Tenlux DM-518 & Superlux Pro 258

Tenlux? Proč ne!
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Po nástupu čínských, korejských a taiwanských firem do vagónu kytar, jenž byl řazen jako jeden z prvních v uhánějícím vlaku produkce hudebních nástrojů, nastupují za jízdy asiaté i do vagónů dalších, ty s mikrofonní technikou nevyjímaje. Není na tom konec konců nic zvláštního uvážíme-li, že již notnou řádku let pracují jako OEM (Original Equipment Manufacturer) výrobci pro zavedené značky (TENLUX/SUPERLUX vyrábí v rámci OEM programu mikrofony nebo jejich součásti pro ELECTRO-VOICE, AUDIX, PIONEER, BEHRINGER, SHARP, KENWOOD, SONY či další, navíc vlastní certifikát nejvyšší světové kvality ISO 9001 - Cert. No. ML-0001412), a chtějí tedy svých zkušeností, západních technologií i dodržovaných kvalitativních norem využít ku svému prospěchu a ukousnutí drobného kousku z koláče celosvětového hudebního businessu. Pro tentokrát je oním dravcem firma Superlux se stejnojmennými výrobky a také s produkcí levnější kategorie se značkou Tenlux.

Pro poslechové testy jsme jako referenční prvek pro srovnání jednotlivých vlastností použili samozřejmě „pramáti“ tohoto druhu dynamik, tedy Shure SM 58, dále pak její poměrně zvukově zdařilou a vzhledově dosti věrnou napodobeninu JTS 3 a také frekventovaný levný mikrofon Shure Beta Green 1.1 (na srovnání s BG se v případě Tenluxu DM odkazují i firemní prameny) s cenami o kousek vyššími oproti testovanému modelu DM a s téměř shodnou cenou s typem Pro. Zaměřili jsme se především na srozumitelnost a zvukomalebnost podání, odolnost proti zpětné vazbě, citlivost, proximity efekt a manipulační hluk.

Tenlux DM-518

Právě do druhé kategorie levnějších modelů spadá mikrofon DM - 518, který již na první pohled připomíná (stejně jako mnoho dalších) klasickou padesát osmičku, navíc kombinovanou z BG1.1. Dodáván je v šikovném plastovém boxu s molitanovou výstelkou, propojovací nesymetrickou šňůrou XLR - jack délky 4,5 m a původně pouze držákem na přichycení ke zdi, ale od dovozce je doplněn standardním stojanovým držákem. Samotný mikrofon je pak solidně masivní konstrukce, která působí dojmem že něco vydrží a to včetně stříbrné ochranné mřížky kryjící vložku. Design kombinuje prvky BetaGreenů a to především podélné drážky v litém zinko-hliníkovém těle a integrovaný vypínač s barevným provedením SM 58. V konstrukci samotné vložky, která je čistě plastová a ukotvena v pěkně pružném závěsu, se více blíží řadě BG, než klasice obsahující kapsli samostatně v kovovém šroubovacím pouzdru. Uvidíme dále, jaký vliv bude mít toto uspořádání na manipulační hluk. Poněkud fórověji působí velmi tenké propojovací drátky, které jsou navíc při manipulaci s vložkou mechanicky namáhány na ohyb a částečně na tlak či střih, a tak zůstává otázkou jejich životnost a bezporuchovost. Pochvalu zaslouží poctivý windscreen vyplňující vnitřek mřížky (ta je oproti SM i BG o kousek vyšší, ne tolik sférického tvaru) a velmi hladce chodící závity šroubení, což není zcela běžné ani u značkových výrobků. Přichycení výstupního XLR konektoru nejde také přesně ve stopách svého vzoru, což se nám ale jeví jako pozitivum, protože jeho křížový šroub je snadněji přístupný a povolitelný než původní, hluboko v úzkých otvorech zapuštěné, šroubky s drážkou. Frekvenční rozsah mikrofonu udává výrobce 50 Hz - 15 kHz s pozvolným zdůrazněním od 1500 Hz do maxima na 5 kHz a dalším užším vrcholem na 9 kHz.

Superlux Pro 258

Mikrofony této dražší série jsou specifikovány výrobcem jako profesionální superkardioidní dynamické studiové mikrofony se zaměřením na domácí a malá studia. Jejich parametry by měly být podpořeny neodymiovými magnety, zlacenými XLR konektory a transformátorovým výstupem s impedancí 300 Ohmů. Konstrukčně opět platí, že je tento model na velmi dobré úrovni co do vnější pevnosti a celkového zpracování. Tvarově je možné nalézt vzdálenou příbuznost s některými kusy Beta sérií od Shure, ale mikrofon v tomto ohledu kráčí přeci jen vlastní cestou. Vložka i její zavěšení působí kvalitativně vyšším dojmem, opět bude zajímavá míra manipulačního ruchu, výtka opakovaně směřuje k extrémně tenkým propojovacím vodičům. Frekvenční rozsah je uveden od 50 Hz do 16 kHz ovšem i z grafu viditelným důrazným poklesem nad 15 kHz a zatlumením v basech. Tento model je doporučen pro mluvené slovo, čemuž napovídá i kopeček zvedající se na 1,5 kHz a kulminující v oblasti 4,5 kHz. Válcovitá protáhlá ochranná mřížka má windscreen pouze ve své čelní části, boky válce jsou kryty pouze černou textilií, což je obvyklé pro většinu mřížek tohoto tvaru. Pro transport je umístěn mikrofon v černém plastovém pouzdře, vyloženém jakousi tužší pěnovou pryží a doplněn je kvalitní stojanovou objímkou a závitovou redukcí. Šňůra není součástí dodávky tohoto typu mikrofonu i když s ostatními modely Pro dodávána je.

Zvukové vlastnosti

Jako první jsme testovali citlivost mikrofonů. V tomto ohledu oba dva mikrofony při poslechu nevykazují oproti srovnávacím typům žádné výrazné rozdíly, samozřejmě s přihlédnutím k frekvenčním odlišnostem. Kupodivu se ani neprojevuje papírově menší citlivost Pro 258.

V oblasti zpětné vazby je mezi mikrofony drobný rozdíl. Pro 258 je vazbě odolnější, je stabilnější než JTS a blíží se odolnosti BG. Přicházející vazba je situována více do vyššího pásma na rozdíl od DM-518, kde se vazba projevuje na nižších kmitočtech, ale i zde je odolnost solidní, jen nepatrně nižší než u JTS a z pohledu použití např. ve zkušebně dobře použitelná. Králem odolnosti je jasně o několik dB SM 58, ale to se očekávalo.

U manipulačního ruchu jsme byli zvědavi nakolik se podařilo uložit kapsle pružně a otřesuvzdorně. Tady mile potěšil model Pro 258, který se v tomto ohledu téměř vyrovnal SM 58 a byl zcela na stejné úrovni jako u JTS a BG, pouze s posunutím do nižších frekvencí. Bohužel na druhou stranu uložení vložky u DM-518 nesplnilo naše očekávání a mikrofon tak skončil jako nejhlučnější. Tedy píchnout do stojanu a nekopat, nebrat do ruky.

Samotné zvukové podání obou mikrofonů bylo vcelku zajímavé. Uvážíme-li že DM-518 představuje cenovou kategorii 1000,- Kč, pak můžeme jeho zvuk hodnotit jako velmi dobrý. Je pravdou že v přímém srovnání kulhá za dvojnásobně dražšími modely BG a JTS, o více jak pětkrát dražší legendě nemluvě, ale přesto dosahuje poměrně měkkého a plného zvuku na basech, s trochu více přeznívajícím P, B a přijatelných výšek bez extrémních sykavek, kterým nepatrně schází brilantnost. Oproti dříve jmenovaným je velmi důrazný a tedy konkrétní a přehledný v řečovém pásmu, což není pro zpěv vždy výhodou, ale korekce (hlavně jsou-li parametrické) dokáží zvuk dostatečně zjemnit a velmi dobře navodit „Sado Maso“ atmosféru. Vzdálenostní efekt se projevil standardním způsobem, jen při větších hlasitostech postrádal více srozumitelnosti a konkrétnosti. Mikrofon může představovat slušnou a finačně rozumnou volbu pro nenáročné amatéry a začínající muzikanty, kteří tak získají pro začátek velmi použitelný zvuk

Model Pro 258 je, jak se zdá z propagačních materiálů, opravdu určen pro záznam nebo zesílení mluveného slova (viz poznámka), čemuž plně odpovídají jeho zvukové vlastnosti. Podstatně jsou omezeny basové frekvence, které extrémně nenarůstají ani se zkracující se vzdáleností od mikrofonu, srozumitelnost a zřetelnost mluveného slova je velmi dobrá i díku zdvihu v frekvenční charakteristice, poněkud vyskakují sykavky. Na náš vkus by mohl být frekvenční průběh více vyrovnaný, nedostatek basů nám připadá až citelný a poněkud omezuje jeho širší použitelnost. Pro konferování se však jeví velmi dobrou volbou, už i z hlediska odolnosti proti feedbacku a malému manipulačnímu hluku. V této cenové kategorii je však konkurence poměrně značná a bude na individuálním zvážení, požadavcích a především poslechu, zda-li z nabízené palety zvolíte právě tento.

Poznámka závěrem

Mikrofon PRO-258 vychází z modelu PRO-248, který vypadá a zní velmi podobně jako SM-58. PRO-258 je ve firemní literatuře výrobcem specifikován pro „Instrument miking and Vocal performance „. Je také dodáván v sadě DRK-C4 určené ke kvalitnímu snímání nástrojů (včetně bicích). Mikrofony byly zapůjčeny známé pražské PA firmě na „živé“ otestování v Lucerně. Při koncertu velmi známé kapely nominované na Českou Grammy, (koncert byl zaznamenán ČTV) byly PRO-258 použity na smíšený vokální soubor a chovaly se bezchybně, včetně barevnosti zvuku a vysoké odolnosti proti zpětné vazbě.