M-Audio Tampa

Tampalampa
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
28 190,00 Kč

Americká firma M-Audio (dříve Midiman) je známá hlavně asi příznivcům záznamu hudby na počítači, protože vyrábí celou řadu periferií pro propojení reálného hudebního světa s digitálním světem počítačů. Popravdě řečeno, neznám úplně celý sortiment M-Audio, ale domnívám se, že v případě jednokanálového mikrofonního/nástrojového předzesilovače TAMPA se jedná o malou výjimku, protože se dá využít nejen v kombinaci s počítačem. Já sám jsem si jej otestoval při klasickém nahrávání do analogového pásu, ale o tom později.

Ze vstupu na výstup

Po pročtení úvodních řádek a zjištění, že se jedná o mikrofonní a nástrojový předzesilovač, bude každého zajímat nejvíc to, co „umí" a čím se případně liší od produkce konkurence. Tak tedy do toho. Předzesilovač TAMPA je obvodově proveden jako „solid state" a celý systém pracuje ve třídě A. Vstupní část umožňuje připojení mikrofonů (pro mikrofony kondenzátorové je k dispozici fantomové napájení + 48 V) a linkových, nebo nástrojových zdrojů signálu. K tomu slouží společný kombo konektor XLR/1/4". Vstupní citlivost se nastavuje potenciometrem Gain. Citlivost vstupu se dá ještě skokově zvýšit o 20 dB pomocí páčkového přepínače. Je to tedy něco jako Pad s obrácenou funkcí.Vedle toho je na vstupu ještě samostatný potenciometr pro změnu vstupní impedance mikrofonního vstupu v rozmezí 300 až 2400 ohmů, aby bylo možné optimálně vyladit vstup i pro staré „flaškové", nebo páskové mikrofony. To chválím, ale v běžné praxi k tomu asi jen tak nedojde, takže pro drtivou většinu aplikací si vystačíte (pokud nevlastníte sbírku vintage mikrofonů) se vstupní impedancí 2400 ohmů. Vstupní část předzesilovače je ještě vybavena filtrem Low Cut na frekvenci 80 Hz. Potud je to zhruba to, co je standardem u všech předzesilovačů, nebo vstupních jednotek mixážních pultů. Silnou zbraní předzesilovače, na kterou firma M-Audio sází, má být funkce Temporal Harmonic Alignment, tedy cosi jako časové sladění harmonických. Bohužel, v tomto ohledu jsou firemní materiály (alespoň ty, které jsem měl k dispozici ) hodně strohé, v manuálu není jediné, byť alespoň blokové, schéma zapojení. Nicméně si o tom kousek dál povíme podrobněji. Teď ještě k další výbavě.

V předzesilovači je k dispozici také kompresor se všemi nezbytnými nastavovacími prvky threshold, ratio, attack a release. Kompresor má samostatný ručkový indikátor redukce zisku. Firemní podklady uvádějí, že se jedná o duální optický servo kompresor, který má zajistit minimální vlastní šum, konzistentní přesnost, minimální zkreslení a výjimečnou transparentnost (pro konstruktéry: uvnitř je optočlen Vactrol 5C2/2).

Výstupní část předzesilovače má dvě části: digitální a analogovou. Digitální výstupní část tvoří výstup AES/EBU a S/PIDF 24-bitů. Na předním panelu předzesilovače je pak knoflík pro nastavení samplovací frekvence 44,1/48/88.2/96 kHz. Analogový výstup je symetrický na konektoru XLR, nebo 1/4" jack. Tím je, jak už jsem napsal v úvodu, umožněno použití předzesilovače i v čistě analogovém prostředí. Výstupní část je doplněna samostatným ručkovým indikátorem výstupní úrovně, který je doplněn LED diodou špiček Clip. Zde také najdeme „obraceč" fáze signálu, a narozdíl od vstupní části, opravdový Pad, kterým skokově snížíme výstupní úroveň o 20dB (pouze na analogovém výstupu). To celé, o čem byla dosud řeč, je ukryto ve velice pěkně zpracované, robustní, kovové skříňce, která má přesné rozměry dvou rackových jednotek. Přednímu panelu napohled vévodí vintage potenciometry a dva kulaté ručkové indikátory, o kterých již byla řeč. Napájení přístroje je provedeno jako externí, což mě nejdříve v této kategorii překvapilo, ale myslím si, že zde to má své opodstatnění (viz dále).

Temporal Harmonic Alignment

Jak už jsem předeslal, to, co má předzesilovači TAMPA zajistit určitou atraktivitu a zvýšit jeho užitnou hodnotu, je funkce, nebo spíše systém, který zajišťuje časové sladění harmonických. Tím přístroj získává pozitivní vlastnosti lampových předzesilovačů a přidává ještě něco navíc. Konstrukční filozofie předzesilovače je následující: podle tvůrců předzesilovače TAMPA spočívá tajemství zvuku všeobecně v tom, že reálné hudební zdroje zvuku produkují charakteristické harmonické frekvence s konkrétní časovou a fázovou vazbou na frekvence základní. Lidské ucho pak při reálném poslechu živě hraného nástroje vnímá veškeré základní a harmonické frekvence v tom uspořádání, jak je zdroj zvuku produkuje. Při průchodu signálu elektronickými obvody dochází k porušení těchto vazeb a harmonické frekvence už nejsou ve fázi se základními frekvencemi. Při reprodukovaném poslechu pak z tohoto pohledu dochází k časovému a fázovému zkreslení signálu. Elektronková zařízení jsou pak v oblibě proto, že vytvářejí a dodávají harmonické frekvence podobným způsobem jako k tomu dochází v reálu. Technologie Temporal Harmonic Alignment podle svých tvůrců vytváří harmonické frekvence tím samým způsobem, jako k tomu dochází v reálném prostředí a tudíž signál, který projde předzesilovačem TAMPA by měl být při poslechu velmi podobný tomu, co lze slyšet při reálném poslechu a minimálně by měl být uchu tak lahodný, jako poslech signálu, který projde kvalitním lampovým předzesilovačem. V tomto případě se ale nejedná o digitální simulaci lampového zvuku. Opět musím říci, škoda, že nebylo k dispozici schéma zapojení, abychom si mohli popovídat o tom, jak je to celé vymyšleno. Při pohledu na osazenou desku plošných spojů se dá říci jen tolik, že se jedná (až na sekci digitálních výstupů) o polovodičovou analogovou konstrukci. Tolik teorie.

TAMPA v provozu

Praktický test ukázal, že to, jak předzesilovač pracuje, je vymyšleno přinejmenším dost zajímavě. Opravdu neznám zapojení přístroje, takže následně níže popsané skutečnosti jsou pouze výsledkem mých poznatků z provozu.

K předzesilovači připojíte mikrofon, nebo linkový zdroj signálu. Potud je vše jako u každého jiného předzesilovače. Nastavíte citlivost potenciometrem gain a může se vám stát, že to bude málo, použijete tedy přepínač citlivosti, kterým zvýšíte citlivost vstupu o + 20dB. Ručkový indikátor výstupní úrovně, pokud podle něj nastavujete citlivost (jinak to ani nejde, protože jiná indikace úrovně k dispozici není) se zdá jakoby málo citlivý, na normální běžné úrovně signálu ručka indikátoru téměř nereaguje a potřebuje tedy docela dost, než ukáže 0VU. Za nějakou chvíli zjistíte, že předzesilovač hřeje, jakoby to nebyl předzesilovač, ale spíš výkonový zesilovač. A tady jsme u toho. Celý předzesilovač pracuje s vysokými interními úrovněmi. Zjistil jsem, že výstupní indikátor „ukáže" 0 VU až při úrovni +26 dBu ( to je 15,5 V!). Jak je známo, běžně bývají indikátory kalibrovány tak, že 0 VU odpovídá úrovni +4 dBu a to je napětí 1.23 V. Myslím si, že nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že tento předzesilovač není tak úplně jenom předzesilovač. Řekl bych, že je to asi takto: vstupní předzesilovač má pevně danou cilivost, kterou lze v případě potřeby skokově zvýšit o 20 dB (takové řešení bývá použito u některých powermixerů). Signál je pak přiveden na potenciometr označený Gain, který však v tomto případě asi nebude gainem v pravém slova smyslu, ale spíš to bude potenciometr hlasitosti, kterým se rovnou budí následný zesilovací stupeň a tím je podle mého nejspíš výkonový zesilovač, kde však nenajdeme výstupní svorky pro připojení reproduktorové soustavy, ale je z něho vyveden linkový (a digitální) výstup pro připojení k následujícímu zařízení. Tomuto uspořádání by odpovídalo i to, jak se přístroj při provozu hřeje a navíc je větracími otvory dobře vidět velký chladič tranzistorů. Pokud přepínačem aktivujete kompresor, tak při úrovni 0 VU na výstupním indikátoru a potenciometru threshold „vyjetém" úplně nahoru už stejně kompresor indikuje určitý stupeň redukce zisku. I to dokládá, s jakými vysokými interními úrovněmi přístroj pracuje. A k čemu je celá ta paráda? Jak jsem už v úvodu napsal, celý přístroj pracuje v třídě A. Na výstupu z předzesilovače získáte skvěle „našlapaný" zvuk, kterým můžete přímo budit jakékoliv záznamové zařízení. Čím víc je přístroj vybuzen, tím více harmonických frekvencí generuje obvod Temporal Harmonic Alignment a výsledný zvuk je velmi příjemný a skutečně ne nepodobný lampovým předzesilovačům. Pokud chcete mít jistotu opravdu plného a optimálního vybuzení užitečným signálem, je tu k dispozici dobře fungující kompresor, který pracuje čistě a nenásilně.

Mě samotnému se předzesilovač líbil při natáčení bicích, zkusil jsem ho na virbl a poté na kopák kde už zůstal po celou dobu nahrávání. Nasadil jsem ho také zkusmo na už dříve nahrané stopy. Zapojil jsem stopu z magnetofonu přímo do předzesilovače a výstup z předzesilovače do pultu. Vždy to pomohlo daný zdroj signálu nabudit, zhutnit a zpevnit. Jen tak pro sebe jsem zkusil „prohnat" skrz také smíchaný signál, ale u komplexního materiálu už tak vysoké buzení není to pravé, příliš brzo se objeví nepoužitelné zkreslení. To jen pro úplnost, stejně se jedná o jednokanál, určený pro primární zdroje zvuku.

Závěr

Myslím, že podstatné bylo napsáno. Mikrofonní a nástrojový předzesilovač TAMPA firmy M-Audio patří zcela jistě mezi velmi kvalitní zařízení. Výhodou předzesilovače je možnost připojení jak k digitáním, tak i analogovým zařízením, které za předzesilovačem následují. Výstup z předzesilovače dodává kvalitní signál pro přímé buzení nahrávacího zařízení, kterému můžeme podle potřeby a svého záměru dodat lampový charakter, který produkuje firemní systém Temporal Harmonic Alignment. Díky odlišným interním úrovním, se kterými TAMPA pracuje, může být zpočátku pro někoho problém vzájemná úrovňová kalibrace předzesilovače a připojených zařízení, ale jde jen o to, uvědomit si oč tu běží. Trochu mě překvapil externí adaptér pro napájení přístroje, ale (opět) vzhledem k vysokým interním úrovním uvnitř přístroje a tím pádem možnému rušení je to asi rozumné řešení. Na trhu je poměrně široká škála jakostních předzesilovačů a TAMPA M-Audio může být určitě zajímavou volbou.