Universal Audio Solo/610

Jednokanálový lampový předzesilovač
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
21 990,00 Kč

Když v osmdesátých letech ovládla digitalizace hudební svět, spousta muzikantů a zvukařů předpovídala konec těžkým, hřejícím se mašinám z ohýbaného plechu, plných “fujtajblových” elektronek a jiného podobného neřádstva. Všichni jsme obdivně vzdychali nad plastovými přístroječky s dvouřádkovými červenými displeji. Kdyby tenkrát někdo řekl, že tyto přístroje uspořádají na konci druhého, tisíciletí slavný comeback, asi by dostal v hospodě půllitrem do hlavy. Jak nekompromisně však funguje ono bondovské „Never say, never again"…

Tyto produkovaly naprosto jedinečný sound a staly se standardem světového profesionálního zvuku. Přes jím zkonstruované přístroje zpívaly takové veličiny jako byl Frank Sinatra, Ray Charles, Ella Fitzerald aj. Syn slavného konstruktéra Bill Jr. později vytvořil z legendárních přístrojů jejich počítačové emulace.

Dnes se filosofie firmy UA ubírá dvojí cestou - jednak jsou znovu vyráběny ony legendy, druhak pak firma produkuje vynikající DSP farmy, kde je milovníci počítačového mixu a masteringu mají k dispozici v podobě virtuální.

Solo/610

Jde o jednokanálový elektronkový mikrofonní preamp/DI box nejen nejvyšší kvality, ale i jednoduchosti co do ovládání. Nejedná se o typickou konstrukci do racku, ale jakousi podlouhlou kovovou krabici se zkosenou čelní stranou nesoucí ovládací prvky. Zadní strana pak obsahuje vstup a výstup. Boční strany mají vyříznuty větrací otvory ve tvaru loga firmy. Design je opravdu velmi archaický (což se mně osobně velmi líbí). Jednomu hudebníkovi však přístroj připomínal výrobník na mlhu.

Pro snadnější přenášení je na vrchní straně přišroubováno gumové madlo podobné těm, co bývají na kombech (u našeho přístroje je z mnohem měkčího materiálu) a na spodku jsou gumové protiskluzové špunty.

Čelní straně vévodí dva otočné potenciometry s velikými knoby, které bylo možno vidět u starých lampových rádií. Pro lepší orientaci mají knoby uprostřed bílé rysky, zřetelně viditelné i v přítmí studia. Levý pracuje jako Gain a pravý jako Level. Mezi těmito potenciontry jsou pod sebou dvě LEDky. Modrá – Power - signalizuje, že je přístroj zapnutý, zelená - s označením Signal - nás informuje o úrovni procházejícího signálu. Při nízkém signálu LEDka svítí zeleně, při narůstajícím se zbarví postupně do žluta a pokud je signál přebuzen, přechází do červené.

Pod potenciometry vstupní a výstupní úrovně je v řadě pětice páčkových přepínačů - Mic/DI routuje signál mezi mikrofonním XLR vstupem na zadní straně a jackovým vstupem na straně přední. Funkce Lo-Z/Hi-Z přizpůsobuje impedanční úroveň přístroje mikrofonům (500 ohmů nebo 2 kiloohmy) či nástrojům (47 kiloohmů nebo 2,2 Megaohmů). Dle manuálu je HI-Z ideální pro kondenzátorové mikrofony a nástroje s aktivní elektronikou a LO-Z pak pro dynamické mikrofony, nebo nástroje pasivní. Tuto funkci je samozřejmě možné využít i alternativně, tj. měnit jí částečně zvukovou charakteristiku signálu. Podobnou funkci mají i preampy jiných věhlasných firem (např. Focusrite. Třetím přepínačem můžeme zapnout či vypnout fantomové napájení. Čtvrtý - Lo Cut/Flat aktivuje high pass filter (100 Hz), eliminující ruchy přenášené na mikrofon buď přes stojan, či vzniklé přehazováním mikrofonu v ruce. Posledním přepínačem může uživatel otočit fázi o 180 stupňů a odstranit tak problém s fází vzniklý užitím např. více mikrofonů. Na přední straně, nalevo zcela dole se nachází ještě jackový DI vstup a Thru výstup k propojení s aparátem (váš signál kytary či basy přístrojem pouze prochází bez jakékoliv úpravy do aparátu).

Zadní strana je pak osazena přívodní PSU zdířkou a spínačem On/Off, dále pak XLR mikrofonním vstupem a symetrickým XLR výstupem (je společným výstupem jak pro mikrofon, tak pro DI vstup). Jsou zde ještě dva přepínače - prvním volíme mezi mikrofonní a linkovou citlivostí - Mic/Line, a druhý Lift/Gnd slouží k odstranění případných problémů v síti (brumy a jiné neřádstvo)

Solo/610 v akci

Přístroj je připojený téměř okamžitě. Prostě kabel od mikrofonu zapojíte do Mic Input a Output pak vedete buď do mixu nebo do zvukové karty či jiného záznamového zařízení. Solo/610 jsem aktivoval zapnutím spínačem na zadní straně. Rozsvítila se modrá LEDka. Tuto LEDku nelze přehlédnout, tak intenzívně zářila a zářila do tmy studia a z boku mě oslňovala, až jsem vstal a tuto přelepil černou průhlednou izolepou, která onen kalifornský svit ztlumila na únosnou míru. Následně jsem přikročil k samotnému testování.

Testovali jsme nejprve zpěv a mluvené slovo přes mikrofon AUDIX CX 111. Zprvu nás trochu zarazila slabší úroveň signálu vycházejícího z preampu do našeho záznamového zařízení. Gain a Level jsme měli hodně doprava, ale tříbarevná LEDka ne a ne probliknout do „červeného". Přitom už bylo slyšet, jak se začíná lampa v preampu saturovat a kreslit. Po přepnutí z Mic na Line, na zadní straně přístroje, jsme dostali úroveň natáčeného signálu pod kontrolu a nic už nebránilo započetí samotného natáčení. Zvuk produkovaný 610kou je opravdu potěšením pro uši. Pokud zpěvák umí zpívat a má příjemný témbr, záznam přes UA tuto skutečnost ještě více umocní. Ze zpěvu nic nevylézá a nesyčí. Zvuk je velice pevný, kulatý a zachovává svou přirozenost. Navíc se krásně pojí se zbytkem kapely. I v hustším mixu se zřetelně prosazuje. Když chcete býti „retro", pootočte Gainem doprava a lampu více nasyťte. Mírně nakřáplý zvuk ala slavný Elvisův song „Love me tender" sice není nic pro „naleštěné křišťálové digitální puristy", ale do rockové hudby prostě neodmyslitelně patří. Na celé věci je sympatické, že zvuk Solo610 je rozdílný např. od JoeMeeka či Focusrite (testovali jsme je nedávno). Velká studia proto disponují mnoha rozličnými preampy, které pak volí podle typu nahrávky a požadavku producenta.

Druhým testem byl záznam Telecastera přímo přes DI vstup. Výsledkem byl opět zvuk velmi plný a zároveň lehce nakřáplý (signál kytary přidáním gainu v pohodě i zkreslíte), a je to onen typický americký sound, jak ho známe z nahrávek výše jmenovaných legend. Zemitý, místy až měkce drsný zvuk. Litoval jsem jen, že nebyla možnost vyzkoušet též druhý, nelampový, preamp Solo/110 stejné koncepce a vzájemně jejich zvuk porovnat. V běžném natáčení jsem pak přes 610 snímal ještě dechy (saxofon a příčnou flétnu v rockové hudbě), předek kytarového aparátu a zpěv. Vše s oním zvukovým nezaměnitelným charismatem padesátých a šedesátých let. Tento přístroj je díky jeho konstrukci možné brát též na živé produkce a používat jako nejluxusnější D.I. box a předzesilovač. Ve studiu může být umístěn jak v režii, tak v nahrávací místnosti. Ke kladům bych ještě přihodil skvěle propracovaný manuál a přiložené DVD. Uvidíte na něm v akci slavná americká studia a známí hudebníci vám výrobky UA postupně představí. Je mnoho firem, které dělají v audio oboru, ale po mých „setkáních" s některými softwarovými emulacemi a hardwarovými přístroji jsem přesvědčen, že Universal Audio patří mezi absolutní špičku zcela oprávněně…