Sekce TC Helicon, dánské společnosti t.c.eletronic, zaměřující se především na úpravu lidského hlasu, přišla nedávno na trh s novinkou určenou především k live použití. Vyvstává samozřejmě otázka, je-li potřeba na živé hraní specializovaného hlasového procesoru. Vždyť přece existují rackové moduly Quintet a VoiceWorks, které se již na stránkách Music Store objevily. Nabízí toto zařízení něco nového? Jde o krok dále? Překračuje konkurenci? Podívejme se tedy na Voice Live podrobněji.
Co a pro koho je
Dlouho jsem přemýšlel, jak tento test vlastně pojmu. Jestli zvolit variantu technokratického popisu všech funkcí, řetězců, převodníků a možností tohoto přístroje, a tím vytvořit několika stránkový elaborát, kterému bych přestával možná rozumět i já sám, či zvolit variantu, jednoduchého popisu spíše z polohy muzikanta, který mašinku zapojí a čeká, co se bude dít. A jelikož, jsem určitě více hudebník než technický typ, zvítězila pochopitelně varianta dvě. Nebudu zde tedy tolik řešit přes co, kolik, a jak zvuk mašinkou prochází, jak a proč je upravován a spíše se pokusím zaměřit na to, co z něho leze a do jaké míry je využitelný. Pokud by vás i přesto některá technická data hodně zajímala, vše potřebné určitě najdete na stránkách www.tcelectronic.com, kde kromě manuálu, ukázky zvuků, a podrobného popisu, najdete také jakési uživatelské fórum, které řeší některé problémy s přístrojem.
TC-Helicon Voice Live je tedy - zjednodušeně řečeno - efektový procesor, jak už z názvu vyplývá, určený především zpěvákům k živým vystoupením. Možnost využití ve studiu je vzhledem ke špičkové technologii samozřejmá.
Tento procesor umožňuje nejen upravovat v reálném čase barvu či dozvuky a prostory vašeho zpěvu, ale především vytvářet až čtyřhlasé vokály bez jakéhokoliv zpoždění, s minimálním chemickým obarvením a skvělými možnostmi úpravy jednotlivých hlasů.
Popis
Celý přístroj tvoří „mastodontní" celokovová (včetně nášlapných spínačů) krabice o rozměrech 282 x 260 x 89 mm a váze něco pod 3 kilogramy. Je fakt, že se nejedná o žádnou japonskou miniaturu, ale pro živé hraní se pevnost a určitá robustnost určitě vyplatí. Obzvlášť pokud se na přístroj šlape. Přednímu panelu vévodí zejména dvě řady nožních spínačů pro rychlé přepínání či případnou editaci jednotlivých presetů, atd. a velký dvoudílný prosvětlený barevný display, který vám bude znázorňovat nejen číslo a název presetu, případně mód, ve kterém pracujete, ale samozřejmě efekty, které jsou zrovna v aktivaci či kolikahlasý vokál právě vytváříte, nebo dokonce v jaké tónině či typu stupnice je preset nastaven (viz níže). Vše je vymyšleno tak, aby na nejpotřebnější informace bylo vidět i bez toho, aby jste se k efektu nemuseli sklánět a nasazovat brýle. Je super, když výrobce myslí i na takové detaily. Abych tedy dokončil přední panel, nalezneme zde ještě klasické multifunkční datové kolečko, dva spínače na vyvolání editace a uložení, a čtyři otočné ovladače pro nastavení příslušných parametrů. Myslím, že celý přední panel je velmi dobře, a hlavně jednoduše uspořádán a popsán, tak aby člověk bez použití manuálu sám intuitivně přišel na to, k čemu to či oné kolečko či přepínač slouží. Věřím, že vymyslet přístroj tak, aby byl napěchován co největším počtem informací a možností, a přitom byl přehledný i pro tolik nezasvěceného muzikanta, který raději celý život řeší spíše hudbu samotnou než techniku, je velmi těžké. Proto i zde smekám před výrobcem – jednoduchost a přehlednost nadevše.
Pokud slouží přední panel víceméně k přepínaní a editaci, zadní panel pak pro spojení procesoru s okolním světem. Najdeme zde sekci pro vstup mikrofonu (XLR), která navíc obsahuje ovladač k navolení citlivosti vstupu, dále tlačítko k potlačení vstupního signálu o 20 dB, aktivaci limiteru a aktivaci fantonového napájení . Dále pak symetrické jackové vstupy, a to jak linkový pro mikrofon, tak i nástrojový pro připojení doprovodného nástroje (akustická kytara, klávesy atd.) Dále pak symetrický výstup (XLR) Mic Pass Thru sloužící k vzdálenému mixu suchého a efektovaného zvuku. Nechybí ani digitální S/PDIF (cinch) vstup a výstup, najdeme zde i MIDI (In, Out, Thru). Samozřejmě také symetrické 1/4" TRS výstupy (pravá a levá). Nakonec se nabízí i možnost připojení externího expresion pedálu a vlastní připojení k síti euro konektorem. Bohužel žádný vypínač či spínač tady nenajdete, prostě přístroj jednoduše násilně odpojíte od sítě.
Možnosti
Upřímně řečeno k psaní tohoto odstavce jsem se vracel asi stokrát a pořád se měl pocit, že jsem na něco ještě zapomněl. Možnosti editace efektu, a to jak vlastní programování jednotlivých presetů, tak i možnosti on-line změn pomocí nášlapných ovladačů přímo na koncertě jsou opravdu veliké. A hlavně praktické! Pokusím se tedy alespoň velmi stručně a obecně popsat ty nejdůležitější. Co tedy v útrobách tohoto procesoru najdete? A co vlastně by měl všechno umět? Jako první stojí určitě za zmínku použití velmi kvalitního samotného předzesilovače, který nalezneme například u mnohem dražších „prvoligových" studiových zpěvových procesorů společnosti t.c. eletronic.Včetně jednoduchého, ale zato účinného, limiteru. Určitě výhodou může být připojení doprovodného nástroje (např. akustické kytary). Efekt samozřejmě umožňuje nejen přiřazení dozvukových a prostorových efektů i tomuto druhému nástroji, ale je zde i možnost namíchání poměru mezi zpěvem a např. kytarou. Takže do mixu (nebo obecně ven) už budete posílat naprosto hotový zvukový materiál. A co vlastně můžete vše s hlasem dělat? Tak za prvé ho prohnat a podle potřeby případně upravit pomocí třípásmového ekvalizéru. Nechybí ani kompresor, včetně šumové brány (nois gate), dále různé možnosti doladění, včetně míry humidity, najdeme zde i některé specifické funkce na úpravu hlasů (viz níže), patentovaný až čtyřhlasý harmonizér a samozřejmostí je celá škála velmi kvalitních prostorových a dozvukových efektů (reverbů a delayů), které jednoznačně patří u této firmy k tomu lepšímu co lze na trhu nalézt. U každé z výše uvedených funkcí tohoto procesoru bych se teď mohl zastavit a psát do té doby, než by se mi zavařila klávesnice. Vybral jsem proto asi nejsilnější, nebo chcete-li nejzajímavější, část efektu, a tím je vlastní harmonizér. Jak už jsem výše uvedl, Voice Live umožňuje vytvářet až čtyřhlasé vokály, a to několika způsoby. Tím prvním je, že zadáte příslušnou stupnici a k ní příslušný tonický septakord (např. stupnice Es-dur, akord Esmaj7). A pak stačí v dané stupnici jen zpívat. Harmonizér sám rozpozná další septakordy, například zazpíváte-li tón f (jsme tedy pořád v Esdur ) ozve se vám Fm7 atd., atd. Tady je ještě potřeba uvést, že zde máte k dispozici tři druhy durových stupnic, tři druhy molových a jednu custom, tedy vámi zadanou. Další způsob je, že zadáte určitému presetu pouze příslušný septakord, který chcete aby se ozval (např. Bb7 +) atd. Třetí způsob může být ten, že prostě zadáte potřebný interval nebo intervaly, které chcete, aby se ozvaly. Myslím, že pokud přesně víte co a jak to má znít, umožní vám harmonizér téměř vše, včetně jakýchkoliv harmonických úletů. Je sice pravda, že k tomu, aby jste dobře naprogramovali harmonizér, je potřebná určitá znalost hudební teorie a bez ní se stejně neobejdete, minimálně vám bude určitě prospěšná (pokud nejste tedy Mozart – ale i ten to musel bravurně ovládat.) Ale nezoufejte, Kofroně či Zenkla v antikvariátu shánět nemusíte, v manuálu najdete aspoň tu nejdůležitější část hudební teorie, takže se můžete i poučit. Tím plní t.c. i jakousi hudební osvětu. :-)
Pokud máte tedy vedení vašich hlasů ve vokálu navoleny, můžete dál s generovanými hlasy pracovat. A to jednak srovnat poměry, jak mezi jednotlivými hlasy, tak poměr lead zpěvu s vokály, přiřadit každému hlasu zvlášť jedno z dvanácti druhů a míry vibrát či portameta (klouzavý přechod od tónu k tónu), navolit poměr jednotlivých hlasů ve stereu, nebo nadále na sólový hlas použít funkci thickening, který sólový hlas nafoukne nebo chcete-li zhutní, a tím dosti zvýrazní. Zajímavou funkcí může být i jemné rozladění hlasů, čímž můžete dosáhnout určitou autenticitu vokálů a mnoho dalších funkcí k dobarvení, na jejichž popis už mi zde bohužel nezbývá místo.
Vnitřní uspořádání a co vše jde měnit naživo.
K řazení a vyvolávání 99 předem nastavených presetů, které jdou pochopitelně podle libosti editovat a různě řadit za sebe, můžeme použít dva módy s trochu rozdílným uspořádáním. Tím prvním je tzv. Preset mód. V tomto módu můžeme pomocí nožních ovladačů krokovým způsobem jednotlivé presety nejen měnit, ale v podstatě přímo „za jízdy" pomocí vrchních multifunkčních nášlapný spínačů editovat i některé parametry jako například tóninu či druh stupnice. Takže pokud jste ten typ zpěvačky, která ráda asi dvě minuty před začátkem písně vykřikne „já to dnes chci v Asdur, protože to jinak nedám" stačí pouze dvakrát šlápnout a změnit příslušnou tóninu a vesele si zpívat a aniž by se ostatní globální efekty (reverb, delay, comp atd.) v presetu změnily. Nemyslete si, takových zpěvaček, které podle toho jak a s kým se den předtím vyspaly, s oblibou mění tóniny přímo na pódiu, je docela dost.
Druhým módem je tzv. Song mód. Ten umožňuje seřadit presety do až 50 songů, v nichž v každém z nich máme 30 kroků. Můžete si tak vlastně navolit celý váš play list a jen si vesele přepínat na další píseň. Opět pomocí multifunkčních spínačů lze měnit některé parametry a důležitá nastavení (druh akordů atd.) Tento mód se dá využít například, pokud si nastavíte způsob generovaní čtyřhlasů pomocí zadaných akordů a při každé změně v harmonii prostě jenom sešlápnete na jiný krok v daném songu. Vlastně se tak můžete doprovázet pomocí vokálu jako kdyby jste hráli kila třeba na piánu. To může být dobré, pokud budete zpívat nějakou složitější věc, kde se mění tónina co dva takty a nelze proto celou píseň obsáhnout jednou stupnicí. Možná to vypadá, když to popisuji, poněkud složitě, ale věřte, že to tak není, a pokud systém řazení pochopíte a naučíte se šlápnout na ten správný ovladač, jde vše jak po másle. Ještě bych neměl opomenout na možnost vypnutí a zapnutí kteréhokoliv hlasu ve čtyřzvuku (pro oba módy) a zajímavá může být i funkce Hold, kdy si přidržíte libovolně dlouho příslušný akord a do něj pak můžete zazpívat vaše sólové kreace. Možnost přepnutí jednoho módu na druhý přímo na pódiu pomocí sešlápnutí, je zde samozřejmě také. Myslím, že uspořádání a vyvolávání jednotlivých nastavení je velmi šikovně vymyšleno, tak aby měl naživo zpěvák co nejvíce alternativ jak rychle a jednoduše provádět aspoň ty nejpotřebnější změny.
Zvuk
Musím uznat, že když se mi podařilo VoiceLive rozchodit, sedl si k piánu a začal hrát a čtyřhlasně zpívat, šel mi až mráz po zádech. Vokály zněly opravdu hodně přesvědčivě.
Dobrému zvuku určitě přispívá nejen samotný patentovaný harmonizér, ale i výborné reverby a delaye bez jakýchkoliv chemických ocasů a skvělý mikrofonní předzesilovač.
A když to řeknu velmi laicky, za tyhle prachy to zní super, a to nepřeháním, a ani mi nikdo Helicon za tento článek neslíbil (takhle to totiž, milí čtenáři, kteří si to myslíte, nechodí!) :-)
S tím, že dobře vím, že tato mašinka asi nikdy nenahradí opravdu dobře zazpívanou živou vokální sekci, protože to prostě ani nejde. Vím, že to prostě nebude mít nikdy „takový koule" jako když zpívají vokály čtyři Afroameričané, ale není-li z různých důvodů možné volit jiný způsob, jde o velmi kvalitní, a dovolím si tvrdit i ekonomickou variantu.
Malá úvaha na závěr
Komu je efekt především určen? Myslím, že využití zde může být dosti široké, od vybavení domácího studia, přes použití v různých „holících gastro-partách", kde je třeba jen dvoučlenné obsazení, a tak není možné ani kdyby se snažili sebevíc, čtyřhlasů dosáhnout. (Jéé, konečně budou znít „Kvíni" na svatbách aspoň trochu jako Queen.), přes samostatné písničkáře s kytarou až po normální velkou kapelu. Samozřejmě asi ideální a nejpřirozenější je, aby vokály zpívali členové kapely, nebo v lepším případě si najmout čtyři dlouhonohé vokalistky, ale sami víte jaká je bohužel realita. Chtějte například po bubeníkovi, aby zpíval velkou septimu do Gmaj J. Takže buď vám nezbývá než vokály pilně cvičit (a fakt to není sranda – mnohdy je horší udržet například třetí hlas než vlastní sólový zpěv) anebo si pořídit za cca 30 tisíc tuhletu nebo jí podobnou mašinku. Já osobně bych sázel vzhledem ke kvalitě obvodového a DSP řešení právě na TC Helicon, a pro živé vystupování, vzhledem k odolnosti konstrukce, kompaktnosti, logice a snadnosti obsluhy právě na „Živohláska"…Snad jen ten síťový vypínač mě žere a moc tomu nerozumím. Tak - hodně úspěchů.