! Přeci jen když kytarové samply spouštíte přímo kytarovým a ne klávesovým kontrolérem, pocit ze hry je jiný – lepší, bez ohledu na to, hrajete-li akordy či glissanda. Místy jsem měl pocit, jakobych hrál na skutečný nástroj a nespouštěl jen samply. Pěkný zážitek mi přivodila třeba jen i obyčejná akustická kytara Gibson s trochou reverbu a chorusu. Díky dobré vnitřní architektuře Rolandu jsem nezaznamenal ani problémy s latencí, která by tady asi hodně vadila.

Závěrem

Myslím si, že tato banka je na našem malém trhu určitým neopakovatelným fenoménem. Muzikantům a sound designérům, kteří aktivně pracují ve filmové, multimediální či game produkci, se její pořízení určitě vyplatí. Nebojím se přímo říci, že tato knihovna přináší určité inovativní prvky, které vám ušetří nebo zrychlí práci. Nejvíce se mi líbila multifunkčnost sekvenceru Core. Fakt, že totiž můžete se samply dále pracovat, vytvářet nové zajímavé zvuky, je dalším velkým plus tohoto produktu. Je docela dobře možné, že byste podobných efektů mohli docílit třeba i vrstvením plug-in v jakémkoliv ze sekvencerů, ale mít vše takto pěkně k dispozici na jedno kliknutí myší – to je mnohem sympatičtější řešení.

Osobně bych možná uvítal o trochu větší výběr čistých akustických samplů – s více zvuky, respektive druhy, kytar s nylonovými strunami, nebo dvanáctistrunné kytary. Pokud se ovšem nemýlím, v tomto ohledu bych se jistě mohl „nabažit“ zvukovou bankou Acoustix, kterou má výrobce ve své nabídce. Horko těžko budu ve své zkušenosti se Cinematic Guitars hledat nějaká další negativa. Myslím, že v tomto produktu je cítit, že za jeho vznikem stáli hudebníci, kteří vědí, co je potřeba. (Tak trochu se tu nabízí parafráze: „Skladatelé sobě“.) I „ovládání“ samplů přes kytarové rozhraní bylo velice inspirativní a velmi snadno vás dovede k zajímavému nápadu, riffu, motivu...

Ne všechny zvuky vám samozřejmě musí padnout okamžitě do ucha, pro scénickou a filmovou hudbu však tato knihovna najde opodstatněné využití. Se Cinematic Guitars vytvoříte velice působivé zvukové podklady pro filmové scény s jakoukoliv atmosférou a náladou.

Více online:

Steve Ouimette (obr. dole) při přípravě této knihovny samploval tradiční i netradiční strunné nástroje. Na některé hrál smyčcem, na jiné dokonce bušil, či použil jiné předměty k jejich rozezvučení. Dokument zachycující vývoj Cinematic Guitars naleznete zde: http://www.samplelogic.com/deploy/CGVideo.html